Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 994

PB  Hjemmeside

Kan MAT bemaling reddes?

Hej alle,

Jeg har airbrush-malet en gammel tysk E41 metal-overdel fra Märklin, med MAT Humbrol farve.
-I den tro at jeg senere kunne "aendre" texturen til noget mere brilliant (eller i det mindste "satin") finish.

Men Humbrols egen "Gloss Varnish" har ikke givet noget resultat Sad
Overdelen er ligesaa mat som foer. Hvis lakken har gjort noget, er det maaske at give lidt "glimmer" textur, som hvis der var blandet metallic paint i farven.

Har eksperterne nogen raad eller ideer?

PS: Jeg har en idé om at den maaske kan "poleres" op til et mere skinnende finish. -Med en del knofedt og/eller en Dremel. Er det faktibelt?

 

 

 

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.157

PB  Blog  Hjemmeside

Har du prøvet den Gloss Varnish på andet ?

Min tanke er at den er for gammel, jeg har haft flere Humbrol blanke farver som er blevet mere eller mindre matte.

Selv om du lige har købt den, kan den ha stået hos en forhandler i lang tid.

Mvh. Ole Vedel

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 994

PB  Hjemmeside

Ole Vedel skrev:
Har du prøvet den Gloss Varnish på andet ?Min tanke er at den er for gammel, jeg har haft flere Humbrol blanke farver som er blevet mere eller mindre matte.Selv om du lige har købt den, kan den ha stået hos en forhandler i lang tid.

Hej Ole,
Nej, jeg har ikke proevet den paa andet.
Om malingen er gammel kan jeg ikke sige. Den blev koebt via webshop fra en tysk hobbyforretning for mindre en 2 maaneder siden.
Det eneste jeg kan se, er at daasen er af den "aktuelle" type.

Raad og ideer?

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

nr1forme

Indlæg: 38

PB

hxmiesa skrev:

Ole Vedel skrev:
Har du prøvet den Gloss Varnish på andet ?Min tanke er at den er for gammel, jeg har haft flere Humbrol blanke farver som er blevet mere eller mindre matte.Selv om du lige har købt den, kan den ha stået hos en forhandler i lang tid.

Hej Ole,
Nej, jeg har ikke proevet den paa andet.
Om malingen er gammel kan jeg ikke sige. Den blev koebt via webshop fra en tysk hobbyforretning for mindre en 2 maaneder siden.
Det eneste jeg kan se, er at daasen er af den "aktuelle" type.

Raad og ideer?

 

Hej!

Det kan godt gå at få en mat finish til blank igen ved hjælp af blank lak. Men det kræves altså en hel masse mer arbejde end att gå fra blank til mat finish. 
Du må altstå bli ved att applicere flere lager med den blanke lak for at du skal få en højblank finish. Naturligvis kan du stoppe når du føler at det ser blank nok ud. Smile
Det er ikke usædvanligt at det kræves op til 7-10 påføringer med blank lak for at få en god finish.

Princippet er som så at hvis du tænker på den matte finish som et bjergelandskab med bjerge och dale imellem. Så skal dalene fydes helt op med blank lak før at finishen blir helt spejblank.
Hvis dalene kun er halvfyldte blir det en silkemat finish. 

Hvis du bruger en airbrush for at påføre malingen så vil jeg rekommendere at du bruger lidt mere fortyndning end normalt for at malingen skal flyde godt ud og fylde "dalene" på en god måde.

Mvh!

Emil

 

 

 

 

 

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 994

PB  Hjemmeside

nr1forme skrev:
Det kan godt gå at få en mat finish til blank igen ved hjælp af blank lak. Men det kræves altså en hel masse mer arbejde end att gå fra blank til mat finish. 

Du må altstå bli ved att applicere flere lager med den blanke lak for at du skal få en højblank finish. Naturligvis kan du stoppe når du føler at det ser blank nok ud. Smile
Det er ikke usædvanligt at det kræves op til 7-10 påføringer med blank lak for at få en god finish.

