Efter nogle år har jeg som nævnt i min anden tråd fået mulighed for at opbygge en bane igen.
Efter at have fået nogle gode råd i min første tråd her http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/layout/forslag-til-sporplan-s%C3%B8ges-til-rum-p%C3%A5-ca-21-m2 har jeg oprettet denne friske tråd, hvor jeg kan skrive status på mit projekt og fortælle lidt om banen efterhånden som det skrider frem.
Det er min mening at jeg vil oprette en blog og skrive om udviklingen i anlægget når jeg når så langt, samt ligge billeder og sporplan op både i bloggen og her.
Jeg har nu valgt og indlede et samarbejde med Lars som har lovet at planlægge et anlæg til mig.
Banen skal være digital jævnstrøm (DCC) og ligges med Tillig skiner på den synlige del og Piko på den skjulte.
Tema:
Vi befinder os i Epoke III og IV med dansk som forbillede. Men ingen regel uden undtagelse, da der også findes en del udenlandske godsvogne, samt udenlandske personvogne som ankommer og afgår med færgen.
Vi befinder os på en dobbelt sporet meget traffikeret strækning. Der er en stor gennemkørselsstation med færgeleje og havn. Samt en mindre gennemgangsstation med overhalingsmulighed.
Derudover er der to skyggebanegårde.
Udover persontraffik vil der også være en del gods traffik fra omkring liggende industrier som er Korn og foderstofforretning, bryggeri, savværk, møbelfabrik, olie og gastanklager,
samt læsse og losseramper og plads til stykgodsforsendelser. Derudover ankommer der både danske og udenlandske godsvogne med færgen.
Traffikide:
- En stor gennemkørselsstation (A) med færgeleje (C) og havn.
- En mindre gennemgangsstation (B) med overhalingsmulighed.
- To skyggebanegårde (D) + (E)
Persontog til/fra gennemkørselsstation (A) :
- Myldretidstraffik med forbindelse til krydsningstationen og færgehavnen, om morgenen og aftenen
- Lokaltrafik med forbindelse til krydsningstationen og færgehavnen.
- Lyntog om formiddagen med forbindelse til færgehavnen og videre ud i verden via de skjulte banegårde, retur om aftenen.
- 1 dagligt udenlandsk afgående tog der skal med første færgeafgang.
- 1 dagligt udenlandsk ankommende tog med sidste færge. Vogne henstår til næste morgen hvor de afgår med første færge.
Godstog mellem stor gennemkørselsstation (A) - Krydsning (B) - Færge (C)
- Godsvogne fra lokale industrier samles på (A)
- Godsvogne fra den store verden ankommet med færge (C) samles på (A)
- Uforarbejdet træ ankommet med færge (C) samles på (A)
- Korn (B) Korn og foderstof - (A) bryggeri
- Øl (A) bryggeri - Færge (C)
- Olie og Gaslager (C) Olielager - (A) Maskindepot
- Uforarbejdet træ (A) - (B) Savværk læssevej. Tomme vogne retur med færgen (c).
- Forarbejdet træ (B) - (A) møbelfabrik. Tomme vogne retur til (B) indtil de skal bruges igen.
- Møbler (A) møbelfabrik - (C) færge
- Stykgods (A) - (B) - (C) retur til (A) med godsvogne ankommet med færgen.
- Post (A) - (C) sent om aftenen.
- Post (C) - (A) tidligt om morgenen.
- Post (A) - (B) om formiddagen.
Godstog til/fra skyggebanegårde (D) - (E)
- Uforarbejdet træ (D) - (C)
- Tomme vogne retur (C) - (D)
- Møbler (A) - (D) tomme vogne retur til (A)
- Øl (A) bryggeri - (E)
- Stykgods (A)/(B) - (D) og retur
- Olie (C) olielager - (C) Tom vogn retur
- Post (C) - (D) og retur med post om morgenen til (C)
Anlægget:
Når anlægget er færdig tegnet vil jeg her komme med en forklaring til layoutet.
Skitse over rum
Mvh
Michael
Attachment | Størrelse |
---|---|
skitse2.tra | 12.66 kB |
mmalling
Fjenneslev
Indlæg: 32
Jeg har nu oprettet en blog hvor jeg vil forsætte med at skrive om min bane http://garagebanen.wordpress.com/