Så er jeg gået igang med min første færge i H0, efter at have set alle de flotte færger der er blevet vist her på Sporskiftet.
I tidernes morgen byggede jeg færgen Dan skala N, efter skabelon fra Conys Modellbau, så det var en model jeg rimeligt hurtigt kunne forstørre til 1:87.
Her er den i skala N, samt skabelonen til H0
Jeg byggede den op fra bunden i MDF plader i 2 lag, det nederste lag blev udhulet til ledninger, stil m.m..
Ovenpå blev der lagt et lag 2 mm pap og et lag 1 mm pap, derefter blev dækket lavet af træpinde fra Panduro Hobby.
De var desværre lidt for bredde, så der blev ridset 3 planker i en pind.
Her ses det tydeligt at jeg skal have slebet dækket noget mere.
Jeg besluttede at bygge færgen i pap, da jeg har lavet mange huse i dette materiele og har fundet ud af at det ikke er så skrøbeligt som jeg først frygtede.
Det er min første færge og jeg vil have rigtigt mange detaljer, desværre er der sket nogle fejl, men jeg er egentligt tilfreds med det jeg har nået indtil videre.
Jeg har søgt efter billeder og tegninger på nettet, men der findes desværre ikke så mange, så jeg har uheldigvis stolet på tegningerne fra Conys Modellbau og det viser sig nu (hvor det er for sent at ændre på min model) at der er stor forskel på længden af siderne, hvor redningsbådene sidder, (
Det er der desværre ikke noget at gøre ved nu, men så ved jeg at jeg skal være mere ihærdig med at finde tegninger og billeder ved næste færge.
vh
Lasse
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Uansét, om du har problemer med målene, ser det usædvanligt godt ud
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
HEDO
Pension, tidl. DSB IT
Indlæg: 186
Det ser meget professionelt ud. Flot arbejde. Foruden lys på dækket, kommer der vel også lys indenfor, evt. med SMD varmhvide lysdioder ?
Hvordan fremstiller du nitterne ?
Mvh. Henrik D.
Henrik D.
Modeljernbane gennem 50 år. Kører nu 2 skinne digital system med dansk landskab.
Formand for Køge Modeljernbane Klub KMK. Medredaktør af Mosebanens Klubnyt.
Lassefar2009
Indlæg: 303
Tak for de pæne ord.
Jeg sætter flere billeder ind når jeg er kommet længere.
Der kommer lys de fleste steder, har lige monteret loftlys på det dæk der skal være ude i siderne hvor personbilerne skal holder.
Der er brugt et bånd med led, varmhvid og med en kraftig modstand så lyset ikke bliver kraftigt. Skal have monteret dækkene, men skal lige være sikker på at der ikke skal sættes flere detaljer ind inden jeg lukker til.
Har også gjort klar til lys i nogle af koøjerne i skroget, hvor passagererne opholdt sig.
Nitterne er lavet på kraftigt papir med sådan en hjultang som bruges til at markere syhuller ved lædder arbejde.
Papiret er så limet uden på det pap jeg bygger op med. Næste gang vil jeg anskaffe mig en hjultang hvor afstanden mellem takkerne er lidt mindre.
Vh Lasse
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk
PESC
Vejle
Indlæg: 74
Hej Lasse
Flot færge, og mange tak for at, du deler med os.
mht. nitter har jeg anskaffet dette værktøj
http://modelskibet.dk/product.asp?product=7806
Fungerer rigtig fint, og bruger 1 mm. afstand imellem nitterne til 0,25 mm. plastcard.
Har dog ikke prøvet på pap, men mon ikke det også fungerer.
Mvh Peter
FREMO
Epoke lll / DC / DSB / H0
Lassefar2009
Indlæg: 303
Hej Peter
Tak for interessen.
Det værktøj du har og henviser til, ser meget bedre ud end det jeg bruger.
Jeg lavede meget læder arbejde for mange år siden og havde hjultangen liggende, sammen med en hultang som blev brugt til koøjer.
Nu skal jeg vist investere i det rigtige, hvis jeg skal lave flere færger der er nittet sammen. tak for linket
Vh Lasse
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk
Lassefar2009
Indlæg: 303
Så er der kommet lys på sidefløjene hvor personbilerne skal holde.
Der er også skilte op med rygning forbudt, samt tankning forbudt
Der er også kommet skilt op med at det er forbudt at kravle op af stigen, nu mangler jeg bare stigen, men den er på vej hjem fra Kina sammen med en ladning lygtepæle.
vh
lasse
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk
fjorbak
Indlæg: 583
Hej Lasse
Der er flere som bygger færger og skibe jeg har set mange af dem og nogle har lavet en gennemgang af deres projekt, men din gennemgang fremvisning af detaljer, er helt uovertruffen, jeg er ikke nitte tæller og i min optik er det ideen og gennemførelsen der er det aktuelle.
