Picture

Stationsforstanderen

IT Assistent

Indlæg: 101

PB

BR23, Märklin 3005

Hejsa...

Jeg har erhvervet mig en rigtig fin Märklin 3005 ( BR 23 ) som sikkert er mindst 40-50 år gammel...... Dens fine køreegenskaber som analog har virkelig overrasket mig - den kører rigtig godt på trods af det er rigtig mange år siden den blev produceret... Derfor har jeg besluttet at bygge den om til digital - og jeg vil således ofre en ESU lyddekoder - samt et motorombygningssæt ( Märklin 60943 ) til den her i nær fremtid.....

Men så kommer mit spørgsmål.... Hvad for en ESU LokSound dekoder skal jeg vælge...... 8 pins LokSound v. 4.0 - eller 8 pins LokSound v.4.0, M4.....??

Og hvad er forskellen på disse to..???

Jeg vil rigtig gerne høre fra nogen der har forstand på ESU Lyddekodere.....

Derudover har lokomotivet haft et tidligere liv i et hjem hvor det ser ud som om der mindst er røget 40 smøger hver dag... Kort sagt der er hinde af nikotin på lokomotivet - særlig overdelen som jeg ønsker og rengøre......Nogen der har nogle ideer til hvordan man rengør det nemmest muligt....???

Jeg overvejer og putte overdelen i en Ultralydsrenser - med vand, opvaskemiddel og eddike - og så give den en ordentlig tur - indtil den er ren.......

Har i andre gode ideer, råd osv. osv. ..... Så vil jeg rigtig gerne høre fra jer Smile

På forhånd tak Smile

BR23

På forhånd tak

__________________

MVH

Lars

(Stationsforstanderen)

Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Marklin4me

Indlæg: 552

PB  Blog

Kommer du i Valbyhallen til Hobbymesse i weekenden, så prøv at besøge LOKDOC og tag en snak med Kenneth. Så er jeg overbevist om at du får en god snak om diverse forskelle.

Jeg har altid fået brugbare og gode forståelige svar.

__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

 www.marklinfan.dk 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Stationsforstanderen

IT Assistent

Indlæg: 101

PB

Hej Ulrik....

Tak for dit svar... Smile Desværre nej - jeg kommer fra Jylland og skal til Nordjylland i weekenden......Men forventer og komme til DJMU Udstilling i Bramdrupdam, Kolding d. 2+3 april - mon ikke han også er at finde der.... Smile

__________________

MVH

Lars

(Stationsforstanderen)

Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.151

PB  Hjemmeside

Stationsforstanderen skrev:

Hejsa...

Jeg har erhvervet mig en rigtig fin Märklin 3005 ( BR 23 ) som sikkert er mindst 40-50 år gammel...... Dens fine køreegenskaber som analog har virkelig overrasket mig - den kører rigtig godt på trods af det er rigtig mange år siden den blev produceret... Derfor har jeg besluttet at bygge den om til digital - og jeg vil således ofre en ESU lyddekoder - samt et motorombygningssæt ( Märklin 60943 ) til den her i nær fremtid.....

Men så kommer mit spørgsmål.... Hvad for en ESU LokSound dekoder skal jeg vælge...... 8 pins LokSound v. 4.0 - eller 8 pins LokSound v.4.0, M4.....??

Og hvad er forskellen på disse to..???

Jeg vil rigtig gerne høre fra nogen der har forstand på ESU Lyddekodere.....

Derudover har lokomotivet haft et tidligere liv i et hjem hvor det ser ud som om der mindst er røget 40 smøger hver dag... Kort sagt der er hinde af nikotin på lokomotivet - særlig overdelen som jeg ønsker og rengøre......Nogen der har nogle ideer til hvordan man rengør det nemmest muligt....???

Jeg overvejer og putte overdelen i en Ultralydsrenser - med vand, opvaskemiddel og eddike - og så give den en ordentlig tur - indtil den er ren.......

Har i andre gode ideer, råd osv. osv. ..... Så vil jeg rigtig gerne høre fra jer Smile

På forhånd tak Smile

BR23

På forhånd tak

Tillykke med dit lokomotiv. Jeg kan anbefale dig at læse min vejledning på www.digitaltog.dk - særligt, hvis du vil ombygge til 5-polet motor. Der er risiko for kortslutning, hvis du ikke sørger for at isolere mellem motorskjold og overdel!

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Stationsforstanderen

IT Assistent

Indlæg: 101

PB

Tak Peter....

Den har jeg læst flere gange allerede og downloaded til senere brug....Jeg tror jeg måske har luret forskellen på LokSound og LokSound M4.....Kan det passe at " M4" er en slags MFX dekoder......???

Nå nu vil jeg igang med rengøringen af overdelen... Tak for jeres svar - og god weekend ;-) 

__________________

MVH

Lars

(Stationsforstanderen)

Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

Hej Lars

Når det er sådan en god 'gammel sag' af en Märklin BR 23 med metaloverdel, der skal rengøres, så prøv med en blød svamp og fortyndet grundrens - Det er godt at rense nikotin af med - taler af bitte erfaring efter at have været med til at rytte svigerfars bolig forrige efterår.

Tørden derefter godt af med rent vand og stil den et varmt sted, så den kan tørre godt igennem.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.151

PB  Hjemmeside

Stationsforstanderen skrev:

Tak Peter....

Den har jeg læst flere gange allerede og downloaded til senere brug....Jeg tror jeg måske har luret forskellen på LokSound og LokSound M4.....Kan det passe at " M4" er en slags MFX dekoder......???

Nå nu vil jeg igang med rengøringen af overdelen... Tak for jeres svar - og god weekend ;-) 

MfX blev udviklet af ESU til Märklin. ESU's Mfx dekodere betegnes M4. Kun Märklin og ESU laver Mfx dekodere.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Stationsforstanderen

IT Assistent

Indlæg: 101

PB

Tak Peter.... Det gir mening Smile

__________________

MVH

Lars

(Stationsforstanderen)

Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

fjorbak

Indlæg: 583

PB

 Hej forslag til din 3005. Søg på efter en plastikoverdel så har du ikke nogle kortslutninger på karossen efter ombygningen, så kører som det skal.

__________________

med venlig hilsen

Fjorbak

kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.

Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen

 

 

 What do you want to do ?New mailCopy
Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

Hvis det var mig, der var så heldig at finde en godt kørende 3005, så ville jeg ikke ombygge motoren til 5-polet jævnstrøm - og dermed ødelægge de gode køreegenskaber. Jeg ville derimod finde en gammel Märklin C80 decoder eller tilsvarende og dermed bevare universalmotoren. Universalmotorens udløb, er netop det, du oplever, som velkørende - bevar det dog.

Det er blot min mening.

Hilsen Gert

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.