Har nogen erfaring med upcycling af Lima tog?
Jeg har et vel 25-30 år gammelt Lima rødt MR togsæt i H0. Jeg fik det for cirka et årstid siden bygget om til digital drift hos en forhandler, jeg ønskede at bruge det på mit Märklin C-skinne anlæg. Det var kun en halv succes. Decoderen virker og jeg kan styre toget, men det afsporer meget ofte i skiftespor, ja så det kan diskuteres om installationen af decoderen overhovedet er en succes. Jeg har - efter råd fra forhandleren - forsøgt mig med mere vægt på motorvognen, men det hjæper ikke.
Nu er jeg så nysgerrig om nogen har erfaringer med hvad der skal til. Kan det overhovdet lade sig gøre? Kan et hjulskifte gøre noget? Kan man udskifte motorbogien? Hvor og hvordan bør slæbskoen være monteret?
Gode råd modtages.
På forhånd tak - mvh -psd
CH
Indlæg: 69
Prøv også at spørg inde i Facebookgruppen "Märklin for danskere".
Der er med garanti også nogen erfaringer.
Mvh
Claus
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.640
Kig på hjulene og deres afstand ....
Huskede din forhandler det ?
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
gejo
Indlæg: 673
Den mest almindelige årsag til at Limas MR afsporer i treskinne sporskift er, at bunden under motorboogien støder på punktkontakterne. Du kan skære de dele der raver længst ned af - ca. 1mm. Så burde den køre fint, medmindre slæbeskoen ikke kan gå højt nok op. Det klares ved at vælge en meget tynd slæbesko.
Gert
ÆTELIER
underviser
Indlæg: 13
Hej Jørgen
Det talte de overhovedet ikke om.
Jeg skal lige forstå, hvad du mener. Er det akselafstanden på bogierne, du henviser til? Eller ??
mvh -psd
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 998
Det talte de overhovedet ikke om.
Jeg skal lige forstå, hvad du mener. Er det akselafstanden på bogierne, du henviser til? Eller ??
Hej,
Nej, det handler om afstanden mellem hjul-skiverne på en enkelte aksel. Fohrmann har et velegnet værktøj til formålet.
Mvh
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.640
Hej Jørgen
Det talte de overhovedet ikke om.
Jeg skal lige forstå, hvad du mener. Er det akselafstanden på bogierne, du henviser til? Eller ??
mvh -psd
Der er forskel mellem hjul til AC/Märklin & DC ( og til DC er der også varianter på flangerne )
Men det væsentlige er den indvendige afstand mellem de to hjulskiver, hvor er DC er ca. 14,4mm og AC max. 14,0mm
Der er også noget med flangerne, hvor AC er de største.
Men du kan bl.a. læse om det her:
https://digitaltog.dk/wordpress/h0-187/
Du kan normalt justere det selv på vogne, da hjullene er presset på akslen.
Der kan købes fine stykker værktøj / du kan lave noget selv med skrue, som du presser hjullene sammen med ( 6mm skrue er bedst, da de har 1mm gevindhøjde ) / eller evt. i en skruestik.
Men en skydelære er nok nødvendigt.
Hvordan hjulene er sat fast på dit lokomotiv, er måske noget helt andet ......
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
ÆTELIER
underviser
Indlæg: 13
tak til jer alle for gode råd.
Jeg må igang med skydelærer på hjulakserne og se om der er noget at hente der. 'Bivognen' kører uden problemer, men der kan jo være forskel på hjulakserne.
Men der er også lidt arbejde med fil og hobbykniv på motorbogien, og så måske også slæbeskoen.
Det er en skøn hobby, man bliver aldrig færdig - og udfordringerne ligner sjældent hinanden helt.
mvh -peer
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 383
Märklinvogne kan nu sagtens ligge på 14,2mm og højere fra fabrikken af.