Hej!
Er ved at planlægge mit første anlæg som skal opføres i Märklin C-skinner og passe til epoke IV/V. Jeg har 300x90 cm område at bygge på. Jeg ønsker mig først og fremmest et havneområde med industri men der skal også helst være plads til en station som kan servicere passagertog med op til 3 vogne samt eventuelt lidt rangerspor og en lille remise. Dog vil jeg helst ikke have anlægget overplastret med skinner, vil gerne have nogenlunde god plads til at bygge flotte omgivelser.
At mit anlæg er nødt til at være så smalt (kun 90cm bredt) giver mig en del hovedbrud, da jeg synes vendesløjfer og op og nedkørsel mellem nivauer æder rigeligt med plads, samtidig som jeg ikke ønsker at have synlige r1 kurver og derfor må gemme 'enderne' af banen i tunneller. Samtidig bøvler jeg en del med at få designet en fin havn, som ikke bliver 'indelukket' af skinner, overklistret med broer samt at det jo kommer til at se dumt ud med synlige spor, der går under vandniveauet. Jeg overvejer lidt at droppe at have et anlæg med mulighed for gennemkørsel og blot have en endestation og havn, men er godt i tvivl da jeg egentlig rigtigt gerne vil have muligheden for bare at lade togene suse forbi
Tænkte derfor om nogen har ideer eller sporplaner til lignende anlæg som kan være til inspiration for mig
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.595
Epoke 5 personvogne er som regel 26,4 meter vogne, der i model er 30,3 cm lange, med mindre at man tager Märklins vogne der er for korte. Et persontog bestående af 3x30 cm vogne, plus et 20 cm langt lokomotiv = perronner der er 120 cm lange. Dertil kommer et sporskifte eller 2, så nu er over halvdelen af dit anlæg brugt til endestation. Med så lidt plads til rådighed kan jeg kun opfordre til at revidere dine ønsker, enten længere tilbage i tiden og så lave en lille sidebanestation, eller melde dig ind i en klub, vor du kan få udlevet dine modeltogsdrømme. 3modul.dk var måske noget for dig?
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Tyger
Indlæg: 6
JA, tænker måske jeg skal have hovedfokus på gods og industri på anlægget og nøjes med en lille station nede ved havnen.
HAr et udkast til en sporplan her, med havn og station forrest. Ned/opkørsel til skyggestation i tunnellen til højre og en kørestrækning bagerst, der ender i en vendesløjfe. Tgaer gerne imod forslag til forbedringer
tmjbk
Gårdmand
Indlæg: 462
Mvh Allan
Modeltog med slæbesko
BT
Selvstændig
Søby Ærø
Indlæg: 389
Hej.
På min egen bane som foregår i samme epoke er mindste radius ca. 60 cm, og det synes jeg er lige rigelig småt endda når der kommer lange vogne og lokomotiver rundt. Selvom det er skjult som på dit udkast kan det give problemer med nyere (korrekt) materiel, f.eks. Heljans B-vogne som skal bruge ret store radier med mindre man brækker noget af så boggien får større bevægelsesfrihed, og det samme med nogle lokomotiver.
Min egen bane er bygget op som "punkt til punkt" bane med en station i hver ende som giver en del rangering i begge ender og det synes jeg personligt er det sjoveste ved en bane - alle kan jo få et tog til at køre rundt i ring, men arbejdet ligger i at stille sporene rigtigt og få rangeret mest hensigstmæssigt.
Jeg vil derfor anbefale et lave et stort havnediorama med en masse forskellige spor som kan give nogle hovedbrud med hensyn til rangering og så kan du gå i detaljen med bygninger og evt. få en stor havn med et skib og nogle kraner. Det giver ikke det store kørsel, men personligt synes jeg at det kan være det samme når man ikke kan få en længere strækning.
