jeg er nybegynder, og vil gerne bygge en stor bane (synes jeg selv), jeg har et værelse til rådig hed på 3x10 meter, og har lavet dette udkast:
eg vil meget gerne høre hvad i synes og gerne komme med kommentarer, både positive og negative.
Jeg bruger C-Skinner.
LayoutThorben
__________________
Rinkenæs, 6300 Gråsten.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.199
Da' Thorben.
Prøv at læse online hjælpen angående billeder.
MVH
Lars
Thorben Jensen
Pensionist
Indlæg: 7
Tak for hjælpen.
Rinkenæs, 6300 Gråsten.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.689
Jeg skriver blot i telegrafstil, som det falder mig ind !
Jeg tror, at rummet er loft, så du må lige forklare, om det er med skrå vægge ....
Du må have en ide med din bordhøjden ?
Hvorfor skal alt være så fladt !
Du må også oplyse hvilken epoke du vil lege med ( damp eller/og diesel eller med El )
Hvad er tanken med banen ud over at der en station med plads til gode toglængder, og så til venstre en slags rangerterræn.
Er der ingen anden station ?
Hvor er evt. industrier / en havn med tilkørsel spor ?
Ellers er der det med bordbredder, der er alt dybe, hvor det f.eks. på det nederste bord er en bredde på 120 cm.
Igen på den nederst del er der yderst til højre en runddel, hva' er din tanke med den ?
Også fra stationen er en kurve fra spor 4, der igen ender på stationen - hva' er tanken her / er der for at vende et damplokomotiv ?
I mine øjne er det blot lige strækninger med præcise 90 graders sving med samme radier, det bliver kedelig i mine øjne !
Hvor skal der være bymæssig bebyggelse ?
Jeg kunne blive ved, men kan kun anbefale dig at komme ud at kigge på andre baner eller klubber i dit område.
Så du skulle måske starte med her på Sporskiftet med at fortælle, hvilken by du bor i og så spørge/håbe på, om der var nogle i din nærhed, der vil vise deres bane frem ......
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Thorben Jensen
Pensionist
Indlæg: 7
Jeg skriver blot i telegrafstil, som det falder mig ind ! - fint
Jeg tror, at rummet er loft, så du må lige forklare, om det er med skrå vægge .... Det er med skrå vægge
Du må have en ide med din bordhøjden ? 70 cm.
Hvorfor skal alt være så fladt ! - Jeg ikke prøvet at lave noget i højden endnu, men gerne prøve
Du må også oplyse hvilken epoke du vil lege med ( damp eller/og diesel eller med El ), Mest el og Diesel
Hvad er tanken med banen ud over at der en station med plads til gode toglængder, og så til venstre en slags rangerterræn. - Jeg vil gerne have mulighed for lange tog og til venstre er min ide at have en opbevaring for de tog der ikke kører.
Er der ingen anden station ? Ikke endnu, men måske du har en god ide?
Hvor er evt. industrier / en havn med tilkørsel spor ? - ikke endnu
Ellers er der det med bordbredder, der er alt dybe, hvor det f.eks. på det nederste bord er en bredde på 120 cm. Det er for at få god plads.
Igen på den nederst del er der yderst til højre en runddel, hva' er din tanke med den ? Det var bare for at lave en lang bane
Også fra stationen er en kurve fra spor 4, der igen ender på stationen - hva' er tanken her / er der for at vende et damplokomotiv ? Ideen er at lave muligheden for at vende et tog. Det har jeg set bliver gjort i sydfrika, med det blå tog.
I mine øjne er det blot lige strækninger med præcise 90 graders sving med samme radier, det bliver kedelig i mine øjne ! Du har ret, jeg tager gerne imod forslag til forbedring.
Hvor skal der være bymæssig bebyggelse ? ??
Jeg kunne blive ved, men kan kun anbefale dig at komme ud at kigge på andre baner eller klubber i dit område.
