Picture

Ola Ahlström

Indlæg: 7

PB

Statsbanorna 1861-1874

Efter att följt Sporskiftet några år tar jag chansen att visa mitt mj-intresse. Jag bygger gärna modeller från den svenska stadsbanetiden 1861-1874 eftersom det under dessa år förekom intressanta färgsättningar på de svenska statsägda järnvägsvagnarna. Majoriteten av vagnarna var av tysk tillverkning, Lauenstein i Hamburg, även om en inhemsk tillverkning börjat och då med de tysktillverkade vagnarna som förebild.

Godsvagnarna var målade i olika färger, brun för 1:a Trafikdistriktet (Stockholm), grå för 2:a (Göteborg) och gula för 3:e (Malmö). Personvagnarna var blå för 1:a klass, grön för 2:a och bruna för 3:e. Detta innebär att så kallade blandade tåg, alltså tåg med såväl godsvagnar som personvagnar, gav ett väldigt färgrannt intryck. För närvarande koncentrera jag mig på godsvagnsbygge även om en och annan personvagn slunkit med.

Ovan några G-vagnar m/1856 under bygge i min monteringshall

Några vagnar fördiga för "roll out"

Fler bilder från "Min monteringshall" här http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=42&t=1110

Ovan gästspelar mina vagnar på en känd privat mj-anläggning i Malmö. Den gula vagnen längst till höger är en resgodsvagn modell 1866 och i och med vagnarna av 1866 års modell når vagnarna den normala höjden.

Här är godsvagnarna ersatt med personvagnar och två postvagnar. Vagnarna är målade och märkta i 1905 års anvisningar men kommande byggen kommer att målas i de färger som gällde för 1861-1874.

Nyfiken på anläggningen? Se mer här av min kamrats "Mälarviken Mollsjö Järnväg" här http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=28&p=32493#p32493

Ola Ahlström / Malmö

Like 3 kan lide
Top

Picture

Kim Stapelfeldt

Befalingsmand

Holbæk

Indlæg: 376

PB

 

Fantastiske bilder....!! Och verkligen snyggt hantverk... Smile

 

Hälsninger fran dansk kille, som bor i Limhamn... Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Hej Ola

 Som sædvanligt super arbejde .

Tænk at du kan være inde i den lille hal!

Det er  godt gået

 

Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

gm freak

eletriker

Indlæg: 64

PB

 fantastiske billeder, og rigtige super modeller Smile

__________________

Copy

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.