Kig forbi ACME standen på DMJU messen i Tåstrup i slutningen af denne måned - der vil være flere informationer og præsentation af prøvestøbninger for dette og andre nye projekter interessante for det danske marked...
Kig forbi ACME standen på DMJU messen i Tåstrup i slutningen af denne måned - der vil være flere informationer og præsentation af prøvestøbninger for dette og andre nye projekter interessante for det danske marked...
Meget spændende
Jeg kan desværre ikke selv deltage, men jeg håber nogen vil tage et par billeder og lægge dem op her på Sporskiftet
Det er da imponerende så meget materiale italienerne smider op til os i disse år. Er der nogen der ved, om de har en repræsentant/agent i Danmark, eller hvem der hiver i trådene ?
Det er da imponerende så meget materiale italienerne smider op til os i disse år. Er der nogen der ved, om de har en repræsentant/agent i Danmark, eller hvem der hiver i trådene ?
Jeg tænker at det hænger sammen med at manden bag firmaet som barn var feriebarn i Danmark? Han skulle bl.a. have en usædvanlig stor samling billeder af dansk materiel
Så der er måske en forkærlighed for vores land, hvilket vi så kan nyde godt - og få tømt kontoen af
/Henrik
__________________
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
Jeg tænker at det hænger sammen med at manden bag firmaet som barn var feriebarn i Danmark? Han skulle bl.a. have en usædvanlig stor samling billeder af dansk materiel
Så der er måske en forkærlighed for vores land, hvilket vi så kan nyde godt - og få tømt kontoen af
/Henrik
Ja, det kan jeg også huske, at han fortalte med stor glæde engang på en DMJU messe. Så der tror jeg vi er heldige at have en dansk "fan"
Men jeg mener også, at der er en DK repræsentant for ACME. Om ikke andet, bliver de ihvertfald fodret med ideer fra nogen i DK.
Jeg er ihvertfald glad for, at de tilgodeser os danskere i så stor stil i øjeblikket . . . og jeg er endnu mere glad for, at de ikke glemmer os AC folk. Især fordi ACME i snart mange år nu mere eller mindre har sløjfet AC modeller fra deres sortiment (Til stor frustration for undertegnede)
Jeg har hentet EG3101 i dag og lige nu står den på rullestanden. Manualen er desværre for det meste på Italiensk, så jeg har svært ved at gennemskue de forskellige funktioner. Det er desværre en Zimo dekoder som sidder i, så min ESU Lokprogrammer er ikke til meget hjælp. Synes ikke at jeg kan finde en driftslyd
Er der nogen som har en ide om, hvor det er til at få fat i en dansk eller mere engelsk udgave?
Er det indtil videre kun EG 3101 der er udsendt ? Eller er de andre varianter også på trapperne ?
Jeg venter spændt på min DB Cargo og min DB Schenker/Railion version.
Indtil videre kun 3101 mig bekendt - de andre følger
Jeg er i den grad udfordret på Zimo dekoderen. I klubben (NMJK) kører vi næsten alt med ESU, har Viessmann bremsemoduler og dem reagerede lokomotivet slet ikke på. Der skal læses manual for at få det til at fungere.
Men den kører fint, ingen tvivl om det og emballagen er faktisk genial - nærmest en plastikvitrine med en strue gennem bunden, så alle de fine detaljer ikke bliver beskadiget når lokomotivet bliver opbevaret i emballagen.
Det er aldrig sjovt, når en dekoder giver udfordringer, som dem du nævner. På det punkt synes jeg nogle gange man kan savne de gode gamle analog dage. Der var ikke så mange fejlkilder
Men jeg undrer mig en anelse, da Roco jo i mange år nu har kørt med ZIMO dekodere i deres modeller. Har du ingen Roco lokomotiver, der er produceret indenfor de sidste mange år og som er købt inkl. dekoder ? Eller udskifter du dekoderen til ESU ?
Selv er jeg meget glad for ZIMO dekoderne og især lydfunktionaliten, men jeg har heller ikke noget at udsætte på ESU.