De sidste billeder med lys m.m. er helt i top, du kan godt sætte dif tilbage og nyde "DAN"
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
Lassefar2009
Indlæg: 303
Hej Fjorbak.
Tusinde tak for dine ord. Jeg er heller ikke nittetæller, så kunne jeg nemlig godt have kasseret min "Dan" for længst
Det må gerne ligne den rigtige færge, men detaljerne er selv opfundne.
Jeg har taget lidt billeder af opbygningen, men det er foto af detaljerne jeg syntes er sjoveste at vise frem og så kan jeg selv se evt. fejl når det bliver forstørret på et foto.
(Og så er det altid dejligt at få positiv tilbagemelding på ens arbejde, det kan vi fleste vel godt lide )
Vh
Lasse
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 996
Spaendende og smukt.
Tak fordi du vil dele det med os andre!
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Lassefar2009
Indlæg: 303
Hej Henrik
Tak skal du have.
Jeg er kommet lidt videre og vil gerne lægge lidt flere billeder op, men har problemer med det, der er helt tomt i feltet "image Pickett". Er der andre som har problemer med at lægge billeder på Sporskiftet?
Vh Lasse
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk
Lassefar2009
Indlæg: 303
Så bliver færgen afprøvet med passagerer og biler. Det ser ud til at virke, så nu kan der blive bygget videre.
Nu mangler jeg bare at få mine bestillinger hjem af SMD led, så jeg kan få monteret lys ved nogle af dørerne, så jeg få lukket næste etage.
vh
Lasse
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk
Lassefar2009
Indlæg: 303
Jeg havde ikke sat dørhåndtag på nogle af de døre som man stort set ikke kan se, da de sidder bag materede ruder, men det fortrød jeg, så nu er der håndtag på, samt diverse skilte.
Dog mangler der håndtag på 4 døre, det kommer der snarest, da de døre også bliver "lukket inde".
vh
lasse
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk
HEDO
Pension, tidl. DSB IT
Indlæg: 186
Hej Lasse
Det er super super flot lavet og tjener som forbillede for os andre modelbyggere. Gerne flere billeder, efterhånden som projektet skrider fremad.
Figurerne med motorcykel - hvor er de fra ?
Mvh. Henrik D.
Henrik D.
Modeljernbane gennem 50 år. Kører nu 2 skinne digital system med dansk landskab.
Formand for Køge Modeljernbane Klub KMK. Medredaktør af Mosebanens Klubnyt.
Lassefar2009
Indlæg: 303
Hej Henrik D
Tak skal du have.
Der kommer flere billeder når jeg kommer længere, jeg venter bare på mere materiale, som gerne skulle komme inden for den næste uge.
Desværre er ferien også slut, så nu bliver der kun bygget i weekenden, så der bliver lidt længere mellem indlæggene.
Motorcyklerne er fra Noch 15903, købt hos Tog og Tekno i Helsingør.
Der sad en hund i den nu tomme sidevogn, men dengang Dan sejlede mellem Helsingør og Hälsingborg måtte man ikke bare tage hunde med til Sverige, så den måtte ud af sidevognen og i hundepension
Vh
Lasse
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk
Erik V. Pedersen
(Ex. DSB).
Indlæg: 182
Hej.
Ved synet af nitterne, kom jeg lige til at tænke på, at min "læremester", desværre nu afdøde farvehandler P. Adamsen, Gentofte, selv lavede et stykke værktøj til nitter.
De fleste kender sikkert den type "rullekniv", man benytter til at skære pizza ude med. Sådanne havde man også "i gamle dage" i mindre udførelse, til at skære klejner ud med. En sådan -eller i det mindste idéen- benyttede Adamsen, men med et tandhjul fra et gammelt vækkeur i stedet for kniven. Afstanden mellem tænderne (og dermed "nitterne") bestemte tandhjulets størrelse.
Kan naturligvis kun benyttes på ret tynd/blød plade, men her virkede det også ganske fint.
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=d-f-valdemar-----som-model (der er dog ikke nogle nitter efter dette princip.)
Lassefar2009
Indlæg: 303
Hej Erik
Nåe ja, sådan kan man selvfølgelig være med på genbrugstanken, smart.
Jeg har flere gange været inde på din hjemmeside og se på din model af Valdemar. Fantastisk flot, det var blandt andet den som gav mig "blod på tanden" til at gå i gang med en færge.
Den og Hvalpsund, har jeg kigget meget på. Det bliver nok en af dem der bliver mit næste projekt.
Dog tør jeg ikke give mig i kast med dåseblik.
Vh
Lasse
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk
Erik V. Pedersen
(Ex. DSB).
Indlæg: 182
Hej Lasse.
Tak for de smukke ord - så har det ikke været helt forgæves ! ! ! Du kunne jo kaste dig over "VALDEMAR" som jernbanefærge. Så havde "vi" begge udførelser. :)
"Dog tør jeg ikke give mig i kast med dåseblik. / Vh / Lasse "
Hvorfor ikke ??? Bortset fra, at det var et "krav" til mig, dengang jeg skrev i "SIGNALPOSTEN", så er det da et udmærket materiale. Der er jo ingen, der siger, at man skal benytte de mindste rejedåser. Brug dåser fra 5-10 liter træbeskyttelse / maling (hvis disse sidste ikke er plast).
Det er "rimelig nemt at rette ud bagefter, og når man har savet vinduer /koøjer (alt efter anvendelsesområdet), er det såmænd ikke mere "bulet" end 0,5 mm messingplade. Det er nemt at lodde på (er allerede fortinnet) og at få fat i.
(Det var "kravet til mig dengang: Kun bruge materialer, "vor mand i Nørre Nissum" også kan få fat i. Ikke noget med at købe i københavnske hobbyforretninger - det kan mange af vore læsere ikke (postordre var en by i Rusland dengang). Det var i øvrigt ikke omtalte Adamsen, der "krævede" disse genbrugstanker - han var underlagt de samme forhold -det var DMJK´s daværende formand. I øvrigt var vi slet ikke kede af det - det giver mange spændende udfordringer (som det hedder på nu-dansk). Kuglepennepatroner, papirklips, gamle søm, bagsidekarton, is- og raketpinde, appelsinkasser og meget mere (se "VALDEMAR"-beskrivelsen). Nævnte Adamsen kunne få "en halv E-maskine" i størr. 0 ud af en kasseret flitsprøjte (kedlen) og lavede det nydeligste gangtøj af søm, -gangtøj med både lejer og riller på langs af driv-og kobbelstænger.)
Jeg kan se på nogle af beskrivelserne, at arbejdet afventer indkøb af dele. Dengang kunne man endikke købe den slags ! ! ! Nu -bagefter- er der "gået sport i det".
Det kniber efterhånden at se småtingene (77 år), og det klares ikke altsammen med stærkere briller. Her er pc-en en god hjælp - den ta´r trykket af, og så kan man da mindes dengang.
Så byg mens Du kan se og høre (god musik til arbejdet).
Hilsen,
Erik V.
www.evp.dk
Lassefar2009
Indlæg: 303
Hej Erik.
Det er i hvert tilfælde ikke helt forgæves at du har bragt din hjemmeside op til dette flotte niveau den er på.
Jeg bruger den rigtigt meget, læser artiklerne flere gange og får inspiration af den.
Du har helt ret i at man burde gøre mere i de "gratis" materialer. Hvis du spørger min hustru, så er jeg en samler , for jeg har svært ved at smide små dimser og andet materiale ud, det kan jo sikkert bruges til et eller andet.
Dog har jeg aldrig prøvet dåseblik og det er nok derfor jeg ikke tør give mig i kast med det. Jeg kender pap, har brugt det mange gange og så er det lige til at skære i med en hobbykniv. Det har dog også sine begrænsninger.
Men man er vel aldrig for gammel til at lære nye tricks
Det er desværre ikke alt jeg kan lave selv, blandt andet små SMD led hvor der skal loddes ledninger på, det rækker mine evner ikke til, så der må jeg ud og købe.
Jeg har også bestilt stiger / lejdere, men da jeg så Hvalpsund på din hjemmeside hvor der er et billede af blandt andet en kejser, tror jeg at jeg vil give mig i kast med at lave dem selv.
Jeg har brugt små hæfteklammer til dørhåndtag, de kunne måske også bruges til trin.
Tak for god inspiration og interessant læsning.
Vh
Lasse
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk
Erik V. Pedersen
(Ex. DSB).
Indlæg: 182
Hej Lasse.
Tak for de smukke ord.
Ja, --man kan nå langt med hjemmearbejde. Lodde, --det kunne jeg heller ikke, da jeg begyndte. Man skal bare huske rene materialer og så lidt tin som overhovedet muligt. Jo mindre tin, --jo mindre skal fjernes bagefter. Næsten alt gammelt kan bruges til et eller andet. For maaaaaange år siden da jeg gik over pakhusgulvet på København Gb, lå der et stykke sammenkrøllet ståltråd, som en eller anden bare havde kastet fra sig i stedet for at lægge det i en affaldsbeholder. På vejen ud, lå det i vejen, og fik lige et spark ud til siden. 20 meter længere fremme meldte den dårlige samvittighed sig - jeg kunne jo også selv have samlet det op ! ! ! måske kunne det endda bruges til noget.
På tilbagevejen blev det samlet op. Det var ikke rundt, men fladt - ca. 2 x 0,5 mm. Det kom omgående med hjem, og endte kort tid senere på taget af en Scandia-skinnebus, KB Sm 3, som bunden i en tagbagagebærer (som banen enten selv havde fremstillet eller "fiflet" med, hvis den havde været leveret af Scandia).
Smågrene fra haven er fine som hegnspæle, når man selv har flækket dem på langs. Her skal man aldrig bruge tændstikker (som mange desværre gjorde/gør. De er alt for regulære og ensartede (det samme gælder lister fra hobbyforretningen). De, der har læst ældre numre af f. eks. LOKOMOTIVET, kan have set, da jeg "byggede" rutebiler af theposer. Det var umuligt dengang at få HELJAN overtalt, --så måtte jeg selv igang. Jeg havde ingen tegninger, så det blev det bedste jeg kunne efter nogle fotografier. De skulle bare stå foran en station, men der var jo ingen der sagde, at de skulle stå aller forrest.
Måske er mod, det man skal have mest af. Da jeg begyndte, var man pisket til at lave det selv, men i vore dage er det nemmere at lade pc´en finde det emne/den forretning, der kan levere, og lade Dankortet klare resten.
Noget af det nemmeste hjemmearbejde, var nok nogle kanoer til åen på anlægget. Et lille stykke A4-papir og to små klatter hvid lim. Fem minutter efter var kanoen klar til maling. Eller et gammelt "badekar" til vand til køerne på marken. Theposepapir. Vel ca. 10 minutter + limens tid til tørring.
Kort sagt - det er bare at gå igang. Som vi sagde dengang (ca. 1950), det gør ikke noget, at den første vogn ligner en træklods på hjul, ---bare den næste er lidt bedre.
Fat mod -- held og lykke.
Erik V.
www.evp.dk
PS: Nu er noget af dette "godtnok" lidt langt væk fra små/store færger, men principperne i hjemmearbejdet er ofte de samme (og kanoerne "smager da lidt af fugl" )
Thepose-rutebiler af ældre typer.
Kanoer fremstillet af småstykker af et ark A4-papir.
. . . . . . . . .
"Formen" til fremstilling af "badekar" til vanding af dyrene på marken, og "formen" i brug til et nyt (gammelt ) badekar.
Thepose-papir vædet i lidt hvid trælim presses/formes ned over formen - et, to eller tre lag -som man selv finder det nødvendigt. Når limen er tør, kan man lige vriste papiret fra formen, og klippe de overflødige kanter af. Maling: Lidt hvidt indvendig -ikke for hvidt- og lidt rust-farvet udvendig.
Når theposer anvendes er det fordi, papiret er fantastisk stærkt i våd tilstand.
Et "badekar" er netop "vristet" fri. Når det er HELT tørt, klippes kanterne til, og det får en omgang maling, hvid indvendig og rustbrun udvendig.
Rutebilerne:
Der er løbet meget vand i stranden, siden 1999, hvor disse rutebiler blev fremstillet. En af modelbane-vennerne, havde "hånet" mig for et foto af Kalvehave station, --et foto med en tilfældigt indkøbt mere moderne bus. Da jeg stod og manglede et foto af min Kalvehave station -med en rutebil foran- tog jeg den første og bedste (i øvrigt vist den eneste) jeg havde. Billedet kom til hans kendskab, og straks modtog jeg en telefonopringning: "Hvad er det for en amerikansk skolebus, du har stillet op foran din station". Den dag dalede han til kun "ven".
Dette kunne jeg ikke have siddende på mig. -- Da modeljernbaneklubben netop stod og skulle besøge HELJAN, benyttede jeg lejligheden. "Desværre ! ! !" var svaret. Så måtte jeg jo prøve selv.
Ingen tegninger, men nogle fotos af Kalvehavens lille rutebil på jernbanehjul, KB Sm 2. Efter en hjemmegjort tegning og fotos, var en model af denne allerede udført. Det måtte kunne gøres igen. To rutebiler blev sat i arbejde, men det stod hurtig klart, at med det håndarbejde, jeg kunne præstere, blev de ikke lige store, og absolut ikke ens af udseende. Den ene blev derfor færdigbygget, som den var tænkt.
Hvad så: Min søn havde bygget en stor (rigtig) kano af glasfiber i en metalform. Dette system måtte kunne bruges, med den anden rutebil som forlæg for "formen". -- I løbet af et par dage blev rutebilen langsomt "pakket ind" i limvædede theposer. 5-6 lag, --det måtte række. Hertil 5-6 lag avispapir udenpå for at stive formen af.
Med metal-rutebilen ude af formen, blev denne lakeret indvendig, for at få en glat og blank overflade. Nu skulle denne form bare beklædes med theposer indvendig.
Lidt smør/magarine/madolie - hvad der stod først i køleskabet - blev benyttet som slipmiddel -- masser af slipmiddel.
Limvædede theposer blev klasket på formen - indvendig. Tørring. Flere theposer / mere tørring. 5-6 lag og skallen blev vristet ud. Det er ikke nemt at "støbe" rutebiler i theposer, men med en masse efterbearbejdning, --dækning af luftlommer, udglatning af "buler", udskæring af vinduer og slibning, kom der efterhånden en "vognkasse" ud af det. Herefter var resten "almindeligt hjemme-modelarbejde": En forretning kunne levere hjul, og emballageplast blev brugt som vinduesruder. Lygter / kofangere / tagbagagebærere - her måtte fantasien råde. 0,5 mm kobbertråd kan bruges til meget.
10 rutebiler blev det til, og de kom til at stå på mit anlæg. Nu - mange år efter - har Heljan så fremstillet nogle af de rutebiler, jeg dengang savnede -- men for sent.
Ingen tvivl om, at HELJAN´s rutebiler både er rigtigere og bedre udført, end mine --men stadig for sent. Havde de sagt "Ja", havde jeg nok ventet en rimelig tid, men det gjorde de ikke.
-------------
Nu har jeg -i sommerens løb- et andet tilsvarende projekt i tankerne. Næhhh - lige som fabrikanterne: Ikke et ord på forhånd. Måske har nogen allerede fremstillet det "industrielt" ???? --men nu prøver jeg i det mindste selv. Tiden må vise resten.
Erik V.
Lassefar2009
Indlæg: 303
Hej Erik
Det var da godt nok imponerende. Sikken nogle flotte rutebiler og kanoer.
Kanoerne kan jeg godt se hvordan du har lavet, det ser ud som rigtige kanoer. Men jeg har svært ved at gennemskue rutebilerne, at lave dem ud af teposer, det kræver den største respekt
Flot, flot arbejde.
Tak for billederne, det var lidt svært at se for sig inden billederne kom på.
Mvh
Lasse
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk
Erik V. Pedersen
(Ex. DSB).
Indlæg: 182
Hej igen.
Atter: Tak for de smukke ord.
Eftermiddagen / den første del af aftenen er benyttet til at forsøge et par andre illustrationer.
Af rent praktiske årsager vil jeg lægge billederne ind sammen med de andre billeder, som de hører sammen med, --se indslaget lige ovenfor.
(Husk: Dette har ikke meget med færger at gøre - men fremstillingsprincipperne kunne lige så godt anvendes færger (store/små), f. eks. redningsbåde.
Erik V.
www.evp.dk
Lassefar2009
Indlæg: 303
Hej Erik
Jeg tror faktisk jeg vil prøve at lave redningsbådene ud fra den metode du har brugt til badekaret.
mvh
Lasse
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk
Lassefar2009
Indlæg: 303
Så er jeg kommet lidt længere.
Evakueringsoversigt:
Billederne er taget med min mobil, men det kunne være jeg skulle bruge mit kamera for at få skarpere billeder.
vh
Lasse
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk
okhansen
Indlæg: 229
Superflot, spændende at følge
H0 2 skinne
Dansk Epoke III - IV
Digital - Digitrax Zephyr Xtra
Rocrail via Digitrax PR3
iRoc, gør din iPhone til en håndterminal
Erik V. Pedersen
(Ex. DSB).
Indlæg: 182
"Hej Erik
Jeg tror faktisk jeg vil prøve at lave redningsbådene ud fra den metode du har brugt til badekaret.
mvh
Lasse"
---------------------
Du viser jo tydeligt, at Du mestrer (også) de fine små detaljer.
Ja, --redningsbåde er en mulighed. Nu har jeg ikke prøvet en klinkbygget båd af slagsen, så den har jeg ingen erfaring fra, men glat-sidede både må bestemt være en mulighed. I det mindste bliver de sikkert ens (næsten ens). Hvis der kun er to både på en mindre færge, er det måske et spørgsmål, om det kan betale sig. Man skal først lave en bådformet træklods eller lign. Så lave formen uden om "klodsen", lakere flere gange/tørre og endelig "støbe" ! ! !
Til gengæld er de hule bagefter, --hvis det er et ønske. Mine træklodsredningsbåde (VALDEMAR) er jo massive, og det har jeg måttet skjule med en presenning. I virkeligheden var bådene også dækket således, så "ulykken" er ikke så stor, men det kan anes gennem den (bevidst) let gennemsigtige presenning (også thepose, men farvet grøn).
Jeg vil følge det med spænding, hvis Du bestemmer dig for det.
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=d-f-valdemar-----som-model
HEDO
Pension, tidl. DSB IT
Indlæg: 186
Jeg tænkte om det er muligt at lave formen i modeller voks i stedet for træklods ? med modeller voks kan siderne formes som klink ved brug af en spids pen eller lignende. Når modeller voks i løbet af en dags tid er tør (eller en tur i bageovnen), kan der arbejdes videre med the poser.
Mvh. Henrik D.
Henrik D.
Modeljernbane gennem 50 år. Kører nu 2 skinne digital system med dansk landskab.
Formand for Køge Modeljernbane Klub KMK. Medredaktør af Mosebanens Klubnyt.
Lassefar2009
Indlæg: 303
Hej okhansen.
Tak fortsættelse følger.
Vh
Lasse
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk
Lassefar2009
Indlæg: 303
Hej Erik
Det er selvfølgelig lidt stort arbejde at lave formen, men jeg skal bruge 4 redningsbåde.
Det kunne også være at formen kan bruges til andre færgers redningsbåde, med lidt rettelse i tepapiret.
Jeg har set et sted, kan ikke lige huske hvor, at der er en som har klinkbygget med hjælp af papirstrimler.
Men Henrik D er lige kommet med en genial idé.
Vh lasse
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk
Lassefar2009
Indlæg: 303
Hej Henrik
Det var en rigtig god idé. Der findes også Fimo ler, som er beregnet til at komme i ovnen.
Hvis der går rigtig legebarn i en, så kan man også lave tynde plader med materielle, skære dem i strimler og klinkbyggge med dem.
Man skal nok lave modeller lidt grovere, så klinkbygning en træder mere frem når tepapiret kommer på i flere lag.
Vh
Lasse
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk
Erik V. Pedersen
(Ex. DSB).
Indlæg: 182
Hej igen.
I al beskedenhed: Det kunne være min "VALDEMAR"
Redningsbåd, DSB-isbryderfærgen / Statsisbryderen "VALDEMAR".
Ellers lyder modellervoks eller lign. som en udmærket idé. HUSK: Almindeligt "keramisk" ler svinder ca. 10 %, når det tørrer (vandet fordamper), Træklodsen svinder ikke. Modellervoks ligger formentlig et sted der imellem (hvis målene skal holdes) ! ! ! Modellervoks skal man evt. ud og købe, --men nogle raketpinde eller lign. og lidt hvid lim, må være enhver modelbyggers "standardudstyr".
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=d-f-valdemar-----som-model
http://evp.dk/index.php?page=d-f-valdemar-----som-model
Lassefar2009
Indlæg: 303
Hej Erik
Ja det var lige præcis den redningsbåd jeg mente
Nå, nu har jeg lidt at tænke over, inden jeg skal i gang med redningsbådene. Jeg skal nok komme med det resultat jeg beslutter mig for, sammen med nogle billeder.
Vh
Lasse
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk
Erik V. Pedersen
(Ex. DSB).
Indlæg: 182
Uddrag af en -meget- tidligere del af tråden:
"Nu har jeg -i sommerens løb- et andet tilsvarende projekt i tankerne. Næhhh - lige som fabrikanterne: Ikke et ord på forhånd. Måske har nogen allerede fremstillet det "industrielt" ???? --men nu prøver jeg i det mindste selv. Tiden må vise resten.
Erik V."
. . . og det tidspunkt nåede vi så til nu: Glasfiber-boble-bus-læskure (bus-ly - der er mere pc-egnet (uden "æ")). Jeg havde drømt det længe - det kunne være morsomt/interessant at forsøge sig med - hvid lim og theposer.
Så kommer bussen (rutebilen). . .
. . . og inden en af "vennerne" nu ringer eller skriver: Jo, --jeg er klar over at de to (rutebil og bus-ly) -tidsmæssigt- næppe nogensinde har set hinanden, men de har dog det til fælles, at de begge er "støbt" i/af theposer.
