Hej,
Er der nogen her som har erfaring med ombygning af Australske lokomotiver i H0 fra firmaerne "Auscision" og "SDS Models"?
Ønsket er at bygge dem om så de er til 3-skinne drift (digital) i stedet for 2-skinne (digital). Jeg har ikke stor erfaring med ombygning af modeller, men så vidt jeg ved skal man bl.a. været opmærksom på hjulflangen?
Håber at der er nogen der har mulighed for at hjælpe med lidt rådgivning?
- På forhand tak.
TogSvendsen
Indlæg: 470
Du kan være helt sikker på, at de australske modeller på ingen måde er designet med tanke for 3-skinne-drift. Det betyder, at der formentlig (det afhænger af modellen) ikke er tænkt på plads til at en slæbesko kan bevæge sig op og ned under en bogie m.m. Det betyder at du skal være kreativ, hvis løsningen skal blive god.
Når det så er sagt, så er det ofte elektronik-mæssigt simpelt at konvertere en model fra 2- til 3-skinne. Det er den anden vej, at problemerne opstår. Ofte kan du tage det ene strømoptag og slutte til en slæbesko og færdig.
Australske modeller er heller ikke bygget efter Europæiske standarder, så der kan f.eks. være RP-25 (eller lign.) hjul på dem, hvilket kan give problemer med dine skinner (C- og K-). Du kan glemme det, hvis du kører M-skinner, her er præcisionen slet ikke god nok.
Ombygning kan som regel lade sig gøre, men succesen afhænger meget af udførelsen og af modellen. Hvis årsagen er, at du gerne vil køre australsk, så skal du ikke køre 3-skinne i første omgang. Hvis det er fordi du gerne bare vil have en model i samlingen, så overvej evt. om den kan forblive 2-skine.
En anden mulighed er, at føre strømoptaget ud gennem en strømførende kobling, og sætte en godsvogn bagpå med slæbesko, og lade loket trække strøm den vej. Ikke optimalt, men du kan meget bedre styre strømoptaget under en godsvogn.
MM.Andersen
Tekniker (Auto)
Nordsjælland
Indlæg: 287
Hej hvis du vil undersøge om det er ombygning der er vejen frem så brug en søgemaskine og skriv noget i stil med Lima 3 skinne ombygning så får du nogle hits som kan vise lidt om motorombygning men også montage af skæbesko, men ellers vil jeg give togsvendsen ret i at du bør overveje 2 skinne bane, for det er vel ikke forbudt at have begge dele, jeg ved godt at nogen tænker han skal ned og grilles når han kommer med sådan et forslag
Vh Andersen
Thomas Jespersen
Indlæg: 426
De oriducenter jeg har set der laver australsk materiel gør det på samme måde som de amerikanske. Det er som regel noget med RP25 hjul hvis ikke det er noget gammelt Lima. Hvis det er diesel eller ellokomotiver kunne du måske fjerne trækket fra en boggie og montere slæbeskoen der, men det ender nok med et lokomotiv der ikke kan trække ret meget.
Thomas
D1408
Hillerød
Indlæg: 9
Tak for svaret.
Jeg har undersøgt lidt om modellerne og ud fra hvad jeg kan se har alle lokomotiverne RP25-110 hjul. Lidt research førte til at man måske kan udskifte RP25 hjulene med Märklins E700150 aksler?
Jeg kører allerede 3-skinne og ønsket var derfor at få et Australsk lokomotiv på banen også uden at skulle ud og købe et nyt system dertil.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.725
Jeg har prøvet og kigge på begge producenter, og den ene - Auscision - kommer med GM model / meget lig den danske MY
https://www.auscisionmodels.com.au/A%20Class%20Locomotive.htm
Priserne er ca. 2000,- kr. for et med Loksound 5.
Men så er der naurligvis fragt / told o.s.v.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).