Hey
Til inspiration smider jeg i løbet af weekenden lige lidt billeder op på denne tråd, af nogle indsatser med brunkul som jeg er ved at lave til mine PB vogne.
__________________
mvh Jonas
H0 2-skinne, "Altid at være en lille smule barn - det er at være rigtig voksen" - Jevgenij Jevtusjenko
JHansen
Byplanlægger, Landskabsarkitekt
Indlæg: 121
mvh Jonas
H0 2-skinne, "Altid at være en lille smule barn - det er at være rigtig voksen" - Jevgenij Jevtusjenko
JHansen
Byplanlægger, Landskabsarkitekt
Indlæg: 121
Så kom det første lag kul på.
mvh Jonas
H0 2-skinne, "Altid at være en lille smule barn - det er at være rigtig voksen" - Jevgenij Jevtusjenko
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.925
Hej Jonas
Det ser mægtig godt ud. Jeg synes desuden at teksten i den gule boks, som der står på avisen: "Gammelt håndværk i nye hænder!" - Passer fantastisk til dit arbejde
Med venlig hilsen
Skott
JHansen
Byplanlægger, Landskabsarkitekt
Indlæg: 121
Den tekst har jeg slet ikke lagt mærke til, men ja, det har du ret i.
mvh Jonas
H0 2-skinne, "Altid at være en lille smule barn - det er at være rigtig voksen" - Jevgenij Jevtusjenko
JHansen
Byplanlægger, Landskabsarkitekt
Indlæg: 121
Det færdige resultat
mvh Jonas
H0 2-skinne, "Altid at være en lille smule barn - det er at være rigtig voksen" - Jevgenij Jevtusjenko
MAB
Staten
Indlæg: 548
Sidder lige i skabet !
Hilsen Martin
model65
Vejle
Indlæg: 9
Hej Jonas
De ser flotte ud, hvad er det du bruger som kul?
Hilsen Peter
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.925
Flot!
Med venlig hilsen
Skott
Egonhund
Veksø
Indlæg: 158
De ser flotte ud, hvad er det du bruger som kul?
På et af billederne vises der en pose med teksten 95850 Kohle fein. Mon det ikke er det?
Mvh. William
2-skinne, epoke IV og V. DSB, DR og DB
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.340
En anden mulighed er:
ASOA 1097 Braunkohle
http://www.asoa.de/spurh0.htm
Svend
JHansen
Byplanlægger, Landskabsarkitekt
Indlæg: 121
Det er NOCH 95850 (kohle fein) blandet med lidt brunt patineringspulver (Humbrol weathering powder - Dark earth)
mvh Jonas
H0 2-skinne, "Altid at være en lille smule barn - det er at være rigtig voksen" - Jevgenij Jevtusjenko
JHansen
Byplanlægger, Landskabsarkitekt
Indlæg: 121
Hej Jonas
De ser flotte ud, hvad er det du bruger som kul?
Hov. Fik ikke lige citeret korrekt, så jeg prøver lige igen. Jeg har brugt NOCH / Woodland 95850 (kohle fein) blandet med lidt brunt patineringspulver (Humbrol weathering powder - Dark earth)
mvh Jonas
H0 2-skinne, "Altid at være en lille smule barn - det er at være rigtig voksen" - Jevgenij Jevtusjenko
Techek
Jelling
Indlæg: 904
Det færdige resultat
Hej Jonas
Det ser jo unægtelig rigtigt fint ud på afstand. Men når du nu er så godt igang og omhyggelig, tænker jeg at nittetælleren i dig (og mig), må ha' tænkt at de kulstykker ser noget store eller irregulære - eller er det bare mig?
Af ren nysgerrighed: Hvilket slags kul transporterede man med PB'ere den gang i 60'erne? Var det kul som dem vi hælder ud af posen til havegrillen eller større og mere irregulære? Og blev de ikke dækket over?
[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]
modeljernbane
smed
Indlæg: 353
Det færdige resultat
Hej Jonas
Det ser jo unægtelig rigtigt fint ud på afstand. Men når du nu er så godt igang og omhyggelig, tænker jeg at nittetælleren i dig (og mig), må ha' tænkt at de kulstykker ser noget store eller irregulære - eller er det bare mig?
Af ren nysgerrighed: Hvilket slags kul transporterede man med PB'ere den gang i 60'erne? Var det kul som dem vi hælder ud af posen til havegrillen eller større og mere irregulære? Og blev de ikke dækket over?
Pørv og søg på brunkul Søby, her vi du få svar på alt omkring brunkul. Nej vognene var ikke dækket over. Tror nu ikke de kul var gode på grillen
Muncken
LKF A+B
Indlæg: 78
Og vognene var Pj, ikke Pb.
Jeg har brugt rigtig brunkul fra gravene nord for fasterholt, det kan stadig findes som smuld derude hvis man ved hvor man skal lede. Dvs rigtig og gratis...
Mvh Torben Munck
Forsøger at gøre det bedre næste gang...