Man skal dog endelig ikke tro, at det er nemt. Der er gået mange timer med at file "klodsen" til, lakere, vente (tørre) og siden beklæde klodsen med thepose-strimlerne, tørre igen og til sidst --at få læskuret af klodsen efter tørringen. Slipmiddel eller ej, --så var det bestemt ikke nemt.
Der resterer dog stadig en god del, inden det er "anlægsklart", men metoden har een fordel: Hvis jeg fremstiller flere, så bliver de (næsten) ens.
Atter vil/må jeg dog henvise til min hj.side: http://evp.dk/index.php?page=juli-aug-sept-2015 ("Dagens foto(s)" d. 11. og 15. august 2015) for flere fotos af processen, som jeg agter at følge op med færdiggørelsen og evt. opstilling -om ikke på mit anlæg (tidsmæssigt upassende) så på en "opstilling" til lejligheden.
. . . og så kan vi måske håbe på, at "nogen" vil fremstille det mere "proff´t"
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=juli-aug-sept-2015 ( Lige til en redningsbåd )
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.921
Det ser nu godt ud
Med venlig hilsen
Skott
Lassefar2009
Indlæg: 303
Hej Erik
Hvor ser det bare godt ud. Jeg bliver mere og mere overbevist om at lave mine redningsbåde ud fra din opskrift.
Hvor køber du teposepapiret?
Jeg nu i gang med at indrette de to styrehuset, med kortbord, kompas, maskintelegraf og kaptajnens stol. Så snart jeg får lagt de billeder jeg har taget, ind på komputeren, bliver de lagt op her.
Inden jeg lukker styrehuset til, vil jeg godt have besætningen på plads, men jeg kan ikke finde nogle søfolk (som ikke er fiskere) hos Preiser eller Noch.
De eneste jeg kan finde, som nogenlunde kan bruges med lidt om maling, er Preiser 14031.
Er der nogen som har set om der findes en kaptajn og styrmand?
Mvh
Lasse
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk
job
Indlæg: 48
Hej
15083 Noch Politibetjente
med meget lidt maling, vil jeg tro disse kan bruges
su
Med venlig hilsen
Jann
Maerklin c skinne
styresystem ECoS 50210
Lassefar2009
Indlæg: 303
Så fik jeg taget nogle billeder med min Tablet, som jeg bruger tilblandt andet, at læse Sporskiftet med.
Der mangler lige et par småting og roret.
.
Det ligner kaos, men der er system i rodet
Det vil være sådan at det meste af lyset tændes samtidigt, men lyset i styrehuset, masterne og bagbord og styrbord skal kunne styres så det kun lyser i den ene ende, alt efter hvad vej færgen sejler. Jeg regner med at skjule kontakten til dette i skorstenen.
.
Vh
Lasse
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk
Erik V. Pedersen
(Ex. DSB).
Indlæg: 182
Hej Lasse.
Sandelig også flotte billeder af en fremtidig flot færge. Spændende at følge med i.
Et lille uddrag:
"Hej Erik
Hvor ser det bare godt ud. Jeg bliver mere og mere overbevist om at lave mine redningsbåde ud fra din opskrift.
Hvor køber du teposepapiret?
(...)"
Jamen -- det er jo det, der er "hele fidusen" - ikke noget med specialprodukter eller specialforretninger: Her kan alle være med: Det lokale supermarked.
I dag -efter formiddagskaffen- fortsætter jeg mine forsøg med kaffefilterposer (kaffegrumsen kommer planterne i haven tilgode). Kaffeposerne / kaffefilterposerne kan måske være en smule "tungere at danse med" (læs: stivere at arbejde med) lige når man indleder beklædningen af "formen", men de synes til gengæld at være stærkere, når de kommer ud i fri luft efter tørringen.
Til klinkbyggede redningsbåde med, tror jeg nu nok. at jeg ville foretrække at begynde med et/to lag theposepapir (yderst/inderst -ind mod formen, hvor de kommer bedre ind i "hjørnerne") og slutte med et lag kaffefilterposepapir. Der kommer nok lige et par fotos på hj.siden ( http://evp.dk/index.php?page=juli-aug-sept-2015 ) i aften
Erik V.
www.evp.dk
seg
Indlæg: 14
Hej Lassefar,
Kommandobroen er altid mørkelagt under overfarten af hensyn til udsynet om natten.
Man vil måske bag vinduerne kunne ane et diffust grønt skær fra radarskærmen,
men ellers vil broen fremstå ganske mørk under sejlads.
Modelbyggere er ofte fristet til at indlægge lys på broen, men det er altså ikke korrekt.
Ærbødigst
Svend G.
