Er i gang med min 5. og formentlig sidste modelbane.
Denne gang laves banen i etaper. Første 1/3 er stort set færdig. Mangler enkelte områder med landskab. Så nu er den næste store etaper klar. Skinnerne er lagt ud af Banedanmark og Arkil Rail. Signalprogrammet afventer stadig om man skal fortsætte med de gamle signaler eller man skal digitaliserer. Men igen som i det virkelige liv - prisen!
Banen er i al sin enkelthed en dobbeltsporet hovedstrækning i et 21 m lang lokale (3. m bredt). I den allerede etablerede del er der en station med industriområde og en lille havnebane samt udveksling mellem DSB og privatbane. Privatbanen går op til en lidt større by med en station med 3 spor, depotspor og et skjult opstillingssporafsnit. Privatbanen er enkeltsporet.
Den nye udvidelse omfatter en stor centralstation med 7 perroner og plads til persontog med 7 vogne og godstog som kan være op til 3.5 m. Når denne del er færdig skal banen fortsætte med en stigning til en område med mindre by og station. Herfra er der endvidere en enkeltsporet S-togsbanen.
Når denne del engang er færdig udgår der fra centralstationen også et sidespor til en anden havnebane og en masse opstillingsspor.
Nedenstående sporplan samt link til video viser lidt om projektet.
mvh
Torben
Torben
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Til hr. banegeneraldirektør Torben,
nogle fine tyske byer du har fået dig. Synes også din overordnede færdige sporplan ser godt ud.
Kan så se at tegning er ændret, tænker her på havnen og de to bue broer.
Har dog lige nogle spørgsmål.
Mangler der ikke en krydsning fra tværgående station og op til toppen i venstre side?
På den færdige tegning i venstre bund mangler der vist en naturlig adgang fra spor 2 til dobbeltsporet der kommer ind fra venstre.
Det er synd at elektronikken på de forskellige signaler fylder så meget.
Hvorfor tysk landskab, når det er dansk togmateriel?
Hvorfor er der ikke slagger/sand mellem sporene på rangerområde og station?
mvh Ivan
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Og hvis jeg må have lov til at bidrage med lidt (positiv!) kritik, så husk, at der er forskel på koblede og ukoblede signaler med to vinger.
Og hvor stammer det fine første generations S-tog fra?
Fortsat god fornøjelse med byggeriet!
Bjarne
Marklin4me
Indlæg: 552
Hej Torben,
Tak for kigget på din bane Jeg er lidt nysgerrig. Hvad er det du har brugt som underlag under skinnerne ? Det ligner noget gummitæppe ??
Stor modelbane hilsen
Ulrik R. Thomsen
Märklin Digital
medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen
www.marklinfan.dk
ventrikel
Næstved
Indlæg: 155
Hej Ivan
Planer må nogen gange ændres. Da jeg fik lagt skinnerne ud opdagede jeg nogle uhensigtsæssigheder. Det gør at man kan komme til alle perronspor. Fra venstre side kan når spor 1, 2, 3 samt 6. Alle i "vestgående" retning. På spor 6 er det meningen at fortsætte til havnekajen.
I modsat retning kan man komme til spor 4, 5 og 7 samt via spor 7 til h.h. skjulte opstillingsspor og til personvognsrist.
Endvidere kan man kører med et pendultog på sidesporet ved perron 1.
Landskabet er tysk fordi knapt halvdelen af husene er nogle jeg byggede tilbage i 80'erne.
Dengang var det svært at få danske bygninger og så synes jeg godt om et midttysk landskab
Ja signalerne er et kompromis. Et eller andet sted må man sparer og signalerne var også nogle jeg havde i 80'erne.
Mvh Torben
Torben
ventrikel
Næstved
Indlæg: 155
Hej Ulrik
Underlaget er et forsøg på at dæmpe støjen fra spånplade. Det er skuffeunderlag fra Tigeren.
Det dæmper lidt og kan illudere lidt skærver.
Mvh Torben
Torben
ventrikel
Næstved
Indlæg: 155
Hej Bjarne.
S toget er lavet af en ældre Vanløseborger som lavede omkring 30 stk 1. G S tog. Har været omtalt i spor og baner tilbage i 2013. Han lavede også nogle flotte sporvogne fra København.
