Picture

Henrik227

Broby

Indlæg: 72

PB

Plade vs Skelet.

Hej. 

Jeg står for at skulle bygge en ny bane på 20 - 25 m², med form som et stort E (ryggen op mod muren).

Mit store spørgsmål er: Skal jeg bygge på en plade eller skal jeg bygge et "skelet" med udskåret krydsfinerplade til sporføringen?

Nogle der har erfaringer (fordele / ulemper) ved begge anlægsformer, ville jeg blive rigtig glad for at høre dem.

__________________

Bedste hilsner

Henrik

Märklin K-skinne. Intellibox med infrarød fjernbetjening og Intellibox-Switch. Hovedsageligt dansk med en smule tysk materiel, som har kørt i Danmark. Epoke 4-5.

Hovedby: "Kronbjerg" med industri og havn, samt forstad "Tingfeldt".

  
Like 0 kan lide
Top

Picture

rh42200

Systemadministrator

Indlæg: 73

PB  Hjemmeside

Hej Henrik

Du kunne evt overveje moduler eller segmenter - enten på egne ben eller hvilende på en fælles ramme.

Den store fordel er, at det kan overleve en flytning, og kræver godt nok en tilpasning af enkelte moduler på den nye adresse, men i det mindste undgår man at skulle starte HELT forfra.

En ulempe er flere modul- eller segmentovergange, som kræver planlægning og mere tid at lave.

Mvh
Tommy

 

__________________

Sæby station i virkelighed og model
http://www.tlarsen.dk
http://www.facebook.com/saebybanen

Like 1 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.598

PB

Hvor der skal være station, synes jeg, at du skal anvende plade og resten skal være strimler ...

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik227

Broby

Indlæg: 72

PB

Hej Tommy.

Tusind tak for input.

Jeg kan sagtens se de fordele, du beskriver og de er ovenikøbet også gode, hvis man skal på modultræf, men jeg satser på en hel og blivende bane og derfor ikke moduler, men igen mange tak for dit indspark, som måske har hjulpet andre, der kikker med.

__________________

Bedste hilsner

Henrik

Märklin K-skinne. Intellibox med infrarød fjernbetjening og Intellibox-Switch. Hovedsageligt dansk med en smule tysk materiel, som har kørt i Danmark. Epoke 4-5.

Hovedby: "Kronbjerg" med industri og havn, samt forstad "Tingfeldt".

  
Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik227

Broby

Indlæg: 72

PB

Hej Jørgen. 

Ja selvfølgelig, den havde jeg ikke lige set komme. Det lyder som en rigtig god idé jeg kraftigt vil overveje.

Tusind tak for hjælpen. 

__________________

Bedste hilsner

Henrik

Märklin K-skinne. Intellibox med infrarød fjernbetjening og Intellibox-Switch. Hovedsageligt dansk med en smule tysk materiel, som har kørt i Danmark. Epoke 4-5.

Hovedby: "Kronbjerg" med industri og havn, samt forstad "Tingfeldt".

  
Like 0 kan lide
Top

Picture

Anderscn

Indlæg: 47

PB

Hej,

Du kunne evt se på lidt inspiration fra dem her:

prak-tisch.com

De bygger moduler på 50cm x 100cm, som man kan sætte sammen stort set som man har lyst til.

Jeg købte et par basis-set hos dem, da jeg ikke selv råder over værktøjet der skal til at lave det. 
Jeg er rigtig godt tilfreds med det. 

mvh,

Anders

Like 1 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Henrik.

Henrik227 skrev:
Mit store spørgsmål er: Skal jeg bygge på en plade eller skal jeg bygge et "skelet" med udskåret krydsfinerplade til sporføringen?

Vi går snart i gang med et anlæg, der bliver omkring dobbelt så stort som dit, men ellers ligner - et E med ryggen mod muren.

Jeg har tænkt mig at bygge det hele som moduler: Ikke i standardmål til modulkørsel, derimod tilpasset rummet og sporplanen, men bygget, så anlægget kan opbygges i dele - og ikke mindst adskilles igen i dele uden at ødelægge det hele. Det gør det nemmere at vedligeholde og vil specielt være godt, den dag et vandrør skal skiftes, vores aircondition går i stykker, eller der er andre ting udenom, der kræver adgang.

De enkelte moduler bliver til gengæld lavet som en kombi af dine forslag: Plader til stationer og byområder og skelet med strimler udenfor. Vi vil have en del havne, og havneområderne bliver garanteret også bygget på plader.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

net

Indlæg: 30

PB

Moduler kan være anbefales værdigt.

Hvis du planlægger nogle du skal have med til traf. Kan du med fordel lave måske 2-5 tansportale moduler en person (dig selv) kan håndtere. ⟶ Free-mo er meget benyttet, vær opmærksom på hvis sådanne moduler skal anvendes i en klub sammenhæng at den enkelte klub kan have f.eks. en free-mo lignende standard, der ikke officielt er free-mo standard.

For det store anlæg i sin helhed. Kan moduler i størrelsen op til hvad en flytte trailer kan håndtere være en overvejelse værd. Da udgangspunktet vil være de måske højest skal flytte adresse under 5 gange i deres "levetid". Og er "små" nok til dig og nogle kammer-sjukker i fællesskab vil kunne flytte dem fra ${gammel} bopæl til ${ny} bopæl.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.598

PB

net skrev:

Moduler kan være anbefales værdigt.

Hvis du planlægger nogle du skal have med til traf. Kan du med fordel lave måske 2-5 tansportale moduler en person (dig selv) kan håndtere. ⟶ Free-mo er meget benyttet, vær opmærksom på hvis sådanne moduler skal anvendes i en klub sammenhæng at den enkelte klub kan have f.eks. en free-mo lignende standard, der ikke officielt er free-mo standard.

For det store anlæg i sin helhed. Kan moduler i størrelsen op til hvad en flytte trailer kan håndtere være en overvejelse værd. Da udgangspunktet vil være de måske højest skal flytte adresse under 5 gange i deres "levetid". Og er "små" nok til dig og nogle kammer-sjukker i fællesskab vil kunne flytte dem fra ${gammel} bopæl til ${ny} bopæl.

Moduler & AC er lidt svær, for hvor og hvor mange er der af den kombination !

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

bygger01 skrev:

Moduler & AC er lidt svær, for hvor og hvor mange er der af den kombination !

Herhjemme har vi da to klubber der bygger Fremo-inspirerede 3-skinne moduler: Slæbeskoen og 3-modul.

Mvh
Peter

Update: trykfejl i link opdateret

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 374

PB

http://slæbeskoen.dk

Nå, forsøgte at få linket til slæbeskoen til at virke, uden held.

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

Godsbanen skrev:

http://slæbeskoen.dk

Nå, forsøgte at få linket til slæbeskoen til at virke, uden held.

Der var en fejl i mit link, det er rettet til nu

 

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Cooldad

Indlæg: 26

PB

Jeg har et L på ca 3 x 4 m. Er opbygget på en ramme af høvlede forskalingsbrædder på højkant. Level 0 som er skyggebanegården, der ligger der krydsfiner der hvor der er skinner. Stigninger og helix er klodset op med pinde på rammen (via koter fra SCARM). Hermed er der let adgang nedenfra. Ledninger er trukket rundt i ledningskanaler som er placeret i rammekonstruktionen.
Level 1 (mit grundlevel) er i det store hele dækket at krydsfiner, så der er lidt flexsibilitet for sporplan og landskab. Der hvor jeg har landskab på level 3 er der fri adgang nedefra via rammekonstruktionen. Plader på level 2 og 3 står på pinde. 

Det hele står på hjul, så jeg kan kan trække det ud fra væggen, hvilket er en feature som jeg nødigt ville undvære. Enkelte elementer som f.eks. min remise er et løst modul som jeg kan tage op og arbejde på.
Hvis jeg skulle opbygge en ny bane ville jeg lave det på samme måde. 

Mit allerbedste råd er dog at få planlagt sporplanen rigtigt godt og få tænkt sin togafvikling ind, således at man minimerer behovet for (dyre) ombygninger.

Like 2 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.