De få Zimo dekodere som jeg har er alle af ældre dato, og har bare fungeret første gang de er kommet på skinnerne (dog skal analog altid slås fra aht. bremsemodulerne. Det er en ICE/TD + 1 MY jeg har med Zimo.
Har tjekket ESU's hjemmeside, men der er ikke noget lydprojekt til EG til download - har ikke lige styr på hvilket der kan bruges. Men skal lige lege lidt med programmeringen først.
Har tjekket ESU's hjemmeside, men der er ikke noget lydprojekt til EG til download - har ikke lige styr på hvilket der kan bruges. Men skal lige lege lidt med programmeringen først.
Mvh Flemming
Mon ikke at lyden fra en Taurus er det bedste alternativ? Kig efter ÖBB 1016 / 1116.
Nej, alternativ lyd til EG skal komme fra Br 152 / ES64F
Der er jeg faktisk ikke enig med dig.
Ja, EG er en videreudvikling af BR 152 lokomotivet, men lyden i en EG er altså tættere på en Taurus / Br 182. EG´eren "synger" også melodisk ved opstart og lyder altså på det punkt meget tæt på en Taurus/BR182/ES64U2 i mine ører. Det mindes jeg ikke at BR 152 gør. (Lad mig se om jeg kan finde et par lydeksempler i mine filmarkiver)
Det skal så også lige siges, at de alle er produceret af Siemens, så vi er under alle omstændigheder ovre i den rette boldgade
Nu har jeg (endnu) ikke selv købt en A.C.M.E. Eg´er, da jeg venter på DB Cargo og Railion/DB Schenker udgaverne. Så jeg har indtil videre kun set billeder af DSB Gods modellen.
Er der nogen der kan "berolige" mig med, at pantograferne ikke ligger så højt på taget, som nogle af billederne på nettet kunne indikere ?
Udfra nogle af billederne jeg har set, ser pantograferne ud til at ligge stort set ligeså højt på taget, som på Heljans Eg.
Det vil jeg dæleme være meget ked af, da det i min optik på ingen måde stemmer overens med forbilledet. Jeg har selv rettet det på mine Heljan Eg´ere (Hvor hele taget faktisk skulle have en "overhaling") Men jeg vil være meget ked af også at skulle rette det på A.C.M.E. modellerne.
Nu har jeg (endnu) ikke selv købt en A.C.M.E. Eg´er, da jeg venter på DB Cargo og Railion/DB Schenker udgaverne. Så jeg har indtil videre kun set billeder af DSB Gods modellen.
Er der nogen der kan "berolige" mig med, at pantograferne ikke ligger så højt på taget, som nogle af billederne på nettet kunne indikere ?
Udfra nogle af billederne jeg har set, ser pantograferne ud til at ligge stort set ligeså højt på taget, som på Heljans Eg.
Det vil jeg dæleme være meget ked af, da det i min optik på ingen måde stemmer overens med forbilledet. Jeg har selv rettet det på mine Heljan Eg´ere (Hvor hele taget faktisk skulle have en "overhaling") Men jeg vil være meget ked af også at skulle rette det på A.C.M.E. modellerne.
Tusind tak for at uploade billeder af det nye A.C.M.E. EG lokomotiv. De viser modellen bedre, end de billeder, som jeg selv har kunne finde på nettet.
Der er absolut ingen tvivl om, at det er en højdetaljeret og meget smuk model, som jeg fortsat glæder mig meget til at få i samlingen.
Men som jeg desværre havde en lille anelse om, så ligger pantograferne efter min mening simpelthen for højt på taget i forhold til forbilledet. Det undrer mig gevaldigt, når man nu endelig laver så flot og detaljeret en model. Pantograferne er i min optik en væsentlig del af helhedsindtrykket for et el-lokomotiv i model og desværre også et område, hvor mange producenter fejler
Men det afskrækker mig ikke fra at købe A.C.M.E.´s EG model. Så må jeg bare selv rette pantograferne til. Det burde ikke være et større projekt, baseret på viden om tidligere el-lokomotiver fra A.C.M.E. hvor jeg har tilpasset og monteret på eksempelvis PIKO modeller.
Heldigvis er vi ikke ude i et "Heljan EG projekt" hvor hele taget skal laves om. Tagkonstruktionen på A.C.M.E.´s EG ser virkelig flot ud.
LasseSteen
Indlæg: 1.839
Det var saftsusme en skøn nyhed . . . DET vil jeg se frem til. Endelig en (forhåbentlig) flot opdateret og korrekt model af Eg i DB versionen
Og heldigvis også i en AC version . . . Tak for det A.C.M.E.
SKB
Hinnerup
Indlæg: 3
Kig forbi ACME standen på DMJU messen i Tåstrup i slutningen af denne måned - der vil være flere informationer og præsentation af prøvestøbninger for dette og andre nye projekter interessante for det danske marked...
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.229
Det komplette katalog nu som en fil, der kan gennemses: https://www.acmetreni.it/de/katalog-2025.html
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
LasseSteen
Indlæg: 1.839
Kig forbi ACME standen på DMJU messen i Tåstrup i slutningen af denne måned - der vil være flere informationer og præsentation af prøvestøbninger for dette og andre nye projekter interessante for det danske marked...
Meget spændende
Jeg kan desværre ikke selv deltage, men jeg håber nogen vil tage et par billeder og lægge dem op her på Sporskiftet
mx41
Store Heddinge
Indlæg: 152
Det er da imponerende så meget materiale italienerne smider op til os i disse år. Er der nogen der ved, om de har en repræsentant/agent i Danmark, eller hvem der hiver i trådene ?
Hilsen
Henrik
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Indlæg: 758
Det er da imponerende så meget materiale italienerne smider op til os i disse år. Er der nogen der ved, om de har en repræsentant/agent i Danmark, eller hvem der hiver i trådene ?
Jeg tænker at det hænger sammen med at manden bag firmaet som barn var feriebarn i Danmark? Han skulle bl.a. have en usædvanlig stor samling billeder af dansk materiel
Så der er måske en forkærlighed for vores land, hvilket vi så kan nyde godt - og få tømt kontoen af
/Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
LasseSteen
Indlæg: 1.839
Jeg tænker at det hænger sammen med at manden bag firmaet som barn var feriebarn i Danmark? Han skulle bl.a. have en usædvanlig stor samling billeder af dansk materiel
Så der er måske en forkærlighed for vores land, hvilket vi så kan nyde godt - og få tømt kontoen af
/Henrik
Ja, det kan jeg også huske, at han fortalte med stor glæde engang på en DMJU messe. Så der tror jeg vi er heldige at have en dansk "fan"
Men jeg mener også, at der er en DK repræsentant for ACME. Om ikke andet, bliver de ihvertfald fodret med ideer fra nogen i DK.
Jeg er ihvertfald glad for, at de tilgodeser os danskere i så stor stil i øjeblikket . . . og jeg er endnu mere glad for, at de ikke glemmer os AC folk. Især fordi ACME i snart mange år nu mere eller mindre har sløjfet AC modeller fra deres sortiment (Til stor frustration for undertegnede)
mx41
Store Heddinge
Indlæg: 152
Nu også som Railion, og se de prøveskud !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hilsen
Henrik
4464 Bittern
Indlæg: 34
Selvom der står Railion i teksten, er tegningen af lokomotivet i tidelig DB udførsel.
Bemærk; Lang litrering og grå sidespejle, Det kom først efter at Railon var blevet til DB Schenker Rail Scandinavia i 2009.
Og med alle de reklamer fra Hobbykæden på billederne, vil jeg tro at ACMEs mand i Danmark sidder i Ålborg
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.663
Ud fra vad jeg ved, vil jeg nærmere gætte i omegnen af Hinnerup.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
LasseSteen
Indlæg: 1.839
Selvom der står Railion i teksten, er tegningen af lokomotivet i tidelig DB udførsel.
Bemærk; Lang litrering og grå sidespejle, Det kom først efter at Railon var blevet til DB Schenker Rail Scandinavia i 2009.
