Picture

MY1222

montør

9881 Bindslev

Indlæg: 23

PB  Blog

vægt forøgning af lokomotiver

Hejsa

Er der nogle der har erfaring med at øge vægten på jeres lokomotover ?

Efter ombygning af banen har jeg fået kurver med stigninger for at kunne lave nogle krydsninger.... for diesel loks vedkommende er der ingen problemer, selv med lange togstammer.

Men mine damp loks klare kun korte togstammer som 3-4 prs vogne, og det er både Hobbytrades D maskine, Roco`s N-maskine, Heljans Pr maskine og den seneste Trix E-maskinen.

Stigningen er 8 cm på 3,5 m. hvor halvdelen er med kurve R 450 / 500, et andet sted på banen har jeg en stigning på 8 cm på 2,5 m. men i lige linie, og det går noget bedre.

Så det kunne jo være skønt med lidt erfaringer fra andre evt. har gjort med vægt forøgning af damploks.

(PS skala H0)

på forhånd tak, og god sommer herfra

Vh Jens

__________________

Jens Nielsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.659

PB

Et måske lidt vildt skud .....

Men hos en af Sporskiftets læsere så vi, at han brugt en speciel metalbund under skinnerne, og så har han udrustet sine lokomotiver med magneter.

Men måske byder han ind med mere information !

Märklins Köf'er også magneter for at forøge trækkraften.

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

BLK_AARH

it

Indlæg: 129

PB

Nu er det ikke mig der refereres til, men prøv og se denne video, hvor der bygges en helix, og de omtale "metalbund" og magneter benyttes.

 

https://www.youtube.com/watch?v=2Q7NFuP5t8E&t=1s

 

 

__________________

V.h.
Bent L.K.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 396

PB

Jeg kører Märklin og har C skinner, så mine erfaringer kan nok ikke direkte bruges. Når jeg anskaffer rullende materiel fra andre mærker end Märklin må jeg ofte justere hjulafstanden en anelse ned på alle aksler (ikke nødvendigvis ned til 13,8 mm som er den gamle, klassiske Märklin afstand, men ned i nærheden af 14,0 til knap 14,3). Dette for at sikre problemfri kørsel især gennem sporskifter, men jeg kan samtidig mærke, at kørslen gennem kurver glider lettere og med mindre modstand.

Jeg ved ikke om det samme gør sig gældende ved 2-skinnedrift, og om det er kotume, at man her justerer på hjulene.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 415

PB

Umiddelbart tror jeg ikke det er en fordel at øge vægten på lokomotivet. Så skal det bare trække endnu mere opad stigningen. Du kommer nok ikke udenom at gøre dine stigninger kortere.

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.