Picture

MBEN

København

Indlæg: 17

PB

Nyt layout, DC H0 i SCARM

Kære alle eksperter

Tiden er ved at være moden for opbygning af en ny modelbane. Jeg har gennem årene samlet mig en del Fleischmann Profi Gleis, som nu skal danne basis for min bane. Jeg ved godt, at de er udgået nu, og jeg håber derfor at jeg har nok. Ellers har jeg spekuleret på, om jeg kan bruge et andet fabrikat, f.eks. i skyggebanegården. 

Jeg har arbejdet med SCARM, som klart kan anbefales i øvrigt. Nu har jeg efter utallige forsøg og megen frustration/glæde kommet frem til et layout som jeg syntes ser godt ud, og vil virke. Men hvad siger "de kloge"? Er der ting jeg har overset? Detaljer der kan gøres bedre, etc. Forslag/kommentarer er MEGET velkomne  Smile

Mit udgangspunkt er en opbygning som et kødben, hvor den ene "ende" går i undergrunden som skyggebane, og den anden ende i et niveau over grundbanen. Jeg tænker at der skal køres både gods og persontrafik. Dertil kommer en lille privatbane, der dog på et par steder er koblet på hovedbanen.

Og så må jeg altså undskylde banens udseende. Rummet dikterer. Imidlertid har venlige - og humoristiske - venner døbt mit projekt "Diller-banen"... Big smile

I de følgende billeder har jeg farvekodet skinnerne således:

Gul = Hovedbanen

Pink = Lokalbanen

Blå = Hovedbanen i forhøjet niveau

Limefarvet = Mellemstykke

Grøn = Skyggebanen

Rødt krydsspor er isoleret, så der ikke kommer kortslutning. Det er jo DC(C)...

Synlig baneSkyggebane m/mellemstykkeSkyggebane m/mellemstykke

 

 

 

Billede

__________________

Dansk epoke III og IV i DCC

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Når jeg ”kører” på din bane, forstiller jeg mig, at der er højre kørsel !

Jeg synes at, du sluppet godt fra det meste ……..

 

Men jeg forstår ikke, hvorfor du også bruger gule spor til at komme til den lille – Pink ”lokale” station. 

Hvorfor skal der være adgang både fra den store station via måske en mindre privatbane station, og så pludselig også via et sporskifte i de gule spor !



Der svæver også et pink kurvestykke / hva’ er det til ?

 

Den anden sidebane – Blå – bliver noget mærkeligt noget, når man skal ind på de steder med sidespor ved højre kørsel !

Men måske kigger jeg helt forkert, og banen er tænkt med venstre kørsel ? 

Den blå afdeling synes mest beregnet til gods, men kunne du ikke lave en mindre station oppe mod væggen/øverst, men de andre 5 spor er lidt i overskud, og her kunne du lave noget færre spor og i stedet noget industri.

Og så synes jeg, at der mangler et udtræksspor ved væggen, så du ikke skal køre baglæns i hovedsporet, når du skal ind på sporerne ved væggen/øverst,

 

Skyggebanegården er lavet fint med lige lange spor ( husk noget automatik, så du blot kan sende togstammer ned uden at skulle finde et ledigt spor, men så skal der noget tilbagemelding til ( her kunne et par print fra Haakon / Litra.dk være en mulighed )).

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Jeg er enig med Jørgen, jeg tænkte også OK du har en isoleret "godsafdeling" (oppe i det blå) og en stor personbanegård, lidt specielt.

Har du set på stigningsprocenter i højre side for at få hovedspor op over privatbanen?
Hvorfor har din store station sådan et kæmpe maskindepot (MDT), men tilsyneladende udelukkende perronspor (6 stk.)? Hvor er opstillingsspor for vogne til de tog, der må ende her (deres lok vendes og serviceres i dit MDT)? Hvor er godssporene?
Hvilken epoke kører du i? (Det bør vel være epoke III, når du har sat en drejeskive ind på MDT?)

