Picture

Trads

Indlæg: 70

PB

Hjælp søges til sporplan

Hej allesammen

 

Jeg er nybegynder i modelbane verden. Har dog samlet i flere år men nu skal har jeg fået plads og så skal det frem fra under sengen Smile

Jeg køre dansk epoke 4 og bruger C-skinner.

 

Jeg har lige hurtigt tegnet en skitse, i hånden, over rummen så dimentionerne passer ikke men målene er gode nok.

Det er planen at banen skal hænge sammen, er ikke så god til vende sløjfer, det er det der er meningen med den sand farvet linje på skitsen. Ved ikke hvor brede pladerne må være men det skal vel være så man kan nå ind bagerst på pladen.

 

Er som sagt ny så mangler en del inspiration. Havde dog håbet på at få plads til et stor banegårds anlæg, evt på langsiden, og måske en eller to små andre steder på anlæget. Har to af Heljans containerkraner som jeg havde tænkt mig skulle være parallet på den ene side af trappe nedgangen og på den anden side et kulanlæg med kraner osv. 

Vil også gerne have et remise anlæg formentlig med en drejeskive.

 

Håber på at kunne få noget hjælp hvad enten der er med brudstykker eller hele banen Smile Spørg endelig løs jeg har sikkert glemt en del.

På forhånd tak.

Trads

Like 0 kan lide
Top

Picture

Trads

Indlæg: 70

PB

Billede

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej du,

lige nogle spørgsmål:

1. efter tegningen at dømme er du oppe under taget, måske hen over hanebåndene. Hvordan med isolering samt ventilation og varme. Er der isoleret efter forskrifterne vil der blive meget meget varmt om sommeren.

2. er der mulighed for lidt spor langs væggen over trappen?

3. er det rigtig forstået at der er 1,45 meter fra trappe til modsat væg?

4. hvor høj er eventuel trappegelænder?

5. der er vel skråvæg, så hvad er målene i 90 cm højde?

6. er der vinduer eller andet der skal tages hensyn til?

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Trads

Indlæg: 70

PB

Hej Ivan og tak for responsen.

Lige til at starte med. Det er en trappe opgang med et værelse på begge sider nu men jeg laver det om til et stort rum.

 

1. Alm isolering, ventilation og varme. Begge værelser har var brugt fra før jeg købte huset.

2. Ja det var min plan at lave spor hen over trappen langs væggen. Det var det jeg mente med den sand farvede streg på tegningen. Får at vise at det hele hang sammen. Det bliver lidt svære at komme til lige der så regnede bare med at der skulle ligge spor der.

3. Ja 1,45 stemmer. Der skal bare lige være plads til at jeg kan komme op og ned af trappen. Men jeg fylder ikke så meget Smile

4. Der er ingen gelænder da der er vægge til værelserne på begger sider af trappen. Så jeg laver det i den højde der skal bruges.

5. Ja der er skråvægge i to højder hvor laveste er 90 cm. Men regner heller ikke med at der er et problem om højden på banen er 80 eller 110 cm ??

6. Ja der er vinduer i begge gavle ( de to korte sider på tegningen) men ikke noget jeg regner der skal tages hensyn til.

 

Jeg er naturligvis klar på flere spørgsmål Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Trads skrev:

Er som sagt ny så mangler en del inspiration. Havde dog håbet på at få plads til et stor banegårds anlæg, evt på langsiden, og måske en eller to små andre steder på anlæget. Har to af Heljans containerkraner som jeg havde tænkt mig skulle være parallet på den ene side af trappe nedgangen og på den anden side et kulanlæg med kraner osv.

Hej Trads

Hvad mener du med kulkraner:
Vil du have et elværk, der modtaget kul pr skib, eller vil du have en kulplads hvor kul skal transporteres videre med bane.

Hvad forestiller du dig med containerkranerne, er det omladning fra bane til bil, eller fra skib(havn) til bane og bil.

Du siger ingen vendesløjfer, det vil sige ingen skjult banegård hvor der er mulighed for udskiftning af tog, så det ikke er de samme to tog der kører rundt hele tiden. Hvis du ingen vendesløjfer har, har du ingen mulighed for, at et tog der kører ud i verden kan komme tilbage igen fra samme retning som det forlod stationen. Det giver ikke et realistisk indtryk,  men hvis det er det du vil.

Hvis du har containerkraner formoder jeg det er dieseldrift, da de sidste damplokomotiver officielt blev taget ud af drift i begyndelsen af 70'ne, efter at have stået stille i flere år og eldriften dårligt var påbegyndt.

Hvor lange tog forventer du skal køre på anlægget.

Enkelt eller dobbeltsporet hovedstrækning.

Er der min. radius eller frit slav.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Trads

Indlæg: 70

PB

Hej Hans Kurt.

Jeg har endnu ingen kulkran men har planer om bla. at få fat i den digitale Marklin har lavet. Jeg havde tænkt mig at trappen kunne være havnen og så med et kulanlæg på den ene side og container terminal på den anden side. Har ikke gjort så mange tanker derud over.

Man bliver vel sometider nød til at gå på kompromis med hvad der er helt så realistisk. En skjult banegård er vel heller ikke realistisk. Kan godt se det smart i at lave en hvis man køre 2-skinnedrift da man alligevel bliver nød til at lave en vendesløjfe. Jeg er ikke så vild med at køre et par meter for så at standse ved en station når banen ikke er større. Så hellere køre en omgang eller to. Men det kan jo være jeg bliver klogere med tiden Smile

Ja jeg køre diesel drift. Dansk epoke 4. Hovedsaglig de sort/røde lok.

Jeg regner med at de flere toge køre med 3-4 personvogne i længden.

Jeg vil gerne have så mange spor på hoved strækningen som muligt. Om det så er 2, 4 eller noget andet ved jeg ikke helt.

Tror der er frit slav med radius. Bare man kan nå det hele.

 

På forhånd tak

Rasmus

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.652

PB

Med et sådan rum til rådihed ville jeg bygge et anlæg med hovedbanegården langs 4,15m væggen, lade en enkeltsporet strækning gå ud i begge sider og køre runt langs væggen. lav et let fald på begge spor og lad dem krysse over trappen. På hver side af trappen er der plads til en lille gennemkørselsstation hvor tog kan overhale eller krysse hinanden. Efter de små stationer er det ned på en opstillingsstationen under den store station. En kørertur starter på opstillingsstationen, rundt langs væggen til en krydsningsstation, hvor modgående tog stanser for hinanden, eller hurtige tog overhaler langsomme. Herefter hen over trappen og rundt langs væggen (foran eller bagved den anden krydsningsstation) op til hovedbanegåden. Igen er der krysning af modgående tog inden man fortsætter den anden vej ud af banegården, videre rundt langs væggen, hen over trappen ind på krysningsstationen, eventuel vente på modgående tog, for herefter at forsvinde ind på opstillingsstationen. Havne og ander sidebaner udgår fra banegården.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Trads

Indlæg: 70

PB

Hej Bent og tak for svaret.

 

Er som sagt nye i denne verden så det er ikke lige alt hvad du har skrevet jeg helt kan se for mig.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.