Picture

fjorbak

Indlæg: 583

PB

Hjul til Lima MZ

Hej gutter

Tro det eller lad være men jeg har flere Lima MZ togsæt, vogne til virket 3 skinne og maskinerne ligeledes monteret med slæbesko, og de fungere fint når men vende det ene hjul i boggien som optager stel forbindelsen.

For at forbedre kørslen til endnu bedre, ville jeg godt have nogle hjul som ikke er til 2 skinne, der må være nogen som har skiftet hjul og kan komme med input, fjedermetallet som sidder i denne boggie skal godt nok renses ofte men de øvrige maskine skal jo også til eftersyn, nogen der vil hjælpr

 

 

__________________

med venlig hilsen

Fjorbak

kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.

Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen

 

 

 What do you want to do ?New mailCopy
Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

Du kunne eksempelvis bruge Märklin MY-hjul.

Hilsen

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

fjorbak

Indlæg: 583

PB

Tak for dit svar

Men kan man købe disse i løsvægt, vil da ikke skrælde en MY for en lima MZ, og hvad så med motor boggien jeg har aldrig prøvet at skille en sådan men det er der sikkert andre der har, måske har du selv prøvet Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

__________________

med venlig hilsen

Fjorbak

kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.

Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen

 

 

 What do you want to do ?New mailCopy
Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

Var det ikke nemmere blot at lave strømoptag til de isolerede hjul?

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

 

Bents forslag er bestemt det næmmeste.

Umiddelbart kan du fremstille uisolerede hjul på boogien uden motor. Motorboogien er det lidt vanskeligere at skifte hjul på, da Limas tandhjul er et 0,5 modul og Märklins 0,4. Det betyder, at du ikke umiddelbart kan bruge Märklins "drivhjul" på Limas Mz.

Det kan løses, men så er der tale om  en lidt større opgave, hvor jeg ikke har en løsning, som jeg vil anbefale.

Hilsen

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

 

Jeg glemte at skrive, at hjulene kan købes løse som reservedele - om ikke andre steder så hos Märklin på deres hjemmeside. Jeg vil dog tro, at Kim i Tikøb stadig har nogle på lager.

Hilsen

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

fjorbak

Indlæg: 583

PB

Hejsa

Jeg er tilfreds med svaret men viste ikke at Tikøb havde hjul fra Marklin, men forsøge at få fat i nogle, eller tilsvarende hjul, og der er faktisk kun tale om den boggie som der strøm optaget og hertænkes på boggien uden motor.

Men tak for oplysningerne

Smile Smile Smile

 

__________________

med venlig hilsen

Fjorbak

kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.

Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen

 

 

 What do you want to do ?New mailCopy
Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

En tynd stribe forsforbronze sat fast på den ene side og en ledning op til strømoptaget, så er den jemme.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

 

Hej Bent

Det burde måske være en tråd for sig, men der er forskel på strømoptag fra uisolerede hjul og strømoptag fra isolerede hjul, selvom der er bronzefjedre til begge hjulsider.

Det skyldes, at hver gang der skal etableres en kontakt til enten skinnen eller fjederbronzekontakter er der mulighed for svigt i forbindelsen. Hvis hjulene er uisolerede vil et svigt i kontakten mellem hjul og skinne i fx. højre side ikke påvirke kørslen, selvom der samtidig er et svigt i fjederbronzekontakten i venstre side. Hvilket vil være tilfældet, hvis hjulene er isolerede.

At det har betydning i praksis, har min 30 års erfaring med ombyggede DC-modeller vist med tydelighed.

Hilsen

Gert Wink

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

Man kan også se omvent på det, svigter en fjederkontakt på en Lima MZ med uisolerede hjul, reduceres stelforbindelsen til halvdelen, idet den kun tager strøm op på de to yderste aksler på den ene bogie. Sætter man yderligere strømoptag på isolerede hjul, skal to optag svigte for at få lige så ringe optag. For øvrit så mener jeg ikke at en Lima MZ er værd at spille en ombygning på, efter jeg fik min første Roco MZ blev mine Lima modeller udrangeret og jeg har ikke fortrut det et sekunt.
__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 1 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.