Jeg vil også anbefale krydsfinér. Det er en stabil plade, der er let at save, skrue og sømme i.
Plader af sammenpresset træ, som fx masonit, MDF og krydsfiner vil jeg ikke anbefale, da de er hårde og dermed svære at skrue i, ligesom fx MDF er meget tung.
Når du skal vælge krydsfiner, så kan du gøre det med pengepungen -det behøver ikke at være birketræsfinér eller 1.sorteringsplader eftersom der jo sikkert skal plastres til med landskab ovenpå. Dog vil jeg undgå visse typer eksotisk x-finér, da de kan være meget hårde og dermed svære at sømme i (bitter erfaring). En fyrretræsfinér er ofte helt perfekt til at bygge modeljernbane op på.
Tykkelsen afgøres af hvordan din konstruktion er.
Det billigste og oftest tilstrækkelige, er at vælge 16mm x-finér i fyr, som i stor stil bliver brugt af tømrere til alle mulige former for konstruktion og derfor er let at få fat i. En eller anden form for afstivning er så nødvendig -fx i form af en rammekonstruktion.
Hvis konstruktionen skal være let, så kan du gå ned i tykkelse, men nok ikke under 12mm. Så skal du sørge for en god afstivning af pladerne.
Mange foretrækker også, at lave en åben konstruktion, hvor det kun er der hvor der skal være spor og veje/huse, der er underlag. Landskabet opbygges så af en let konstruktion af fx pu-skum, papmaché, gipsgaze på net, eller en helt 7.måde at få form på landskabet. I det tilfælde kan du nok heller ikke gå under 12mm for at få stabilitet under sporene.
De bedste toghilsner
Cristian
__________________
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
Jeg vil også anbefale krydsfinér. Det er en stabil plade, der er let at save, skrue og sømme i.
Plader af sammenpresset træ, som fx masonit, MDF og krydsfiner vil jeg ikke anbefale, da de er hårde og dermed svære at skrue i, ligesom fx MDF er meget tung.
Når du skal vælge krydsfiner, så kan du gøre det med pengepungen -det behøver ikke at være birketræsfinér eller 1.sorteringsplader eftersom der jo sikkert skal plastres til med landskab ovenpå. Dog vil jeg undgå visse typer eksotisk x-finér, da de kan være meget hårde og dermed svære at sømme i (bitter erfaring). En fyrretræsfinér er ofte helt perfekt til at bygge modeljernbane op på.
Tykkelsen afgøres af hvordan din konstruktion er.
Det billigste og oftest tilstrækkelige, er at vælge 16mm x-finér i fyr, som i stor stil bliver brugt af tømrere til alle mulige former for konstruktion og derfor er let at få fat i. En eller anden form for afstivning er så nødvendig -fx i form af en rammekonstruktion.
Hvis konstruktionen skal være let, så kan du gå ned i tykkelse, men nok ikke under 12mm. Så skal du sørge for en god afstivning af pladerne.
Mange foretrækker også, at lave en åben konstruktion, hvor det kun er der hvor der skal være spor og veje/huse, der er underlag. Landskabet opbygges så af en let konstruktion af fx pu-skum, papmaché, gipsgaze på net, eller en helt 7.måde at få form på landskabet. I det tilfælde kan du nok heller ikke gå under 12mm for at få stabilitet under sporene.
De bedste toghilsner
Cristian
Tak for det rigtig gode svar. Selv om du modsiger dig selv i anden linje Jeg må se om jeg kan finde noget billigt krydsfiner da jeg skal bruge en del meter. Byggemarkeds priserne er lidt dyrer i de tykkelser
Jeg bruger OSB plader, det er en meget grov krydsfiner som er dejlig billig. Hvis du har en Jem & Fix i nærheden, så gå derind, de er som regel noget billigere end f. eks. Silvan.
__________________
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Spånplader som jeg selv bruger, er billige at få fat i og nemme at save til mm. Byggemarkederne vil også gerne save dem til i passende størrelser, til en rimelig penge, så man ikke selv skal gøre dette. Men enig, de er lidt besværlige at skrue noget fast i, men det kan nu sagtens lade sig gøre. Det er også meget solidt. Min helix der er lavet af krydsfiner, har "slået sig" lidt på trods af at det hele er placeret i et opvarmet rum. Dette har spånpladerne ikke.
Mvh
Claus
__________________
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Jeg vil også anbefale krydsfinér. Det er en stabil plade, der er let at save, skrue og sømme i.
