Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.728

PB

My 1135 fra NMJ, problem med plov

Hej alle,

Jeg har idag fået bekræftet fra en forhandler, at der desværre er et generelt problem med ploven på DSB My 1135 fra NMJ. Ploven hænger simpelthen så lavt, at den går på hjertestykkerne i skiftespor. Er der bare en lille stigning på de almindelige spor, så går den også på skinnerne.

NMJ tilbyder desværre ingen løsning på problemet, hvilket jeg faktisk synes er under al kritik :-( 

Er der nogen herinde der selv har fundet på en brugbar løsning, så hører jeg meget gerne fra jer. Jeg vil nødigt ende med, at skulle levere den meget flotte maskine tilbage til forhandleren. 

På forhånd tak

Mvh
Lasse

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mols

Indlæg: 58

PB

Hej Lasse!

 

Jeg har en NMJ My 1112. Jeg oplever samme problem som du skriver.

Jeg oplever også at lokomotivet ikke kan trække det store. For at få den til at trække mere har jeg forsøgt at skaffe nye aksler med hæfteringe. NMJ kan dog ikke levere nye aksler.

 

Jeg skrev til NMJ efter at jeg købte min My og forholdt dem mine oplevelser. Jeg fik følgende svar:

Hallo Michael


Nohaben trekker det den skal.   Plogene er litt løse slik at de kan dette litt ned.  Du kan feste de med en dråpe mattlakk eller en liten tynn plastbit.  

Våre tester og Eisenbahnmagazin og andre er enige om at lokene trekker det de skal.  Er det tunge tog og sterke stigninger må det settes på ekstra lok som vi gjorde mye i Norge.
Stigninger må ikke/bør ikke være sterkere stigninger enn max 3%, det vil si 3cm per m.   Det finnes plass i begge modeller for extra vekt som du må bygge inn selv. 

Med vennlig hilsen
NMJ

 

 

 

Michael Olsen 

Like 0 kan lide
Top

Picture

fkm

IT-Systemadministrator

Indlæg: 583

PB

Hej !

Jeg har selv NMJ MY1148 og bander godt over plovene, det er en flot maskine, men min har ikke kørt meget i klubben, da plovene laver ballade. Jeg har forsøgt at hæve plovene, men er ikke færdig med forsøget Smile

Mht. trækkraft, så har Modellbahn Lippe lagt en test på deres Youtube kanal, hvor trækkraften også er kritiseret: https://www.youtube.com/watch?v=6ClKxAIf8jo 

Ud over plovene, så er mit eneste klagepunkt på modellen dem manglende indretning i førerrummene. Man har sat lys i, det er da en plus, men der er ikke meget indretning at lyse op Sad

Er også interesseret i nye aksler for at forbedre trækkraften, hvis der er nogen der kan anvise, hvilke der kan benyttes.

Mvh
Flemming

__________________

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.728

PB

Tak for tilbagemeldinger omkring NMJ My lokomotiverne.

Hvor er det simpelthen under al kritik, at en producent ikke vil vedkende sig de åbenlyse problemer der er med en model. 

Hvis I finder på en løsning mht til plovene, så må I meget gerne dele det Smile . . . og det samme gælder naturligvis også hvis jeg finder en løsning Smile

God weekend

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 438

PB

Alle jer der har problemer med plovene, hvilket system kører I? 2-skinne eller 3-skinne?

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.728

PB

TogSvendsen skrev:

Alle jer der har problemer med plovene, hvilket system kører I? 2-skinne eller 3-skinne?

I mit tilfælde opleves problemet på en 2 skinne model. Men jeg tror problemet er det samme både på 2 skinne og 3 skinne varianterne.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

fkm

IT-Systemadministrator

Indlæg: 583

PB

TogSvendsen skrev:

Alle jer der har problemer med plovene, hvilket system kører I? 2-skinne eller 3-skinne?

2 skinne

__________________

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mols

Indlæg: 58

PB

Også 2 skinne her!

