Hejsa folkens.
Jeg har i et stykke tid haft mit anlæg oppe, men mine sporplaner dur bare ikke.....
Jeg har i mellemtiden også anskaffet mig heljans 27,5 meter drejeskive, som jeg meget gerne skulle have på plads.
Er der nogen der kunne hjælpe mig med at udnytte den plads jeg har, så jeg kan få så meget som muligt udnyttet?
Jeg har vedhæftet en plantegning af min nuværende bane, og det er ikke bare på tegningen sporende ligger skævt :/
Det er H0 og jeg bruger PIKO A spor.
M.v.h
Michael
Michael - DSB Epoke IV/V - 2-skinne
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Du kører blot rundt og rundt og efter et par meter er Dine tog igen på en station
Der er en rimelig længde til en station ( husk det med længde af Dine togstammer )
Måske kunne Du finde lidt mere dybde i en af enderne
Du skal have en skyggebanegård med en rimelig kurve til både op og ned i den ene ende med en helix til under Din plade, så et tog kommer samme ved tilbage, som det er kørt ud af stationen
I den anden kan Du måske flække det samme ind med en afstikker til en mindre station med et omløb, men kommer Du så til kæmpe med afkoblingen, hvis det skal være ved væggen bagved ........
Men Du skal undersøge, om Du ikke luske lidt mere plads ud af en af enderne og så få lavet et mindre L og det kan så være den lille station, hvor Du let kan komme til afkobling ( skal være iet andet niveau end den store station )
Så den store station med gods og remiseområde / 2 skyggebanegårde, der begge kan sende togstammer på tur / vente / og så komme retur til Din store synlige station
Og så den "bette" synlige station med et par spor ...
Du skal også finde ud af hva' Dine godstog skal køre med .....
Det er min mening
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Skalatog.dk
Randers NØ
Hej Steff.
Tak for svar
Jeg har ingen erfaring med sporplanlægning eller opbygning af helix (hvad det end er) og skyggebanegårde.
Mine godstog kører (hovedsageligt) men biler, trailere og containere.
Som jeg forstår din idé lyder den ret god, har en lille tegning i hovedet af hvad jeg "tror" du mener
Men hvad er denne helix, og hvordan laver jeg en skyggebanegård eller 2 ?
M.v.h
Michael Schmidt
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Ang. Helix kan Du søge inspiration på:
http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=51&Itemid=58
Det med skyggebanegård er "usynlig" station, der opbevarer Din stopstammer, indtil Du kalder dem frem, og hvis der skal være 2 bliver det sikkert i 2 forskellige dybder under Din plade ( så husk det med højderne så de er til at arbejde med )
Men tænk over om der ikke kan blive lidt plads på en væg til venstre eller højre, så Du kan lave et L
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Skalatog.dk
Randers NØ
Hej igen.
Ville man kunne lave en nedkørsel til skyggebanegård på denne måde:
Den orange skinne er fald og de grønne er på det nedre plan?
M.v.h
Michael
Skalatog.dk
Randers NØ
Nu har jeg lavet en ny sporplan der ser sådan her ud:
Har pillet alle spor op, så jeg kan lave en ny bane hvor pladsen bliver udnyttet bedre
Er der nogen der kan hjælpe med det? Helst uden skyggebanegård i første omgang?
Jeg ønsker: en oval bane (gerne med lidt kurver på den ene side) med en lille og en større station. Herudover skal der være en drejeskive i den ene ende, og gerne en godsterminal eller andet sjovt i den anden.
Resten er fri fantasi
M.v.h
Michael
bqg
Hej Michael
Er der nogen der kan hjælpe med det? Helst uden skyggebanegård i første omgang?
Du skriver i 1. omgang, hvis du skal have en skyggebanegård, er det meget besværligt at indbygge den senere, hvis den skal være under anlægget.
Jeg ønsker: en oval bane (gerne med lidt kurver på den ene side) med en lille og en større station. Herudover skal der være en drejeskive i den ene ende, og gerne en godsterminal eller andet sjovt i den anden.
Resten er fri fantasi
Resten er fri fantasi!
Det kan du have ret i, for med en stor og en lille station, hvor du kan køre rundt, er jeg bange for at man skal have en god fantasi for at forestille sig en godsbanegård og et maskindepot
Der bliver ikke ret meget plads mellem de to stationer, rent fysisk vil de næsten støde sammen, hvis der skal være plads til 4 spor på den store station, med perroner og stationsbygning.
For at have tre personvogne + lokomotiv på det korteste spor, vil stationen med udfletning hurtigt komme op omkring 2 meter, så er der ikke meget plads til overs.
Hvis du vil have plads til en 28 cm drejeskive med tilslutningsskinner og remise, smutter der hurtigt 1 m, skal der også være plads til omløbsspor, aske/slaggegrav, kuldepot, sandpåfyldning mm. så rækker 1 m ingen steder.
Hvis din godsbanegård skal have plads til mere end tre korte godsvogne, kommer det også til at knibe med pladsen. Det er ikke optimalt, hvis det ene perronspor blokeres af rangerende godstog, fordi man ikke kan få plads til et udtræksspor. Jeg siger ikke det ikke kan få plads, men det vil blive meget kompakt.
Det hele afhænger jo af hvad du vil have med, og hvordan du prioriterer.
Jeg tror du vil få meget større glæde af 1 station, med en lille skyggebanegård til nogle få tog. Du har så mulighed for at kunne lade et godstog køre gennem stationen og forsvinde ud i verden igen. Så kunne du få plads til din drejeskive og lidt miljø omkring den. For at have en større station, skal der være en by, ellers virker det noget kunstigt. Der kunne godt blive plads til et kort spor med en lille lagerbygning, hvor der kan holde et par godsvogne.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Skalatog.dk
Randers NØ
Hej Hans.
Det lyder fedt, men jeg er bare ikke den bedste til det med hældning og skyggebanegårde.
Jeg har lavet denne, som p.t. opfylder en del af mine krav, men ved ikke om drejeskiven kan være der:
Ellers en super fed idé du kom med
Kunne godt tænke mig sådan noget, men det kræver jo lige at det lykkedes mig at lave skygge banegården 
M.v.h
Michael
bqg
Hej Michael
En skyggebanegård, er ikke andet end en skjult station med et antal parrallelle spor, det eneste man skal tænke på, er at få tilstrækkelig afstand til landskabet ovenover, så man kan bjærge et afsporet tog.
Da skyggebanegården bliver gemt under det øvrige anlæg, skal man have forberedt sporbesatmeldinger og vendesløjfer inden skyggebanegården skjules.
Hældning/stigning er ikke det store problem, hvis dit spor stiger eller falder 1 cm pr meter, har du en stigning på 1%, med 2-skinne skal du nok ikke over 3% på lige strækninger og 2% i kurver, lidt afhængigt af din trækkraft og toglængde.
Det er ligeledes en god ide, at stigningen starter og stopper blødt.
For at komme op og ned skal man have en Helix. En Helix er en kreds af skinner, der ligger over hinanden, hvis man har dobbeltspor, er det en fordel, hvis man planlægger sin Helix så man kører ned af det indvendige spor.
Det udvendige spor har en større radius og dermed en større omkreds, jo større omkreds jo mindre stigning i %. Der findes et regneark til Excel, der kan hjælpe med konstruktion af Helix. regnearket beregner størrelsen på pladestykkerne der skal limes sammen, ud fra radius af sporet. Selvfølgelig kan man lægge sporet på en finerplade, tegne og skære ud, med der går meget plade til spilde.
Når man giver sig i kast med tuneller mm. skal man tænke på fritrumsprofilet, ved H0 med køreledning, skal man min. have 90mm fra overkant af skinne til pladen ovenover.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Skalatog.dk
Randers NØ
Hej Hans.
Jeg har ikke køreledning
Er det ikke svært at få en helix på et så lille anlæg? Spørger nok dumt, men det er mit første, og har ingen idé omdet (derfor jeg henvender mig til de kloge) 
Min længste vognstamme p.t. er på 6 electroten hbikks vogne, der trækkes af enten: Heljan 1135 eller Mck MZ 1431
M.v.h
Michael
Amagerkaner
Skalatog.dk
Randers NØ
Hej Martin og Hans.
Sidstnævnte drejeskive er aktuel ja, ellers havde jeg ikke skrevet jeg ville have den
Jeg har noget veteranmateriel jeg gerne vil have ved drejeskiven.
Jeg har en plade under anlægget, som er beregnet til skyggebanegård, og den er lige så stor som anlægget, og frihøjden er 8,5 cm.
Men jeg ved ikke hvor og hvordan jeg laver min helix. Evtl, kan den placeres i forlængelse af anlægget, da jeg har ca. 1m mere at gøre godt med.
M.v.h
Michael
Amagerkaner
Amagerkaner
bqg
Hej Martin og Hans.
Sidstnævnte drejeskive er aktuel ja, ellers havde jeg ikke skrevet jeg ville have den
Jeg har noget veteranmateriel jeg gerne vil have ved drejeskiven.
Jeg har en plade under anlægget, som er beregnet til skyggebanegård, og den er lige så stor som anlægget, og frihøjden er 8,5 cm.
Men jeg ved ikke hvor og hvordan jeg laver min helix. Evtl, kan den placeres i forlængelse af anlægget, da jeg har ca. 1m mere at gøre godt med.
M.v.h
Michael
Hej Michael
Der er en ting du skal tænke over. Hvis et tog afsporer, er 8,5 cm er langt fra nok, du skal min. have 25-30 cm fra skyggebanegården til pladen ovenover, for at kunne se hvad du foretager dig og kunne komme til.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Amagerkaner