Lokomotiver er nogen af de mere dyre enheder vi går og køber til modeljernbanen. Derfor er det altid et mere eller mindre mareridt når der sker et eller andet med dem, for kan det overhovedet repareres igen, hvilket ikke nødvendigvis altid er en selvfølge.
Et af enhver modelbanemands værste mareridt må helt klart være når en af de mere dyre og kostbare enheder falder en tur på gulvet. Dette skete for min spritnye E-maskine for nylig, lidt over en halv meter ned på hårdt gulv. Det så udmiddelbart ud til at der ikke var knækket eller bøjet noget, mere at tingene var slået løs. Men alligevel, kunne der overhovedet komme et lokomotiv ud af det igen? Var flere tusinde kr. nu lige pludselig pist bort? Det var helt klart uden for mit formåen selv at begynde på at stykke det sammen igen.
Nu var gode råd jo dyre, men en email til Heljan, resulterede i et resolut svar indenfor et par timer om at jeg blot kunne sende det hele over til fabrikken, så ville de prøve at se om der kunne komme et lokomotiv ud af det igen.
3-4 dage efter det var sendt afsted, kom der en email tilbage om at nu var der kommet et lokomotiv ud af det igen, det viste sig heldigvis at tingene "blot" var slået løse. Prisen for hele reparationen samt nye dele, var absolut meget rimelig, og stod rigeligt i mål med hvad alternativet evt. havde været, nemlig at der var spildt godt 3000 kr.
Så en meget stor ros til Heljan for rigtig fin service
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
cbt
Indlæg: 1.165
Hej Claus
Uha - jeg føler med dig. Det er lige før, at det også gør ondt på én selv også.
Jeg har også altid kun oplevet HELJAN som meget ansvarlige, imødekommende og service-mindede, og de har vundet både "hearts and minds" hos mig.
Min nye HELJAN/HK NJ M17 var lige til at tage ud af æsken og køre med, ligesom Roco, m.fl., og den er superflot. Til gengæld manglede plovene til min Graffiti-MY dengang - her sendte HELJAN mig fire sæt sølvfarvede og fire sæt sorte uden beregning. Så nu er der plove til eventuelle fremtidige reparationer. Flot-flot service!
Ville du som opfølgning på din fine historie eventuelt vise "dyret" frem (altså, E-maskinen) - evt. "før-billeder" og "efter-billeder" ?.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Har desværre ikke dokumenteret hændelsen for eftertiden.
Men E-maskinen ser fuldstændig ud som ny fra æsken. Den eneste mangel er at de to smalle forruder ikke er der, Heljan havde dem ikke som reservedele på lager. Men her er det meget enkelt selv at gå ind og lave et alternativ, og det må siges at være meget billigt sluppet
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
modeljernbane
smed
Indlæg: 353
Hej.
Nu hvor modeltog er så dyrt som det er, hvorfor er det så ikke dækket af vores indbo forsikring som meget andet af vores indbo er hvis uheldet er ude, eks. at du kommer til at sætte dig på dine briller, smader et vindue eller taber en skruenøgle i toilettet. Tror ikke at der vil blive lavet mere forsikringssvindel med tog end som så meget andet.
HNE3003
sælger
Indlæg: 448
Hej modeljernbane. Nu ved jeg ikke hvorfor dit ikke er dækket, men min togbane er forsikret, der er trods alt for mange penge. På et tidspunkt sprang der et vandrør, og det gik ud over 2 MZ'er, Roco 1414 og 1420 og begge blev dækket til fuld pris, selv om de var næsten 3 år gamle, så det er mine i hvert fald
WWW.ets.acnshop.eu
DCC på Tillig Elite, mest Danske toge, men alt der
har kørt i DK er velkommen, gerne MY´er og MZ´er
og ME`er....
Intellibox Games on Track
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.713
Vi har brug for lidt ærlighed ....
Hvordan faldt E maskinen på gulvet ?
Var det p. gr. af manglende afskærmning på underliggende spor / grunden er, at jeg snart skal til at lave skærmninger af smalle spor / underføringer af spor under det egentlige layout
Overvejer hård masonit og svinger lige mellem 1 - 3 cm over underlaget / er der et indspark på det ?
I kurver er det nødvendigt både ind - og udvendig ?
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
PED
Indlæg: 150
Hej Jørgen,
jeg har brugt 2mm pap fra boghandleren, som også kan bruges til perroner, bygninger, mm.
Skær det i strimler på 40-50mm og det er højt nok til at beskytte, men lavt nok til at du kan se toget.
Påfør alm. trælim og fasthold pappet natten over med tegnestifter.
Du kan også stille det på højkant i lim og fastholde det med bøger eller andre tunge ting. Det bliver stærkt.
Sæt det både udvendigt og indvendigt, da alt kan ske.
Jeg har haft en N-maskine på gulvet.