JHansen
Byplanlægger, Landskabsarkitekt
Indlæg: 121
Og vognene var Pj, ikke Pb.
Jeg har brugt rigtig brunkul fra gravene nord for fasterholt, det kan stadig findes som smuld derude hvis man ved hvor man skal lede. Dvs rigtig og gratis...
Det ser godt ud Torben
Nu hænger Pj vogne bare ikke på træerne (i hvert fald har jeg ikke kunnet finde nogen), så PB vogne må være den acceptable erstatning.
mvh Jonas
H0 2-skinne, "Altid at være en lille smule barn - det er at være rigtig voksen" - Jevgenij Jevtusjenko
F.Ormstrup
Indlæg: 2.663
Nu hænger Pj vogne bare ikke på træerne (i hvert fald har jeg ikke kunnet finde nogen), så PB vogne må være den acceptable erstatning.
Til transporterne af brunkul fra 50'erne og i 60'erne var oprangeringerne først PR - Togførervogn - 30 PB, der efter 63 blev erstattet af Mx - Togførervogn - 30 PB. Gælder transport til det senere Vestkraft i Esbjerg fra Søby/Fasterholt. Den anden mulighed er transporter til Århus. Her er oprangeringen fra 1952 N - Togførervogn - 50 P, der erstattedes af Mx trukne tog i 60'erne. P = først PB senere P/E
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Muncken
LKF A+B
Indlæg: 78
Hej Flemming.
Der lyder aldeles spændende, især tog på 50 E-vogne til Århus, samt at der også brugtes PB-vogne til Århus før kipanlægget blev taget i brug.
Har du dokumentation på det vil det være ganske interrassant at se
Mvh Torben Munck
Forsøger at gøre det bedre næste gang...
F.Ormstrup
Indlæg: 2.663
Der lyder aldeles spændende, især tog på 50 E-vogne til Århus, samt at der også brugtes PB-vogne til Århus før kipanlægget blev taget i brug.
Har ledt i gemmerne, finder måske mere i klubben.
50 P vogne til Århus er nok kun i begyndelsen af N-maskinernes virke - betyder en meget blandet oprangering af Pb, Pf, Pj + udenlandske vogne.
PR med 30 Pb vogne + togfører Cu som bageste vogn har jeg selv set i Fasterholt - desværre 5 år før jeg fik mit første kamera.
De Mx trukne tog kørte med 26 E vogne fra midt 60'erne til brunkuleventyret sluttede i begyndelsen af 70'erne, gælder både Århus og Esbjerg.
Der er flere tråde på Jernbanen.dk der omhandler brunkulstog.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.925
Med venlig hilsen
Skott
F.Ormstrup
Indlæg: 2.663
Med udgangspunkt i DSBs Trækketabel for Litra N - langsomt godstog -
kan en N - maskine trække 1200 tons. Svarende til
30 fuldt lastede litra P/E - ca 39 lastede med passende antal m³
40 fuldt lastede litra Pb
54 fuldt lastede litra Pf/Pj
PR kan trække 800 tons
20 fuldt lastede P/E - ca 26 lastede med passende antal m³
27 fuldt lastede Pb
Mx kan trække 1000 tons
25 fuldt lastede P/E - ca 32 lastede med passende antal m³
33 fuldt lastede Pb
men da 1 ton brunkul fylder 1,4 m³ vil det svare til at en E vogn skulle indeholde 42 m³ og en Pb 28 m³
Sidstnævnte kan lade sig gøre, medens E vognen kun kan klare ca. 32,5 m³
Den sidste faktor er skinnerne - mellem Brande og Esbjerg var de ikke for gode, så det begrænser også vognladningernes vægt.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
OHJ20
Modeljernbane Ghostrider
Indlæg: 180
Hey I "Brodere" i Brun- og Kul-tog
Haver I evt læst lidt om dette, i Jernbane Historisk Årbog ' 96, hvor Mogens Duus, udgyder sig om dette fænomen, på siderne 36 -> 46, angående Lokomotiver samt brug af vogne m.m. Og Jeg haver et billede af DSB N 203 ( menes der nok - fra HGC) med et 'træk' af PE / PER - vogne - på vej op mod Funder Station, så bruget af DSB vogne har 'sikkert' været - hvad man havde for hånden, samt hvad man havde 'indskrevet' i toget ( ALLE Vogne der kan / og må BRUGES) , samt - hvis man læser i bogen, "Alt hvad der kan 'Skrabes', sammen af DSB E-vogne og sammenligenlige EUROP-vogne, m.m. .
Og Rundremisen.dk havde vist noget om dette, tog , inden det 'Gik' Ned, igen igen , hvorledes disse tog var oprangeret m.v.
mvh
OHJ20
PS - og Jo - Jeg mangler sådan cirka 15 vogne endnu + Togførevogn, til dette projekt, samt en køreklar DSB Pr-maskine ..... SUUUUUUK :-/
Autonom Modeljernbane Ghostrider