Heljan's Pr maskine
Skrevet af thavmand Fredag d. 2/8/2013 - 20:51 Vist 1.716 gange Hej
Har købt en af de berygtede heljan pr maskiner hvor der er problemer med at den hopper og danser
Men er der nogen der ved om man stadig kan få tandhjul til den ( dem der sidder på selve hjulene) har prøvet at Google det og set nogen gamle forums men ikke held.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
prøv en mail til Heljan,
eller en pm til Ole Vedel her på forummet
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Erling Møller Pedersen
Førtidspensionist
Viborg
Indlæg: 41
Finn Lekbo har dem.
EMP
thavmand
Viborg
Indlæg: 7
hej.
mange tak for det prøver lige at skrive en mail til dem og ser hvad det vil koste
Erling Møller Pedersen
Førtidspensionist
Viborg
Indlæg: 41
Dem Finn Lekbo har er af messing og de går aldrig løs mere. Hjulene genlåses med Loctite 638.
EMP
Ole Vedel
Indlæg: 1.157
Dem Finn Lekbo har er af messing og de går aldrig løs mere. Hjulene genlåses med Loctite 638.
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Dem Finn Lekbo har er af messing og de går aldrig løs mere. Hjulene genlåses med Loctite 638.
Hej.
Da der er tale om at udskifte tandhjul på drivakslerne med messing bliver det vel ikke messing mod messing, mellemliggende tand hjul er så vidt jeg husker fremstillet af nylon.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
cbt
Indlæg: 1.152
Hej T. Havmand
Jeg var også så heldig at få fingrene i den superflotte PR 908 fra HELJAN for nyligt, til yderst rimelig penge.
Den var som ny, for den havde aldrig kørt - af den simple grund, at den ikke kunne, fordi motoren var blokeret.
Alle tre tandhjul var revnet (ikke overraskende) og de faldt nærmest af akslerne i stumper og stykker - herefter kunne motoren sørme snurre lystigt, og den kørte eksemplarisk henad sporet (når den blev skubbet).
Så nu mangler "bare" forbindelsen mellem snekkeakslen og hjulaksel, så nu skal jeg også have fat i et af de bemeldte tandhjul - og kun ét.
TIl den tid så nøjes jeg med at sætte tandhjul på den aksel, hvor hjulene har hæfteringe, for så går det meste af trækket ned til skinnen gennem denne hjulaksel, og denne monterer jeg så som midteraksel, sådan at der går lige meget træk igennem gangtøjet til de to andre hjul på begge sider af det.
På den måde skulle gangtøjet forhåbentligt gerne kunne holde længst muligt, for vi må jo huske at det er en sliddel.
Dem Finn Lekbo har er af messing og de går aldrig løs mere. Hjulene genlåses med Loctite 638.
Den der smører godt, kører godt - som man siger på swahili.
Og så hentyder Erling til, at hjulene jo gerne skulle kunne sidde fast på akslen efter udskiftningen af tandhjul
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Erling Møller Pedersen
Førtidspensionist
Viborg
Indlæg: 41
Jeg har efterhånden lavet adskillige stykker af den gode maskine Pr, fra Heljan. Jeg har kun fået gode og positive meldinger tilbage, jeg kan suplere med oplysning om gangtøjet, der er det en stor fordel at købe det gangtøj Epoke modeller laver da det giver en mere rolig gang i sporet.
EMP