Jeg er igang med som nogen sikkert ved at planlægge et nyt større anlæg, og nu er jeg så rendt ind i et nyt problem med hensyn til sporvalg.
Jeg har besluttet at på den skjulte del skal der anvendes Piko grundet prisen, men på den synlige del er det lidt sværere, jeg overvejede til at starte med Roccoline, Peco og Tillig Elite, men hvilken af disse tre skulle man bruge?
Der er sikkert fordele og ulemper ved dem alle, men måske er der flere ulemper ved et af mærkerne fremfor et andet...
Da jeg har siddet og tegnet min store banegård har jeg ihvertfald konstateret at den fylder noget mere i Roccoline end i Peco eller Tillig, jeg tegnede stationen i Rocco line og der fyldte den ca 6,75 m mens den i Peco code 75 kun fylder lige knapt 6 m, men det skyldes jo nok bla at kurveskift i Peco er noget mindre der er vist kun en slags, men jeg i Rocco har anvendt kurveskift R9/R10. Det at der kun er en slags kurveskift i Peco fik mig til at gå væk fra dem igen...
Så nu står valget mellem Tillig Elite og Roccoline, jeg ved at man til Tillig kan købe elektrisk sporskiftdrev der sidder under sporet/pladen om man kan det til Roco line ved jeg ikke, men syntes bestemt at det må være at fortrække at man ikke kan se det...Ydermere vil det være en klar fordel hvis drevet kan digitaliseres...
Så nu er det jeg håber på jeres hjælp, hvilket spor ville i foretrække og mene var det bedste/pæneste osv....?
BT
Selvstændig
Søby Ærø
Indlæg: 389
Hej.
Jeg har selv bygget mit anlæg med Tilligs skinner og kan klart anbefale dem. Der er måske lidt mere tilpasning/større arbejde ved dem, men det opvejes til fulde af de meget pænere spor. Tilligs spor har det rette profil (til sidebaner) og samtidig er skinnerne bruneret hvilket giver dem et rustent udseende. Sporskifterne har tungerne i et helt stykke, hvor Rocos er delt på midten - her ligner Tilligs forbilledet en hel del mere end Rocos.
Sporskifterne køber jeg så vidt muligt som samlesæt, dermed sparer jeg rigtig mange penge og arbejdet med at samle dem er ikke for viderekomne
Det er rigtigt at de har underjordiske sporskiftedrev, de er endda med motor så de skifter langsomt som i virkeligheden. De er lidt besværlige at få finjusteret under banen, men har nogle skruer som man kan justere på så man får det til at passe. Her er Rocos med skærver under lidt enklere - der er sporskiftedrevet (magnetisk) befæstiget i skærveunderlaget og klar til tilslutning digitalt. Jeg ved ikke om Tilligs kan tilsuttes digitalt - jeg har dem selv tilsuttet via en hjemmelavet styrepult og har kun togene digitale.
Mvh
Johnni Christensen
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 270
Hej Mmalling
Det er også muligt at kombinere sporsystemerne, hvis fx et PECO kurveskifte kan få geometrien til at gå op. Der findes overgangslasker der gør at de forskellige systemer kan samles. Desuden kan man også trimme sporskifterne ved at klippe et par cm af skinnestrengene af ligesom man kan lave sporkombinationer der er helt umulige (eller ihvertfald dyre) at købe sig til. Til at klippe skinnestrengene kan jeg varmt anbefale en såkaldt "flush" cutter fra Xuron. Den efterlader en helt glat ende på skinnestrengen. Svellerne kan trimmes med en hobbykniv.
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Mmalling
Det er også muligt at kombinere sporsystemerne, hvis fx et PECO kurveskifte kan få geometrien til at gå op. Der findes overgangslasker der gør at de forskellige systemer kan samles. Desuden kan man også trimme sporskifterne ved at klippe et par cm af skinnestrengene af ligesom man kan lave sporkombinationer der er helt umulige (eller ihvertfald dyre) at købe sig til. Til at klippe skinnestrengene kan jeg varmt anbefale en såkaldt "flush" cutter fra Xuron. Den efterlader en helt glat ende på skinnestrengen. Svellerne kan trimmes med en hobbykniv.
Cristian
Har du billede og/eller link til denne "flush" fra Xuron?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 270
Har købt min i På sporet, men kan ikke længere finde den på hjemmesiden.
På xurons egen hjemmeside http://www.xuron.com/consumer/shears.htm er der lidt nede på siden
2175B Track Cutter
Hvis du spørger hos en af de lokale modeltogspushere kan det være de enten har den eller kan bestille den hjem. Har også set den på amazon.uk (og .de) så lidt internethandel kan også skaffe den i hus.
Tror også man kan finde vejledninger i at bruge den på Youtube hvis man savner inspiration.
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
mmalling
Fjenneslev
Indlæg: 32
Hej.
Jeg har selv bygget mit anlæg med Tilligs skinner og kan klart anbefale dem. Der er måske lidt mere tilpasning/større arbejde ved dem, men det opvejes til fulde af de meget pænere spor. Tilligs spor har det rette profil (til sidebaner) og samtidig er skinnerne bruneret hvilket giver dem et rustent udseende. Sporskifterne har tungerne i et helt stykke, hvor Rocos er delt på midten - her ligner Tilligs forbilledet en hel del mere end Rocos.
