Da' alle sammen.
Jeg er ved at lege med layout til mit kommende anlæg. Da mine pladsforhold er lidt luksuøse, har jeg et spørgsmål, jeg gerne vil høre, om der er nogen, der har erfaring med: Det er jo meget almindeligt - i den virkelige verden - at en station ligger i en kurve. Jeg kunne også godt tænke mig en sådan landstation, og det er lykkedes mig at skabe en kurve med en radius på knap 2 m. til formålet; men jeg kan ikke rigtigt gennemskue, om selv en så stor kurve er for skarp til, at det vil kunne se nogenlunde fornuftigt ud? Vi taler H0, må jeg hellere huske at fortælle.
Er er der nogen, der har erfaringer i den retning?
MVH
Lars
BT
Selvstændig
Søby Ærø
Indlæg: 402
Hej Lars.
Prøv at tage et skrivetøj og hold den lodret ned fra din længste vogn, både ved endehjørnerne, samt på midten af vognen og kør fra ende til anden af sporet. På den måde får du fritrumsprofilet til din perron. Så er det meget lettere at forestille sig hvordan det kommer til at se ud...
Mvh
Johnni Christensen
tmjbk
Gårdmand
Indlæg: 462
er det 2 skinner eller 3 skinne du har lav du det som moduler eller fast det vil være flot hvis du lavet det i modul du er velkommen i 3modul eller hvis vi få en klub i holte eller andet sted mvh tmjbk
Mvh Allan
Modeltog med slæbesko
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.223
Da' Allan.
Det bliver 2 skinne og ikke modulopbygget. Jeg har en kælder til formålet, men er ikke begyndt at bygge endnu.
MVH
Lars
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.223
Da' Johnni.
Det lyder som en god idé - men jeg er slet ikke begyndt at lægge skinner endnu, så jeg kan ikke rigtigt udnytte ideen. Jeg håber, der måske er nogen, der har erfaringer på området, så jeg eventuelt kan skyde ideen ned allerede inden jeg begynder at lægge spor.
MVH
Lars
F.Ormstrup
Indlæg: 2.689
2 meter er i underkanten, men jeg tror det kan komme til at se rimeligt ud.
Ansager station som ses på billedet har en radius på 6 meter på perronsporene foran stationsbygningen. Sporskifterne er Tillig med radius 866mm.
Men jeg fandt også et billede af en kurve med en radius på 2 meter.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
mr-data
Indlæg: 805
Jeg kan ikke give dig nogen konkrete forslag ud fra mine egne erfaringer, men jeg kan komme med et eksempel ud fra NEM-normerne:
På lige strækninger skal der i perron-højde være et fritrumsprofil på 45 mm. i perron-højde. Ved en kurve på 2.000 mm. (2 meter) foreskrives en udvidelse af fritrumprofilet på 3 mm. i hver side for vogne med en længde svarende til f.eks. en B-vogn (omkring 300 mm. i HO). Det giver følgende regnestykke: 45 mm. + 3 mm. + 3 mm. (3 i hver side) = 48 mm. Det vil sige der fra spormidte til perron skal være 48/2 = 24 mm. Det vil sige at afstanden spormidte - perronkant skal være lige knap 50 % bredere end sporvidden i HO (16,5 mm.).
Teknisk set er det intet problem for en 300 mm. vogn at køre gennem en kurve på 2.000 mm., men hvordan det ser ud i praksis (navnlig på en station) er svært at svare på uden at efterprøve det. Så derfor vil jeg kraftige råde dig til at efterprøve det i praksis. Prøv evt. at tegne kurve på de 2 meter i radius og dernæst yderligere en kurve der hvor din perron skal være (denne skal så 2,4 cm. mindre indvendig i kurve, og 2,4 i ydersiden). Her kan du så prøve at tegne en ret linie på 30 cm. mellem punkter på den første kurve, så får du en ide om hvor langt midten af vognkassen vil rage ind over din perron.
Følgende NEM-normer vil sikkert være nyttigt læsestof for dig (har desværre kun kunne finde dem på tysk):
NEM 102 : Fritrumsprofil ved lige spor (http://www.morop.org/de/normes/nem102_d.pdf)
NEM 103: Fritrumsprofil ved spor i kurver (http://www.morop.org/de/normes/nem103_d.pdf)
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
F.Ormstrup
Indlæg: 2.689
Nem normernes fritrumsprofil siger nu 42 mm på lige stræk og et tillæg på 1 mm i en kurve på 2000 mm.
D.v.s. afstanden fra perron (her regnet med perronhøjden på en gammeldags landstation der ifølge Lokomotivet nr.52 s.14 er 26 cm i 1:1 eller 3 mm i H0 fra skinneoverkant til perronoverkant)
Afstanden fra spormidte til perronkant er omregnet til H0 18 mm - Nem for lige stræk siger 21 mm.
