Picture

Bjarne Abel

modelbygger - fortrinsvis færger og skibe

Indlæg: 75

PB  Blog

Korrekt sporindfletning på 3 sporet færge med Märklinskinner

 

Jeg har faktisk ikke været på Sporskiftet hele sommeren, så lidt forsinket kommer her lige en beskrivelse af løsningen med at flette 3 spor ind i hinanden på en Storebæltsfærge med Märklinskinner.

Jeg har talt med flere som har valgt at lægge et sporskifte ind på færgens vogndæk for at undgå problemer, men jeg har altid med 2 skinnedrift kunnet lægge sporene korrekt med indfletning i hinanden udover færgestævnen, bropklappen og ind på havnene hvor sporskiftet så ligger.

Problemet var at når lokomotivet kørte i de yderste spor hvor de var flettet ind i hinanden så tog slæbeskoen en af skinnerne i stedet for punktkontakterne.
Jeg løste dette problem ved at tage strømmen fra på de to spor der lå inderst ved punktkontakterne for at forebygge kortslutning.
Dette var ikke nok for punktkontakterne ligger lavt på en flexskinne og strømoptaget skulle altså løftes fri af skinnerne.

Punktkontakterne skulle altså  forhøjes således at de lå en smule over skinnehøjde.  Dette blev klaret med et stykke metalplade der var 4 mm bredt.  Denne form blev anvendt inde på færgen frem til udfletningen, på broklappen og på havnedelen indtil 3 sporskiftet.  Egentligt kunne jeg have lavet dette med skinner fra 2 sporssystemet men nu var Märklinskinnerne blevet lagt og hele vogndækket var blevet bygget op.

På trods af stor skepsis fra min side kom det til at virke.   Det var første gang jeg skulle prøve at lave en 3 sporsfærge med Märklin spor.  Jeg har bygget flere færger men det har været Najaden med kun 1 spor og der er jo ingen problemer, udover at hvis man anvender skinner med punktkontakter så skal vogndækkets træværk mellem skinnerne laves af papir for at kontakterne kan nå op igennem så strømoptaget fungerer optimalt.

Desværre laver Märklin ikke et 3 vejssporskifte som er slankt nok, og til Asa-Thor skal jeg bruge et sporskifte inde på vogndækket som deler sig lige meget til hver side som et Y, og sådan et laves ikke af Märklin.  Ikke nok med at man skal slås med punktkontakterne så er der udfordringer omkring anskaffelse af egnede skinner. 

 

__________________

Sider på nettet:
- færgemodeller
- abels tog
- bryggerivogne

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

Jeg vil foreslå, at du bruger et Pilz (Tillig standard)  Y-skift. Da du alligevel skal fremstille en midterskinne, vil det fungere fint. Jeg ved ikke, om det stadig kan fås hos Tillig, som over årene har afviklet standard sporet. Ellers ville jeg prøve, om Bjørn Schultz skulle have et par stykker liggende. Han forhandlede i sin tid Pilz spor.

Hilsen Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bjarne Abel

modelbygger - fortrinsvis færger og skibe

Indlæg: 75

PB  Blog

Hej Gert.
Tak for rådet, jeg prøver lige at tjekke det lidt af.

Hilsner Bjarne.

__________________

Sider på nettet:
- færgemodeller
- abels tog
- bryggerivogne

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

tmjbk

Gårdmand

Indlæg: 462

PB  Blog

Hej Bjarne tjek evt på www.weichen-Walter.de han lav en masse sporskift som ikke lige findes i sandart udgaver mvh Allan 

__________________

Mvh Allan 

Modeltog med slæbesko

 

 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.