Jeg har ikke siden min barndom leget med tog, men nu dukker ideen om at genoptage legen så op igen - bl.a. på grund af mange gode minder fra dengang. Det gamle legetøj er for længe siden smidt ud, så nu skal jeg til at starte fra bunden.
I første fase fik jeg stor hjælp til valg af spor. I var søde og gav mig mange tips og rigtig god vejledning, og efter det og efter at have kigget mig omkring herinde, må jeg erkende, at da jeg skrev første indlæg, var jeg overbevist om hvilken sportype, jeg skulle bruge. Det har jeg måttet revidere. Valget er nu RocoLine. Tidsperioden er min barndom i 50'erne og 60'erne i Danmark (mange gode togture ned til mormor, som boede lige ud til banelinjen).
Nu er jeg så nået til fase 2, hvor jeg skal beslutte hvor stor en bane jeg skal bygge, og hvordan den skal se ud. Jeg bor i et hus med god plads, så det er ikke noget problem, men inden jeg går i gang med at bygge bord og anlægge spor, vil jeg gerne høre, om jeg er på vej i en helt gal retning.
Her er mit første udkast til bane. Jeg har selvfølgelig kigget på mange sporplaner her inde, og ladet mig inspirere. De stiplede spor er "undergrundsbane". Jeg er opmærksom på, at "undergrunden" kommer til at ligge højt, så der ikke er megen plads mellem de to niveauer. Derfor bliver der huller i pladen, så jeg kan komme til fra undersiden. Øverste og venstre kant støder op til væg, men for at kunne nå alle spor, planlægger jeg at sætte det hele på hjul, så jeg kan trække det ud, når der er behov for det. Jeg har også forsøgt at lægge "undergrundsbanen" så den ikke kommer i vejen for steder med sporskifter ol. hvor der skal placeres motor under pladen.
Mange hilsner
Bent
Mange hilsner
Bent
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.720
Du bør vel angive mål på rummet eller det du kan / vil bruge for at bedre kan forstå, hvorfor Du vil have den store dybde på den store plade
Oppe venstre hjørne er der en skinne der fører ud over kanten / Hvorfor
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
blundni
Indlæg: 17
Du bør vel angive mål på rummet eller det du kan / vil bruge for at bedre kan forstå, hvorfor Du vil have den store dybde på den store plade
Oppe venstre hjørne er der en skinne der fører ud over kanten / Hvorfor
Rummet er ca. 5 x 9 meter, og jeg vil kun bruge den ene ende af det. Skinnen der fører ud over kanten, er for at aflede opmærksomheden fra, at skinnerne, der går under, forsvinder ned i undergrunden.
Mange hilsner
Bent
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.720
Jeg synes Du får for lidt ud af det
Der er 2 stationer - en over og en under
Den under giver ingen mulighed for at godstog kommer op igen senere end lyntog der kører nedenunder efter, så der magler spor på Din skyggebanegård
Hvordan vil Du styre dybet ?
Hvor lange tog kan holde på din station ovenpå + Du har lavet variende længde stationen
Skal der ikke være et område med remise eller lignende ?
Nederste venstre højre er sikker tænkt som en slags gods + skinner til diverse vogne ?
Hvad er tanken med Din vendesløjfe / hva' skal den give Dig ud over hurtigt at få en tog tilbage på stationen ?
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Bent,
noget af det vigtigste ved en modelbane af en vis størrelse er at man kommer tilbage i samme ende af stationen som man kører ud, dette har du til fulde forstået.
Så er der selvfølgelig nogle små "skønhedspletter" der skal rettes til. På undergrundsbanerne skal du have lavet nogle ekstra opstillingsspor så du kan veksle med dit kørende materiale. Vendesløjfen i venstre side er der ikke umiddelbart behov for.
Er det damp, diesel eller el-maskiner du kører med?
Skal det kun være til gennemgående tog, eller har du behov for værksted og remise?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej Bent
Dejligt for en gangs skyld at møde en "kollega", som synes der plads nok
Jeg har et par kommentarer:
1. Hvordan har du tækt dig, at camuflere dine ned-/op-kørsler til "underverdnen" - du har jo selv valgt dansk, og der er ikke så mange bjerge til, at skjule dem med ?
2. Er du helt skråsikker på, at du vil lade banen være 2-sporet ? (Der ku' blive et pænere forløb med enkeltspor) Ud fra min optik virker den brede del allerede overfyldt af strækningspor.
3. De 4 blindspor på den smalle vinkel : Hvad skal de gøre godt for ?
4. Den 180 graders vending /vendesløjfen på den smalle vinkel, er du nødt til, at skjule kraftigt (skov f.eks.)
5. 180 graders svinget på den brede del er, undskyld udtrykket, som taget efter en sporplan bog fra Fleichmann/Märklin, og det er ikke ment som ros. Det får det hele til, at se alt for kompakt ud. (Kan selvf. Camufleres med skov eller en ås m.v.