I en kurve med radius 2000 mm er det dog nødvendigt med en afstand på 22 mm - men husk nem normer dur kun når fabrikanten har overholdt dem. Ældre materiel fra Fleischmann er normalt for bredt! det samme gælder især damplokomotiver fra andre fabrikanter.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej Lars
Nu kommer det jo lidt an på, hvad du kører med. (De danske personvogne har i epoke 3 / 4 har altid været kortere end de tyske f.eks.)
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.223
Fed diskussion - tak for det!
Jeg må komme lidt nærmere: Mit mål er at bygge en jysk sidebane med udgangspunkt i den vestre Limfjord i maj 1962. Søndenfjords, forståes.
Omsat til mere almindelige termer har jeg tænkt mig at bygge en halvstor station med ideer fra Skive, Struer og Thisted - dvs. tilhørende havn - og banen forsvinder så længere sydpå - helst med en station fra f.eks. præriebanen.
Den store station, Nørvig i min terminologi, har tilslutning af en privatbane, der ender i noget, der ligner Thyborøn. Det er tanken at have godt med klitter, og så prøve at eftergøre VBVs små tog som industribane. Jeg kom der en del som barn, og var meget fascineret af disse små, skønne maskiner.
MVH
Lars
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.223
Nå, ja, forresten - jeg glemte det næsten: Der skal også være plads til sidespring, og et af dem består af en MZ I, som jeg har anskaffet sammen med 8 Heljan A og B vogne til et af de landsdelstog, der kom til at køre lidt senere i epoken. Det er godt nok at være utro - men jeg kunne ikke dy mig...
MVH
Lars
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.223
Da' Flemming.
Det sidste billede er næsten det mest overbevisende: Nej, 2 m. er sikkert ikke nok. Et alternativ kunne måske være at lave en blødere kurve omkring perronen, og så nogle lidt skrappere kurver på vej ind og ud af stationen. Når vi er oppe i disse radier, kan der jo heldigvis laves en del.
MVH
Lars
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Lars,
prøv at kikke på http://www.h0-aalborg.dk/foto/2008-foto/2008-foto.asp der er et par billeder af det vi kalder Langå. Her vil jeg tro at radius er ca. 175 cm.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.223
Da' Ivan.
Det ser jo ikke helt afskrækkende ud - men for en sikkerheds skyld vil jeg gerne lige spørge lidt mere: Så vidt jeg kan dømme på billederne, bruger I samme trick som jeg snakker om - skarpe kurver i hjørnerne, og så en mere flad kurve midt på "enden"? Og det er kurven under stationsbygningen, der er omkring 175 cm?
Jeg kan se, I også har Aalborg-tårnet: Der havde jeg engang en lille elektronikboks stående, som alle Aalborgs nærradioer sendte ud igennem.
MVH
Lars
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Da' Ivan.
Det ser jo ikke helt afskrækkende ud - men for en sikkerheds skyld vil jeg gerne lige spørge lidt mere: Så vidt jeg kan dømme på billederne, bruger I samme trick som jeg snakker om - skarpe kurver i hjørnerne, og så en mere flad kurve midt på "enden"? Og det er kurven under stationsbygningen, der er omkring 175 cm?
Jeg kan se, I også har Aalborg-tårnet: Der havde jeg engang en lille elektronikboks stående, som alle Aalborgs nærradioer sendte ud igennem.
Hej Lars,
umiddelbart er det mit gæt at de 175 cm er gennemsnittet og at stykket foran stationen er omkring 300 cm.
Vil lige prøve at måle/snakke med andre medlemmer om de faktiske mål, hvilket desværre ikke bliver de første 3 uger.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
sorensen_dk
Indlæg: 77
Tag dig i agt for om sammenkobling af vogne vil fungere, hvis du planlægger at rangere på stationen. Du er nødt til at efterprøve det i praksis med en prøveopstilling.
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Umiddelbart synes jeg at 2meter vil vaere OK for en modeljernbane-station, men da jeg laeste at du planlaegger at saette et tog ind med 8 lange passagervogne, aendrer sagerne sig...
Med saa lange tog vil det nok ikke se realistisk ud.
Ogsaa af- og til-kobling er blevet naevt; Korrekt; Normalt skal begge enheder vaere ligner helt lige op, for at koblingerne griber sammen. (Afhaengig af hvilket system du bruger); D.v.s at du har brug for omkring 0.5m lige skinnestykke for at kunne af- og til-koble ender.
Hvis du er meget ferm paa fingrene, kan du anvende et "optisk trick"; Skjul den ene ende af stationen, hvor skinnefoeringen saa kan kurve skarpere (42cm radius¿?), og lange tog kan have deres vogn-anhaeng parkeret, og saa stadig se "normal" ud i den synlige del af stationen. (Dér kan man f.eks. se loko´et og de foerste 3-4 vogne. -Naar saa toget forlader stationen ser det helt normal ud at toget har mange vogne). Det optiske trick kan normalt realiseres ved at toget forsvinder ude af syn ved en bro, eller i stil med Koebenhavns hovedbanegaard, hvor en del af toget er daekket af de store buede tagkonstruktioner. -Altsaa en "falsk vaeg"-loesning.
Hvis du anvender naevnte metode kan du sandsynligvis ogsaa tillade dig at kurve den synlige del af stationen MINDRE end de 2m du er naaet frem til.
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
HNE3003
sælger
Indlæg: 448
hej Lars. på vores den store station er der 7 spor, de ligger i en kurve, som starter og slutter med radius 50 cm, og de er begge skjult.. derefter er der 3.45 meter meller de 2 ende mærker, meller 2 sporskift. hvis vi siger de starter i 0 er der på midten ca. 17 cm op til første sporstreng, så det er en meget blød kurve, men dog en kurve
der er lidt billeder af det, under layout og "ny bane" men den er under opbygning, så der er måske ikke til så meget hjælp 
WWW.ets.acnshop.eu
DCC på Tillig Elite, mest Danske toge, men alt der
har kørt i DK er velkommen, gerne MY´er og MZ´er
og ME`er....
Intellibox Games on Track
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.223
Tak for interessen.
Jeg har trukket hjørnet ud af min sporplan:
Jeg kunne godt tænke mig at etablere en meget lille landstation i dette hjørne, og så anlægge den tilhørende by bagved - oveni kompasrosen. Banen kommer løbende på en dæmning fra nord (i forhold til kompasset), og det er meningen, at min privatbane skal forsvinde ind under hjørnet. Mod vest passerer statsbanen over en bro, hvor privatbanen så kommer til syne igen, mens statsbanen kører ind i det nederste hjørne, hvor jeg forestiller mig en stor, skovklædt bakke, der skal skjule en helix.
Kurven kan umiddelbart se ret krap ud - men man skal lige tage størrelsesforholdene in mente: Endevæggen mod syd er lidt over 4 m lang. Klik på billedet og se det eventuelt i fuld størrelse, de små kvadrater repræsenterer 25 x 25 cm. For hver meter er gitteret markeret med en lidt kraftigere streg.
De lange tog skal der nok ikke tages så meget hensyn til: De skal blot passere stationen uden stop, og i 1962 var det vist ikke helt ukendt med mellemstationer, der var alt for små til at kunne tage imod et passerende ekspres/lyn/godstog.
På denne station skal der nærmere være plads til en MO med en vogn eller tog, jeg vil også gerne kunne lave krydsninger med to MOer, og så skal der være mulighed for at sende en rangertraktor - måske en MH - fra den store station længere mod nord. Det nærliggende savværk producerer en del gods. Området her helt mod syd på banen forestiller jeg mig modelleret efter det midtjyske med kraftig inspiration fra HBS og Præriebanen.
Tilskuerne skal være indenfor den blå ramme: Farven er ikke tilfældig, der vil være vandkant hele vejen rundt, så tilskuerne får lov til at stå i en stor "bugt".
Landskabet ændrer sig hurtigt, så når privatbanen er kommet ud under broen, skal den løbe langs den vestlige væg og ende i "Thyborøn", det sidste stykke gennem et klitlandskab modelleret efter Harboøre Tange. Jeg håber at få plads til VBVs smalsporstog ude i klitterne. (VBV = Vandbygningsvæsenet)
MVH
Lars
sorensen_dk
Indlæg: 77
Hvis jeg læser dit indlæg rigtigt, er bare udsnittet noget der ligner 9m x 6m (!), så vi er oppe i et anlæg af klubstørrelse...
På grund af manglende lokalkendskab kunne jeg ikke følge din forklaring ang. linjeføring, men jeg ville starte med at kigge på gamle sporplaner i Signalposten af klubanlæg. Her er (var) stationer lagt i kurver meget brugt på 0-anlæg og de fyre vidste hvad de havde med at gøre.
På dette stadium skulle du nok fokusere på den overordnede ide for anlægget og få økset i ønskelisten
Alt i alt hvad jeg vil kalde en monumental opgave.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.223
Da' Tom.
Du har ret: Hoveddelen af anlægget bliver vinkelformet, og vinklen er ca. 9 x 9 m på de to langsider, så der bliver plads til et lidt større anlæg.
Jeg er ved at forberede en "hel" sporplan, der bedre vil kunne vise mine ideer, så den kommer på et senere tidspunkt.
MVH
Lars