Plader af sammenpresset træ, som fx masonit, MDF og krydsfiner vil jeg ikke anbefale, da de er hårde og dermed svære at skrue i, ligesom fx MDF er meget tung.
Når du skal vælge krydsfiner, så kan du gøre det med pengepungen -det behøver ikke at være birketræsfinér eller 1.sorteringsplader eftersom der jo sikkert skal plastres til med landskab ovenpå. Dog vil jeg undgå visse typer eksotisk x-finér, da de kan være meget hårde og dermed svære at sømme i (bitter erfaring). En fyrretræsfinér er ofte helt perfekt til at bygge modeljernbane op på.
Tykkelsen afgøres af hvordan din konstruktion er.
Det billigste og oftest tilstrækkelige, er at vælge 16mm x-finér i fyr, som i stor stil bliver brugt af tømrere til alle mulige former for konstruktion og derfor er let at få fat i. En eller anden form for afstivning er så nødvendig -fx i form af en rammekonstruktion.
Hvis konstruktionen skal være let, så kan du gå ned i tykkelse, men nok ikke under 12mm. Så skal du sørge for en god afstivning af pladerne.
Mange foretrækker også, at lave en åben konstruktion, hvor det kun er der hvor der skal være spor og veje/huse, der er underlag. Landskabet opbygges så af en let konstruktion af fx pu-skum, papmaché, gipsgaze på net, eller en helt 7.måde at få form på landskabet. I det tilfælde kan du nok heller ikke gå under 12mm for at få stabilitet under sporene.
De bedste toghilsner
Cristian
Tak for det rigtig gode svar. Selv om du modsiger dig selv i anden linje Jeg må se om jeg kan finde noget billigt krydsfiner da jeg skal bruge en del meter. Byggemarkeds priserne er lidt dyrer i de tykkelser
Godt set Jeg mente selvfølgelig spånplade og ikke krydsfinér.
og så er der selvfølgelig tale om plader af sammenpresset træsmuld, da krydsfinér vel egentlig også er en slags sammenpresset træ
De bedste toghilsner og et ønske om at du finder det underlag der passer dig bedst.
Cristian
__________________
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Hej allesammen.
Nu skal jeg endelig igang med at bygge. Hvilke plader bruger I til et fast stående anlæg??
Mvh og på forhånd tak
Trads
Hej Trads
Helt klart krydsfinér!
Med venlig hilsen
Skott
esben2009
Greve
Indlæg: 290
Som egentlig bundplade vil jeg anbefale dig en 2 cm tyk spånplade.
De bedste toghilsner
Esben + John Larsen
Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8
Ty2 406
Frederikssund
Indlæg: 131
Hej.
Jeg vil anbefale krydsfiner. Det er det jeg selv bruger, og det er også det der bruges i den klub jeg er medlem af.
Venlig Hilsen.
Peter Wiese.
Trads
Indlæg: 70
Hej.
Jeg vil anbefale krydsfiner. Det er det jeg selv bruger, og det er også det der bruges i den klub jeg er medlem af.
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 270
Jeg vil også anbefale krydsfinér. Det er en stabil plade, der er let at save, skrue og sømme i.
Plader af sammenpresset træ, som fx masonit, MDF og krydsfiner vil jeg ikke anbefale, da de er hårde og dermed svære at skrue i, ligesom fx MDF er meget tung.
Når du skal vælge krydsfiner, så kan du gøre det med pengepungen -det behøver ikke at være birketræsfinér eller 1.sorteringsplader eftersom der jo sikkert skal plastres til med landskab ovenpå. Dog vil jeg undgå visse typer eksotisk x-finér, da de kan være meget hårde og dermed svære at sømme i (bitter erfaring). En fyrretræsfinér er ofte helt perfekt til at bygge modeljernbane op på.
Tykkelsen afgøres af hvordan din konstruktion er.
Det billigste og oftest tilstrækkelige, er at vælge 16mm x-finér i fyr, som i stor stil bliver brugt af tømrere til alle mulige former for konstruktion og derfor er let at få fat i. En eller anden form for afstivning er så nødvendig -fx i form af en rammekonstruktion.
Hvis konstruktionen skal være let, så kan du gå ned i tykkelse, men nok ikke under 12mm. Så skal du sørge for en god afstivning af pladerne.
Mange foretrækker også, at lave en åben konstruktion, hvor det kun er der hvor der skal være spor og veje/huse, der er underlag. Landskabet opbygges så af en let konstruktion af fx pu-skum, papmaché, gipsgaze på net, eller en helt 7.måde at få form på landskabet. I det tilfælde kan du nok heller ikke gå under 12mm for at få stabilitet under sporene.