6. Jeg går ud fra, at "underverdenen" kun er tegnet rent skematisk. D.v.s. at der bliver masser af opstiliingsspor der ?
7. Lad være med, at binde dig til et sporplanlægnings-program ! Download og klip ud skabeloner fra PECO, og pusl disse sammen - gerne suppleret med rigtige buede og lige skinner. Det giver dig en meget mere reralistisk vision om, hvad der ser mest naturligt ud lige netop på dit anlæg
Mine forslag (når du nu, synes jeg, har valgt den "rigtige" side rent system-mæssigt) :
1, Gør hovedbanen enkeltsporet, det giver et meget flottere forløb idet, at du så kun behøver, at tae hensyn til ca. den halve traché-bredde.
2. Lad være med, at lægge den vendesløjfe på den smalle del. Lav det hele til industri- eller havneområde, og nyd en omfattende rangering der.
3. Hvis du køber den med enkeltsporet, så kan du roligt tilføje nogle spor til din station. Der skal jo krydses der
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
bilbanen
Indlæg: 29
Du bør vel angive mål på rummet eller det du kan / vil bruge for at bedre kan forstå, hvorfor Du vil have den store dybde på den store plade
Oppe venstre hjørne er der en skinne der fører ud over kanten / Hvorfor
Der er mål på tegningen Steff
Hej Bent, jeg syntes også det ligner nogle af de tegninger der var i mine blade da jeg var dreng,
hmm
jeg syntes også du burde se bort fra den synlige vendesløjfe, og så passe på ikke at få lagt sporene for tæt på kanten af anlægget, det bliver svært at dekorere i området.
nedkørsler kan jeg godt forstå som kjøbenhavner har man jo set dem forskellige steder.
De to underjordiske vendesløjfer behøver vel ikke ligge i samme lag, de kommer ned næsten samme sted og er allerede der i forskelligt lag, så fortsæt forskellen og lav dem ens over hinanden så der meget mere hul i anlægget til at få fat i tingene nedefra. og bedre plads til at lave ekstra spor dernede (opstilling)
på den nederste vendesløjfe kunne du jo lave 'Nørreport', en undergrundsstation synlig fra siden, inden du deler sporet op i vendsløjfen
mht til 2 sporet kontra 1 foretrækker jeg også 2 spor som du har.
mht til dybden i banen, har du tænkt dig at have den trukket ud når du kører? er du alene om at køre? eller har du i perioder en mere til at styre?
Jeg tænkte man kunne trække banen ud når man kører og bruge en opdelingsplade i midten (væg) og benytte anlægget fra begge sider. alternativt kunne være et halt andet anlæg hvor man skjuler de store sving og kun har skjulte vendesløjfer/sving og i stedet bruger en U form til anlægget, det gør det selvfølgelig sværere at komme rundt om banen og om bagved. men man behøver så ikke samme dybde.
blundni
Indlæg: 17
Der er 2 stationer - en over og en under
Den under giver ingen mulighed for at godstog kommer op igen senere end lyntog der kører nedenunder efter, så der magler spor på Din skyggebanegård
Hvordan vil Du styre dybet ?
Hvor lange tog kan holde på din station ovenpå + Du har lavet variende længde stationen
Skal der ikke være et område med remise eller lignende ?
Nederste venstre højre er sikker tænkt som en slags gods + skinner til diverse vogne ?
Hvad er tanken med Din vendesløjfe / hva' skal den give Dig ud over hurtigt at få en tog tilbage på stationen ?
Hej Steff
Der er kun en station over og ingen under. Der er altså - i hvert tilfælde i første omgang - ikke nogen skyggebanegård. Derfor er der vel heller ikke noget behov for at styre dybet.
Toglængden har jeg ikke tænkt meget over, idet jeg regner med forholdsvis korte tog.
Nederste venstre hjørne er tænkt som et område med værksted og remisse samt gods og "parkering" af tog.
Vendesløjfen i dette område har jeg valgt for at kunne vende en lokomotiv uden brug af drejeskive.
Mange hilsner
Bent
blundni
Indlæg: 17
Så er der selvfølgelig nogle små "skønhedspletter" der skal rettes til. På undergrundsbanerne skal du have lavet nogle ekstra opstillingsspor så du kan veksle med dit kørende materiale. Vendesløjfen i venstre side er der ikke umiddelbart behov for.
Er det damp, diesel eller el-maskiner du kører med?
Skal det kun være til gennemgående tog, eller har du behov for værksted og remise?
Hej Ivan
Jeg er opmærksom på, at det vil være hensigtsmæssigt med opstillingsspor i undergrunden. Det må blive i en senere fase - når tiden/økonomien
tillader det - og vil så blive under nederste venstre område, hvor jeg i overgrunden tænker værksted, remise osv.
Det bliver damp og disel.
Mange hilsner
Bent
blundni
Indlæg: 17
Jeg har et par kommentarer:
1. Hvordan har du tækt dig, at camuflere dine ned-/op-kørsler til "underverdnen" - du har jo selv valgt dansk, og der er ikke så mange bjerge til, at skjule dem med ?