I mine øjne gør dét den bare endnu mere interessant
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 634
Hej
Jeg har hentet EG3101 i dag og lige nu står den på rullestanden. Manualen er desværre for det meste på Italiensk, så jeg har svært ved at gennemskue de forskellige funktioner. Det er desværre en Zimo dekoder som sidder i, så min ESU Lokprogrammer er ikke til meget hjælp. Synes ikke at jeg kan finde en driftslyd
Er der nogen som har en ide om, hvor det er til at få fat i en dansk eller mere engelsk udgave?
Mvh
Flemming
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.663
Kan din forhanler ikke hjælpe dig?
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 634
Fik nærlæst manualen, som desværre lader lidt tilbage at ønske :)
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
mikkelwf
Indlæg: 90
I min manual står funktionstabellen på både italiensk og engelsk.
Ud for F8 står der endda "sound on / off".
Om der findes flere udgaver af manualen ved jeg ikke, men så håbløs er den altså ikke..
Og HURRA for zimo-dekoder - den lyder fantastisk! Jeg blev meget positivt overrasket over at de havde proppet sådan en i!
LasseSteen
Indlæg: 1.839
Er det indtil videre kun EG 3101 der er udsendt ? Eller er de andre varianter også på trapperne ?
Jeg venter spændt på min DB Cargo og min DB Schenker/Railion version.
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 634
Er det indtil videre kun EG 3101 der er udsendt ? Eller er de andre varianter også på trapperne ?
Jeg venter spændt på min DB Cargo og min DB Schenker/Railion version.
Jeg er i den grad udfordret på Zimo dekoderen. I klubben (NMJK) kører vi næsten alt med ESU, har Viessmann bremsemoduler og dem reagerede lokomotivet slet ikke på. Der skal læses manual for at få det til at fungere.
Men den kører fint, ingen tvivl om det og emballagen er faktisk genial - nærmest en plastikvitrine med en strue gennem bunden, så alle de fine detaljer ikke bliver beskadiget når lokomotivet bliver opbevaret i emballagen.
Mvh
Flemming.
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
LasseSteen
Indlæg: 1.839
Hej Flemming,
Tak for info.
Det er aldrig sjovt, når en dekoder giver udfordringer, som dem du nævner. På det punkt synes jeg nogle gange man kan savne de gode gamle analog dage. Der var ikke så mange fejlkilder
Men jeg undrer mig en anelse, da Roco jo i mange år nu har kørt med ZIMO dekodere i deres modeller. Har du ingen Roco lokomotiver, der er produceret indenfor de sidste mange år og som er købt inkl. dekoder ? Eller udskifter du dekoderen til ESU ?
Selv er jeg meget glad for ZIMO dekoderne og især lydfunktionaliten, men jeg har heller ikke noget at udsætte på ESU.
Mvh
Lasse
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 634
Hej Lasse
De få Zimo dekodere som jeg har er alle af ældre dato, og har bare fungeret første gang de er kommet på skinnerne (dog skal analog altid slås fra aht. bremsemodulerne. Det er en ICE/TD + 1 MY jeg har med Zimo.
Har tjekket ESU's hjemmeside, men der er ikke noget lydprojekt til EG til download - har ikke lige styr på hvilket der kan bruges. Men skal lige lege lidt med programmeringen først.
Mvh
Flemming
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
Cargoman
Indlæg: 499
Har tjekket ESU's hjemmeside, men der er ikke noget lydprojekt til EG til download - har ikke lige styr på hvilket der kan bruges. Men skal lige lege lidt med programmeringen først.
Mvh
Flemming
Mon ikke at lyden fra en Taurus er det bedste alternativ? Kig efter ÖBB 1016 / 1116.
Moderne tog på danske skinner
LasseSteen
Indlæg: 1.839
Mon ikke at lyden fra en Taurus er det bedste alternativ? Kig efter ÖBB 1016 / 1116.
Ja, det skulle jeg også lige til at foreslå
ÖBB 1016 eller 1116 . . . Eller Br 182 , eller ES64U2
Kært barn har mange navne
4464 Bittern
Indlæg: 34
Nej, alternativ lyd til EG skal komme fra Br 152 / ES64F
LasseSteen
Indlæg: 1.839
Nej, alternativ lyd til EG skal komme fra Br 152 / ES64F
Der er jeg faktisk ikke enig med dig.
Ja, EG er en videreudvikling af BR 152 lokomotivet, men lyden i en EG er altså tættere på en Taurus / Br 182. EG´eren "synger" også melodisk ved opstart og lyder altså på det punkt meget tæt på en Taurus/BR182/ES64U2 i mine ører. Det mindes jeg ikke at BR 152 gør. (Lad mig se om jeg kan finde et par lydeksempler i mine filmarkiver)
Det skal så også lige siges, at de alle er produceret af Siemens, så vi er under alle omstændigheder ovre i den rette boldgade
LasseSteen
Indlæg: 1.839
Nu har jeg (endnu) ikke selv købt en A.C.M.E. Eg´er, da jeg venter på DB Cargo og Railion/DB Schenker udgaverne. Så jeg har indtil videre kun set billeder af DSB Gods modellen.
Er der nogen der kan "berolige" mig med, at pantograferne ikke ligger så højt på taget, som nogle af billederne på nettet kunne indikere ?
Udfra nogle af billederne jeg har set, ser pantograferne ud til at ligge stort set ligeså højt på taget, som på Heljans Eg.
Det vil jeg dæleme være meget ked af, da det i min optik på ingen måde stemmer overens med forbilledet. Jeg har selv rettet det på mine Heljan Eg´ere (Hvor hele taget faktisk skulle have en "overhaling") Men jeg vil være meget ked af også at skulle rette det på A.C.M.E. modellerne.
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 634
Nu har jeg (endnu) ikke selv købt en A.C.M.E. Eg´er, da jeg venter på DB Cargo og Railion/DB Schenker udgaverne. Så jeg har indtil videre kun set billeder af DSB Gods modellen.
Er der nogen der kan "berolige" mig med, at pantograferne ikke ligger så højt på taget, som nogle af billederne på nettet kunne indikere ?
Udfra nogle af billederne jeg har set, ser pantograferne ud til at ligge stort set ligeså højt på taget, som på Heljans Eg.
Det vil jeg dæleme være meget ked af, da det i min optik på ingen måde stemmer overens med forbilledet. Jeg har selv rettet det på mine Heljan Eg´ere (Hvor hele taget faktisk skulle have en "overhaling") Men jeg vil være meget ked af også at skulle rette det på A.C.M.E. modellerne.
Hermed et par billeder af EG 3101
Mvh
Flemming
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
LasseSteen
Indlæg: 1.839
Hej Flemming,
Tusind tak for at uploade billeder af det nye A.C.M.E. EG lokomotiv. De viser modellen bedre, end de billeder, som jeg selv har kunne finde på nettet.
Der er absolut ingen tvivl om, at det er en højdetaljeret og meget smuk model, som jeg fortsat glæder mig meget til at få i samlingen.
Men som jeg desværre havde en lille anelse om, så ligger pantograferne efter min mening simpelthen for højt på taget i forhold til forbilledet. Det undrer mig gevaldigt, når man nu endelig laver så flot og detaljeret en model. Pantograferne er i min optik en væsentlig del af helhedsindtrykket for et el-lokomotiv i model og desværre også et område, hvor mange producenter fejler
Men det afskrækker mig ikke fra at købe A.C.M.E.´s EG model. Så må jeg bare selv rette pantograferne til. Det burde ikke være et større projekt, baseret på viden om tidligere el-lokomotiver fra A.C.M.E. hvor jeg har tilpasset og monteret på eksempelvis PIKO modeller.
Heldigvis er vi ikke ude i et "Heljan EG projekt" hvor hele taget skal laves om. Tagkonstruktionen på A.C.M.E.´s EG ser virkelig flot ud.
Endnu engang tak for at dele billeder.
Mvh
Lasse