Det koblede dobbelte vingesignal er til et skjul sidespor. Så nederste vinge er koblet sammen med sporskiftet. Er det ikke korrekt?
Mvh Torben
Torben
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Torben,
Nu var det stationen til venstre for de nye spor jeg henviste til.
Du kan køre begge veje rundt i sporet nærmest NV (1). Du kan dog ikke fra dette spor komme op af bakken til landskabet helt til venstre.
mvh Ivan
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
ventrikel
Næstved
Indlæg: 155
Hej Ivan
Der misforstod jeg dig.
Men jo det er faktisk muligt. Kommer man fra den nye del til den eksisterende station er der lige efter broen et sporskift. Sporet nærmest stationen er spor 1. Kører man ind på spor 1 - ja så kan man kun fortsætte ind i tunnelen.
Men tager man afkørslen ved omtalte såorskift kommer man ind på spor 4. Her kan man enten "overhale" på spor 1 og kommer tilbage ved de 3 sporskift lige før stigningen. Eller man kan vælge at køre op ad stigningen til denne sidebane. Tilsvarende kan man komme fra sidebane og vende toget rundt om fabriksbygninger på spor 4. Ja man kan faktisk vende toget og gennem de 3 sporskift komme ind i tunnellen ved spor 1.
Endelig kan man fra sidebane via spor 3 komme d på hovedsporet. Det er også muligt at "overhale" spor 2 ved at benytte spor 3 eller komme fra hovedsporet før spor 2 og vende toget via spor 4.
Faktisk ret mange muligheder.
På sidebane er spor 3 og 4 også tænkt som spor for pendulfart til og fra sidesporet.
Håber det giver mening?
Mvh Torben
Torben
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Ivan
Der misforstod jeg dig.
Men jo det er faktisk muligt. Kommer man fra den nye del til den eksisterende station er der lige efter broen et sporskift. Sporet nærmest stationen er spor 1. Kører man ind på spor 1 - ja så kan man kun fortsætte ind i tunnelen.
Men tager man afkørslen ved omtalte såorskift kommer man ind på spor 4. Her kan man enten "overhale" på spor 1 og kommer tilbage ved de 3 sporskift lige før stigningen. Eller man kan vælge at køre op ad stigningen til denne sidebane. Tilsvarende kan man komme fra sidebane og vende toget rundt om fabriksbygninger på spor 4. Ja man kan faktisk vende toget og gennem de 3 sporskift komme ind i tunnellen ved spor 1.
Endelig kan man fra sidebane via spor 3 komme d på hovedsporet. Det er også muligt at "overhale" spor 2 ved at benytte spor 3 eller komme fra hovedsporet før spor 2 og vende toget via spor 4.
Faktisk ret mange muligheder.
På sidebane er spor 3 og 4 også tænkt som spor for pendulfart til og fra sidesporet.
Håber det giver mening?
Mvh Torben
Hej Morten,
jeg er ikke helt med, men det er jo så også din bane. Efter broen og mod vest er der 1 sporskifte hvor afgrening går til spor 4, og det ligeud går ind i tunnel. Troede at sporskiftet gik ind i tunnel på bagside, rundt og ud og op som spor 1. Altså en vendesløjfe. Må lige ind og se videoklippene igen. Har du evt. en fil til WinTrack eller SCARM?
mvh Ivan
NB: har været inde og kikke igen, kan godt se hvad du mener.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Det var nu udkørselssignalerne lige i starten, jeg tænkte på. Stop (Hp 0 - Stop) markeres med en enkelt vandret vinge. Hvis toget ikke skal gennem et sporskiftes krumme streng for at komme ud på strækningen, vises en enkelt skråtstillet vinge (Hp 1 - Kør). Hvis toget skal gennem et sporskiftes krumme streng, er der i Tyskland en generel hastighesbegrænsning på 40 km i timen, hvad der markeres med to skråtstillede vinger (Hp 2 - Kør med hastighedsbegrænsning). Har toget kun mulighed for at komme ud på strækningen med hastghedsbegrænsning, skal udkørselssignalet kun kunne vise "Stop" eller "Kør med hastighedsbegrænsning", hvorfor de to vinger er koblet sådan sammen, at signalet kun kan vise Hp 0 og Hp 2. Skal signalet kunne vise alle tre signalbilleder, er vingerne ikke koblet sammen. Jeg håber, det giver mening.
Bjarne