Hej
er begyndt at lege med scarm
og her lidt af "legen"
Helsingør 1960/61
lagt i Peco code 75 fine scale, pladsbehov lidt over 9m - men kan komme ned på 7,5m - men denne tager udgangspunkt at perronerne har den rigtige længe, og man tjener på sporskiftelængden.
sporskifter er udvalgt på denne måde at
sporskifter i virkeligheden : Peco code 75 fine scale
1:11 og 1 :14 bruges lange sporskifter SL-E 188/189; L 258, R 1524
1:9 og 1:10 bruges medium sporskifter SL-E 195/196; L 219, R 914
1:7,5 og 1:6,5 bruges korte sporskifter SL-E 191/192; L 185, R 610
Kurveskift bruges SL-E 187/188; L 255, R 1524/610
Y sKifter 1:9 og derover : SL-E 198; L 220, R 1829
Y skifter under 1:9 fx 1:7,5 0g 1:6,5 : SL-E 197; L 147, R 610
dette giver efter min mening og erfaring et bedre visuelt syn af stationen i model, ligesom at man i virkeligheden kan se at sporskifter er af forskellig længe og vinkel - her må man dog bøje sig for de faste vinkler i Peco på 120 - ligesom man må acceptere det ved andre spormærker, såfremt man ikke vil selvbygge det hele
og bemærk at på Helsingør maskindepot 1960/61 ligger de fleste sporskifter i 1:7,5 og 1:6,5 og der kørte S maskiner på disse spor - dertil må jeg så bemærke at jeg ikke har haft problemer med hverken S ( Hobbytrade ) eller E maskine ( Heljan ) i kørsel i de korte sporskifter fra Peco : R 610 - ej heller ved rangering med store personvognsstammer ( 8 - 15 stk ) i transversaler - så - der er det mere at man skal få afstivet sine koblingsophæng - og det er ikke så svært ( hæfteklemmemetoden - som har været omtalt tidligere på sporskiftet )
men over til den forløbige sporplan af Helsingør. - der er jo nogle ting at lære ved det scarm.
og her er jeg så påbegyndt at lære at lægge højder ind - og havnen ved færgelejerne er ved at komme på plads - men der skal så tegnes lidt mere
Det enlige træ der er tegnet ind er så det famøse officelle DSB pæretræ - hvor en vis PED og hans pærehapser- og gnaskerslæng huserede i 60´erne på Hg - om dette kan læse mere i tråden "en endebanegård"
http://www.sporskiftet.dk/forum/endebaneg%C3%A5rd-0
her på sporskiftet ( et godt stykke ned i tråden )
og denne maskine + et par søstre samt ikke mindst vogn og indholdet hører jo til her - altså maskinen i Helsingør og vognens indhold på den "andra sidan" - altså igen i de herlige år 1960-70 erne - siden hen er det jo gået helt i "opløsning" :bigsmile:
( billedet er taget med "svensk focusering" efter en tur i Hg )
i denne forbindelse må jeg indrømme at jeg altid har været imponeret af svenskernes hurtighed ( på de 20 min sejlturen varede - ja så kunne der nås at indtage 2 - 4 stk smørrebrød, 4-5 snapse + 4-5 flaggbajere fra Wiebroe + smøger ( 1pk ) og hokolade.
mindre imponerende var så landgangen i Hg - først et sving til venstre - så til højre - så lidt opretning - lidt til højre igen - og så lige smask ind i muren eller lygtepælen !!!!
og den helsingoranske hjælpsomhed : ja, joov, tjaaa - vi hjalp jo gerne med at følge dem tilbage til færgen/sundbussen - og rigtig vellykket var det, når det lykkedes at hjælpe dem ud på landgangen - - og tage det sidste skridt - når båden var sejlet - uuuupppppsssss
back to reality :
Af andre sporplaner der er under udarbejdelse er så Helsingør før ombygningen i 1958 dvs sige det udseende der var fra 1938 til 1947 hvor færgeleje 2 blev bygget - jeg vil så tegne den med dette indbygget, hvis ikke begge versioner !
+ at der var 2 maskindepoter samt 2 dreskiver med 17m ved den firkantede og 14 m ved rundremisen
Skive H før 1962 er også på tegnebræddtet samt strækningen ( stationerne ) Skive H - Glyngøre og Vendsysselsbanen Nørresundby - Frederikshavn samt Hirtshalsbanen og bare en station som Hvorupgaard bliver 5m - hvis man vil køre med forbilledlige stammer
Hvorupgaard på Vendsysselsbanen
mvh
og god søndag
og så er der også lige denne - imponerende
http://www.facebook.com/elsingore1to160
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
PED
Indlæg: 144
Hej Henning,
det er du sluppet rigtig flot fra - hold da op hvor er det flot.
Jeg har prøvet at checke for fejl, men den er vist god nok! Godkendt til 5 jernbanekasketter
En enkelt lille fejl har dog sneget sig, ikke noget at snakke om, men det er et forkert pæretræ; - det skal være Grev Molte...
Vi bliver jo næsten nødt til at bygge den! Du er jo gået over til 0, så det bliver noget med et lokale på 40 m, for der skal jo være en af Danmarks dybeste gennemskæringer i den ene ende og et par smukke færger i den anden....
Og så kan der blive en model af en knægt der skovler kul, måske fra en PUR:
NB! Så et flot tysk spor 0 anlæg i Valbyhallen, men kiggede forgæves efter dig i tiden søndag11 - 13:30
hilsen
ped
Hg
Dansk Epoke 3 Märklin HO
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
aften PED
"En enkelt lille fejl har dog sneget sig, ikke noget at snakke om, men det er et forkert pæretræ; - det skal være Grev Molte..."
nu må jeg så ganske indrømme at jeg aldrig ved dette pæretræ har stødt på bare én grev molte
så pæretræet er nok mere en sort ved navn "nothing"
men jeg har da stadig spor h0 - så ja selv om vi er kommet op i alderen - ja så kunne det være en udfordring at bygge Helsingør - den må vi lige tage på "borgerstuen" med kniv, gaffel og forbindingskasse - når jeg skal til Hg og grave i arkiverne - og der er også lige en fotograf der skal besøges
og der skal vel være 3 drenge i model, som nævnt en der skovler kul i en PU, men samme kørte jo også en D maskine eller var det en F ud på drejeskiven - og så var der dreng "stationsforstander" der skal stå ved enden af perron 3 og trykke på afgangskappen !.
mvh
en h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 993
Jeg vil gerne lige sige tak for planerne over Helsingoer station. Det er jo ogsaa lidt "min" station, da jeg er opvokset i Hornbaek, og senere har studeret og boet i Helsingoer...
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!