Picture

Trads

Indlæg: 70

PB

Hvad bruger I til at bygge på??

Hej allesammen. 

Nu skal jeg endelig igang med at bygge. Hvilke plader bruger I til et fast stående anlæg??

 

Mvh og på forhånd tak

Trads

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

Trads skrev:

Hej allesammen. 

Nu skal jeg endelig igang med at bygge. Hvilke plader bruger I til et fast stående anlæg??

 

Mvh og på forhånd tak

Trads

Hej Trads

Helt klart krydsfinér!

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

esben2009

Greve

Indlæg: 290

PB  Blog

Som egentlig bundplade vil jeg anbefale dig en 2 cm tyk spånplade.

__________________

De bedste toghilsner

Esben + John Larsen

Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ty2 406

Frederikssund

Indlæg: 131

PB

Hej.

Jeg vil anbefale krydsfiner. Det er det jeg selv bruger, og det er også det der bruges i den klub jeg er medlem af.  

__________________

Venlig Hilsen.

Peter Wiese.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Trads

Indlæg: 70

PB

Ty2 406 skrev:

Hej.

Jeg vil anbefale krydsfiner. Det er det jeg selv bruger, og det er også det der bruges i den klub jeg er medlem af.  

Hvilke tykkelse? 

Like 0 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 270

PB

Jeg vil også anbefale krydsfinér. Det er en stabil plade, der er let at save, skrue og sømme i.

Plader af sammenpresset træ, som fx masonit, MDF og krydsfiner vil jeg ikke anbefale, da de er hårde og dermed svære at skrue i, ligesom fx MDF er meget tung.

Når du skal vælge krydsfiner, så kan du gøre det med pengepungen -det behøver ikke at være birketræsfinér eller 1.sorteringsplader eftersom der jo sikkert skal plastres til med landskab ovenpå. Dog vil jeg undgå visse typer eksotisk x-finér, da de kan være meget hårde og dermed svære at sømme i (bitter erfaring). En fyrretræsfinér er ofte helt perfekt til at bygge modeljernbane op på.

 

Tykkelsen afgøres af hvordan din konstruktion er. 

Det billigste og oftest tilstrækkelige, er at vælge 16mm x-finér i fyr, som i stor stil bliver brugt af tømrere til alle mulige former for konstruktion og derfor er let at få fat i. En eller anden form for afstivning er så nødvendig -fx i form af en rammekonstruktion.

Hvis konstruktionen skal være let, så kan du gå ned i tykkelse, men nok ikke under 12mm. Så skal du sørge for en god afstivning af pladerne.

Mange foretrækker også, at lave en åben konstruktion, hvor det kun er der hvor der skal være spor og veje/huse, der er underlag. Landskabet opbygges så af en let konstruktion af fx pu-skum, papmaché, gipsgaze på net, eller en helt 7.måde at få form på landskabet. I det tilfælde kan du nok heller ikke gå under 12mm for at få stabilitet under sporene. 

De bedste toghilsner

Cristian

 

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Trads

Indlæg: 70

PB

CBorch skrev:

Jeg vil også anbefale krydsfinér. Det er en stabil plade, der er let at save, skrue og sømme i.

Plader af sammenpresset træ, som fx masonit, MDF og krydsfiner vil jeg ikke anbefale, da de er hårde og dermed svære at skrue i, ligesom fx MDF er meget tung.

Når du skal vælge krydsfiner, så kan du gøre det med pengepungen -det behøver ikke at være birketræsfinér eller 1.sorteringsplader eftersom der jo sikkert skal plastres til med landskab ovenpå. Dog vil jeg undgå visse typer eksotisk x-finér, da de kan være meget hårde og dermed svære at sømme i (bitter erfaring). En fyrretræsfinér er ofte helt perfekt til at bygge modeljernbane op på.

 

Tykkelsen afgøres af hvordan din konstruktion er. 

Det billigste og oftest tilstrækkelige, er at vælge 16mm x-finér i fyr, som i stor stil bliver brugt af tømrere til alle mulige former for konstruktion og derfor er let at få fat i. En eller anden form for afstivning er så nødvendig -fx i form af en rammekonstruktion.

Hvis konstruktionen skal være let, så kan du gå ned i tykkelse, men nok ikke under 12mm. Så skal du sørge for en god afstivning af pladerne.

Mange foretrækker også, at lave en åben konstruktion, hvor det kun er der hvor der skal være spor og veje/huse, der er underlag. Landskabet opbygges så af en let konstruktion af fx pu-skum, papmaché, gipsgaze på net, eller en helt 7.måde at få form på landskabet. I det tilfælde kan du nok heller ikke gå under 12mm for at få stabilitet under sporene. 

De bedste toghilsner

Cristian

 

Tak for det rigtig gode svar. Selv om du modsiger dig selv i anden linje Smile Jeg må se om jeg kan finde noget billigt krydsfiner da jeg skal bruge en del meter. Byggemarkeds priserne er lidt dyrer i de tykkelser

Like 0 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 590

PB  Blog

Jeg bruger OSB plader, det er en meget grov krydsfiner som er dejlig billig. Hvis du har en Jem & Fix i nærheden, så gå derind, de er som regel noget billigere end f. eks. Silvan.

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Spånplader som jeg selv bruger, er billige at få fat i og nemme at save til mm. Byggemarkederne vil også gerne save dem til i passende størrelser, til en rimelig penge, så man ikke selv skal gøre dette. Men enig, de er lidt besværlige at skrue noget fast i, men det kan nu sagtens lade sig gøre. Det er også meget solidt. Min helix der er lavet af krydsfiner, har "slået sig" lidt på trods af at det hele er placeret i et opvarmet rum. Dette har spånpladerne ikke.  

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 270

PB

Trads skrev:

CBorch skrev:

Jeg vil også anbefale krydsfinér. Det er en stabil plade, der er let at save, skrue og sømme i.

Plader af sammenpresset træ, som fx masonit, MDF og krydsfiner vil jeg ikke anbefale, da de er hårde og dermed svære at skrue i, ligesom fx MDF er meget tung.

Når du skal vælge krydsfiner, så kan du gøre det med pengepungen -det behøver ikke at være birketræsfinér eller 1.sorteringsplader eftersom der jo sikkert skal plastres til med landskab ovenpå. Dog vil jeg undgå visse typer eksotisk x-finér, da de kan være meget hårde og dermed svære at sømme i (bitter erfaring). En fyrretræsfinér er ofte helt perfekt til at bygge modeljernbane op på.

 

Tykkelsen afgøres af hvordan din konstruktion er. 

Det billigste og oftest tilstrækkelige, er at vælge 16mm x-finér i fyr, som i stor stil bliver brugt af tømrere til alle mulige former for konstruktion og derfor er let at få fat i. En eller anden form for afstivning er så nødvendig -fx i form af en rammekonstruktion.

Hvis konstruktionen skal være let, så kan du gå ned i tykkelse, men nok ikke under 12mm. Så skal du sørge for en god afstivning af pladerne.

Mange foretrækker også, at lave en åben konstruktion, hvor det kun er der hvor der skal være spor og veje/huse, der er underlag. Landskabet opbygges så af en let konstruktion af fx pu-skum, papmaché, gipsgaze på net, eller en helt 7.måde at få form på landskabet. I det tilfælde kan du nok heller ikke gå under 12mm for at få stabilitet under sporene. 

De bedste toghilsner

Cristian

 

Tak for det rigtig gode svar. Selv om du modsiger dig selv i anden linje Smile Jeg må se om jeg kan finde noget billigt krydsfiner da jeg skal bruge en del meter. Byggemarkeds priserne er lidt dyrer i de tykkelser

Cool Godt set Laughing out loud Jeg mente selvfølgelig spånplade og ikke krydsfinér.

og så er der selvfølgelig tale om plader af sammenpresset træsmuld, da krydsfinér vel egentlig også er en slags sammenpresset træ Wink

De bedste toghilsner og et ønske om at du finder det underlag der passer dig bedst.

Cristian

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.