Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.494

PB  Blog  Hjemmeside

DSBs Dobbeltdækkere fra SBB

Jeg har købt et sæt af Rocos SBB dobbeltdækkere, som kørte hos DSB lige omkring årtusindskiftet.

Er der nogen der har haft succes med at bygge styrevognen om til 3-skinne?
Vejledningen i kassen er ikke til meget hjælp.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

trainmad

Indlæg: 135

PB

Horsecreek skrev:

Jeg har købt et sæt af Rocos SBB dobbeltdækkere, som kørte hos DSB lige omkring årtusindskiftet.

Er der nogen der har haft succes med at bygge styrevognen om til 3-skinne?
Vejledningen i kassen er ikke til meget hjælp.

Hej Horsecreek og andre..

Du siger '3-skinne'??

Jeg ville gøre som følger:

Finde aksler til 3-skinne og montere dem med passende steloptag.'

Montere ledende koblinger imellem alle vognene og også op til maskinen, som jo selvfølgelig også skal have.

Indsætte et relæ styret på en AUX-udgang, hvor der skabes forbindelse direkte til midterleder.

Fordele: Du har lys i alle vognene, og du har forbindelse til et digi-signal, hvis du har dekodere i vognene, samtidig med at du IKKE har slæbesko, der vil skabe ekstra modstand for lokomotivet.

Ulemper: Pris, og at du skal have skilt alle vognene HELT ad, for at lave den gennemgående midterleder..

 

__________________

Mvh..

TrainMad..

Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??

3-skinne epoke lll, dansk/tysk i det 'fiktive' Lauenburg. Cs1 RELOADED + 2 x Uhl. IB. WDP 2015.2
'Ein leben ohne MODELLBAU, ist defintiv möglich, aber ganz SINNLOS!!!'
Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.311

PB

Hvis belysnings funktionen på styrevognen er konstrueret på samme måde som eksempelvis Roco´s Silberlinge/Mintlinge styrevogne, så er der tale om en analog løsning uden dekoder. Det er vældig simpelt, at ombygge til AC.

Sidder der en vippekontakt under den ene boogie ? Vippekontakten gør at frontlyset skifter mellem hvidt og rødt, afhængig af kørselsretningen. 

I så fald skal du blot skille vognen ad og på den anden boogie, som ikke har vippekontakt, skal du føre ledningen der kommer fra frontlyset til en slæbesko istedet for strømoptaget fra hjul. Slæbeskoen kan du let montere under boogien, enten med en lille skrue eller alternativt med en lille klat god lim. Den anden ledning fra frontlyset, går til boogien med vippekontakten. Den lader du blive på strømoptaget ved hjulene.

Jeg har selv ombygget flere Roco styrevogne til AC og især de her ældre styrevogne uden dekoder og med vippekontakt, det er dejligt simpelt.

Hvis original hjulene fra Roco kører fint på dine skinner (Hvilket jeg vil tro, at de gør), så behøver du ikke engang montere AC hjul.

Mvh

Lasse

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Selvstændig med www.hrtopp.dk

Moderator

Indlæg: 1.996

PB  Hjemmeside

Grundlæggende enig, Lasse. En enkelt tilføjelse til anvendelsen af de originale (isolerede) Roco-hjul. Hvis der anvendes tilbagemelding eller anden isolering af den ene skinnestreng, skal du vende hver anden aksel på bogier med strømoptag, så du er sikker på, at der er stel, uanset om der er isolerede skinnestrenge.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.311

PB

pejft skrev:

Grundlæggende enig, Lasse. En enkelt tilføjelse til anvendelsen af de originale (isolerede) Roco-hjul. Hvis der anvendes tilbagemelding eller anden isolering af den ene skinnestreng, skal du vende hver anden aksel på bogier med strømoptag, så du er sikker på, at der er stel, uanset om der er isolerede skinnestrenge.

Ja, det er selvfølgelig rigtigt og vigtig info, hvis du anvender tilbagemelding  Smile

 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.