HORNBY fremstiller virksomme Scharfenberg-koblinger i model under katalognummer HC8040.
På det tyske forum Drehscheibe vises hvordan de passer (og kan tilpasses) kørsel med sammenkoblede MA-lyntog
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?10,6201730,6201730#msg-6201730
Fra HORNBY´s hjemmeside
http://www.hornbyinternational.com/en/couplers/2512-model-railway-coupler-system-scharfenberg.html
Annonce fra tilfældig valgt modeltogsforhandler
__________________
Svend
cfrost
Indlæg: 272
Kunne være rigtigt interessant hvis man kunne få skinnebuskoblinger der var virksomme, istedet for de rædsomme løsninger vi må leve med pt
Hvad gør modelsporvejs-folket - nogen bud ?
Rigtig glædelig jul til alle her på sporskiftet.dk
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv
mr-data
Indlæg: 805
Det var da en glædelig nyhed, så kan vi få korrekte koblinger på f.eks. IC3 der som bekendt jo også anvendte Scharfenberg-koblinger.
Nu mangler vi så bare en funktionsduelig udgave af de standard-koblinger (kæde og krog) som anvendes på 95% af alt materiel i EU. Jeg har ganske vist set en udgave, men dels var det et samlesæt som man selv skulle lodde sammen, dels kunne det ikke anvendes i norm-skakten men skulle i stedet monteres i et hul som man selv borede i puffer-planken. Den største fordel var næsten at den dels lignede originalen rigtig godt, kunne give en meget tæt sammenkobling og var fuldt kompatibel med den normale A-kobling.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.225
Ja - det er da bestemt et velkomment bidrag - men jeg tror nu alligevel, jeg venter, til de kommer i elektronisk form, så jeg kan skille mit lyntog ad fjernbetjent. Indtil videre vil jeg derfor nok holde fast i mine Krois koblinger.
MVH
Lars
mr-data
Indlæg: 805
Ja - det er da bestemt et velkomment bidrag - men jeg tror nu alligevel, jeg venter, til de kommer i elektronisk form, så jeg kan skille mit lyntog ad fjernbetjent. Indtil videre vil jeg derfor nok holde fast i mine Krois koblinger.
På Hornbys hjemmeside skriver de ellers at koblingen "can be uncoupled automatically", direkte oversat "kan afkobles automatisk". Men præcis hvordan det skulle foregå synes jeg ikke rigtigt fremgår; umiddelbart ser det ud til at foregå vha. de "knapper" der kan ses på undersiden af dem. Men i så fald kan man vel bruge en god gammeldags afkobler til at trykke på disse "knapper"? Det kræver så self. at man holder rimeligt præcist når en sådan er fastmonteret, men på den anden side adskilles/samles togsæt jo også på faste stationer og typisk samme sted på perronsporet. Jeg har f.eks. observeret at når 2 stk. ICE-TD ankommer fra København og afkobler det ene sæt (som bruges af pendlere og altid afkobles/påhægtes sættet til/fra Tyskland) i Nykøbing F., så foregår det altid lige omkring perron-tunnnelen. Og her kunne man vel så placere en afkobler til at sørge for adskillesen.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.