Princippet er som så at hvis du tænker på den matte finish som et bjergelandskab med bjerge och dale imellem. Så skal dalene fydes helt op med blank lak før at finishen blir helt spejblank.
Hvis dalene kun er halvfyldte blir det en silkemat finish. Hvis du bruger en airbrush for at påføre malingen så vil jeg rekommendere at du bruger lidt mere fortyndning end normalt for at malingen skal flyde godt ud og fylde "dalene" på en god måde.

Hej Emil,

Interessant svar og god forklaring. Tak!
Jeg har lagt 2 lag lak paa, men er bange for at komme saa meget paa at detaljerne i emnet forsvinder.
-Men efter din post har jeg mere mod paa det!
Jeg har brugt ca. 50% fortynder (det samme som jeg bruger ved alm. maling). Vil nu proeve at gaa hoejere op. 67% maaske?

En anden grund til at jeg ikke har villet komme mere lak paa, er at jeg stadig venter paa decal´erne. Er det anbefalelsesvaerdigt fortsat at vente paa dem, eller kan jeg bare spray´e loes?

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 994

PB  Hjemmeside

Her et hurtigt billede af projektet;

Gammel Märklin E41

Gammel Märklin E41

De -i metal stoebte- elektriske detaljer er blevet fjernet med en Dremel, og scratch-bygget ved brug af forskelligt luftlednings-materiele jeg alligevel havde til overs.De gamle sorte Märklin pantograpfer er blevet malet roede.Foer ommaling var det en beige/blaa BR141...Ja, det er mit foerste "store" projekt, og jeg taenkte at det var godt at proeve med saadan en gammel Märklin overdel.
__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 243

PB  Blog  Hjemmeside

Kære Henrik

 

Nu er jeg ikke den store air-brusch maler, anvender normalt spray (større modeller).

Det der først falder mig ind er dit spørgsmål om decaler. Nu ved jeg IKKE hvilke du anvender, MEN hvis overfladen er MAT, vil decalerne skinne ovenpå uanset havd du bagefter bruger for lak. Derfor - min erfaring og det de gode decal fremstillere siger er - at det bedste resultat normalt er decaler på en blank overfalde og DEREFTER den valgte lak (vandbaseret for en sikkerheds skyld). Det hæfter (låser inde) jo dacalerne og hindre at de "ryger af" ved berøring senere.

Nu kan jeg være i tvivl om hvilken epoke du ønsker modellen skal være i, epoke III med metalskilte eller computorlitrering. Det har nemlig noget at gøre med maskinene udseende, f.eks. med eller uden regnrende. Som di er nu ser det for mig ud til at være epoke III med sølvtag og regnrende. Bare du er opmærksom på dette på din meget flotte forbedrede mode.

Sidst synes jeg du skal have fat i en bog om E41/141. Det var meget få maskiner - så dem dagligt i sommermånederne i mange år uden for vinduet - der var skinnende blå eller grønne. Bl.a. p.g.a. pantografens slæbestykker var området overførerhusene (det sølvfarvede tag) og til lidt bag pantografen ofte sorte af grafit/kul. Siderne på vognkassen almen matte efter et stykke tid og undervogn lettere brunlig (klodsstøv). Altså hvis ikke du kan få din vognkasse blank som ønsket er skaden ikke så stor - synes jeg. Men smag og behag.

Glæder mig til eventuelt at se det færdige resultat.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

  

__________________

Steff

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 994

PB  Hjemmeside

 

Hej Steffen,

Steffen Dresler skrev:
Det der først falder mig ind er dit spørgsmål om decaler. Nu ved jeg IKKE hvilke du anvender, MEN hvis overfladen er MAT, vil decalerne skinne ovenpå uanset havd du bagefter bruger for lak. Derfor - min erfaring og det de gode decal fremstillere siger er - at det bedste resultat normalt er decaler på en blank overfalde og DEREFTER den valgte lak (vandbaseret for en sikkerheds skyld). Det hæfter (låser inde) jo dacalerne og hindre at de "ryger af" ved berøring senere.

Jep. Saa maa det jo vaere OK at lakere den noget mere, saa overfladen bliver blankere. -Men det var jo netop min oprindelige ide at lakkere ovenpaa decal´erne, saa de blev laast fast.

Citat:
Nu kan jeg være i tvivl om hvilken epoke du ønsker modellen skal være i, epoke III med metalskilte eller computorlitrering. Det har nemlig noget at gøre med maskinene udseende, f.eks. med eller uden regnrende. Som di er nu ser det for mig ud til at være epoke III med sølvtag og regnrende. Bare du er opmærksom på dette på din meget flotte forbedrede mode.

Epoke III. Sent/sidst i perioeden.
Det med regnrende, dobbelte lygter, rundede gitre til filter, etc. er jo altsammen bestemt af den zink-stoebte model.
Jeg gjorde en del arbejde med at finde et littreringsnummer som kan daekke netop denne model. Endte med at finde kun 3 "gyldige" littreringer!
Decal´er er bestilt i Tyskland, fra et website som specialicerer sig i dette. Kan ikke huske URL, men fyren hedder vist Andreas Nothaft.

Citat:
Sidst synes jeg du skal have fat i en bog om E41/141. Det var meget få maskiner - så dem dagligt i sommermånederne i mange år uden forvinduet - der var skinnende blå eller grønne. Bl.a. p.g.a. pantografens slæbestykker var området overførerhusene (det sølvfarvede tag) og til lidt bag pantografen ofte sorte af grafit/kul. Siderne på vognkassen almen matte efter et stykke tid og undervogn lettere brunlig (klodsstøv). Altså hvis ikke du kan få din vognkasse blank som ønsket er skaden ikke så stor - synes jeg. Men smag og behag.

Enig! Har en sprit-ny E41 (groen) fra Piko, og den er helt klart med "satin" (eller "silke") overflade!
Tak for tippet med bogen!

Citat:
Glæder mig til eventuelt at se det færdige resultat.

Somsagt venter jeg paa decal´er. De er bestilt og betalt, men der er LAAANG ventetid :-/ (1 maaned)

Skal nok huske at poste billeder! Wink
(Er taet ved at faerdiggoere et andet lidt nemmere projekt; En beige/blaa BR140 som jeg har lakkeret groen. Ingen aendringer af modellen og "satin" lakkering OK (til mit behag)

Ciao

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 243

PB  Blog  Hjemmeside

Hej igen

 

Fandt lige 2 fotos fra JUL 1967, begge Rüdesheim, optaget med "KODAK ECTACROME". Ikke det bedste for farver.

BR E 40 343, bemærk "ny maling" rundt om bageste lanterne. Taget næsten mere gråt end "sølvfarve (ORE).

Billede

BR E 40 622 i mere nymalet og blank tilstand.

Billede

__________________

Steff

Like 1 kan lide
Top

Picture

trainmad

Indlæg: 160

PB

hxmiesa skrev:

Hej alle,

Jeg har airbrush-malet en gammel tysk E41 metal-overdel fra Märklin, med MAT Humbrol farve.
-I den tro at jeg senere kunne "aendre" texturen til noget mere brilliant (eller i det mindste "satin") finish.

Men Humbrols egen "Gloss Varnish" har ikke givet noget resultat Sad
Overdelen er ligesaa mat som foer. Hvis lakken har gjort noget, er det maaske at give lidt "glimmer" textur, som hvis der var blandet metallic paint i farven.

Har eksperterne nogen raad eller ideer?

PS: Jeg har en idé om at den maaske kan "poleres" op til et mere skinnende finish. -Med en del knofedt og/eller en Dremel. Er det faktibelt?

 

Hej Henrik og andre..

Jeg vil sige at du skal give den 7 til 10 gange lak i 'tynde' lag, når du er færdig med lag nr. 5, skal du begynde at polere: Fungfri klud, ikke syntetisk. Tandpasta, gerne billig, med en masse slibemiddel i..! Når den er poleret nogenlunde ens i glansen, skylles den i demineraliseret vand, for at fjerne rester af tandpastaen. Så påføres næste lag, poleres, skylles, osv. når 8 lag er poleret, påføres decals, husk Microset og Microsol, Når disse er hærdet påføres lag 9 UDEN, eller med MEGET let poleren og sluttelig lag 10 som poleres..

Så burde den skinne som kattel... i måneskin...

Jeg byggede på et tidspkt. en Tamiya lastbil: Den skulle have 15 gange lak (Vallejo), den duftede af frisk mund bagefter.. Wink

__________________

Mvh..

TrainMad..

Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??

3-skinne epoke lll, dansk/tysk i det 'fiktive' Lauenburg. Cs1 RELOADED + 2 x Uhl. IB. WDP 2015.2
'Ein leben ohne MODELLBAU, ist defintiv möglich, aber ganz SINNLOS!!!'
Like 1 kan lide
Top

Picture

nr1forme

Indlæg: 38

PB

hxmiesa skrev:

Hej Emil,

Interessant svar og god forklaring. Tak!
Jeg har lagt 2 lag lak paa, men er bange for at komme saa meget paa at detaljerne i emnet forsvinder.
-Men efter din post har jeg mere mod paa det!
Jeg har brugt ca. 50% fortynder (det samme som jeg bruger ved alm. maling). Vil nu proeve at gaa hoejere op. 67% maaske?

En anden grund til at jeg ikke har villet komme mere lak paa, er at jeg stadig venter paa decal´erne. Er det anbefalelsesvaerdigt fortsat at vente paa dem, eller kan jeg bare spray´e loes?

 

Hej Henrik!

Du kan helt klart bruge mer fortynder. Ofte har man mer fortynder til de sidste lag med lak. F.eks. kan du bruge 50/50 op til lag 5-6 sen bruger du mer fortynder til lag 7-10. 
En ratio på 70/30 fortynder til maling er ingen problemer. Hvis du bruger air-brush til at påføre lakken så kan du også gå lidt ned i tryk til omkring 0.5 bar. Det gør at du kan "åben opp" dysen lidt mere uden at risikere at malingen flyder ud alt for meget. Du får mer maling og mindre luft, sammen med tyndere maling blir det nemmere at få til en god blank lak. 

Du skal påføre så meget lak ved hvert påføring at det er lige precis på grænsen til at bli for meget. Det er godt at øve på noget andet (som f.eks. en gammel model) før du begynder med din E41 model. 
Påføring af klar lak laves rigtig meget "på feeling". Man må "føle" når man skal stoppe eller hvornår der kan påføres lidt mere. Der skal alltså en hel del øvelse til før man blir god til det. Så det er bare at bli ved.  Wink

Jeg bygger en del plastikmodeller, mést biler. Så da må man øve sin lakker-teknik en del. På billedet herunder har jeg malet 8 lag med Mr.Hobby Topcoat Clear 501 klar lak fortyndet 70/30. Ingen polering eller slibning.

Samme teknikk på den hér Honda NSX. Men dén er slibet/poleret efter lakkering. 

 

Når det kommer til decaler så er det bedre at applicére dem på en blank overflade end en mat overflade. 

Som lidt inspiration kan du kigge på de her to videos fra tyske "Sebbs1zu87" på Youtube hvor han "weatherer" en E41. Ser rigtigt godt ud.

Det 1:    https://youtu.be/k7Y9QXWr2ns

Del 2:    https://youtu.be/3jI5ZuYR9Gs 

Mvh!

Emil

 

 

Like 3 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.