Picture

Egonhund

Veksø

Indlæg: 149

PB

Modulbygning

Hej

 

Da jeg har fået rådighed over et opvarmet loftsrum med ca. 4 * 8,8 meters plads skal jeg selvfølgelig udnytte det. Smile

Min plan er at bygge et modulært anlæg, hvor der langs den ene langside er en større station. Herfra udgår der en strækning, der møder en lille station ved den anden langvæg og til sidst ender i en skyggebanegård under den større station.

 

Derfor vil jeg spørge jer om hvilke mål disse moduler helst bør have? Den større station's moduler tænker jeg får en bredde på 95 cm.

 

Af spormateriel vil jeg primært benytte Mein Gleis og Tillig elite. Mindsteradius (hovedspor) bliver 145 cm.

__________________

Mvh. William

2-skinne, epoke IV og V. DSB, DR og DB

Aktiv ved MY veterantog

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.135

PB

Hvordan vil du så løse udkørselen fra den anden ende af den store station ?

Skal det være en sækbanegård ?

Går ud fra, at du så får skrå vægge, og vores erfaringer at det er svært, og vi har valgt en hvid skråvæg.

Hvis det er sækbanegård,og du også vil køre damp, så skal du have en drejeskive .....   

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

DanskBjergbane

Minimalt

Kastrup

Indlæg: 464

PB  Blog

Hej

En af mine første tanker (ikke for at være lyseslukker, men har desværre gjort den fejl) var :

  • Hvor store må modulerne være for at du kan fjerne dem fra rummet ?
  • Hvad er årsagen til jeg vil modulbygge hvis de ikke skal transporteres ?
  • Vil jeg får en bedre eller dårligere bane af moduler eller gør jegdet svært for mig selv ?

Årsagen er at jeg selv startede med moduler for evt. senere at kunne flytte banen. Pga diverse bjerg og sænkebane designs blev egne modultanker skudt i sænk undervejs og den oprindelige modultanke blev en kæmpe ulempe under ledningsføring.

Skal ikke spille klog men ingen grund til aat du ikke lærer af egne fejl

 

 

__________________

Hilsen Jan

Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.

ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse

Like 0 kan lide
Top

Picture

Egonhund

Veksø

Indlæg: 149

PB

Svar til Bygger01

Jeg finder en løsning på udkørslen fra den anden ende af den store station.

Jeg kører heldigvis ikke damp, så der behøves kun en drejeskive ved maskinedepotet.

 

Svar til DanskBjergBane

Modulerne må maks være 1,2 m brede, da trappehullet er 1,3 m bredt.

Årsagen til modulbyg er at så kan rummet også nemt anvendes til andre ting hvis der skulle være behov.

Og da jeg primært vil basere efter FREMO standarder kan de i fremtiden evt. medtages til et sådant træf.

__________________

Mvh. William

2-skinne, epoke IV og V. DSB, DR og DB

Aktiv ved MY veterantog

Like 0 kan lide
Top

Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Gadbjerg

Indlæg: 209

PB  Blog

Hej Willlam

Jeg har Moduler til Skala N, men omkring modelstørrelser er de samme begrænserninger der nok gør sig gældende.

Jeg vil gerne supplere Jan med et par spørgsmål som du bør overveje.

1) Hvordan skal den transportes, Bil? trailer? for så skal du igang med at måle op.

2) Hvordan skal 130 cm bred loftstrappe forstås? Vil anbefalde at du f.eks tager en flytte kasse eller lign og klippe/klister til en kasse der har de mål du ønsker og tester.(husk at tænke på at den også vejer noget)
Jeg har tidligere bygget tog bane i et loft rum, lofttrappen og mig var ikke særlig gode venner når man skal have store emner igennem der også vejer noget => uhåndterbar, medmindre man er 2 personer.

3) 95 cm i bredden og hvis den bliver en meters længde => meget tungt modul, hvilket betyder at du i opbygningen bør tænke på letvægt. Dvs. skære unødig plade væk, og erstat med flamingo el. lign.

4) Planlægning af sporplanen kan du også have i tankerne. Sporskifter kan jo ikke placeres i modulovergangene.

Håber du kan bruge det Smile Det skulle jo gerne være sådan at du bliver glad for dit anlæg

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 1 kan lide
Top

Picture

okhansen

Indlæg: 145

PB

Jeg har i hvert fald fortrudt mange gange, at jeg ikke har bygget op i moduler. Alt for mange gange har jeg været nødt til at pakke drømme ned igen. Nu er jeg langt om længe gået i gang med at bygge en stationsbygning fra en spændende privatbane med mulighed for ikke mindre end tre udkørsler. Stor nok til den er spændende, lille nok til at kunne have på mindre plads.

Tænker meget over det der FREMO noget  Big smile

God vind med dit projekt.

Mvh. Ole

__________________

H0 2 skinne
Dansk Epoke III - IV
Digital - Digitrax Zephyr Xtra
Rocrail via Digitrax PR3
iRoc, gør din iPhone til en håndterminal 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsør

Stationsbestyrer

Indlæg: 95

PB  Hjemmeside

Hej William

Der er både fordele og ulemper ved at bygge i moduler men, jeg synes fordelene er laaangt større end ulemperne.
Men, som en anden skriver, det kræver en hel del planlægning, inden man går i gang.

Mit modelbaneanlæg består af en fast del plus et større antal moduler, der sættes op når, der skal køres.
Men den faste del er også bygget i moduler, så da radiatoren sprang læk og ejendomsselskabet skulle ind og reparer den, var det bare at afmontere 3 moduler, slippe håndværkerne løs og montere de 3 moduler igen, da håndværkerne var færdige. Havde det været et fast sammentømret anlæg, var jeg blevet ked af det Wink

En anden fordel er, at du ofte kan slippe for ubekvemme arbejdstillinger, f.eks på grund af skråvægge eller andre forhindringer, ved simpelt hen at flytte modulet til et sted hvor det er til at komme ordentligt til.
Og man kan arbejde på modulet fra alle sider, selvom det, når det er monteret, kun kan tilgås fra en side.

At tænke i FREMO standard fra starten af, giver kun endnu flere fordele.

"Nogen" hævder at, størrelsen er uden betydning. Det gælder altså ikke moduler til modeltog.
Jeg har moduler i flere forskellige størrelser, der opbevares i kælderen. De er konstrueret ud fra en forudsætning om, at jeg skal kunne håndtere modulerne alene, uden hjælp fra en anden person, når banen skal sættes op eller tages ned.
Trappen ned til kælderen er knap en meter bred og altså noget smallere end din trappe op til loftet. Derudover knækker min trappe 90 grader i den nederste fjerdedel.
Men jeg vil prøve at beskrive nogle af de erfaringer, jeg har gjort mig med forskellige størrelser.

Mit udgangspunkt var et standardmodul på 35 x 120 cm og en rammetykkelse på 10 cm. Den størrelse kan håndteres op og ned ad trappen uden problemer.

Men for at få mine ønsker til at gå op, skulle nogle moduler have andre mål, så jeg har også moduler på 50 x 120 cm og bare denne forøgelse på 15 cm i bredden, gør modulet væsentligt anderledes (læs: vanskeligere) at håndtere på trappen.
Et andet modul er på 35 x 180 cm - altså 60 cm længere end standarden. Også det kræver stor koncentration at håndtere.

Mit havnemodul endte på 50 x 180 cm og, det kan jeg ikke håndtere alene, må jeg erkende. Så det er godt, det er en del af det "faste" anlæg, som ikke skal tages ned fra gang til gang.

Som en anden har skrevet, kæver moduler lidt ekstra omtanke under planlægningen, da f.eks. sporskifter ikke kan ligge i overgangen mellem to moduler. Jeg vil også anbefale at du tænker over den vinkel sporet krydser modulsamlingen i. Jo mere vinkelret sporet krydser samlingen, jo bedre.

Min anbefaling lyder på, hellere at lave flere mindre moduler end få større.
Prøv at lave en model i fuld størrelse af et modul, som du kunne tænke dig det og prøv hvordan, det er at håndtere. Forestil dig så at det er fuldt udstyret med landskab og evt baggrund. Kan du så håndtere det uden risiko for at beskadige noget, eller skal der eventuelt tænkes i håndtag eller udskæringer, der gør det nemmere at få ordentligt fat?

Håber dette er brugbart for dig og gd fornøjelse med det videre arbjde

 

__________________

Hilsen S

Dansk epoke III med fokus på køreplanskørsel og rangering.
2 skinne Lenz digital
http://www.knarbjerg.blogspot.com
YouTube og Facebook: Søg efter "Knarbjerg Banen"

Like 1 kan lide
Top

Picture

Sporhunden

Indlæg: 56

PB

Jeg anbefaler også moduler. Jeg har har bygget min bane op med moduler på 122*61 fordi det så lige passer med de plader man køber i byggemarked der er 244*122. Jeg har 4 ben på hvert modul. Det giver en frihed til at ændre på banens layout, og der er ingen steder hvor den er hæftet på væggen. Nogle steder er der suppleret med plader som er monteret ekstra på et modu for at få en større flade, men det kan tages af igen.

Banen er lagt ovenpå modulerne uden at skelne til at modulerne skal kunne skilles ad igen, dvs. der er ikke afslutninger og begyndelser på skinne og elektronik pr. modul. Men det skal man vel også kun bruge hvis man regner med at tage banen med sig. Jeg har ikke fortrudt den modulære tilgang. Det er også nemmere at masseproducere moduler og det giver en ens standard over alt. Der er højde justerbar fod på hvert ben. Det er nødvendigt for at sikre at overfladen bliver jævn. 

__________________

HO bane DK kørsel epoke IV

Peco code 75, Peco electrofrog, Digikeijs elektronik

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.