Så du skulle måske starte med her på Sporskiftet med at fortælle, hvilken by du bor i og så spørge/håbe på, om der var nogle i din nærhed, der vil vise deres bane frem ...... Jeg bor i sønderjyland, Gråsten.
Mange tak for din interesse.
Rinkenæs, 6300 Gråsten.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.689
Jeg bevæger mig ned gennem dine svar !
Bordhøjde på 70 cm / Det er sikkert en god ide med de skrå vægge - så dit landskab i det rum er ikke til høje bjerge ( min egen erfaring, da vores bane også er med skrå vægge ).
Jeg kan på en måde god lide, at du ikke tænker på at få gemt dine togstammer under bordet, og de 70cm giver begrænsninger
Det næste med "fladt" er kun opad men også nedad, så jeg vil anbefale at du kun har plade under dine stationer, resten bygger du op med strimler og gerne med med variation mellem de to spor, og det bagerste ser bedst ud, når det ligger lidt over det andet, fordi det giver mere dybde !
Din epoke må så være 4 og fremad - altså ind i 1970 og fremad = meget lange togstammer + lange vogne ( huske det med din vogne o.s.v. ), men en bane kræver altså adgang til remiser = reparation + olie !
Hvis du også vil kører med godstog, skal de vel også afleveres et eller andet sted.
En anden station med 3-4 spor på den anden side giver lidt mere mening. Så hver sted en industri/havn, hvor der er noget at hente eller levere. Men ved station plejer der at være en by med huse og biler o.s.v.
Find et sted og check hvor langt du kan række, når du bliver ældre - 120 cm er langt uden at vælte noget med en evt. "mave" !
Det med runddelen til højre / din forklaring synes ikke findes i den virkelige verden .....
Det med trekanten til vende lokomotiver er god, men måske skulle du lave et remise område til højre, det vil give liv ( + fjerne den unødvendige runddel ) + lave en trekant, der kan vende dine lokomotiver hvis der er damp.
For at skal skabe variation på sporlægningen, ligger man spor i det danske landskab efter bakker / åer o.s.v., så lav små sving og fra tid til anden lade dobbeltsporet få længere afstand & højde ...
I den virkelig verden - også når du kører bil - starter en kurve med større radius, der arbejder sig mod en mindre, og så igen med en større, når der køres ligeud, så arbejd med det, men 90 grader hver gang, det er YT ......................
Du bor i Gråsten uden jernbane, men da skinnerne blev lagt, var det fra by -> by, og byer med gode forbindelse & industrier/havne blev store !
Men det var aldrig lige linier, for sognerødderne havde stor magt !
En flot modeljernbane indeholder alt hvad du kender !
Så må du finde andre, der evt. har helt andre meninger, jeg synes, at jeg har skrevet nok .
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Indlæg: 161
Hej Torben.
)

Der er lige så mange måder at bygge en modeljernbane på, som der er modelbanetosser og, du skal selvfølgelig finde den måde, som passer bedst til dig.
3 x 10 meter er rigtig god plads men, der kan også blive rigtig meget at fortryde hvis, man får startet på at bygge så stor en bane og, efter et års tid eller to's byggeri opdager at, man egentlig helst vil noget andet...
Så mit råd til dig vil være at, give dig selv gooood tid til planlægningen.
De gange jeg selv har planlagt en ny bane, har det taget ca 1 år at komme så langt i planlægningen at, jeg har turde gå i gang med byggeriet. (Og alligevel er jeg startet forfra flere gange...
Der er også god hjælp at hente på Youtube til planlægningen.
Prøv f.eks at se på Martin fra Sverige, som netop er gået i gang med et nyt anlæg: https://www.youtube.com/watch?v=dvY0Dk8z8-8&t=966s
Han har flere videoer med tips til planlægning af ny bane
Der er flere andre videoer om emnet, her er et par eksempler, jeg selv har haft glæde af:
https://www.youtube.com/watch?v=N_7y04jKPZA&t=8s
https://www.youtube.com/watch?v=oJL8DZO5mks
Men, som tidligere skrevet, så er det dig, der bestemmer hvordan, din modelbane skal være. Så foran dig ligger der en stor opgave i form af at finde ud af hvad, der giver dig mest glæde ved hobbyen.
