Hejsa
Er der nogle der har erfaring med at øge vægten på jeres lokomotover ?
Efter ombygning af banen har jeg fået kurver med stigninger for at kunne lave nogle krydsninger.... for diesel loks vedkommende er der ingen problemer, selv med lange togstammer.
Men mine damp loks klare kun korte togstammer som 3-4 prs vogne, og det er både Hobbytrades D maskine, Roco`s N-maskine, Heljans Pr maskine og den seneste Trix E-maskinen.
Stigningen er 8 cm på 3,5 m. hvor halvdelen er med kurve R 450 / 500, et andet sted på banen har jeg en stigning på 8 cm på 2,5 m. men i lige linie, og det går noget bedre.
Så det kunne jo være skønt med lidt erfaringer fra andre evt. har gjort med vægt forøgning af damploks.
(PS skala H0)
på forhånd tak, og god sommer herfra
Vh Jens
Jens Nielsen
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.659
Et måske lidt vildt skud .....
Men hos en af Sporskiftets læsere så vi, at han brugt en speciel metalbund under skinnerne, og så har han udrustet sine lokomotiver med magneter.
Men måske byder han ind med mere information !
Märklins Köf'er også magneter for at forøge trækkraften.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
BLK_AARH
it
Indlæg: 129
Nu er det ikke mig der refereres til, men prøv og se denne video, hvor der bygges en helix, og de omtale "metalbund" og magneter benyttes.
https://www.youtube.com/watch?v=2Q7NFuP5t8E&t=1s
V.h.
Bent L.K.
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 396
Jeg kører Märklin og har C skinner, så mine erfaringer kan nok ikke direkte bruges. Når jeg anskaffer rullende materiel fra andre mærker end Märklin må jeg ofte justere hjulafstanden en anelse ned på alle aksler (ikke nødvendigvis ned til 13,8 mm som er den gamle, klassiske Märklin afstand, men ned i nærheden af 14,0 til knap 14,3). Dette for at sikre problemfri kørsel især gennem sporskifter, men jeg kan samtidig mærke, at kørslen gennem kurver glider lettere og med mindre modstand.
Jeg ved ikke om det samme gør sig gældende ved 2-skinnedrift, og om det er kotume, at man her justerer på hjulene.
Thomas Jespersen
Indlæg: 415
Umiddelbart tror jeg ikke det er en fordel at øge vægten på lokomotivet. Så skal det bare trække endnu mere opad stigningen. Du kommer nok ikke udenom at gøre dine stigninger kortere.
Thomas