Den holdt på et blindspor fra drejeskiven og jeg havde kørt mange gange derfra og ind på drejeskiven.
En dag var der åbenbart lidt kortslutning og i stedet for at skifte køreretning drønede den ud over sporenden hen over pladen og på gulvet. Det er noget märklin kan!
Det var et trægulv og den mistede en røgplade, men overlevede! Fantastisk!
Altså også stop på alle spor!
Jeg har ikke et godt foto ved hånden, men her er en interemistisk bro med begyndende pap...
venligst
ped
Dansk Epoke 3 Märklin HO
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
Hvis I har en klunsercontainer på den lokale genbrugsstation, dukker der sikkert en gang imellem træ-persienner op. Lamellerne fra disse er uhyre velegnede til formålet.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Vi har brug for lidt ærlighed ....
Hvordan faldt E maskinen på gulvet ?
Var det p. gr. af manglende afskærmning på underliggende spor / grunden er, at jeg snart skal til at lave skærmninger af smalle spor / underføringer af spor under det egentlige layout
Overvejer hård masonit og svinger lige mellem 1 - 3 cm over underlaget / er der et indspark på det ?
I kurver er det nødvendigt både ind - og udvendig ?
Nej det var ikke pga. manglende afskærmning den faldt på gulvet, det var i forbindelse med noget servicering her.
Men under alle omstændigheder er det i hvert fald en rigtig god ide at lave noget afskærmning til sit anlæg. Og skal i øvrigt også selv have gjort det nu, ikke mindst set i lyset af det skete her.
Grunden til at jeg skrev historien, var fordi det er meget træls at se en kostbar model på gulvet, fordi man ikke har tænkt sig om eller er bare lidt uforsigtig, som jeg kom til at være her.
Mht. forsikring, så vl jeg udmiddelbart tro at man kan tegne en speciel forsikring til sit modeltog hos de fleste selskaber, hvis noget går i stykker. Men spørgsmålet er her jo nok hvor meget der evt. skal betales i præmie, og om det står i mål til det der måtte kunne ske.
Men som nævnt i første indlæg, Heljans pris for at lave et lokomotiv ud af det igen, var absolut meget rimelig. Og så er det guld være at have producentens ekspertise i baghånden
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
cfrost
Indlæg: 272
Klar plast fra de billige skifterammer, kan også sagtens bruges skåret i strimler
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.713
En træpersienne kan da blive flot, så mon ikke Jysk snart har dem på tilbud / jeg vil også kigge på affaldspladsen ..
En klar afskærmning er nok det flotteste, men de mange meter .....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej Jørgen
Persienneløsningen er også kun ment brugt på skjulte spor. På synlige, ville jeg foretrække plexiglas-strimler.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Den var på 20 % af nyprisen (nævnt længere oppe) + porto. Taget i betragtning af hvordan lokomotivet så ud efter den tur, så mener jeg absolut ikke det var galt, når reservedelene også går med. Og som sagt også set i lyset af alternativet, nemlig ingen lokomotiv. Er i hvert fald meget tilfreds
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
JHansen
Byplanlægger, Landskabsarkitekt
Indlæg: 121
Jeg tænker det nok kan afhænge lidt af hvilket forsikringsselskab man har, men da jeg ringede til mit forsikringsselskab (Tryg forsikring) for netop at få svar på om modeltog krævede en særlig forsikring, fik jeg at vide at dette, som såkaldt legetøj, var dækket af den normale indboforsikring. Derudover kunne man tegne en såkaldt fejl og uheldsforsikring som dækker i tilfælde som de eksempler du er kommet med...
mvh Jonas
H0 2-skinne, "Altid at være en lille smule barn - det er at være rigtig voksen" - Jevgenij Jevtusjenko
JHansen
Byplanlægger, Landskabsarkitekt
Indlæg: 121
Så prøver vi lige igen; nu med korrekt citering...
Hej.
Nu hvor modeltog er så dyrt som det er, hvorfor er det så ikke dækket af vores indbo forsikring som meget andet af vores indbo er hvis uheldet er ude, eks. at du kommer til at sætte dig på dine briller, smader et vindue eller taber en skruenøgle i toilettet. Tror ikke at der vil blive lavet mere forsikringssvindel med tog end som så meget andet.
Jeg tænker det nok kan afhænge lidt af hvilket forsikringsselskab man har, men da jeg ringede til mit forsikringsselskab (Tryg forsikring) for netop at få svar på om modeltog krævede en særlig forsikring, fik jeg at vide at dette, som såkaldt legetøj, var dækket af den normale indboforsikring. Derudover kunne man tegne en såkaldt fejl og uheldsforsikring som dækker i tilfælde som de eksempler du er kommet med...
mvh Jonas
H0 2-skinne, "Altid at være en lille smule barn - det er at være rigtig voksen" - Jevgenij Jevtusjenko