Du kan lige så godt fra starten af acceptere at, du ikke kan det hele - heller ikke på 3 x 10 meter
"Bygger01" har allerede skrevet en hel del rigtig gode råd, du bør tage med i dine overvejelser.
Vil du bare nyde at se togene køre rundt i et smukt landskab - evt styret automatisk via en computer
Eller vil du selv kører alle togene.
Vil du være alene om at køre eller, skal I kunne være flere om legen
Skal det være persontrafikken eller godstrafikken, du satser på
Vil du hellere rangerer end bare se togene kører.
Vil du køre med lange eller korte vogne - lange vogne passer rigtig dårligt sammen med skarpe kurver
I den virkelige verden kører togene altid fra et sted til et andet og, der er et formål med kørslen. Så du bør også finde ud af om, du gerne vil simulere noget, der kunne ligne virkeligheden eller, om du hellere vil køre paradekørsel med flotte togstammer.
Der er mange spørgsmål at tage stilling til men, svarene er alt afgørende for hvordan, du skal bygge din bane for at have mest glæde og fornøjelse af den i lang tid.
Besøg alle de klubber og modeljernbaner, du kan komme i nærheden af, og mærk hver gang efter i dig selv hvad, det er ved legen med togene, der giver dig den største følelse af glæde.
Det er DE ting, der giver dig størst glæde, du skal satse på at bygge ind i din egen bane.
Start eventuelt med at bygge en lidt mindre bane og leg - leg - leg, mens du igen mærker efter i dig selv hvad, der giver dig størst glæde.
Når du ved hvad, du gerne vil, er det nemmere at finde en god plan
Så giv dig god tid til at finde ud af hvad, du vil. Og giv dig derefter god tid til at lave en ordentlig planlægning
Og nu har jeg vidst skrevet rigeligt
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
Thorben Jensen
Pensionist
Indlæg: 7
Hej Jørgen Steff
Tak for din grundige mail og de mange gode råd – jeg sætter stor pris på din erfaring og dine betragtninger.
Jeg kan godt følge dine tanker om bordhøjden på 70 cm og de skrå vægge. Det giver mening, at jeg skal tænke landskabet lavere i det rum. Jeg vil nok også overveje din idé om at bygge op med strimler i stedet for plader, så jeg får mere variation og dybde, især i de bagerste spor. At hæve det bageste spor er noget, jeg vil arbejde ind i designet.
Min bane bliver inspireret af epoke 4 og fremad – det passer godt med mine planer om længere togstammer og moderne vogne. Jeg har også tænkt på nødvendigheden af et remiseområde til reparation og vedligeholdelse – det giver god mening at fjerne runddelen og arbejde med en trekant i stedet, især hvis jeg skal have plads til damplokomotiver.
Godstog og industriområder er også en vigtig del af planen. Jeg kan godt lide ideen om at tilføje en station på den anden side med en mindre by og nogle aktiviteter som en havn eller en industri. Det vil give banen mere liv og variation.
Jeg er glad for din påmindelse om rækkevidden – 120 cm kan være en udfordring, men heldigvis er jeg 1,96 meter høj og uden en stor mave, så det burde gå an.
Når det kommer til sporlægningen, vil jeg tage dine råd til mig omkring mere naturlige sving og at undgå for mange 90-graders vinkler. At skabe mere realistiske kurver og afstandsvariation i dobbeltsporene vil helt sikkert give et mere troværdigt udtryk.
Gråsten har ikke en jernbane i dag, men jeg planlægger at tage inspiration fra Sønderborg og området omkring. Det burde give et solidt udgangspunkt for at skabe noget, der både føles lokalt og realistisk.