2. Er du helt skråsikker på, at du vil lade banen være 2-sporet ? (Der ku' blive et pænere forløb med enkeltspor) Ud fra min optik virker den brede del allerede overfyldt af strækningspor.
3. De 4 blindspor på den smalle vinkel : Hvad skal de gøre godt for ?
4. Den 180 graders vending /vendesløjfen på den smalle vinkel, er du nødt til, at skjule kraftigt (skov f.eks.)
5. 180 graders svinget på den brede del er, undskyld udtrykket, som taget efter en sporplan bog fra Fleichmann/Märklin, og det er ikke ment som ros. Det får det hele til, at se alt for kompakt ud. (Kan selvf. Camufleres med skov eller en ås m.v.
6. Jeg går ud fra, at "underverdenen" kun er tegnet rent skematisk. D.v.s. at der bliver masser af opstiliingsspor der ?
7. Lad være med, at binde dig til et sporplanlægnings-program ! Download og klip ud skabeloner fra PECO, og pusl disse sammen - gerne suppleret med rigtige buede og lige skinner. Det giver dig en meget mere reralistisk vision om, hvad der ser mest naturligt ud lige netop på dit anlæg
Mine forslag (når du nu, synes jeg, har valgt den "rigtige" side rent system-mæssigt) :
1, Gør hovedbanen enkeltsporet, det giver et meget flottere forløb idet, at du så kun behøver, at tae hensyn til ca. den halve traché-bredde.
2. Lad være med, at lægge den vendesløjfe på den smalle del. Lav det hele til industri- eller havneområde, og nyd en omfattende rangering der.
3. Hvis du køber den med enkeltsporet, så kan du roligt tilføje nogle spor til din station. Der skal jo krydses der
Hej Henrik
Ned- og opkørsler vil jeg skjule bag skov og bakker.
Ja, 2-sporet er det, jeg går efter, og ja, der mangler opstillingsspor i "underverdenen", men de må komme i en senere fase.
Jeg forstår, at du er modstander af sporplanlægningsprogrammer, og det kan du da have ret i, er et onde, hvis man vælger at følge sådan en plan slavisk, men hvis man forsøger at få et overblik over, hvilke muligheder man har på den plads, man har til rådighed, synes jeg egentlig de kan være udmærkede. Så kan man jo altid, når virkeligheden melder sig, begynde at improvisere.
Med hensyn til sporplan fra Fleichmann/Märklin, må jeg sige, at jeg bestemt ikke har søgt vejledning den vej rundt. Det viser måske bare, at jeg i min tankegang ikke er specielt kreativ
men sådan er verden. Jeg har kigget mig rundet herinde og søgt inspiration og så har jeg digtet selv. Men, intet er endeligt, så måske bliver jeg klogere
Mange hilsner
Bent
blundni
Indlæg: 17
Hej Bent, jeg syntes også det ligner nogle af de tegninger der var i mine blade da jeg var dreng,
hmm
jeg syntes også du burde se bort fra den synlige vendesløjfe, og så passe på ikke at få lagt sporene for tæt på kanten af anlægget, det bliver svært at dekorere i området.
nedkørsler kan jeg godt forstå som kjøbenhavner har man jo set dem forskellige steder.
De to underjordiske vendesløjfer behøver vel ikke ligge i samme lag, de kommer ned næsten samme sted og er allerede der i forskelligt lag, så fortsæt forskellen og lav dem ens over hinanden så der meget mere hul i anlægget til at få fat i tingene nedefra. og bedre plads til at lave ekstra spor dernede (opstilling)
på den nederste vendesløjfe kunne du jo lave 'Nørreport', en undergrundsstation synlig fra siden, inden du deler sporet op i vendsløjfen
mht til 2 sporet kontra 1 foretrækker jeg også 2 spor som du har.
mht til dybden i banen, har du tænkt dig at have den trukket ud når du kører? er du alene om at køre? eller har du i perioder en mere til at styre?
Jeg tænkte man kunne trække banen ud når man kører og bruge en opdelingsplade i midten (væg) og benytte anlægget fra begge sider. alternativt kunne være et halt andet anlæg hvor man skjuler de store sving og kun har skjulte vendesløjfer/sving og i stedet bruger en U form til anlægget, det gør det selvfølgelig sværere at komme rundt om banen og om bagved. men man behøver så ikke samme dybde.
Hej Bilbane
Ja, som nævnt, så er banen måske ikke den mest opfindsomme, og det må jeg så overveje, om jeg kan gøre bedre.
Pointen med ikke at komme for tæt på kanten er købt.
Jeg er alene om at køre, og har egentlig ikke tænkt at trække den ud, når jeg kører. U-formen må jeg overveje, hvad jeg gør ved.
Det glæder mig, at du også foretrækker 2 spor frem for 1
Ideen om en "Nørreport" synes jeg er ret interessant.
Mange hilsner
Bent