Picture

mmalling

Fjenneslev

Indlæg: 32

PB

Valg af skinner til nyt anlæg Roco eller Tillig Elite

Jeg er igang med som nogen sikkert ved at planlægge et nyt større anlæg, og nu er jeg så rendt ind i et nyt problem med hensyn til sporvalg.

Jeg har besluttet at på den skjulte del skal der anvendes Piko grundet prisen, men på den synlige del er det lidt sværere, jeg overvejede til at starte med  Roccoline, Peco og Tillig Elite, men hvilken af disse tre skulle  man bruge?

Der er sikkert fordele og ulemper ved dem alle, men måske er der flere ulemper ved et af mærkerne fremfor et andet...

Da jeg har siddet og tegnet min store banegård har jeg ihvertfald konstateret at den fylder noget mere i Roccoline end i Peco eller Tillig, jeg tegnede stationen i Rocco line og der fyldte den ca 6,75 m mens den i Peco code 75 kun fylder lige knapt 6 m, men det skyldes jo nok bla at kurveskift i Peco er noget mindre der er vist kun en slags, men jeg i Rocco har anvendt kurveskift R9/R10. Det at der kun er en slags kurveskift i Peco fik mig til at gå væk fra dem igen...

Så nu står valget mellem Tillig Elite og Roccoline, jeg ved at man til Tillig kan købe elektrisk sporskiftdrev der sidder under sporet/pladen om man kan det til Roco line ved jeg ikke, men syntes bestemt at det må være at fortrække at man ikke kan se det...Ydermere vil det være en klar fordel hvis drevet kan digitaliseres...

Så nu er det jeg håber på jeres hjælp, hvilket spor ville i foretrække og mene var det bedste/pæneste osv....?

Like 0 kan lide
Top

Picture

BT

Selvstændig

Søby Ærø

Indlæg: 389

PB  Blog

Hej.

Jeg har selv bygget mit anlæg med Tilligs skinner og kan klart anbefale dem. Der er måske lidt mere tilpasning/større arbejde ved dem, men det opvejes til fulde af de meget pænere spor. Tilligs spor har det rette profil (til sidebaner) og samtidig er skinnerne bruneret hvilket giver dem et rustent udseende. Sporskifterne har tungerne i et helt stykke, hvor Rocos er delt på midten - her ligner Tilligs forbilledet en hel del mere end Rocos.

Sporskifterne køber jeg så vidt muligt som samlesæt, dermed sparer jeg rigtig mange penge og arbejdet med at samle dem er ikke for viderekomne Wink

Det er rigtigt at de har underjordiske sporskiftedrev, de er endda med motor så de skifter langsomt som i virkeligheden. De er lidt besværlige at få finjusteret under banen, men har nogle skruer som man kan justere på så man får det til at passe. Her er Rocos med skærver under lidt enklere - der er sporskiftedrevet (magnetisk) befæstiget i skærveunderlaget og klar til tilslutning digitalt. Jeg ved ikke om Tilligs kan tilsuttes digitalt - jeg har dem selv tilsuttet via en hjemmelavet styrepult og har kun togene digitale.

 

__________________

Mvh

Johnni Christensen

Like 0 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 270

PB

Hej Mmalling

Det er også muligt at kombinere sporsystemerne, hvis fx et PECO kurveskifte kan få geometrien til at gå op. Der findes overgangslasker der gør at de forskellige systemer kan samles. Desuden kan man også trimme sporskifterne ved at klippe et par cm af skinnestrengene af ligesom man kan lave sporkombinationer der er helt umulige (eller ihvertfald dyre) at købe sig til. Til at klippe skinnestrengene kan jeg varmt anbefale en såkaldt "flush" cutter fra Xuron. Den efterlader en helt glat ende på skinnestrengen. Svellerne kan trimmes med en hobbykniv.

Cristian

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

CBorch skrev:

Hej Mmalling

Det er også muligt at kombinere sporsystemerne, hvis fx et PECO kurveskifte kan få geometrien til at gå op. Der findes overgangslasker der gør at de forskellige systemer kan samles. Desuden kan man også trimme sporskifterne ved at klippe et par cm af skinnestrengene af ligesom man kan lave sporkombinationer der er helt umulige (eller ihvertfald dyre) at købe sig til. Til at klippe skinnestrengene kan jeg varmt anbefale en såkaldt "flush" cutter fra Xuron. Den efterlader en helt glat ende på skinnestrengen. Svellerne kan trimmes med en hobbykniv.

Cristian

Har du billede og/eller link til denne "flush" fra Xuron? Wink

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 270

PB

Har købt min i På sporet, men kan ikke længere finde den på hjemmesiden.

På xurons egen hjemmeside http://www.xuron.com/consumer/shears.htm er der lidt nede på siden

2175B  Track Cutter

Billede

Hvis du spørger hos en af de lokale modeltogspushere kan det være de enten har den eller kan bestille den hjem. Har også set den på amazon.uk (og .de) så lidt internethandel kan også skaffe den i hus.

Tror også man kan finde vejledninger i at bruge den på Youtube hvis man savner inspiration.

Cristian

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

mmalling

Fjenneslev

Indlæg: 32

PB

BT skrev:

Hej.

Jeg har selv bygget mit anlæg med Tilligs skinner og kan klart anbefale dem. Der er måske lidt mere tilpasning/større arbejde ved dem, men det opvejes til fulde af de meget pænere spor. Tilligs spor har det rette profil (til sidebaner) og samtidig er skinnerne bruneret hvilket giver dem et rustent udseende. Sporskifterne har tungerne i et helt stykke, hvor Rocos er delt på midten - her ligner Tilligs forbilledet en hel del mere end Rocos.

Sporskifterne køber jeg så vidt muligt som samlesæt, dermed sparer jeg rigtig mange penge og arbejdet med at samle dem er ikke for viderekomne Wink

Det er rigtigt at de har underjordiske sporskiftedrev, de er endda med motor så de skifter langsomt som i virkeligheden. De er lidt besværlige at få finjusteret under banen, men har nogle skruer som man kan justere på så man får det til at passe. Her er Rocos med skærver under lidt enklere - der er sporskiftedrevet (magnetisk) befæstiget i skærveunderlaget og klar til tilslutning digitalt. Jeg ved ikke om Tilligs kan tilsuttes digitalt - jeg har dem selv tilsuttet via en hjemmelavet styrepult og har kun togene digitale.

 

 

Jeg syntes også de ser pæne ud..Kan se man kan købe flex sporene med betonsveller eller træsveller hvad vil du anbefale?

Kan du anbefale et godt sted at købe dem

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

Jeg købte min skinne klipper hos Togdillen.

Jeg kan se på deres hjemmeside, at de stadig forhandler den. http://www.modeltog.dk/catalog/product_info.php?cPath=287_345&products_id=3342

__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Picture

HNE3003

sælger

Indlæg: 448

PB  Hjemmeside

Hej mmalling. Jeg bygger også nyt anlæg, og det er i Tillig Elite... Klart det flotteste spor man kan få, og med sporskifte med hel tunge, som i virkeligheden... Jeg har både Tilligs egne motor drev, og de nye fra Cobalt... Og det bliver Cobalt, jeg vælger... Køber alt ved Lekbo i Tranbjerg, han har det jeg skal bruge, og er til at handle med Wink skal vi ikke se noget af det du vil lave, altså dit layout? Du kan se mit under layout, og " NY BANE" Wink
__________________

WWW.ets.acnshop.eu

DCC på Tillig Elite, mest Danske toge, men alt der
har kørt i DK er velkommen, gerne MY´er og MZ´er
og ME`er....

Intellibox Games on Track

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

God morgen Erik

Jeg kan se Du kører Märklin og bruger Du så denne tang til at klippe K eller C skinner ??

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

BT

Selvstændig

Søby Ærø

Indlæg: 389

PB  Blog

 

mmalling skrev:

 

Jeg syntes også de ser pæne ud..Kan se man kan købe flex sporene med betonsveller eller træsveller hvad vil du anbefale?

Kan du anbefale et godt sted at købe dem

Jeg bruger selv flexspor på hele anlægget - de er meget lettere at tilpasse end faste stykker.

