Hej efter lang tids pause og jeg har sat en mindre togbane op med sporskifter 24771 og 24772 kan nogle af mine vogne finde på at afsporer eller hoppe af skinnen, beklager hvis jeg ikke udtaler dette korrekt
jeg tænker er det fordi jeg har original hjul og skal skifte til nogle AC hjul ?
LasseSteen
Indlæg: 1.821
Hej og velkommen tilbage til denne skønne hobby
24771/24772 er endda de nye flotte slanke skiftespor, men det er desværre stadig ikke alle DC hjul, der kan passere uden afsporing.
Roco hjul, Trix hjul og Mehano hjul går fint igennem et C skiftespor. MCK hjul ligeså og hjulene på Heljans personvogne har faktisk heller ikke givet mig store problemer. Men f.eks hjul fra ACME, PIKO, Liliput, Jouef, Rivarossi . . de vil afspore på C skinner. Jeg har aldrig forstået hvorfor der skal være være så stor forskel på DC hjul. Men det er nu engang realiteten i vores lille modeljernbane verden.
Jeg skifter selv de problemastiske DC hjul til AC hjul, når jeg oplever de her problemer. De kan købes til fornuftig penge flere steder i Tyskland og helt ned til 1 Euro pr. stk.
Men jeg ved, at flere også forsøger selv at presse DC hjulene, så deres dimensioner bedre passer til AC kørsel. Det er dog ikke noget jeg selv har kastet mig ud i.
ChrKristensen
Indlæg: 187
hold da fest 20kr stk pr hjul, det kan blive en dyr omgang
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.715
Det billigste er - hvis man køber en ny vogn - at få dem skifte i forrretningen
Du kan let selv presse hjullene sammen, og jeg vil senere vise, hvordan min hjemmelavede løsning ser ud ( det bliver et DC hjul ikke ledende af men der findes ledende "vædsker".
Den lidt dyrere er f.eks. at købe dem her, og så er ca. 15,- kr for to hjul ( McK !!!! ):
http://www.modellbahn-radsatz.de/h0/radsaetze-h0-wechselstrom/index.php
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
LasseSteen
Indlæg: 1.821
hold da fest 20kr stk pr hjul, det kan blive en dyr omgang
Som sagt køber jeg som regel i Tyskland til lidt under 1 Euro pr. hjul/aksel. Det vil sige små Kr. 7,50 pr. hjul/aksel
Men en anden løsning er også at bytte hjul f.eks herinde på Sporskiftet. Det har jeg gjort op til flere gange. Der er ofte også nogle der mangler DC hjul og ligger inde med AC hjul, som de ikke kan bruge.
LasseSteen
Indlæg: 1.821
Du kan let selv presse hjullene sammen, og jeg vil senere vise, hvordan min hjemmelavede løsning ser ud ( det bliver et DC hjul ikke ledende af men der findes ledende "vædsker".
Det er jeg meget interesseret i at se.
Jeg har et par Brawa vogne, hvor det er helt umuligt at finde AC hjul til. Jeg har ledt med lys og lygte i laaang tid. Så en "presse løsning" synes at være eneste mulighed.
ChrKristensen
Indlæg: 187
Det billigste er - hvis man køber en ny vogn - at få dem skifte i forrretningen
Du kan let selv presse hjullene sammen, og jeg vil senere vise, hvordan min hjemmelavede løsning ser ud ( det bliver et DC hjul ikke ledende af men der findes ledende "vædsker".
Den lidt dyrere er f.eks. at købe dem her, og så er ca. 15,- kr for to hjul ( McK !!!! ):
http://www.modellbahn-radsatz.de/h0/radsaetze-h0-wechselstrom/index.php
er de MCK hjul ?
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.715
Her er så pressen med 5 mm gevind + et mål på 13,8 mm
Stigningen 0,8 mm ....

PressenJørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.715
Det billigste er - hvis man køber en ny vogn - at få dem skifte i forrretningen
Du kan let selv presse hjullene sammen, og jeg vil senere vise, hvordan min hjemmelavede løsning ser ud ( det bliver et DC hjul ikke ledende af men der findes ledende "vædsker".
Den lidt dyrere er f.eks. at købe dem her, og så er ca. 15,- kr for to hjul ( McK !!!! ):
http://www.modellbahn-radsatz.de/h0/radsaetze-h0-wechselstrom/index.php
er de MCK hjul ?
Det tror jeg ikke ...
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
ChrKristensen
Indlæg: 187
hvordan ved jeg om at jeg har ac eller dc hjul når jeg nu er i tvivl er det fordi jeg ikke tror det vil hjælpe at presse lige dette hjul på vogn da den så bliver for smal jeg tror den afspore i dette tilfælde fordi hjul er for smal da jeg tydeligt kan skubbe vogn fra side til side
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 426
Jeg har C skinner, men ikke slanke sporskifter, hvis man ser bort fra de problemer der kan være med hjul hvor afstanden på samme aksel er for stor eller for lille, så er det flange-størrelsen, der giver problemer. Typisk har Märklinprodukter og andre produkter, der kører uden problemer på Märklinskinner, ret store flanger, der gør, at de kører godt igennem sporskifter, forlæns og baglæns og til begge sider. Vogne med små, og måske mere naturtro, flanger kan have problemer med ikke at blive grebet af "hjælpeskinnerne" (eller hvad det nu hedder), eller de kan hoppe i den forkerte retning i gabene mellem hjertestykker og skinner og lignende mellemrum. Akselafstanden kan også have betydning. To-akslede vogne med stor akselafstand kan have problemer med hjul, som to-akslede vogne med kort afstand ikke har. I øvrigt skal man være opmærksom på, hvis man køber AC hjul separat, at de passer til vognene.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.715
hvordan ved jeg om at jeg har ac eller dc hjul når jeg nu er i tvivl er det fordi jeg ikke tror det vil hjælpe at presse lige dette hjul på vogn da den så bliver for smal jeg tror den afspore i dette tilfælde fordi hjul er for smal da jeg tydeligt kan skubbe vogn fra side til side
Hvis du har et voltmeter, så kan du måle modstanden.
Du kan prøve med et batteri og en passende pære ( AC vil give lys over de to hjul )
Men det lettest er at kigge på hjulet, og hvis det er et DC hjul, vil det ene normalt været isoleret til akslen med plastik muffe, eller måske er det hele plastik.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
DC hjul skal ofte blot presses sammen for at koere ordentligt paa AC skinner.
Dette goer jeg selv med to stykker trae (med aksel-huller i) og en hammer til at "tappe" dem sammen.
Jeg presser sammen til 13,9mm (K-skinner - 13,8mm hvis der kal koeres paa M-skinner)
Maales skal der paa INDERSIDEN af hjul-flangerne.
Der spoerges om hvordan man ved om man har AC eller DC-hjul... Istedet for at svare, vil jeg bede OP om at taenke lidt over det, og proeve selv finde en loesning paa det problem...
(Haaber ikke at jeg lyder for meget af PTMadsen med det svar... lol)
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
gejo
Indlæg: 681
Hjul der opfylder NEM 340 er hjul til treskinne - Märklin og kører uden problemer på Märklin C og K skinner. Derimod kan der være problemer ved kørsel på gamle M-skinner fra 50'erne. NEM 340 kan findes MIBA's hjemmeside.
Hilsen Gert
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Hej efter lang tids pause og jeg har sat en mindre togbane op med sporskifter 24771 og 24772 kan nogle af mine vogne finde på at afsporer eller hoppe af skinnen, beklager hvis jeg ikke udtaler dette korrekt
jeg tænker er det fordi jeg har original hjul og skal skifte til nogle AC hjul ?
Det ikke ikke kun afstanden på akslen, som er forskellig. Märklins hjulstandard er også en smule forskellig i vinklen på flangerne.
Forskellene ses tydeligst på denne link med AC, DC og Trix-Express hjul til samme vogn fra samme producent: https://digitaltog.dk/wordpress/h0-187/
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com