Et par konkrete forslag:
Skær ned på perronspor til fordel for et par godsspor på den store station.
Måske er dit maskindepot tidligere for hovedbanen, men stadig i brug for privatbanen?
Så kan du skære MDT lidt ned i størrelse og oprette lidt opstillingsspor for privatbanen.
Lad privatbanen udgå fra "indersiden" af din store station - altså hovedbane på de to yderste spor til højre og privatbane inderst. Så undgår du broen i højre side og får mindre stigninger.
Tænk over hvor perronspor for privatbanen skal ligge på den store station - ofte kom privatbanens persontog ikke ind på DSB's perronspor. Lige nu ligger dit privatbane spor nærmest uden for stationen.
Din privatbane mellemstaion skal nok rettes lidt ud - måske skal den reduceres til en holdeplads med sidespor (med kun et skifte).
Undlad at lade de gule/blå hovedspor nederst løbe paralelt med væggen. Lav et par kurver eller lad dem i det mindste have en lille vinkel ud fra væggen.
Som Jørgen også foreslår, lav én mindre sammenhængende station oppe i det blå - og igen prøv om du kan få sporene lidt væk fra at løbe parrallelt med kant/væg. For denne station skal du tænke på, at dine tog altid vil kører rundt mod uret - hvis du kører med højre-kørsel på hovedbanen.

God fornøjelse med det videre arbejde fra
Risten

 

__________________

I transition

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Jeg glemte at skrive spor parralelle med kanten ikke pynter på en bane, så mon ikke du i din sporsamling også har nogle flexskinner ...

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

MBEN

København

Indlæg: 17

PB

Kære bygger01 og Risten

Tusind tak for jeres feedback. Meget brugbart.

Jo, banen er lavet til højrekørsel. Og jeg kører både epoke III og IV. Det er lidt svært med billederne helt at vise sammenhængen i de i virkeligheden 3 niveauer banen kommer til at bestå af. Altså skyggebanen, grundniveau, og det "lille" hævede niveau m/de blå skinner.

Du refererer til "gule spor til at komme til den lille – Pink ”lokale” station". De er nok ikke nødvendige... Tanken med lokalbanen var, at den i det skjulte "nordlige" kunne illudere, at tog "forsvinder" mod fjernere mål, og så samtidig afløses af et andet der kommer fra denne - eller andre - destinationer. V/krydskiftet kan man så vælge at lade det køre til den store station, eller køre ind på den lille station på "vestsiden". Dernæst kan det fortsætte til en lille station syd for drejeskiven, hvor det kan afvente modkørende tog, for derefter at fortsætte til endestationen med gangbro til den store station. Ja, den station kører man også til den anden vej, men modeljernbanedrift er vel blot illusion...

Det lille stykke pink spor dert svæver er, sammen med de andre spor på det billede, de spor der er synlige. På et andet billede ses sammenhængen, men altså skjult under det niveau godsområdet var tiltænkt (de blå spor).

Den nordlige sidebane, de blå spor, var tænkt sådan, at gennemkørende tog vælger hovedsporet rundt "mod uret" i det yderste højre spor, mens anliggender til sidesporerne klares ved at tage venstre spor. Vognene kan derved efterlades der uden at forstyrre hovedsporet, og kan rangeres ind på sidesporerne. Idéen med en station der er dog ikke dum, og så så flytte lidt sidespor/gods til den store station på bekostning af et par perronspor... Dén må jeg lige tumle lidt med.

@"og så synes jeg, at der mangler et udtræksspor ved væggen, så du ikke skal køre baglæns i hovedsporet, når du skal ind på sporerne ved væggen/øverst," Kan du uddybe dette? 

@"Har du set på stigningsprocenter i højre side for at få hovedspor op over privatbanen?" Ja, den er lidt udfordrende, men ved at lade privatbanen gå ned i niveau, og hovedsporet op i niveau, burde det lige akkurat kunne lade sig gøre.

@"Hvorfor har din store station sådan et kæmpe maskindepot (MDT), men tilsyneladende udelukkende perronspor (6 stk.)? Hvor er opstillingsspor for vogne til de tog, der må ende her (deres lok vendes og serviceres i dit MDT)? Hvor er godssporene?" Enig. jeg skal nok have lidt gods ind på bekostning af perronspor. Jeg har ikke som sådan indtænkt omløb på stationen, men det kan nok lade sig gøre med lidt små justeringer...