Sporskifterne køber jeg så vidt muligt som samlesæt, dermed sparer jeg rigtig mange penge og arbejdet med at samle dem er ikke for viderekomne
Det er rigtigt at de har underjordiske sporskiftedrev, de er endda med motor så de skifter langsomt som i virkeligheden. De er lidt besværlige at få finjusteret under banen, men har nogle skruer som man kan justere på så man får det til at passe. Her er Rocos med skærver under lidt enklere - der er sporskiftedrevet (magnetisk) befæstiget i skærveunderlaget og klar til tilslutning digitalt. Jeg ved ikke om Tilligs kan tilsuttes digitalt - jeg har dem selv tilsuttet via en hjemmelavet styrepult og har kun togene digitale.
Jeg syntes også de ser pæne ud..Kan se man kan købe flex sporene med betonsveller eller træsveller hvad vil du anbefale?
Kan du anbefale et godt sted at købe dem
nyboder
Civil i forsvaret
København N
Indlæg: 404
Jeg købte min skinne klipper hos Togdillen.
Jeg kan se på deres hjemmeside, at de stadig forhandler den. http://www.modeltog.dk/catalog/product_info.php?cPath=287_345&products_id=3342
Med venlig hilsen
Erik
Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.
HNE3003
sælger
Indlæg: 448
WWW.ets.acnshop.eu
DCC på Tillig Elite, mest Danske toge, men alt der
har kørt i DK er velkommen, gerne MY´er og MZ´er
og ME`er....
Intellibox Games on Track
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.600
God morgen Erik
Jeg kan se Du kører Märklin og bruger Du så denne tang til at klippe K eller C skinner ??
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
BT
Selvstændig
Søby Ærø
Indlæg: 389
Jeg syntes også de ser pæne ud..Kan se man kan købe flex sporene med betonsveller eller træsveller hvad vil du anbefale?
Kan du anbefale et godt sted at købe dem
Jeg bruger selv flexspor på hele anlægget - de er meget lettere at tilpasse end faste stykker.
Jeg har selv brugt træsveller - de er sorte i farven, men med lidt patinering kan man opnå en mere trælignende farve. Et enkelt sted på anlægget har jeg brugt betonsveller, som skal illudere et nyere lagt spor med ny ballast under. Disse skal dog også patineres en smule for at bryde plastikudseendet. (Betonsvellerne er desuden kun halv længde af træsvellerne 890/445 mm så vidt jeg husker). Begge spor er flotte og kan varmt anbefales.
Mvh
Johnni Christensen
nyboder
Civil i forsvaret
København N
Indlæg: 404
Jeg kan se Du kører Märklin og bruger Du så denne tang til at klippe K eller C skinner ??
Jeg er lige begyndt at bruge den til mine K-skinner, jeg har ikke prøvede den på mine C-skinner.
Med venlig hilsen
Erik
Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.600
Johnni / Du skriver om 2 forskellige svelletyper, så Du må kører DC, og de skinner er normalt meget lettere at bearbejde ..
Erik / Når Du klipper i K-skinner, bliver klippet så skarpt, at der ikke skal slibes mere ??
/ Og hvor præcis kan man klippe - er det kun nogle få tiendedele som målene løber
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.595
C-skinner er nysølv som næsten alle andre fabrikater. Det er kun K-skinner der er i rustfrit stål og dermed hårere at klippe i. Jeg bruger selv en Dreml med skæreskive og sætter plastiklasker på, hvis jeg kan komme til det.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
mmalling
Fjenneslev
Indlæg: 32
Det er også mit indtryk at det er det pæneste, og har fået det anbefalet af flere andre, så nu skal jeg bare finde et sted på nettet der sælger dem...
Jo jeg vil meget gerne smide mit layout op på et tidspunkt og muligvis oprette en blok. Grunden til at jeg ikke har gjort det er at jeg lige pt. er gået lidt i stå og har fået tegneblokade eller hvad man skal kalde det, så har lagt alt til side og prøve at starte forfra. Som nævnt i en anden tråd har jeg tegnet om jeg ved ikke hvor mange gange. Jeg har godt nok et rum på 21m2 men mit problem er at den ene væg er lang omkring 7 meter, men i breddet er rummet kun omkring 294 cm, så det driller lidt lige megt hvordan jeg gør hvis jeg skal holde anlægget på 1 meter i dybden som jeg har fået anbefalet.
mmalling
Fjenneslev
Indlæg: 32
Jeg har oprettet en blog hvor jeg vil fortsætte med skrive om min bane http://garagebanen.wordpress.com/
Traxx
Indlæg: 115
C-skinner er nysølv som næsten alle andre fabrikater. Det er kun K-skinner der er i rustfrit stål og dermed hårere at klippe i. Jeg bruger selv en Dreml med skæreskive og sætter plastiklasker på, hvis jeg kan komme til det.
Det er så forkert. se -> http://www.sporskiftet.dk/forum/reng%C3%B8ring-af-marklin-skinner
Marklin C skinner er rustfrit stål - det er Trix C skinner der er nysølv.