Jeg har selv brugt træsveller - de er sorte i farven, men med lidt patinering kan man opnå en mere trælignende farve. Et enkelt sted på anlægget har jeg brugt betonsveller, som skal illudere et nyere lagt spor med ny ballast under. Disse skal dog også patineres en smule for at bryde plastikudseendet. (Betonsvellerne er desuden kun halv længde af træsvellerne 890/445 mm så vidt jeg husker). Begge spor er flotte og kan varmt anbefales.

 

__________________

Mvh

Johnni Christensen

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

bygger01 skrev:

Jeg kan se Du kører Märklin og bruger Du så denne tang til at klippe K eller C skinner ??

Jeg er lige begyndt at bruge den til mine K-skinner, jeg har ikke prøvede den på mine C-skinner.

__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Johnni / Du skriver om 2 forskellige svelletyper, så Du må kører DC, og de skinner er normalt meget lettere at bearbejde ..

 

Erik / Når Du klipper i K-skinner, bliver klippet så skarpt, at der ikke skal slibes mere ??

       / Og hvor præcis kan man klippe - er det kun nogle få tiendedele som målene løber

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

C-skinner er nysølv som næsten alle andre fabrikater. Det er kun K-skinner der er i rustfrit stål og dermed hårere at klippe i. Jeg bruger selv en Dreml med skæreskive og sætter plastiklasker på, hvis jeg kan komme til det.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

mmalling

Fjenneslev

Indlæg: 32

PB

 

HNE3003 skrev:
Hej mmalling. Jeg bygger også nyt anlæg, og det er i Tillig Elite... Klart det flotteste spor man kan få, og med sporskifte med hel tunge, som i virkeligheden... Jeg har både Tilligs egne motor drev, og de nye fra Cobalt... Og det bliver Cobalt, jeg vælger... Køber alt ved Lekbo i Tranbjerg, han har det jeg skal bruge, og er til at handle med Wink skal vi ikke se noget af det du vil lave, altså dit layout? Du kan se mit under layout, og " NY BANE" Wink

Det er også mit indtryk at det er det pæneste, og har fået det anbefalet af flere andre, så nu skal jeg bare finde et sted på nettet der sælger dem...

Jo jeg vil meget gerne smide mit layout op på et tidspunkt og muligvis oprette en blok. Grunden til at jeg ikke har gjort det er at jeg lige pt. er gået lidt i stå og har fået tegneblokade eller hvad man skal kalde det, så har lagt alt til side og prøve at starte forfra. Som nævnt i en anden tråd har jeg tegnet om jeg ved ikke hvor mange gange. Jeg har godt nok et rum på 21m2 men mit problem er at den ene væg er lang omkring 7 meter, men i breddet er rummet kun omkring 294 cm, så det driller lidt lige megt hvordan jeg gør hvis jeg skal holde anlægget på 1 meter i dybden som jeg har fået anbefalet.

Like 0 kan lide
Top

Picture

mmalling

Fjenneslev

Indlæg: 32

PB

HNE3003 skrev:
Hej mmalling. Jeg bygger også nyt anlæg, og det er i Tillig Elite... Klart det flotteste spor man kan få, og med sporskifte med hel tunge, som i virkeligheden... Jeg har både Tilligs egne motor drev, og de nye fra Cobalt... Og det bliver Cobalt, jeg vælger... Køber alt ved Lekbo i Tranbjerg, han har det jeg skal bruge, og er til at handle med Wink skal vi ikke se noget af det du vil lave, altså dit layout? Du kan se mit under layout, og " NY BANE" Wink

Jeg har oprettet en blog hvor jeg vil fortsætte med skrive om min bane http://garagebanen.wordpress.com/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Traxx

Indlæg: 115

PB

Bent_P skrev:

C-skinner er nysølv som næsten alle andre fabrikater. Det er kun K-skinner der er i rustfrit stål og dermed hårere at klippe i. Jeg bruger selv en Dreml med skæreskive og sætter plastiklasker på, hvis jeg kan komme til det.

Det er så forkert. se -> http://www.sporskiftet.dk/forum/reng%C3%B8ring-af-marklin-skinner

Marklin C skinner er rustfrit stål - det er Trix C skinner der er nysølv.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.