Og, Risten, dine forslag er gode. Jeg er helt enig i, at jeg skal have lidt flere flexspor. De er udgået af produktion, og meget svære at opdrive, men det er netop lykkedes mig af finde 10 stk. (brugte) fra en forhandler i Tyskland, som jeg tidligere har handlet hos. Så det skal jeg helt klart have justeret!

Jeg uploader nye billeder når de foreligger!

Endnu engang, TAK for jeres hjælp  Smile

 

 

__________________

Dansk epoke III og IV i DCC

Like 0 kan lide
Top

Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Gadbjerg

Indlæg: 222

PB  Blog

Hejsa

Som du også selv er inde på ved reducerer dine perronspor, syntes jeg også det er en god idé

I den forbindelse vil jeg anbefale dig at tænke på udtrækspor i forbindelse med godsspor, således at du kan arrangerer uden at køre ud i hovedspor.
Så kan man nemmere have et tog til at køre i hovedsporet imens ens opmærksomhed er på arrangering f.eks.

Jeg må nok indrømme at jeg stadig ikke har forstået dit pink spor(måske stationspor) til venstre ved perronsporene. Hvor kommer man hen? 

 

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Niels

Ingeniør

Indlæg: 307

PB

Hej,

Jeg vil foreslå at rykke din skyggebanegård tættere ud mod anlægskanten. Det kan blive svært at nå ind til en væltet togstamme, inderst inde.

Mvh

Niels

__________________

http://www.niels-modeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

MBEN

København

Indlæg: 17

PB

Hej Peter

Jeg kan sagtens følge idén med (mere) godstrafik ved det store stationsområde, og godsspor incl. udtræksspor også. Jeg er blot lidt "låst" eller idéforladt til hvordan jeg får det gjort... Hvis nogen kunne komme med en grov idé-skitse, ville det hjælpe mig rigtig meget...

Det pink spor (lokalbanen) er egentlig blot til pendulfart, med en forgrening i nordlig/sydlig retning ved krydssporet. Nordpå "forsvinder" toget, for blot at køre en halv meter i det skjulte, og så sende et andet tog sydpå, som har ventet der. Dette blot en illusion i form af, at det har været længere væk.

 

__________________

Dansk epoke III og IV i DCC

Like 0 kan lide
Top

Picture

MBEN

København

Indlæg: 17

PB

Hej Niels

Jeg tror ikke problemet er så stort, da jeg ikke vil etablere skyggebanen på en plade, men blot have underlag hvor der er skinner. Jeg håber derved, at jeg kan krænge mig ind under banen, og op på bagsiden af de parrallelle spor når der - ganske givet - sker små uheld. 

__________________

Dansk epoke III og IV i DCC

Like 0 kan lide
Top

Picture

MBEN

København

Indlæg: 17

PB

Jeg roder lidt med de filer...

Håber at de er der, og kun er der en gang...

AttachmentStørrelse
Layout17.scarm 277.94 kB
Layout17,1.scarm 255.56 kB
__________________

Dansk epoke III og IV i DCC

Like 0 kan lide
Top

Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Gadbjerg

Indlæg: 222

PB  Blog

Hej

Hvad med dette her? 

Hold det simplet. I virkeligheden placerer man kun sporskifter hvor det er nødvendigt. Sporskifter koster ca. 1,3-2 mil kr, pr stk.  

Billede

Her har jeg fjernet spor ved privatbanen således at der kan være plads til stationsbygning og perron. I venstre side er der kommet en lille fabrik/stykgods ved et udtræksspor.

 

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Hej MBEN,

Ved godt jeg lovede dig noget andet, men jeg har set lidt på dine stigninger.
Hvis du går op til en stigningsprocent på 2,5% fra din skyggebanegård til din hovedstation, kan din hovedstation komme 182 mm over skyggebanegården.
Men du skal have hovedbanen op over privatbanen (helt ude til højre), hvis du gør det med en op(!)-kørsel på 2% og et fald for privatbanen på på 2,5% kommer du ned på en afstand på 148 mm SO til SO mellem skyggebanegård og niveauet "Lokalbane -1". Det synes jeg personligt er for lidt til at komme en afsporet stamme til undsætning...

Jeg synes, du skal udføre 2 forsøg:
1. Læg den højre halvdel af de 4 yderste spor af din skyggebanegård - f.eks. på spisebordet. Nu lægger du en plade ovenpå i 14 cm højde og redder en afsporet stamme på det inderste spor.
2. Byg en 180gr kurve af "6131"-skinner - put en lige strækning på i begge ender giv den en stigning på 2,5% og lad din svageste maskine (måske en HobbyTrade D Smile ) trække en stamme på 2m op af stigningen.

Hvordan går det?

Mens du eksperimenterer skal jeg nok kigge på et forslag til gods til din hovedstation - som oprindeligt lovet.

God arbejdslyst fra
Risten

__________________

I transition

Like 0 kan lide
Top

Picture

MBEN

København

Indlæg: 17

PB

Hej Risten

UHA, du har jo ret! Det har jeg overset. Jeg har slet ikke plads at rutte med, mellem skyggebane og hovedbane. Dit "eksperiment 1" behøves slet ikke gennemført... Der må laves noget om! Dén giver jeg mig i kast med som det næste.

Jeg bliver mere urolig, når du sætter spørgsmålstegn ved stigningsprocenten på 2,5% fra skyggebanegården til grundniveaut. Dén er jo svær at lave om på... Dét er en test værd inden. Jeg tror nu aldrig min D-maskine blivet sat foran et vognstamme på 2 meter - højst en håndfuld rystevogne, men alligevel Smile

Du hører nærmere. Og endnu engang tak for input. Grundig forberedelse kan spare en for mange timers spildt arbejde Wink

 

 

__________________

Dansk epoke III og IV i DCC

Like 0 kan lide
Top

Picture

MBEN

København

Indlæg: 17

PB

 Så har jeg klippet en tå og hakket en hæl... Hovedbanegård rettet en anelse ud, så mine radier i den skjulte hovedbane bliver en anelse større. Jeg har fjernet et perronspor, og lavet det som udtræksspor. Jeg har helt afkoblet lokalbanen fra hovedbanen (skulle have været sådan fra start...), og givet den et andet forløb, der skulle passe bedre i.f.t. stigninger og fald. Og så er der generelt lagt langt flere flexspor, for et pænere og mere glat udseende. Jeg har nu markeret spor spor føres under over over andre. Sig mig hvad I syntes Smile

Fil til SCARM vedhæftet.

Jeg har lavet billeder af det synlige sporforløb og et billede der viser hvordan det hænger sammen i det skjulte. Forbindelse til - og selve skyggebanegården - er der ikke lavet om på siden sidst.

Synlig bane

Synlig bane

 Synlig og skjult baneSynlig og skjult bane 
AttachmentStørrelse
Layout18,5.scarm 257.26 kB
__________________

Dansk epoke III og IV i DCC

Like 0 kan lide
Top

Hej MBEN,
Jeg synes ikke du får løst dit problem med stigningsprocent i højre side ved at lade lokalbane gå over hovedbane i stedet for omvendt - med mindre du lader den (nu afkoblede) lokalbane ligge højere end din hovedbanestation. Jeg har vedlagt en scarm-fil med højder på dine spor (min. afstand ved broer er sat til 70 mm - det er kun lige til øllet). Jeg ikke rørt ved Hovedbane+1. men de øvrige lag har fået højder.
Jeg skal nok vende tilbage med udkast - det skulle hjælpe nu har jeg fået kunderne sendt hjem, hvor de kom fra igen.