Mvh
Johnni Christensen
gejo
Indlæg: 668
Sådan har vi heldigvis forskellige preferencer. Det lokale jeg har til rådighed måler 3,33 x 3,33 m. Det første anlæg jeg byggede var med en 3 sporet gennemgangsstation med sidebane. dertil to skjulte banegårde med hver 3 spor i hver sin ende af et "kødben". Det var således muigt, at lade 6 - 7 tog køre automatisk i "ring". Sidebanen blev aldrig færdig. Dette anlæg havde jeg stor fornøjelse af, idet en ny model straks kunne tilkøres og nydes. Mindsteradius på de skjulte dele var R2 og det var før Heljan virkelighedstro modeller.
Så blev jeg inspireret af Modelrailroader og grebet af det nye digitale. Det betød anlæggets endeligt og et nyt projekt med vendesløjfe og endebanegård - en nedgraderet model af Gedser. Heldigvis fik jeg indbygget en ringbane, men ikke med samme muligheder som den gamle. Nye modeller skal efter min mening "køre" og nydes kørende - og til det dur en lille punkt til punkt bane ikke. Bedre er det ikke blevet med Hljans modeller. Ikke fordi jeg har noget imod modeltroheden, men det tager sin tid - i hvert fald for mig - at finde ud af, hvorfor eksempelvis B-vognen ikke kan klare R4 og slet ikke R2. Og hvor er det kedeligt, at Heljan ikke blot angiver den rigtige mindste radius, men altid R2.
Det har kostet mig en del både penge og ærgelser. Jeg havde fint kunne affinde mig med, at Heljans B-vogne ikke var til mit anlæg og i stedet brugt Märklins for korte metalvogne.
For når alt kommer til alt, så er det tros alt kun legetøj - og jeg vil køre, hvor andre nyder at se. Sådan er vi heldigvis så forskellige.
Hilsen
Gert
Amagerkaner
Indlæg: 440
Hej.
På min egen bane som foregår i samme epoke er mindste radius ca. 60 cm, og det synes jeg er lige rigelig småt endda når der kommer lange vogne og lokomotiver rundt. Selvom det er skjult som på dit udkast kan det give problemer med nyere (korrekt) materiel, f.eks. Heljans B-vogne som skal bruge ret store radier med mindre man brækker noget af så boggien får større bevægelsesfrihed, og det samme med nogle lokomotiver.
Min egen bane er bygget op som "punkt til punkt" bane med en station i hver ende som giver en del rangering i begge ender og det synes jeg personligt er det sjoveste ved en bane - alle kan jo få et tog til at køre rundt i ring, men arbejdet ligger i at stille sporene rigtigt og få rangeret mest hensigstmæssigt.
Jeg vil derfor anbefale et lave et stort havnediorama med en masse forskellige spor som kan give nogle hovedbrud med hensyn til rangering og så kan du gå i detaljen med bygninger og evt. få en stor havn med et skib og nogle kraner. Det giver ikke det store kørsel, men personligt synes jeg at det kan være det samme når man ikke kan få en længere strækning.
Tyger
Indlæg: 6
Takker for mange gode indspil!
Tænker nu at koncentrere mig om at bygge en havn. Jeg bor i Narvik i Norge, og fandt det naturligt at søge inspiration på den lokale containerhavn. Dog tænker jeg at tilføje en lille passagerstation bagerst i layoutet, ud fra det tænkte scenarie at hvis der nu gik passagerfærge nede fra havnen ville det være naturligt at anlægge en station der også, da der er langt fra stationen i centrum og ud til havnen Derfor er gossporene og remisens placering også omrokeret lidt for at gøre plads til stationen bagest. Kom gerne med kommentarer til min nye plan Har også vedhæftet et satellitfoto af Narvik containerhavn, Fagerneskaia, som altså er min inspiration
BT
Selvstændig
Søby Ærø
Indlæg: 389
Hej.
Umiddelbart ser det spændende ud. Jeg tænker dog at det bliver en meget skarp kurve i tunnellen - hvis banen er 90 cm dyb bliver radius på kurven vel ikke meget mere end 36 cm. Det er med stor sandsynlighed for lidt hvis du skal have længere containervogne eller lignende på anlægget. Det kan være at du kan trække sporene lidt længere ud mod kanterne for at skabe en større radius.
En anden ting som du sikkert vil få glæde af, er et (synligt) udtrækspor til rangering.
Mvh
Johnni Christensen