Tak igen for dine input – de har givet mig mange gode ideer, og jeg går straks i gang med at tænke dem ind i mit design.
Bedste hilsner,
Thorben Jensen
Rinkenæs, 6300 Gråsten.
Thorben Jensen
Pensionist
Indlæg: 7
Hej Knarbjerg,
Tak for din omfattende og meget inspirerende mail – jeg værdsætter virkelig, at du har taget dig tid til at dele din erfaring og tanker om modeljernbaner.
Jeg er helt enig i, at der er lige så mange måder at bygge en modeljernbane på, som der er entusiaster. For mig er målet at skabe en bane, der både giver glæde ved at køre togene og udfordrer mine evner inden for planlægning og automation.
Som du nævner, er planlægningen afgørende, og jeg har allerede brugt meget tid på at gennemtænke mine ønsker. Med over 50 års erfaring inden for IT har jeg valgt at gå all-in på automatisering. Derfor har jeg investeret i en CS3+ for at kunne programmere og styre banen optimalt. Automatiseringen er en stor del af glæden for mig – at få alt til at fungere præcist og effektivt er både en hobby i sig selv og en måde at få mest muligt ud af banen.
Jeg planlægger at genopbygge banen helt fra bunden, og jeg har besluttet at bruge R1, R2, R3 samt R4 kurver for at få en god balance mellem realisme og pladsudnyttelse. Mit fokus bliver også på at skabe variation i sporene og landskabet, så der både er noget at se på og et realistisk flow i togkørslen.
De videoer, du har linket til, er meget interessante – tak for det! Jeg har allerede kigget på nogle af dem og vil helt sikkert dykke dybere ned i Martin fra Sveriges projekt og de andre eksempler. Det er fantastisk at kunne lære fra andres erfaringer og idéer.
Jeg vil fortsætte med at tage mig god tid til planlægningen og samtidig tage dine råd om at besøge klubber og modeljernbaner til mig. Det giver altid ny inspiration at se, hvad andre har gjort, og hvordan de har løst deres udfordringer.
Tak igen for dine gode input – de har givet mig både inspiration og noget at reflektere over.
Bedste hilsner,
Thorben Jensen
Rinkenæs, 6300 Gråsten.
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Indlæg: 161
Jeg planlægger at genopbygge banen helt fra bunden, og jeg har besluttet at bruge R1, R2, R3 samt R4 kurver for at få en god balance mellem realisme og pladsudnyttelse. Mit fokus bliver også på at skabe variation i sporene og landskabet, så der både er noget at se på og et realistisk flow i togkørslen.
Jeg vil anbefale helt at undgå R1 og R2 kurver.
Du har SÅ meget plads at, du kan bygge det flotteste modelbaneanlæg uden de mindste kurveradier og, især R1 er ofte årsag til problemer med kørsel med lange vogne, når man læser diverse indlæg på nettet.
Det giver sjældent det bedste resultat at prøve at få så mange spor ind på anlægget, som muligt. Det gode gamle ordsprog "less is more" er stadig værd at efterleve - hvis man kan
God fornøjelse og held og lykke med projektet
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
ptmadsn
Indlæg: 106
Hej!
Nu bor du jo tilsyneladende ikke i byen Gråsten. Havde det været tilfældet burde du vide at der er jernbane i byen.
Lad det nu ligge. Venligst forklar hvad er grunden til at du kaster dig over modeljernbane hobbyen. Har du materiel fra din tidligere ungdom du ønsker at se køre igen, evt. lidt nostalagi eller er det forholdsvis ny indkøbt materiel der er tale om. eller bare en vild ide.
Du nævner noget om IT igennem mange år der trækker en smule. Nu er IT jo et vidt begreb, er du i stand tiI at læse og programmere enheder burde du jo nok investere i en billigere central som en CS3+. Evt. en ROCO eller noget andet med en tilgængelig protokol .
Vedrørende sporplanlægning, Brug fantasien menneske. Når du nu bor i omegnen af Gråsten kunne en bane med Tinglev jo fint være hovedtemaet, med spor både mod nord og syd til nogle skjulte banegårde, eks Kolding i nord og Padborg i syd med forbindelse til Europa. Så kunne der jo køres med DSB og internationale tog på en dobbelt hovedstrækning og så sidebanen Tinglev, Sønderborg med havn og industri hvor kun fantasien sætter sine grænser.
Venlig hilsen
Peter Madsen
Thorben Jensen
Pensionist
Indlæg: 7
Hej Peter Madsen,
Tak for din mail og dine forslag til min kommende modeljernbane.
Du har helt ret – der er selvfølgelig en jernbane i Gråsten. Det havde jeg bare glemt i farten, så tak for at gøre mig opmærksom på det. Jeg er lige flyttet til byen fra Sønderborg, så måske er det derfor, det ikke lå øverst i bevidstheden.
Min interesse for modeljernbaner handler både om nostalgi og min baggrund som softwareudvikler. Jeg havde Märklin som barn og valgte mærket igen, da jeg startede på denne hobby. Ikke fordi jeg stadig havde noget materiel fra dengang, men fordi Märklin vækkede minder og er kendt for kvalitet. Jeg synes også, det er spændende at kunne programmere og automatisere banens funktioner – det giver mig mulighed for at kombinere en kreativ hobby med min interesse for IT.
Jeg har allerede en Märklin CS3+, som jeg synes giver mange muligheder for at dykke ned i både drift og automation. Jeg sætter også stor pris på dit forslag om at lade banen tage udgangspunkt i området her omkring Gråsten. Idéen med at have Tinglev som tema med forbindelse til større banegårde som Kolding og Padborg tiltaler mig meget. Kombinationen af DSB-tog og internationale strækninger med tilhørende industri og havneområder åbner virkelig op for mange muligheder, hvor jeg kan lade fantasien få frit spil.
Tak for dine input – de er meget inspirerende, og jeg tager dem med i mine videre planer.
Venlig hilsen,
Thorben Jensen
Rinkenæs, 6300 Gråsten.
Thorben Jensen
Pensionist
Indlæg: 7
Hej Knarbjerg
Jeg har set dine videoer, de er flotte og det ligner et kæmpe arbejde du har lagt i det,
Flot flot.
Rinkenæs, 6300 Gråsten.
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Indlæg: 161
Hej Knarbjerg
Jeg har set dine videoer, de er flotte og det ligner et kæmpe arbejde du har lagt i det,
Flot flot.
Tak for de pæne ord Torben.
Og ja, det har da holdt mig væk fra sofaen og computeren nogle timer
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Hej Torben,
Dejligt med saa meget plads, og at du har mod paa et stort projekt.
MEN... Med al respekt, -og jeg er virkelig ikke ude paa at fornaerme dig eller andre; Det baneforslag er IKKE godt!
Andre har allerede naevnt nogle af de typiske fejl; Alle spor parallelt langs anlaegskanten, alt i eet flat lag, unoedvendige dobbelte S-kurver. Manglende logik i sporfoeringen, etc...
Saa mit foerste forslag maa vaere; Lad vaere med at skrue skinnerne fast og dekorere anlaegget endnu, for jeg tror at du hurtigt vil finde udaf at der skal laves en del spor-aendringer.
Men byg endelig banen -og mange andre baner; Laeg skinnerne paa forskellige maader igen-og-igen, indtil du finder ud af noget som giver et resultat du kan leve med!
Jeg vil isaer foreslaa at du proever foelgende; Lav en punkt-til-punkt bane, hvor hele banen er een stor et-spoeret oval, klemt sammen i midten saa det ligner en dobbeltsporet straekning, og i hver ende skal der vaere nogle parkeringspor saa togene kan skifes til at koere. (="dogbone" med skyggestationer i begge ender).
For afveksling kan du lave en station i midten af denne sammenklemte oval, hvor der f.eks. kan vaere tilslutning af en et-sporet sidebane, industri, BW, etc.
(Ja, jeg har netop beskrevet min egen bane, men eftert at have leget med 100-vis af forskellige anlaegsformer hele livet, er det helt klart den bedste loesning. -for mig...)
Til trods for de skraa vaegge og den manglende anlaegshoejde ville jeg forsoege at faa lavet noget i flere lag. -Osse hvis vi bare taler om 2 lag, for at faa de naevnte "skyggestationer" gemt vaek. (OBS; Dette er et stort arbejde, og ikke saa nemt hvis man er nybegynder udi den slags)
Man kan faktisk aldrig have for mange parkeringspor -eller skyggestationer...
Da mit eget anlaeg endnu ikke er dekoreret, kan man snildt se alle sporfoeringer; Jeg har nogle videoer paa YouTube, og min kanal hedder "hxmiesa"...
https://www.youtube.com/results?search_query=hxmiesa
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.689
Til Hoexbroe
I din video kan man se - den var forøvrigt god - fordelen ved et rum med lodrette vægge, da det giver muligheder for at lave et ostelandskab med bjerge og skinneføringer, som vrider sig med flotte kurver ind og ud mellem hinanden.
Den viser også fordelen ved brug af flexskinnerne !
Men til sidst i videoen stopper et godstog på en station på sporet tættest på bygningen, men indkørselssignalet er stadigvæk på grønt !
Video viser meget blinkende lys i dine signaler - så du bruger sikkert AC - så er det mere synlig, fordi vi kigger på video ( fordi jeg bruger også AC & LED og her man det slet ikke ) ?
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Hej bygger01,
Glaeder mig at du synes at videoen var god. Undrer mig dog over HVILKEN video du har set¿?
Men til sidst i videoen stopper et godstog på en station på sporet tættest på bygningen, men indkørselssignalet er stadigvæk på grønt !
Video viser meget blinkende lys i dine signaler - så du bruger sikkert AC - så er det mere synlig, fordi vi kigger på video ( fordi jeg bruger også AC & LED og her man det slet ikke ) ?
Ved ikke hvad du referer til. Tror ikke at man kan se indkoerselessignaler i samme billede som stations-spor.
Under alle omstaendigheder er systemet old-school analog, og signaler og spor-stroem folges ad; Hvis et signal er groent, er der stroem i sporet.
(Hvis du henviser til signaler paa sidebanen, saa er indkoerselssignalerne her ikke tilsluttet styringen endnu.)
Flimrende LEDs ses kun paa videoen. Ikke i real life.
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.689
Hej bygger01,
Glaeder mig at du synes at videoen var god. Undrer mig dog over HVILKEN video du har set¿?
Men til sidst i videoen stopper et godstog på en station på sporet tættest på bygningen, men indkørselssignalet er stadigvæk på grønt !
Video viser meget blinkende lys i dine signaler - så du bruger sikkert AC - så er det mere synlig, fordi vi kigger på video ( fordi jeg bruger også AC & LED og her man det slet ikke ) ?
Ved ikke hvad du referer til. Tror ikke at man kan se indkoerselessignaler i samme billede som stations-spor.
Under alle omstaendigheder er systemet old-school analog, og signaler og spor-stroem folges ad; Hvis et signal er groent, er der stroem i sporet.
(Hvis du henviser til signaler paa sidebanen, saa er indkoerselssignalerne her ikke tilsluttet styringen endnu.)
Flimrende LEDs ses kun paa videoen. Ikke i real life.
Jeg kan godt forstå, at du undrer dig, for det gør jeg også nu !
Jeg brugte dit link og så en video af en bane - med K skinner - der var under opførelse og uden særlig meget landskab, men dog til slut en mindre station, og det er den video, jeg har skrevet om.
Nu har jeg prøvet igen, og så dukker en helt anden video op fra et kælderlignende rum !
Der er også gravet lidt dybere, og her dukkede rigtig mange video'er op, lavet af dig !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).