hej godtfolk.
Jeg fik kigget lidt i et gammelt spor og baner.
Der var en fin beskrivelse af Hobbytrades Ltr F
Der var også et fabriksbillede fra 1915 hvor den naturlig står som original med "cylindrisk" dom og uden alt dette rædselsfulde trykluftudstyr.
Hidtil har jeg ikke ville købe en, da jeg var af den overbevisning, at den var langt fra levingsudgaven til at den kan ombygges til som ved leveringen.
Da jeg aldrig har haft modellen i hånden, tilspørger jeg hermed forsamlingen, om der er nogen, der har erfaringer med at skille den ad m henblik på ombygning.?
Jeg vil være glad for en objektiv vurdering om det er noget man skal holde sig fra, eller det er besværet værd. Fabrikanten bedyrer jo at det er en ømfindtlig sag
Som jeg ser kan selve førehuset beholdes, men kulkassen skal muligvis tilpasses.
Kedlen skal have ny dom, og have fjernet kompressor mv, og spartles og males. måske er det nemmere at lave en helt ny kedel.
Vil disse ombygninger skabe tekniske problemer
Kan og vil nogen hjælpe?
Vh Per
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Hej, min umiddelbare tanke farer i retning af teknikker som godt gammeldags drejearbejde og nye teknikker som 3D, til de dele som er mere tidskrævende. Skorstensfoden kan blive ganske flot med print, hvis man vælger den skarpe fra Shapeways. Og er man tilfreds med print kan man jo også lave kedelsadlen sådan. Domen burde ikke give problemer med en drejebænk og fræser ved hånden.
Men ja, jeg kan da godt se hvad du mener med den oprindelige udgave, uden trykluftudstyr. En meget -hvad er det nu de kloge stylister og andet godtfilk kalder det- stilrent !? design. Kan man kaldet for det ?
Det er måske det som får britiske lokomotiver til at se meget elegante ud, -ikke alt det tingeltangel der hænger alle vegne. Men kan forestille mig værkstederne har haft deres mening om det...!
Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.004
Hej min kære viv har begavet mig med en f-maskine, så nu skal den op i skruestikken
Nu er det jo sådan, at at det tingelstangel som Jesper beskriver det, var den ikke født med, og derfor blev det eftermonteret, hvor der var plads senere.
Da jeg kører 1880-1920 skal skramlet af og domen gøres original.
jeg har førhørt mig hos andre som mener det skulle kunne lade sig gøre
Domen er dog den værste dims at modificere, men jeg har gjort det på ltr P før så mon ikke pgså her sku være en sjanse:-)
Vh Per
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...