Lassefar2009
Indlæg: 303
Hej svend
Det havde jeg ikke lige tænkt på, men det er jo selvfølgelig det samme med alt slags kørsel når det er mørkt.
Jeg kan heldigvis nå at ændre det, så må jeg prøve at eksperimenter med det grønne genskær fra radarskærmen og så kun have lyset tændt når færgen er i havn.
Tak
Mvh
Lasse
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
en flot færge
så lige et par foto af M/F Dan i 1958 og 1963 i Helsingør
fotograferet af Holger B D Sørensen
1958
1963
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Lassefar2009
Indlæg: 303
Hej Henning
Tak for billeder, det første har jeg aldrig set før. Det giver et godt billede af davider til redningsbådene og bænkene.
Det ser ud som redningsbådene er forskellige på billede 1 og de to andre billeder.
Mvh
Lasse
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk
Lassefar2009
Indlæg: 303
Der er desværre kommet lidt forsinkelser på værftet, så færgen Dan bliver nok nogle uger / måneder forsinket, men kaptajnen og 1. styrmanden er blevet ansat og er i gang med inspektion, sammen med kaptajnen fra en af de andre DSB færger.
mvh
Lasse
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk
Lassefar2009
Indlæg: 303
Hej Jann
Tak for tippet, de kunne bruges, sammen med Preiser Fransk jernbanepersonel.
Så er redningskranse, anker og rækværk med 4 strenge, kommet hjem fra England,
Jeg har søgt på nettet efter hvordan redningskransenes farver er, og har fundet alle 3 varianter. Nu skal jeg bare finde den rigtige variant til Dan.
vh
Lasse
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk
Erik V. Pedersen
(Ex. DSB).
Indlæg: 182
Hej Lasse(-far)
Apropos: Redningsbåde.
Jeg håber, at Du følger lidt med i tråden: http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/kommercielle-indl%C3%A6g/epokemodeller-champignon-busskur hvor thepose/kaffefilterposerne som byggemateriale, efterhånden er "smuttet" over til (beklager, men to næsten parallelle tråde over næsten samme emne) ! ! !
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=oktober-2015
Lassefar2009
Indlæg: 303
Hej Erik
Ja det gør jeg.
Jeg prøvede at lave en skabelon af en redningsbåd i modellervoks, men jo mere jeg arbejdede med det, jø blødere blev det og det betød at uanset hvor blidt jeg tog fat på det, så ændrede formen sig.
Så det opgav jeg. Nu har jeg skaffet nogle "raketpinde" og skal prøve din metode. (skal bare lige lave det elektriske færdigt først)
Jeg har fundet et busskur og sat billederne ind på den anden tråd.
Er du interesseret, vil jeg godt maile dem til dig.
mvh
Lasse
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk
nktog
Indlæg: 119
Hej
Cernit eller tilsvarende er rigtig godt til det formål. Det bearbejdes ligesom (hård) modellervoks, men så smider man det i ovnen (alm bageovn, 100-120 grader) i en halv time, så bliver det hårdere, men kan stadig bearbejdes videre og nye lag kan lægges på.
Det er sådan noget her: http://www.cchobby.dk/produkter/stobemasser-og-modelleringsmasser/modell...
mvh
Niels Kristiansen
Erik V. Pedersen
(Ex. DSB).
Indlæg: 182
Hej Lasse.
Se svar i den "parallelt løbende" tråd om Champignon-læskure.
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=oktober-2015
MAB
Staten
Indlæg: 548
Hej
Det er jo helt vildt det her. Billedet med 1 kronen siger en del om str. forholdene. Virkelig imponerende.
Jeg har måske overset noget, men hvordan har du lavet billedet af vores regent samt prinsgemalen, må det vel være.
Hilsen Martin
Lassefar2009
Indlæg: 303
Hej Niels
Det var godt nok Fimo ler jeg brugte, det minder vist meget om Cernit. Jeg havde ikke lige tænkt på at man kunne lægge det i oven uden at det blev helt hårdt, så der ikke kunne formes mere. Tak for rådet.
Vh
Lasse
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk
Lassefar2009
Indlæg: 303
Hej Martin.
Tak for kommentar.
Jeg søgte på Google efter billeder af dronningen og var så heldig at der var dette billede af Margrethe og Henrik. Det må være billeder der er brugt til blandt andet færger.
Billedet er gemt på computeren, kopieret over i et Word dokument og så formindsket. Jeg har lavet mange størrelser på samme dokument inden jeg printede det ud, så var jeg sikker på at der var en størrelse der passede.
Det samme har jeg gjort med alle de skilte der er på færgen. Stort set alle typer for skilte / ikoner kan findes på nettet.
Mvh
Lasse
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk