Jeg har et hurtigt og helt enkelt spørgsmål:
Hvad er farvekoden på den karakteritiske orange farve som bl.a. Lollandsbanen i mange år brugte på sine lokomotiver og vogne? Jeg har lavet lidt research, og umiddelbart har jeg fundet to muligheder, Humbrol nr. 18 (Orange) eller Humbrol nr. 82 (Orange lining, som skulle være mat).
Spørgsmålet skyldes at jeg har set en rigtig flot, efter min mening, model af en Köf II. Den overvejer jeg kraftigt at købe, og den står til en fornuftig pris (1.348 kr.) Lollandsbanen har haft i alt fire af disse små lokomotiver, og i hvert fald ét af disse er stadig i drift.
Modellen er fra Trix, art.nr. 22122, og udstyret med digital dekoder.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
birkla
Buschauffør på Fehmernbyggeriet (FLC)
Nakskov
Indlæg: 243
Hej MR-data
Det er ikke en farve du kan købe færdig. Hvis du tager en RAL2002 er tæt på, men den passer bedre hvis du blander 90% RAL2002 med 10% gul.
Jeg har selv malet et par vogne i den blanding, men de kunne måske godt have tålt 85/15% i stedet for. Men farven er identisk med farven på Heljans MX35.
Mvh Klaus Krøyer Jakobsen
Nakskov
MIST Zealand
http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/
mr-data
Indlæg: 805
Hej Birkla.
Ok, tak for hurtigt svar. Den "silberling" du har omlakeret til LJ, er det noget du selv har lavet? I givet fald, hvordan har du så gjort? Umiddelbart mener jeg at have læst, at man bør starte med grunder, dernæst blank farve i et eller flere lang, dernæst decals, og afslut med mat klarlak. Påføring af maling skal vel helst være med air-brush for at opnå det blanke resultat, da påføring med pensel formentlig vil blive mat i farven og at man vil kunne penselstrøgene.
Jeg kan se på din blog, at du har ladet en MY blive malet om til LJ M38 hos emp; hvad kostede det? Jeg har selv en plan om, på sigt, at anskaffe min. en MX og en MY og få dem omlakeret; dog bliver M38 ikke i sin "originale" lakering, da jeg ikke bryder mig om den. I den forbindelse har jeg tænkt mig at holde mig til deres udseende i starten af 90'erne lige efter omlakering, dvs. med slutlygter men uden rangerplatforme.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
birkla
Buschauffør på Fehmernbyggeriet (FLC)
Nakskov
Indlæg: 243
Hej igen.
Jo, det er noget jeg selv har rodet med
Jeg startede med at slibe med korn 1200 til blank overflade, herefter grunder og siden farve, det tog noget tid, men sådan er det jo. Jeg har brugt airbrush til denne vogn, det giver den pæneste overflade. Det endte med 7 lag lak inkl. grunder, men der går tid med afdækning og tørretid, så det er ikke(for mit vedkomne) et weekendprojekt
Her er et par link til det jeg lavede ved den
http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/2014/07/ombygninger.html
http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/2014/08/ombygninger.html
Min LJ M38 fik jeg malet for 300 plus forsendelse, jeg er meget tilfreds med resultatet :D
Mvh Klaus Krøyer Jakobsen
Nakskov
MIST Zealand
http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/
mr-data
Indlæg: 805
Hej igen.
Okay, det var da alligevel relativt billigt, især for den gode kvalitet EMP er kendt for.
Men i øvrigt bliver det nu en anden model jeg køber, men stadig fra TRIX, pga. to faktorer: 1. Den model jeg umiddelbart havde kig på havde kun to lygter som frontlys, selvom originalens tre er vist på billeder, så ved en hurtig søgning fandt jeg en lignende model med tre lygter som frontlys. 2. Prisen, som selvom den skal sendes fra Tyskland kun koster lige knap 1.200 kr., i stedet for 1.348 kr.
Modellen jeg nu har kig på, kan findes under art.nr. 22139.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Nordbyen
Ingeniør
Indlæg: 138
Jeg glæder mig til at se, hvad du får til med din KØF. Jeg har tænkt mig at give et par Hobdytrade CL vogne en gang orange maling, for at lave et par tidlige Lollandsbanen vogne. Jeg synes, at den farve, som Heljans LJ B78 og MX 35 har er perfekt til netop f.eks. LJ B78, men lidt for rød til f.eks. en KØF eller en gammel LJ Cl vogn. Derfor vil jeg med tiden vælge en lidt mere orange farve.
Jeg har købt en DF Modeltog, LJ Bg vogn. Den synes jeg har en rigtig fin orange farve. Mon ikke, at DF modeltog vil fortælle dig, hvad farve de har valgt? Jeg foreslår dig at kontakte DF Modeltog.
Hel og lykke med dit projekt, der er alt for lidt LJ materiel i handlen.
Jeg håber, at du vil dele dit resultat med os.
Christian Nordbyen
mr-data
Indlæg: 805
Jeg glæder mig til at se, hvad du får til med din KØF. Jeg har tænkt mig at give et par Hobdytrade CL vogne en gang orange maling, for at lave et par tidlige Lollandsbanen vogne. Jeg synes, at den farve, som Heljans LJ B78 og MX 35 har er perfekt til netop f.eks. LJ B78, men lidt for rød til f.eks. en KØF eller en gammel LJ Cl vogn. Derfor vil jeg med tiden vælge en lidt mere orange farve.
Jeg har købt en DF Modeltog, LJ Bg vogn. Den synes jeg har en rigtig fin orange farve. Mon ikke, at DF modeltog vil fortælle dig, hvad farve de har valgt? Jeg foreslår dig at kontakte DF Modeltog.
Hel og lykke med dit projekt, der er alt for lidt LJ materiel i handlen.
Jeg håber, at du vil dele dit resultat med os.
Jo tak. Men indtil videre er projektet på standby, idet at der er opstået uventede udgifter til andre og vigtigere ting. Så lige nu har ikke engang fået bestilt den Köf.
Men jeg prøvede inden da kontakte EMP omkring hvad det ville koste hvis han skulle klare bemalingen. Det ville blive omkring de 200 kr. + forsendelse, hvilket virker som en fornuftig pris, især når de billeder af lakeringer han har foretaget ser meget profeisonelt ud.
Men på sigt, og efterhånden som økonomien tillader det, er det min plan at anskaffe mindst et styk af de forskellige typer materiel som LJ har haft i drift i epoke IV (ca. 1975 - 1995). Årsagerne hertil er helt banale, nemlig dels at de for hovedpartens vedkommende kan købes eller som byggesæt, og blot udsættes for en omlakering.
Derudover overvejer også kraftigt at gøre hvad LJ aldrig nåede, nemlig at få omlakeret og idriftsat de fire BN-vogne som man købte i slutningen af 1980erne da DSB solgte ud af de ældste vogne af denne type. Af en række forskellige årsager nåede man aldrig så langt som at få dem ind på værkstedet, og det endte med at de blev udsat for hærværk og graffiti.
Efterhånden som jeg får anskaffet de forskellige modeller og bemalet dem vil jeg meget gerne dele billeder af dem, og på min blog samtidig fortælle historien om forbilledet. Og det vil i videst muligt omfang være hele vejen fra fabrik over evt. første ejer, karrerien hos LJ, og tilslut udrangering samt enten ophugning eller salg.
I øvrigt en afsluttende bemærkning: At der findes meget lidt LJ materiel i handlen skyldes formentlig at selv sådan en "lille" detalje som lakering i anden bemaling end DSBs er en ekstra udgift for producenten og at der formentlig er et meget lille marked herfor. Men trods alt så hvis man holder sig til epoke IV, så findes hovedparten af lokomotiver, vogne og togsæt som færdig-modeller eller byggesæt (sidstnævnte f.eks. marcipanbrød og firkanter), hvor der "bare" mangler en om-maling før de er klar til drift. Og derudover så eks. MX og visse tidligere DSB-vogne kørt i kortere eller længere tid uden at være malet om, men hvor man blot har fjernet DSBs logoer og evt. påsat LJs egne.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.