 

michael

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

Som jeg ser det, så har i fået lokomotiver der er defekte. NMJ er åbenbart ligeglade, så tag fat i forhandlerne, vor i har købt jeres lokomotiver og bed dem om at enten reparere jeres lokomotiver, eller ombyt dem til fejlfrie modeller. Kan de ikke det, må i få pengene igen og forhandlerne en semidefekt vare retur. Så er det deres opgave at slås med producenten.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Jeg har det samme problem med et Freja ombyningssæt til en N-maskine.

I følge Erling (EMP Model) skal man forsigtigt slibe underkanten af snenæserne og male kanterne med metal-lak.

Metal-lak er trods avnet den malng med den bedste slidstyrke og issolationsevne. Når skidtet er tørt, males med sort ovenpå metallakken.

 

 

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

volvo

Indlæg: 245

PB

Jeg har en EL17 maskine fra NMJ Flåmsbane som også har problem med lavthängende plov. Har nu slebet väk ca ½ mm med en Dremel og nu körer det fint.

Med hänsyn til at kontakte NMJ for at klage kan man ligesågerne klage til sin lokumsdör Angry

Jeg har haft store problemer med drivlinen på loket. Tandhjulene på drivakslerne sprak og efter flere måneders venten på reservedele fra NMJ gav jeg op og bestilte nye tandhjul i Danmark.... og med hensyn til träkkraft måtte jeg skifte häfteringene ud med Märklins. Det hjalp. Som I sikkert allerede har regnet ud körer jeg 3R

Like 1 kan lide
Top

Picture

Marklin4me

Indlæg: 552

PB  Blog

Hejsa,

Jeg har den samme udfordring med Märklins gule arbejdstog. 

__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

 www.marklinfan.dk 

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Märklins underhængte plove kan godt komme til at hænge ... specielt hvis man skubber vogne foran. Men kontroller om skruen er stram. Du kan også tage ploven af og bukke den opad. Det hjælper. Plasten er blød nok til at det kan lade sig gøre.

I øvrigt er det åbenbart et problem, som mange modeller har. Mine MZ'er fra hhv. Roco og HobbyTrade har også problemer med hængende plove. Dvs. min Roco maskine har ikke længere problemet i den ene ende, for der desintegrede ploven simpelthen, da den ramte et sporskifte. Man skal desværre købe et helt reservedelssæt til EN ende af lokomotivet for at få en ny plov. Sættet blev bestilit hos Hobbykæden og kostede kr. 80,- Desværre (for Hobbykæden) manglede lige netop ploven i sættet. Det er hamrende træls, at producenterne - store som små - ikke har tilstrækkeligt med reservedele til at holde maskinerne kørende. Specielt af sliddele og sårbare dele.

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Marklin4me

Indlæg: 552

PB  Blog

Hej Per,

Netop det jeg har oplevet. Ville bruge det på mit Lux rensetog, skubbe skinnesliber og trække støvsuger vognen. 

__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

 www.marklinfan.dk 

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Marklin4me skrev:

Netop det jeg har oplevet. Ville bruge det på mit Lux rensetog, skubbe skinnesliber og trække støvsuger vognen. 

Then you're asking for trouble! Laughing out loud

Det bedste til formålet er helt sikkert at finde en 50 år gammel Märklin-legetøjsmaskine frem og smide en LokPilot i. Eller vælge en af dine MY'er, som stadig har skørt - hvilket jo så er præcis samme konstruktion.

Da jeg var i Miniatur Wunderland bemærkede jeg også, at deres rensevogne blev skubbet/trukket (en på hver side) af gamle Märklin V200-maskiner. Nyere materiel kan ikke holde til den slags ... og det gælder jo også i den virkelige verden, når der skal ryddes sne. Laughing out loud

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Marklin4me

Indlæg: 552

PB  Blog

Jeg har også 5 - 6 stykker af dem og overvejer at om-male en af dem. Heldigvis står der Airbrush kursus på "klub" programmet sidst på måneden. 

Forøvrigt - så er der allerede dekodere i dem  Smile

__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

 www.marklinfan.dk 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.