Jeg har købt en af de nye EG´ere fra Heljan i DB Schenker bemaling og først nu har jeg haft mulighed for at teste kørsel m.m.
Der er tale om et AC lok og når det kører over mine sporskifter (C skinner), så slår det knister ved slæbesko/hjul som bare pokker ! !
Mine to gamle EG´ere har ikke dette problem. Er der andre der har oplevet dette problem med EG loks ? Hvad er det der sker siden det slår gnister ? Er det måske hjulafstanden der er forkert eller slæbeskoen der bør skiftes ? Der sidder jo DC hjul på AC modellerne af EG og måske skyldes det at hjulafstanden simpelthen er for kort ?
Men endnu mere vigtigt: Hvad dælen skal man gøre for at lave dette ? ? ? Det er ikke altså ikke til at leve med når der er tale om et helt nyt lok til fuld pris
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.598
Hen og klag i forretningen
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
LasseSteen
Indlæg: 1.727
Hen og klag i forretningen
Det er umiddelbart også min første tanke. Dog har jeg været lidt naiv inden test kørsel, at patinere lokomotivet en smule og ændre en del af de fejl der er på Heljans original model (Pantografer, tagfarve, rangerhåndtag, viskere m.m. . . . ligesom på mine andre EG modeller )
Som sagt er det også lidt naivt af mig at begynde at "pynte" modellen inden jeg overhoved har testet kørsel. Men jeg har aldrig tidligere haft problemer med Heljan lokomotiver, så jeg tænkte selvfølgelig ikke at der kunne være problemer . . . og så med et helt nyt lok :(
Men reklamere eller bytte kan jeg nok beklageligvis ikke længere. Så enten må jeg leve med det og skyde skylden lidt på min egen naivitet . . . eller fikse problemet på en eller anden måde. Dette bør absolut være muligt. Men problemet er bare at finde ud af hvorfor dælen den opfører sig sådan og laver alle de gnister ?
Cargoman
Indlæg: 490
Jeg ville tage den med ned i forretningen alligevel. Alternativt kan de jo bare bytte indmaden.
Moderne tog på danske skinner
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.594
Jeg ville starte med at måle hjulafstand på akslerne.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Marklin4me
Indlæg: 552
Jeg ville starte med at måle hjulafstand på akslerne.
Hej Bent,
Hov - hvad var nu det. Lyder som om du har haft en lignende udfordring. Kan du ikke forklare lidt mere Tak
godt nytår
Stor modelbane hilsen
Ulrik R. Thomsen
Märklin Digital
medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen
www.marklinfan.dk
LasseSteen
Indlæg: 1.727
Jeg ville starte med at måle hjulafstand på akslerne.
Jeg tænkte nemlig også at det kunne være noget i den stil. Hvad skal afstanden være til AC kørsel ?
LasseSteen
Indlæg: 1.727
Jeg ville tage den med ned i forretningen alligevel. Alternativt kan de jo bare bytte indmaden.
Nå ja, det er selvfølgelig rigtigt. Det er jo kun overdelen jeg har "pyntet" lidt på
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
Tjek også at slæbeskoen har den rette form. Den skal være helt lige eller bue en lille bitte smule opad.
Jørgen
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.598
Du kan finde hjulafstenden i NEM normerne
Og de kan findes på DMJU:
http://www.morop.eu/de/normes/index.html
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
gejo
Indlæg: 668
En henvisning til NEM-normerne er ikke særlig hjælpsomt, hvis ikke det samtidig oplyses, at 3-skinnenormen fremgår af NEM 340. Selv Heljan har ikke læst denne norm.
De bedste hilsner
Gert
LasseSteen
Indlæg: 1.727
Tak for tips . . . jeg vil forsøge at kigge nærmere på slæbesko og hjul i løbet af ugen.
Mht hjulafstand . . . hvordan ændrer man lettest denne uden at beskadige hjulene ? Kan man skubbe/presse på dem direkte ?
gejo
Indlæg: 668
Det letteste er at tage hjulparene ud af boogien ved at fjerne bundpladen, og så presse hjulene forsigtigt sammen i en skruestik. Sørg for, at sammentrykningen sker vinkelret på akslen. Brug en skydelære, så du får det rigtige mål og ikke får pressen hjulene for meget sammen.
Hilsen
Gert
LasseSteen
Indlæg: 1.727
Når jeg skal kigge på hjulafstanden på denne her Heljan EG, er det så fordi hjulene muligvis skal presses lidt sammen når nu der er tale om AC kørsel ? Eller kan fejlen måske også ligge i at hjulstanden måske er lidt for lille, så hjulafstand evt skal udvides lidt ?
Jeg synes nemlig engang at have læst herinde, at der kunne være problemer med for lille hjulafstand på Heljan loks når man kører AC ?