Picture

ct

Indlæg: 202

PB

Modificeret 1158

Hej

Jeg har invisteret i Heljans MY 1158 men syntes at de manglende håndbøjler var et must til modellen. Derfor har jeg taget sagen i egen hånd og fremstillet disse selv. Her følger resultatet:

 BilledeBillede

Hilsen Christian

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.727

PB

Det ser rigtig flot ud synes jeg  . . . godt arbejde og det pynter virkelig på modellen Smile

De manglene håndbøjler på Heljans MY´ere er blandt andet én af årsagerne til at jeg istedet har købt Roco´s MY lokomotiver. Detaljeringen fra Roco er i absolut verdensklasse . . . også med håndbøjlerne Smile . . . det samme gælder MZ´erne.

Like 0 kan lide
Top

Picture

ct

Indlæg: 202

PB

Tak Lasse!

Næste step bliver at lave ITC-klap og tilsvarende håndtag over denne. Hvis i kan supplere med flere detaljer til dette udseende, så comment gerne!

http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=8&lokid=183 - billede fra Nordhavn/Helgoland med Bn-stamme.

Hilsen Christian 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Sydbanen

Indlæg: 321

PB

Hej Christian. 

Rigtig fint med håndbøjlerne Wink Du kan jo evt, lave de røde slutlygter og "elvarmekabelstik" så vil modellen se ud som i 1989 - 1996 ca.

Jeg har en lusket plan om at købe en Roco MY 1124 og omlitrere den til 1154 eller 1156-1159 og få lavet rødeslutlygter og elvarmestik på den. Så er det kun udstødningen der skaal rettes til rille Laughing out loud  

__________________

Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK

Like 0 kan lide
Top

Picture

ct

Indlæg: 202

PB

Den får ikke slutlygter men i stedet dampvarmeslange og andre slanger ophængt over ploven. 

Jeg faldt over dette billede af en ombygget Heljan MY med slutlys - lidt inspiration:

http://mortenschmidt.piwigo.com/picture?/2703/category/69-mine_danske_ex...

/Christian 

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.727

PB

Hvilket materiale har du egentlig lavet de fine håndtag af ? Smile . . . og hvordan har du fået sat dem fast på lokomotivet ? 

Især dét med at sætte håndtag m.m. fast på lokomotiver, dét har jeg haft lidt problemer med. Jeg har haft svært ved at få tingene til at sidde helt fast og svært ved at påsætte håndtag m.m. uden at man kan se små spor af lim m.m.  Puzzled

Så jeg er meget intesseret i at høre om tips og tricks Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

ct

Indlæg: 202

PB

Hej

Håndtagene er lavet af et løsdelssæt med håndbøjler til Heljan MY. Ellers så kan tynd ståltråd (hvad hedder sådan noget i fagsprog???) anvendes. Tråden klippes og bøjes med næbtange (en lille smykketang til at holde stumpen med og en større tang til at bøje 90 grader med). Det kan anbefales at male håndtag før påsætning og lappe helligdage og steder hvor malingen er slidt af efter påsætning. Bøjler på siden af lokomotivet er ligeledes bøjet ud af tråden. Jeg har med en lille syl prikket hul for at sikre mig disse sidder solidt fast.  
Jeg har også haft mit besvær med at få dem sat på. Jeg har brugt sekundlim hvilket er lykkedes i to ud af tre forsøg. Men der er et par limklatter desværre. Dem vil jeg dække når lokomotivet skal patineres. Desuden kan det anbefales at dryppe lidt ekstra lim til bøjlerne på fronten efter påsætning (en lille nål med lim på spidsen), da jeg har erfaret at stålender og glat plastik ikke går alt for godt sammen.

Håber det kan bruges!


Hilsen Christian 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Christian.

ct skrev:
Ellers så kan tynd ståltråd (hvad hedder sådan noget i fagsprog???) anvendes.

Jeg vil tro, det er det, "vi andre" plejer at kalde pianotråd.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.727

PB

ct skrev:

 . . . Jeg har med en lille syl prikket hul for at sikre mig disse sidder solidt fast.  

Hej Christian,

Tak for det. Jeg vil prøve at kaste mig ud i det på din måde Smile

Hvor finder man forresten en lille syl der kan prikke så små fine huller i en plastic lok overdel ? Jeg har selv prøvet med diverse små bor, men jeg synes bare det bliver for "voldsomt".

Like 0 kan lide
Top

Picture

HNE3003

sælger

Indlæg: 448

PB  Hjemmeside

så er dine bor jo for store Wink jeg har nogen på 0,3 mm, de er meget små.. og så tyndt ståltråd har jeg ikke Smile

__________________

WWW.ets.acnshop.eu

DCC på Tillig Elite, mest Danske toge, men alt der
har kørt i DK er velkommen, gerne MY´er og MZ´er
og ME`er....

Intellibox Games on Track

Like 0 kan lide
Top

Picture

ct

Indlæg: 202

PB

Fik jeg nævnt at en pincet er alfa omega! 

Desuden så vær meget varsom med lim. Jeg gjorde det sådan her: Lim på en ikke-sugende overflade. Sørg for at limen er fordel ud og ikke ligger i en stor (høj) dråbe. Når du skal sætte et greb på lokomotivet så sørg for at der KUN kommer lim på grebets ender og ikke på pincetten. Hvis der gør det så slipper malingen og pincetten er ikke til at have med at gøre. Det er en vigtig pointe at undgå lim på pincet eller andre redskaber som bruges til greb.

Hilsen Christian 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 409

PB

MAn kunne også lime indefra. Det giver et problem med lyslederen, men den kanda tages ud. Din 1158 er det den der stammer fra kystbanesættet? Hvis den er har din så også nogle grimme grater fra støbningen, hvor formen er samlet? Min 1158 er værre end mine andre Heljan MY´ere. 

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Picture

ct

Indlæg: 202

PB

Hej Thomas.

Hvis du tænker på langs rundingen af snuden så ja? Ellers så synes jeg den er helt fin - dog er det mig en gåde at man har lavet en "hjerneblødning" og brugt en model af en nyleveret rille-MY (uden bøjler osv.) når Heljan har lavet andre med bøjler mv.!!

Hilsen Christian 

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.727

PB

HNE3003 skrev:

så er dine bor jo for store Wink jeg har nogen på 0,3 mm, de er meget små.. og så tyndt ståltråd har jeg ikke Smile

Ja, det har du nok ret i. Jeg må på jagt efter nogle mindre bor Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 409

PB

ct skrev:

Hej Thomas.

Hvis du tænker på langs rundingen af snuden så ja? Ellers så synes jeg den er helt fin - dog er det mig en gåde at man har lavet en "hjerneblødning" og brugt en model af en nyleveret rille-MY (uden bøjler osv.) når Heljan har lavet andre med bøjler mv.!!

Hilsen Christian 

Hej Christian.

Svaret ligger nok i at da de lavede specialmodellerne til GM dagene i Odense i 2004 af 1101 og 1159, blev formen ændret da netop de håndtag blev fjernet. 1101 skal ikke have nogen og 1159 havde påsatte.

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.