Picture

ckh

Faglig sekretær

Indlæg: 87

PB

Ombyg gammel Märklin MY 1106 til digital - Hvordan, og er det umagen værd?

Da jeg var 9 år (jeg er 45 nu) købte jeg dette lokomotiv . En MY 1106 fra Märklin. På forunderlig vis er det ikke skrammet, men naturligvis lidt støvet efter mange år i kasser og kælderrum.

Og jeg kan altså rigtig godt lide det lokomotiv. Det er tungt og det føles som kram. Og så er det fra min barndom.

Hvis jeg nu vil gøre det digitalt så jeg kan bruge det, hvad er så - den helst meget detaljerede - fremgangsmåde?

Jeg er klar over at det sikkert skal splittes ad, smøres, renses osv. Og at det sikkert ville være billigere og nemmere at købe et andet (men det ER nu et dejligt lokomotiv).

  • Så hvilken dekoder (meget gerne med lyd hvis det kan lade sig gøre) bør jeg købe?
  • Hvor finder jeg evt. manualer til at installere hele molevitten?
  • Bør jeg udskifte hele motoren til en 5-polet?
  • osv. osv. osv.

Jeg har ikke prøvet den slags før så alle input er meget velkomne :)  Også hvis I mener det er spild af tid/penge, eller jeg bare burde betale nogen for at gøre det for mig.

__________________

 

Mvh. Claus

Märklin c-skinner. I gang med min første bane siden jeg var dreng (og det er dælme længe siden)...
Like 0 kan lide
Top

Picture

Ty2 406

Frederikssund

Indlæg: 131

PB

Hej Claus.

Jeg kan godt forstå at du kan lide Märklin gamle My'er. Det er jo fin maskine. 

Om det kan betale sig at ombygge den til digital, må være en smags sag. Der er ikke noget problem i at gøre det, og den kan komme til at fungere lige så godt som noget nutidigt. Men husk på, den stammer helt tilbage fra 1964. Så derfor er den teknologisk nok lidt forældet. Selvom den er et af Märklin's bedste lokomotiver igennem tiden.

Jeg har selv ombygget den ene af mine My'er. Den er både blevet digital og til 2-skinne drift. Det var ikke noget problem, og den fungere den dag i dag fuldt tilfredstillende.  Men jeg må indrømme at tiden er løbet fra den. Så den er blevet til en del af min museum virksomhed, den har dog en hvis affektionsværdi for mig.  

Hvis du vælger at digitalisere den. Skal du finde en dekoder, hvor motor udgangen kan tåle noget strøm. Den gamle Märklin motor bruger noget strøm, iforhold til nutidige motore. Jeg tror nok at ESU laver en lyd-dekoder til My'eren. Om det kan betale sig og lægge en 5-polet motor i, eller om det kan lade sig gøre, har jeg ingen ide om. Min egen fik en faulhabermotor fra SB-modelbau i, det var simpelhen bare guf. 

Du kan finde meget mere om ombygning af Märklin til digital på www.digitaltog.dk 

__________________

Venlig Hilsen.

Peter Wiese.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank F

Vamdrup

Indlæg: 569

PB  Hjemmeside

Jeg har ombygget min 3067.3 (Version 3 produceret fra 1966-1974) med en ESU Lokpilot V3.0 Decoder og monteret nyt lys i den bagefter.

Den kører som en drøm efter ombygningen og justering af Motor-parametre. (efter min mening)

Jeg har anvendt følgende dele til ombygningen :

 

ESU Permanentmagnet Nr : 51960 (permanentmagnet til LFCM-Motor eller på dansk "Stor Skive-kollektor Motor) 98.-Kr

ESU 51950 Kabelsæt med NEM652 Stik (gør det lettere at skifte decoderen, uden at skulle lodde den ud) Ca 30,- kr

ESU Lokpilot V3.0 (ESU-nr : 52610) med NEM652 Stik (Ca 250 - 300 kr)

Marklin 7164 Slæbesko (afhængig af hvor slidt den er) Ca 25-30 kr

samt monteret nyt lys ved hjælp af følgende Marklin Reservedele :

2 stk Digital-pærer ET-Nr : 610080 (ca 25 kr for 2 pærer)

2 stk Lampefatninger til Digital-pærer ET-Nr : 604180   eller 2 stk Lampefatninger med Ledning : ET-Nr 276770 (ca 60-70 kr for 2 stk)

 

De nye lampefatninger er relativ nem at montere da der i de gamle MY'ere sidder en Printplade til belysningen i begge ender.

De gamle bajonet-pærer demonteres og pærefatningen i printet fjernes.

Derefter forøges hullet efter den gamle pærefatning, således at det passer til diameteren på Lampefatning ET 604180 eller ET 276770 og disse fastmonteres

Herefter er det blot at følge Indbygnings-vejledningen for Decoderne Lokpilot V3.0 eller Loksound V4.0 eller V3.5

 

(hvis man har mod på det, kan man selvfølgelig også indbygge passende Lys-dioder, dog skal man lige huske, at anvende en for-modstand, da Lys-dioden ellers brænder af)

 

Jeg har for et stykke tid siden erhvervet flere dele til ombygning af flere Marklin MY'ere, da jeg planlægger at indbygge en Loksound-Decoder i mine My'erne.

Fremover vil jeg anvende følgende Komponenter til Ombygning af gamle Marklin MY'ere :

ESU Nr : 51968 AdapterPrint NEM660 (erstatter NEM 652 Stikket)

Som Decoder kan anvendes :

ESU Nr : 54499 Loksound V4.0 21MTC  NEM660 (passer sammen med ESU 51968 Adapterprintet).

En passende Lyd-fil til Decoderen kan hentes på ESU's hjemmeside.

 ELLER

ESU Nr : 52499 Loksound V3.5 21 MTC NEM 660 (passer sammen med ESU 51968 Adapterprintet)

En passende Lyd-fil til Decoderen kan hentes på ESU's hjemmeside med Lok-lyde Loksound V3.5 under nummeret 52438

 

Håber dette indlæg hjalp dig lidt på vej, ellers er du velkommen til at kontakte mig, hvis du har flere spørgsmål.

 

 

__________________

• CS3+ ( SW 2.5.2 ) • CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) • MS2 60653/57 ( SW 4.13 )
• MDT V3.6.0 • HW : 60971/60970/60801
• ESU LOKPROGRAMMER ( SW: 5.2.6 )
• ESU-HW: 53451 / 53900 / 53901

Like 0 kan lide
Top

Picture

Klaus_H

Transportforsikring

Indlæg: 633

PB  Hjemmeside

Når du fik din MY´er da du var 9 år, må den have en del affektionsværdi for dig.

Og da Märklins MY´ere ikke er til at slide op, er det bare med at få den digitaliseret. Jeg har selv 2 der er blevet digitaliseret som beskrevet med dele fra ESU i ovenstående indlæg.

Den ene kører som en drøm, den anden skal nok have en kærlig hånd da den hakker lidt i det.

Så kan man argumentere om man i stedet skal finde sig en ROCO MY´er (Heljan har også lavet et utal af dem) som er langt mere modernet i opbygningen og meget mere detaljeret. Klart en fantastisk maskine.

Her er det lidt af en smagssag. Jeg kan lide begge men holder mig til Märklins foreløbbig. Kan godt lide de er lavet af metal, og de vejer noget når man løfter dem. Men ja der er en del motorstøj fra Märklins motorer og metal tandhjul.

__________________

3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI 

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Jeg har selv adskillige Märklin MY'er.

Der kan siges meget skidt om dem (bl.a. for kort, støjende, gammel teknologi).

MEN jeg er vild med dem. Jeg har ombygget flere af mine maskiner fra analog til digital. Og jeg har gjort det på forskellige måder.

Nogle af dem har blot fået en Märklin Delta dekoder i sig. Det er en forholdsvis gammel dekoder, men jeg var så heldig at få et par stykker i Kystbanen (brugte). Det er den letteste ombygning. Perfektomskifteren loddes fri af ledningerne og dekoderen sættes i stedet. Det tager et par minutter med en loddekolbe.

Maskinen er så digital, men har ikke fået forbedrede køreegenskaber, da det stadig er den tre-polede motor, der trækker.

Jeg har købt Märklins egne ombygningssæt med dekoder og nye motordele. Så bliver motoren fem-polet og kommer til at køre rigtigt godt. Der er ikke lysombygninger eller andre finurligheder i, men det er en forholdsvis let ombygning med gode instruktioner til.

Endelig har jeg "opgraderet" på en noget mere brutal måde. Jeg har simpelthen købt nogle MY-maskiner, som allerede var digitale med MFX-dekoder og lyd - og flyttet de gamle overdele over på de nye undervogne. Det er absolut den letteste ombygning. Fordelen er at jeg let kan flytte dem tilbage på de andre maskiner, hvis jeg vil have dem køreklar igen (de står fint til pynt).

Og så er der flere andre ombygninger, hvor du skal have fat i løsdelene og lave lidt mere arbejde ... dem har jeg endnu ikke givet mig i kast med.

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

modeljernbane

smed

Indlæg: 353

PB

Selvfølgelig skal du ombygge din MY'er, især når den har så stort betydning for dig og du er glad for den, det er ikke alt der kan gøres op i penge. Selv har jeg en del Märklin lokomotiver der skal bygges om, da de er mere robuste en de nye lokomotiver er, tænk hvis man er ude at køre med sit nye S.maskine fra Hobby Trade og svinet gik hen og gik på gulvet, det vil blive et stører arbejde at genskabe den igen, med alle de små fine dele der vil ryge af. Jeg tør ikke tænke tanken til ende.Derfor vil jeg fortrinsvis køre med de gamle lok og kun ved særlige lejligheder bruge de nye. Spørgsmålet er så? Er de nye lokomotiver og vogne blevet så for finet at de kun er til udstilling? Jeg vil ærge mig gul og grøn hvis hvis et lokomotiv vælter og tager skade for det gør de.

MVH Kurt

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 656

PB

Jeg har lige ombygget min My 1106 ved hjælp af Märklins motorsæt 60944 og den nye lyddecoder 60945. Da Märklin ikke tilbyder My-lyden, har jeg lagt den amerikanske F7 lyd ind, det må være tæt på den samme. Desuden brugte jeg 2 pæreholdere, så pærene blev isoleret fra stel. 

Ombygningen var enkel og lydkodningen tilsvarende enkel med CS2. Udover lysfunktionen har du yderligere 4 forstærkede funktioner til rådighed, her har fantasien frit slag.

Den kører perfekt - det er bestemt umagen værd.  Smile

Hilsen

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

HNE3003

sælger

Indlæg: 448

PB  Hjemmeside

hej Kurt.

måske du skulle sætte farten noget ned, hvis dine modeller hele tiden rygger af sporet, eller ligge dine spor om Smile for jeg køre da med glæde med mine modeller, og de vælter/afspore ikke?
__________________

WWW.ets.acnshop.eu

DCC på Tillig Elite, mest Danske toge, men alt der
har kørt i DK er velkommen, gerne MY´er og MZ´er
og ME`er....

Intellibox Games on Track

Like 0 kan lide
Top

Picture

ckh

Faglig sekretær

Indlæg: 87

PB

Tusind tak for alle de grundige kommentarer. Det er jo en glæde at læse alle de Konstruktive forslag. Smile Der er vist ingen tvivl om at det er et projekt jeg kaster mig ud i. Nu skal der lige surfes lidt komponenter, lures lidt på fremgangsmåde og så er det vist bare i gang...
__________________

 

Mvh. Claus

Märklin c-skinner. I gang med min første bane siden jeg var dreng (og det er dælme længe siden)...
Like 0 kan lide
Top

Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

Indlæg: 747

PB

gejo skrev:

Jeg har lige ombygget min My 1106 ved hjælp af Märklins motorsæt 60944 og den nye lyddecoder 60945. Da Märklin ikke tilbyder My-lyden, har jeg lagt den amerikanske F7 lyd ind, det må være tæt på den samme. Desuden brugte jeg 2 pæreholdere, så pærene blev isoleret fra stel. 

Ombygningen var enkel og lydkodningen tilsvarende enkel med CS2. Udover lysfunktionen har du yderligere 4 forstærkede funktioner til rådighed, her har fantasien frit slag.

Den kører perfekt - det er bestemt umagen værd.  Smile

Hilsen

Gert

Hej Gert

Jeg har helt klart sovet i timen! Passer det sæt problemløst ind i den gode, gamle MY 1106? Kunne du eventuelt vise et eller flere billeder?

Henrik

__________________

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 656

PB

Hej Henrik

Du får ett par hurtige billeder. Som du kan se, passer højttaleren fint og holdes forsigtig i klemme af opbukningen fra bunden. Pærerne der stritter er de 4 ekstra funktioner, som jeg lige ville kontrollere. Märklin leverer fine illustrerede vejledninger med.

Hilsen

Gert

AttachmentStørrelse
IMG_1230.JPG 3.58 MB
IMG_1231.JPG 3.82 MB
Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.141

PB  Hjemmeside

ckh skrev:

Da jeg var 9 år (jeg er 45 nu) købte jeg dette lokomotiv . En MY 1106 fra Märklin. På forunderlig vis er det ikke skrammet, men naturligvis lidt støvet efter mange år i kasser og kælderrum.

Og jeg kan altså rigtig godt lide det lokomotiv. Det er tungt og det føles som kram. Og så er det fra min barndom.

Hvis jeg nu vil gøre det digitalt så jeg kan bruge det, hvad er så - den helst meget detaljerede - fremgangsmåde?

Jeg er klar over at det sikkert skal splittes ad, smøres, renses osv. Og at det sikkert ville være billigere og nemmere at købe et andet (men det ER nu et dejligt lokomotiv).

  • Så hvilken dekoder (meget gerne med lyd hvis det kan lade sig gøre) bør jeg købe?
  • Hvor finder jeg evt. manualer til at installere hele molevitten?
  • Bør jeg udskifte hele motoren til en 5-polet?
  • osv. osv. osv.

Jeg har ikke prøvet den slags før så alle input er meget velkomne :)  Også hvis I mener det er spild af tid/penge, eller jeg bare burde betale nogen for at gøre det for mig.

Naturligvis skal du ombygge den ... det er bare noget andet en dagens plastik ;o)))))

Lad dig inspirere her:

http://digitaltog.dk/Lokomotiver_Maerklin.htm

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

ckh

Faglig sekretær

Indlæg: 87

PB

"Der er ikke lysombygninger eller andre finurligheder i, men det er en forholdsvis let ombygning med gode instruktioner til......." Jeg er ikke skarp i MY, men skiftede den ikke lys med køreretning? Og hvis ja, er der så nogen der har erfaring eller links til også at indbygge den detalje (når nu den alligevel skal splittes til atomer).
__________________

 

Mvh. Claus

Märklin c-skinner. I gang med min første bane siden jeg var dreng (og det er dælme længe siden)...
Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.