Picture

kim0449

Indlæg: 26

PB

Trix H0 motortyper, hvad er bedst

Hej 

Jeg har fundet et par brugte TRIX lokomotiver, som jeg er ved at købe, og har kigget lidt på brugsanvisninger/reservedelstegninger, hvor jeg har fundet ud af at de har en motor som godt nok er centralt placeret og som er opgivet til at have svinghjul. Men jeg kan ikke se svinghjulene, og motoren er af en cylindrisk type som jeg ikke kender. Den er benævnt som "Glockenaknermotor mit Schwungmasse" og har Trix reservedelsnr. 122 836. Er der nogle herinde som kender denne ældre type motor fremfor den som f.eks sidder i MY og som er lidt mere kantet og har tydeligt synlige svinghjul denne motortype har reservedels nr E242 924. Jeg vil bare sikre mig at de lokomotiver jeg har kig på ikke er udstyret med dårlige motortyper. Mvh Kim 

NB: lokomotiverne er fra ca. 2009.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 405

PB

Glockenanke motorer er noget af det bedste du kan få. Jeg vil faktisk have større betænkeligheder ved at købe de nyere.

Muligvis skal du være lidt forsigtig med at programmere decoderene så de passer til den motortype

Thomas 

Like 0 kan lide
Top

Picture

El Capitan

Indlæg: 137

PB

Jeg er enig med Thomas. Klokkeankermotorer eller coreless/kerneløse motorer er det man skifter til, hvis man vil forbedre køreegenskaberne. Faulhaber og Maxon er kendte producenter i MJ verdenen. Fordi den type motorer ingen jernkerne har, vil de i praksis altid blive monteret med et svinghjul.

Det vides jo naturligvis ikke om de konkrete modeller, som du kigger på, har nogen skavanker, men klokkeankermotorer som koncept skal du bestemt ikke være bange for - tværtimod.

Mvh
Jens

__________________

"Kan De se noget forude? Nej vel? Udmærket, så får De grønt ..."
- Brodersen

YouTube: https://www.youtube.com/user/SteamPower4ever

Like 0 kan lide
Top

Picture

ptmadsn

Indlæg: 91

PB

Håber at du læser og forstår tysk.

https://www.modellbahntechnik-aktuell.de/tipp/vorsicht-digitalzentrale-k...

Venlig hilsen

Peter Madsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

kim0449

Indlæg: 26

PB

tak for dit svar Jens, jeg skulle bare lige have styr på begreberne, og nu tror jeg at jeg, med Jeres svar er ved at på plads. Jeg har arbejdet med modeljernbaner i en del år både N og H0, men har endnu aldrig haft behov for at koncentrere mig om motorer Smile så derfor havde jeg lige brug for at få klarhed over fordele og ulemper. MVH Kim 

Like 0 kan lide
Top

Picture

kim0449

Indlæg: 26

PB

Vielen Dank, es gefählt mir sehr Smile. Tak Peter, det giver god mening. Jeg er blevet lidt kogere på fordele og ulemper ved denne motortype. Men da det er et lokomotiv som fra starter af er monteret med sådan en motor, og som kører DC, så er jeg fortrøstningsfuld. Ser ud til at være en god motortype. Jeg har også i dag set at mange bygger ældre lokomotiver med ringkernemotorer om og monterer disse "Glockenanker" motorer i stedet. MVH Kim 

Like 0 kan lide
Top

Picture

El Capitan

Indlæg: 137

PB

Det der tyske skriv advarer jo sådan set bare mod at sætte et analogt lokomotiv med en sådan motor på en digital modelbane, og det kunne jeg personligt heller aldrig drømme om at gøre - uanset motortype.

En dekoder skal "tunes" til motortypen, og det kan være lidt bøvlet, men der er sikkert opskrifter rundt omkring på nettet. Selv har jeg lagt Faulhaber motorer i flere N modeller fra Minitrix, Hobbytrain og Fleischmann, og da jeg bruger ESU dekodere har jeg med godt resultat brugt "coreless" indstilingen i ESU LokProgrammer til at sætte de relevante CV registre. Andre fabrikater af dekoder har muligvis andre indgangsvinkler til opgaven.

__________________

"Kan De se noget forude? Nej vel? Udmærket, så får De grønt ..."
- Brodersen

YouTube: https://www.youtube.com/user/SteamPower4ever

Like 1 kan lide
Top

Picture

kim0449

Indlæg: 26

PB

Interessant - jeg arbejde som sagt selv med spor N, og bruger så vidt muligt ESU dekodere, da de er lette at programmere, så det er yderst interessant at du nu fortæller at du har lagt disse motorer i N lokomotiver. Jeg har tidligere digitaliseret ældre N-lokomotiver fra både Fleischmann og Minitrix et enkelt Fleischmann 7375 endda med lyd, men aldrig prøvet at skifte motor. Hvor i N-verdenen giver det specielt mening at skifte motor? Tænker på hvilket fabrikat/årgange? MVH Kim 

Like 0 kan lide
Top

Picture

El Capitan

Indlæg: 137

PB

Efter min mening: generelt alt med trepolede motorer, men ældre Minitrix synes jeg er særligt ringe.

Der er angiveligt troldmænd udi dekodere, som kan få enhver motor til at køre perfekt, men jeg har trods adskillige forsøg og eksperimenter aldrig haft den store succes med trepolede. I stedet har jeg taget den dybe indånding og købt drev fra SB Modellbau. De koster selvfølgelig en del, og selv om det var modeller som jeg har købt brugt, så bringer et SB drev jo den samlede pris op i nærheden af en fabriksny model - og så kan man jo lige så godt købe sådan en, hvis den man vil have er på markedet. Men nu havde jeg modellerne og valgte at opgradere dem.

Om det giver mening er en smagssag. Det gør det for mig. Men jeg køber ikke flere modeller med trepolede motorer ...

__________________

"Kan De se noget forude? Nej vel? Udmærket, så får De grønt ..."
- Brodersen

YouTube: https://www.youtube.com/user/SteamPower4ever

Like 0 kan lide
Top

Picture

ptmadsn

Indlæg: 91

PB

El Capitan skrev:

Det der tyske skriv advarer jo sådan set bare mod at sætte et analogt lokomotiv med en sådan motor på en digital modelbane.

Hej hr. capitan uden endelig signatur. 

Det kan du da have ret i. Hermed en forklaring på hvorfor. 

En Clockenanker / Faulhaber motor er en børsteløs motor designet til brug med DC ONLY. For de uvidene, med børsteløs menes at det er en DC motor hvor der ikke er monteret kommutator og kul, hvor kul betraktes som børster.

Motoren har været udbredt iblandt hardcore DC kører som gik op i god kørsels karakteristik, idet den på grund af den ringe indre mekaniske rulle modstand = uden kul og kommutator havde et længere udløb især hvis der blev monteret et stort svinghjul.

Faulhaber motoren kan kun bruges med DC og da den digitale spænding der sendes fra enhver digital central og ud til eventuelle dekodere er en vekselspænding = kan karakteriseres som AC, vil motoren brænde med mindre dekoderen kan håndtere / oversætte denne digitale spænding til en mere jævn spænding som motoren kan tåle.

Længere er den historie såmænd ikke drenge. Læs og forstå, ikke mindst husk.

At man så ved brug af dekoder ikke længere har brug for et stort svinghjul er så en anden sag.

 

Venlig hilsen

Peter Madsen

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.