De bedste hilsner
fra Risten

AttachmentStørrelse
MBEN18,5_heights.scarm 268.63 kB
__________________

I transition

Like 0 kan lide
Top

Og som lovet et bud med lidt mere gods – inspireret af dit eget bud 18.5, men med lokalbanen tilsluttet i højre side. Modsat 18.5 kan du her komme fra begge hovedspor til godssporene – jeg har lagt en diamant-krydsning i begge ender af stationen (dem ser du ud til at kunne lide?). Jeg har især flyttet lokalbane tilslutning ind på indersiden, på den måde er der kun én krydsning mellem lokalbane og hovedbane+1 (ikke vist på billede), der ligger så langt til højre på planen, at du kan klare dig med at hovedbanen stiger med max 2% (jeg har enablet stigningstal i Scarm-filen).
Jeg er ikke særlig tilfreds med tilslutningen af maskindepot til hovedbanespor, der er kun direkte adgang til spor 1 og 2 (lokalbane kalder jeg spor 0A og 0B). Men sporene blev lidt korte, hvis der også skulle være direkte adgang til spor 3-5, det må være op til dig om det er vigtigt – jeg er ikke helt overbevist om behovet for det meget store maskindepot, men det er jo din bane.
Ud fra din skjulte del af lokalbanen, går jeg ud fra, at du kun kører med motorvogn (eller motorvogn+styrevogn) på lokalbanen, derfor er der ikke omløb.
Jeg har også prøvet at skitsere stationsbygning, pakhus og perroner.
Jeg har ”snydt” og ikke bekymret mig særlig meget om dine skinners geometri – jeg har brugt flexspor stort set overalt, hvor jeg har oprettet nye spor – men mon ikke du selv kan tilpasse, så du bruger faste spor i det omfang, det er nødvendigt? Alternativet er at købe nogle nye flex-spor i andet fabrikat men i samme code som dit gamle spor. Jeg tror nok jeg kun har brugt de skifter du havde i forvejen…
Jeg synes stadig, du skal droppe ”sidebanen” på hovedbanen til din station i venstre side og lade din lille station i venstre side være en lokalbane station – du må sige, hvis jeg skal give dig et bud på det?
Så vil du kunne udveksle godsvogne mellem lokalbane og hovedbane og generere mere interessant trafik.
Fortsat god byggelyst – og husk at lade os se, hvad du kommer frem til.
De bedste hilsner fra
RistenBillede

AttachmentStørrelse
MBEN17_0b.scarm 305.99 kB
__________________

I transition

Like 0 kan lide
Top

Picture

MBEN

København

Indlæg: 17

PB

Igen, tusind tak for den virkelig konstruktive kritik, og nu også konstruktive ændringsforslag. Det er værdsat!

Idéen med at lade lokalbanen løbe på indersiden kan jeg godt se giver mig færre problemer hvad angår stigningsprocenter ved krydsningerne af hovedbanen. Dén må jeg lige lade synke ind...Min tanke var i øvrigt, ganske som du er inde på, blot at køre med en motorvogn, med eller uden styrevogn. (f.eks. en MO eller en Lynette).

Tilslutningen til maskindepot i dit layout har den ulempe, som du er opmærksom på, at der ikke er direkte adgang til spor 3-5. Den del er lidt delikat, da jeg jo kører DC. Af samme årsag er din løsning med brugen af diamantkrydsningerne heller ikke helt uproblematiske, da et tog der ankommer fra skyggebanen i højre spor, ikke uden af forårsage kortslutning kan krydse over i "modsatte" retning (spor 3-5). Og samme problem den anden vej rundt. Dette er årsagen til, at jeg i mit layout har indtegnet et rødt kryds, der er ment som isoleret mellem de to strømkredse. Jeg prøver dog lige selv at tumle lidt med grundidéen, og se om jeg kan finde en løsning. Løsningen med godssporerne er rigtig fine. Det er bare adgangen dertil der er - og måske altid vil være - lidt svær p.g.a. kortslutnings-problematikken...

Jeg kunne jo godt gøre mit maskindepot mindre, som jeg godt kan fornemme, at du syntes jeg skal Smile Jeg er dog lidt tilbageholdende, da jeg syntes et stort maskindepot pynter(!) Men det er måske bare mig...

@Jeg synes stadig, du skal droppe ”sidebanen” på hovedbanen til din station i venstre side og lade din lille station i venstre side være en lokalbane station. Tjaeh... Jeg er heller ikke selv helt overbevist, men mest af alt fordi meget af dette område kommer til at ligge lidt i skygge af trasséen der hæver hovedbanen (det blå) op til "niveau 3". Jeg er dog ikke afvisende overfor dit forslag med at lade lokalbanen have station i stedet, med plads til lidt godsudveksling. Pu-ha, det er ikke muligheder der mangler.

Kommentér i øvrigt gerne mit nye "blå" område, hvor jeg har lavet en mindre station + gods.

 

Nu vil jeg lige pusle lidt med de mange gode forslag. 

Jeg påtænker i øvrigt snart at gå i gang med at få skyggebanen bygget, da jeg fornemmer, at den del er på plads. Hvis altså ikke jeg får problemer med at trække en 2 meters togstamme op ad de 11 meter skinner til hovedbaneniveauet...  Puzzled

 

__________________

Dansk epoke III og IV i DCC

Like 0 kan lide
Top

Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Gadbjerg

Indlæg: 222

PB  Blog

Ang. kortslutningsproblemstilling, der kan du monter 2 stk Lenz LK200 vendesløfe moduler.
eller tilsvarende produkter. Jeg er f.eks igang med at bygge et FREMO modul med 2 stk vendesløfe moduler.
 Billede

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

MBEN

København

Indlæg: 17

PB

Jeg har ingen erfaringen med vendesløjfer, men kender godt princippet. Jeg havde dog ikke tænkt at de kunne bruges i denne forbindelse, men jeg er slet ikke afvisende. Det giver jo et VÆSENTLIGT større spillerum i layout'et!

Jeg kan dog ikke overskue virkningen, da det ikke blot er et enkelt spor, der skal have vendt strømmen... Jeg har dog arbejdet videre med et layout der forudsætter at det kan lade sig gøre(!) Håber at det så også kan Smile

__________________

Dansk epoke III og IV i DCC

Like 0 kan lide
Top

Picture

MBEN

København

Indlæg: 17

PB

Igen tak for inputs. Jeg har arbejdet lidt videre med din idé omkring gods i spor 3 og 4. Jeg har ved at rykke lidt rundt, fået gjort plads til at der er adgang til alle spor direkte fra maskindepotet, der samtidig er gjort en smule mindre.

Jeg har anlagt lidt flere godsspor i den nordlige del af hovedstationen, som er en videreudbygning af dit forslag. Man kommer ikke til at se dem, da de fortsætter ind under området med de blå skinner (Hovedbane +1)

Syntes selv at det er blevet helt OK, men kom endelig med kritik Smile

Billede

__________________

Dansk epoke III og IV i DCC

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Nu har jeg kigget på det et par gange, og det bliver mere og mere sporspaghetti ......

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 1 kan lide
Top

Jeg synes i hvert fald du skal droppe de tre godsspor mod nord på hovedstationen - dem kan du ikke arbejde med alligevel, da de er skjult. Du kan ikke se, hvad du har stående på dem, du kan ikke komme til at afkoble osv. De kan med fordel reduceres til et enkelt udtræksspor, der udgår fra det første lysegrønne skifte.
Du spurgte til noget feedback på din blå ”station”. Du skal tænke på, at den er ”ensrettet”. Der kommer kun tog ind fra højre og kører mod venstre. Hvordan kommer der vogne ind på de to øverste spor? Hvad er de i øvrigt til? Jeg kan godt se, at der kan ankomme et tog ved et af sporene ved varehuset, som laver omløb gennem din diamant – eller ankommer de i ”spor 2” (det uden perron) og laver omløb gennem spor 1 for at betjene godsspor?

Jeg kom til at tænke på, hvor mange er der til at betjene din bane?
Du har en hovedstation, to godsstationer og en privatbane. Nogen skal vel også kører togene. Kan (skal) der være så mange mennesker i dit rum???

Jeg synes du skal overveje om ikke det blå område ”bare” skal være en vendesløjfe gerne skjult af byen der hører til din hovedstation.

Jeg synes også du bør overveje at gøre godsstationen i venstre side til en lokalbanestation og dermed droppe dit ”sidespor på fri bane” i det yderste hovedspor på hovedbanen – jeg synes ikke det er kønt og det bliver altså svært for dig at få en fornuftig drift med det. Kan den venstre station betjenes fra indhakket i venstre side?
Hvis du laver den om til lokalbanestation, så fjerner du også lidt behovet for det lokalbanespor, der kommer lidt umotiveret ind på hovedstationen fra venstre side.


-> Jørgen (Bygger01), synes du også der er for meget spaghetti over hovedstationen isoleret betragtet?


De bedste hilsner fra
Risten

__________________

I transition

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Der var et direkte spørgsmål om, hva' jeg lægger vægt med en modeljernbane.

Først skal jeg tilstå, at jeg begyndte med tog igen i 2008 i en alder af 62 og endt med AC.

Har prøvet 3 gange i et rum på ca. 40-45 kvm at lave en bane, og den sidste blev et kødben dobbelt spor uden sporskifter mellem 2 stationer & 2 skyggebanegårde + en enkelt spor til mindre landstation. Dog er der i forbindelse med en af de to et større område med havne & industri

Tanken med layout'et var at "drengene" eller andre skulle køre med tog sammen en lørdag afbrudt af en frokost. Der er alt, hva' det kræves til køreplanskørsel, men det er indtil videre drømme fra hovedpuden.

Så det endt med lokomotiver, der holder stille med togstammerne, eller de forsøger at pløje sig igennem støvede spor fra tid til anden.

Der er nok af alt ...

Min hovedinteresse er endt med at lave landskab og byer overalt med små tosserier, og om de loko'er kører er så ligegyldig på trods af, at banen selv klare kørslen mellem hovedbyerne med mine analoge systemmer   .......

Et hvert spor skal have en grund.

Så derfor skal der være i mine øjne plads til diorama'er ( hvis det skulle være kørsel, så ville et landskab af sort folie være udemærket ).

Så vores bane er ikke spaghetti = primo piatto & secondo, men antipasti og dolce med rigelig rødvin .....

 

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gerhard V.

ingeniør

Stuttgart Germany

Indlæg: 108

PB

Hej MBEN,

for dit problem findes redan en løsning, den heder frogjuicer. Den findes i en udgave med to udganger som kan kobles sammen ved at sitikke på en jumper. Dermed er det sikkret at det kan ikke ske at både skinner får samme polaritet samtidig, hvad ville betyde at toget standser.

Mvh,

Gerhard.

Like 0 kan lide
Top

Picture

MBEN

København

Indlæg: 17

PB

Jeres meninger og inputs er taget til efterretning. Jeg vil ikke påstå at jeg nu er i mål, men jeg har (igen) tilrettet og ikke mindst fjernet en del spor. Tyndet lidt ud i spaghettien Smile

Jeg vil være ked af at droppe lidt aktivitet i det blå øvre område. Det er dog den del jeg stadig er mest i tvivl om. Skulle jeg i stedet lave et tank-depot? En fabrik med tilkørsel fra jernbanen? Et lille epoke IV maskindepot (dieselpåfyldning, vask, etc.)? Mulighederne er jo mange Smile

Jeg har derudover valgt at gøre det hele lidt mere simpelt. Især m.h.t. stigninger, da lokalbanen nu er helt flad, og jeg ikke længere har trasséen midt i det hele, men lader stigningen til det blå hævede område ske i baggrunden/kanten.

@Risten, til dit spørgsmål om hvor mange der skal betjene banen: Kun mig Smile Ja, gæster er selvfølgelig velkomne, men jeg havde nu tænkt mig, at det skulle kunne betjenes af en mand alene. Således skal der jo lidt automatik til. Lokalbanen med pendulfart kunne således laves helt automatisk, men selvfølgelig med mulighed for selv at tage styringen. Alle "indhakkene" du ser i banen, er adgangspunkter hvor man kan komme til. Således også det "vestlige" indhak du spørger ind til.

Og en "frogjuicer"? Sådan en har jeg aldrig før hørt om Smile Man bliver jo klogere...

Giv gerne feedback!

 

Billede

__________________

Dansk epoke III og IV i DCC

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.