Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

DSB ltr F

hej godtfolk.

Jeg fik kigget lidt i et gammelt spor og baner.

 Der var en fin beskrivelse af Hobbytrades Ltr F

Der var også et fabriksbillede fra 1915 hvor den naturlig står som original med "cylindrisk" dom og uden alt dette rædselsfulde trykluftudstyr.

Hidtil har jeg ikke ville købe en, da jeg var af den overbevisning, at den var langt fra levingsudgaven til at den kan ombygges til som ved leveringen.

Da jeg aldrig har haft modellen i hånden, tilspørger jeg hermed forsamlingen, om der er nogen, der har erfaringer med at skille den ad m henblik på ombygning.?

Jeg vil være glad for en objektiv vurdering om det er noget man skal holde sig fra, eller det er besværet værd. Fabrikanten bedyrer jo at det er en ømfindtlig sag

Som jeg ser kan selve førehuset beholdes, men kulkassen skal muligvis tilpasses.

Kedlen skal have ny  dom, og have fjernet kompressor mv, og spartles og males. måske er det nemmere at lave en helt ny kedel.

Vil disse ombygninger skabe tekniske problemer

Kan og vil nogen hjælpe?

 

Vh Per

 

 

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hej, min umiddelbare tanke farer i retning af teknikker som godt gammeldags drejearbejde og nye teknikker som 3D, til de dele som er mere tidskrævende. Skorstensfoden kan blive ganske flot med print, hvis man vælger den skarpe fra Shapeways. Og er man tilfreds med print kan man jo også lave kedelsadlen sådan. Domen burde ikke give problemer med en drejebænk og fræser ved hånden.

Men ja, jeg kan da godt se hvad du mener med den oprindelige udgave, uden trykluftudstyr. En meget -hvad er det nu de kloge stylister og andet godtfilk kalder det- stilrent !? design. Kan man kaldet for det ?

Det er måske det som får britiske lokomotiver til at se meget elegante ud, -ikke alt det tingeltangel der hænger alle vegne. Men kan forestille mig værkstederne har haft deres mening om det...!

 

Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Hej min kære viv har begavet mig med en f-maskine, så nu skal den op i skruestikken Smile

Nu er det jo sådan, at at det tingelstangel som Jesper beskriver det, var den ikke født med, og derfor blev det eftermonteret, hvor der var plads senere.

Da jeg kører 1880-1920  skal skramlet af og domen gøres original.

 jeg har førhørt mig hos andre som mener det skulle kunne lade sig gøre

 Domen er dog den værste dims at modificere, men jeg har gjort det på ltr P før  så mon ikke pgså her sku være en sjanse:-)

Vh Per

 

 

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Joda, det jeg da helt overbevist om du kan. Husk undervejs at dokumentere med billeder til glæde for os andre Mvh Jesper
__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.