De bedste toghilsner
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
Trads
Indlæg: 70
Jeg vil også anbefale krydsfinér. Det er en stabil plade, der er let at save, skrue og sømme i.
Plader af sammenpresset træ, som fx masonit, MDF og krydsfiner vil jeg ikke anbefale, da de er hårde og dermed svære at skrue i, ligesom fx MDF er meget tung.
Når du skal vælge krydsfiner, så kan du gøre det med pengepungen -det behøver ikke at være birketræsfinér eller 1.sorteringsplader eftersom der jo sikkert skal plastres til med landskab ovenpå. Dog vil jeg undgå visse typer eksotisk x-finér, da de kan være meget hårde og dermed svære at sømme i (bitter erfaring). En fyrretræsfinér er ofte helt perfekt til at bygge modeljernbane op på.
Tykkelsen afgøres af hvordan din konstruktion er.
Det billigste og oftest tilstrækkelige, er at vælge 16mm x-finér i fyr, som i stor stil bliver brugt af tømrere til alle mulige former for konstruktion og derfor er let at få fat i. En eller anden form for afstivning er så nødvendig -fx i form af en rammekonstruktion.
Hvis konstruktionen skal være let, så kan du gå ned i tykkelse, men nok ikke under 12mm. Så skal du sørge for en god afstivning af pladerne.
Mange foretrækker også, at lave en åben konstruktion, hvor det kun er der hvor der skal være spor og veje/huse, der er underlag. Landskabet opbygges så af en let konstruktion af fx pu-skum, papmaché, gipsgaze på net, eller en helt 7.måde at få form på landskabet. I det tilfælde kan du nok heller ikke gå under 12mm for at få stabilitet under sporene.
De bedste toghilsner
Cristian
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 590
Jeg bruger OSB plader, det er en meget grov krydsfiner som er dejlig billig. Hvis du har en Jem & Fix i nærheden, så gå derind, de er som regel noget billigere end f. eks. Silvan.
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Spånplader som jeg selv bruger, er billige at få fat i og nemme at save til mm. Byggemarkederne vil også gerne save dem til i passende størrelser, til en rimelig penge, så man ikke selv skal gøre dette. Men enig, de er lidt besværlige at skrue noget fast i, men det kan nu sagtens lade sig gøre. Det er også meget solidt. Min helix der er lavet af krydsfiner, har "slået sig" lidt på trods af at det hele er placeret i et opvarmet rum. Dette har spånpladerne ikke.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 270
Jeg vil også anbefale krydsfinér. Det er en stabil plade, der er let at save, skrue og sømme i.
Plader af sammenpresset træ, som fx masonit, MDF og krydsfiner vil jeg ikke anbefale, da de er hårde og dermed svære at skrue i, ligesom fx MDF er meget tung.
Når du skal vælge krydsfiner, så kan du gøre det med pengepungen -det behøver ikke at være birketræsfinér eller 1.sorteringsplader eftersom der jo sikkert skal plastres til med landskab ovenpå. Dog vil jeg undgå visse typer eksotisk x-finér, da de kan være meget hårde og dermed svære at sømme i (bitter erfaring). En fyrretræsfinér er ofte helt perfekt til at bygge modeljernbane op på.
Tykkelsen afgøres af hvordan din konstruktion er.
Det billigste og oftest tilstrækkelige, er at vælge 16mm x-finér i fyr, som i stor stil bliver brugt af tømrere til alle mulige former for konstruktion og derfor er let at få fat i. En eller anden form for afstivning er så nødvendig -fx i form af en rammekonstruktion.
Hvis konstruktionen skal være let, så kan du gå ned i tykkelse, men nok ikke under 12mm. Så skal du sørge for en god afstivning af pladerne.
Mange foretrækker også, at lave en åben konstruktion, hvor det kun er der hvor der skal være spor og veje/huse, der er underlag. Landskabet opbygges så af en let konstruktion af fx pu-skum, papmaché, gipsgaze på net, eller en helt 7.måde at få form på landskabet. I det tilfælde kan du nok heller ikke gå under 12mm for at få stabilitet under sporene.
De bedste toghilsner
Cristian
Godt set Jeg mente selvfølgelig spånplade og ikke krydsfinér.
og så er der selvfølgelig tale om plader af sammenpresset træsmuld, da krydsfinér vel egentlig også er en slags sammenpresset træ
De bedste toghilsner og et ønske om at du finder det underlag der passer dig bedst.
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV