Hej gutter
Tro det eller lad være men jeg har flere Lima MZ togsæt, vogne til virket 3 skinne og maskinerne ligeledes monteret med slæbesko, og de fungere fint når men vende det ene hjul i boggien som optager stel forbindelsen.
For at forbedre kørslen til endnu bedre, ville jeg godt have nogle hjul som ikke er til 2 skinne, der må være nogen som har skiftet hjul og kan komme med input, fjedermetallet som sidder i denne boggie skal godt nok renses ofte men de øvrige maskine skal jo også til eftersyn, nogen der vil hjælpr
gejo
Indlæg: 678
Du kunne eksempelvis bruge Märklin MY-hjul.
Hilsen
Gert
fjorbak
Indlæg: 583
Tak for dit svar
Men kan man købe disse i løsvægt, vil da ikke skrælde en MY for en lima MZ, og hvad så med motor boggien jeg har aldrig prøvet at skille en sådan men det er der sikkert andre der har, måske har du selv prøvet
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.647
Var det ikke nemmere blot at lave strømoptag til de isolerede hjul?
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
gejo
Indlæg: 678
Bents forslag er bestemt det næmmeste.
Umiddelbart kan du fremstille uisolerede hjul på boogien uden motor. Motorboogien er det lidt vanskeligere at skifte hjul på, da Limas tandhjul er et 0,5 modul og Märklins 0,4. Det betyder, at du ikke umiddelbart kan bruge Märklins "drivhjul" på Limas Mz.
Det kan løses, men så er der tale om en lidt større opgave, hvor jeg ikke har en løsning, som jeg vil anbefale.
Hilsen
Gert
gejo
Indlæg: 678
Jeg glemte at skrive, at hjulene kan købes løse som reservedele - om ikke andre steder så hos Märklin på deres hjemmeside. Jeg vil dog tro, at Kim i Tikøb stadig har nogle på lager.
Hilsen
Gert
fjorbak
Indlæg: 583
Hejsa
Jeg er tilfreds med svaret men viste ikke at Tikøb havde hjul fra Marklin, men forsøge at få fat i nogle, eller tilsvarende hjul, og der er faktisk kun tale om den boggie som der strøm optaget og hertænkes på boggien uden motor.
Men tak for oplysningerne
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.647
En tynd stribe forsforbronze sat fast på den ene side og en ledning op til strømoptaget, så er den jemme.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
gejo
Indlæg: 678
Hej Bent
Det burde måske være en tråd for sig, men der er forskel på strømoptag fra uisolerede hjul og strømoptag fra isolerede hjul, selvom der er bronzefjedre til begge hjulsider.
Det skyldes, at hver gang der skal etableres en kontakt til enten skinnen eller fjederbronzekontakter er der mulighed for svigt i forbindelsen. Hvis hjulene er uisolerede vil et svigt i kontakten mellem hjul og skinne i fx. højre side ikke påvirke kørslen, selvom der samtidig er et svigt i fjederbronzekontakten i venstre side. Hvilket vil være tilfældet, hvis hjulene er isolerede.
At det har betydning i praksis, har min 30 års erfaring med ombyggede DC-modeller vist med tydelighed.
Hilsen
Gert
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.647
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner