Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Helsingør - en sækbanegård i 1960-61 + lidt OT pæregnaskeri og sprit + svensk hurtighed, landgang samt helsingoransk hjælpsomhed

Hej

 

er begyndt at lege med scarm

og her lidt af "legen"

Helsingør 1960/61

lagt i Peco code 75 fine scale, pladsbehov lidt over 9m - men kan komme ned på 7,5m - men denne tager udgangspunkt at perronerne har den rigtige længe, og man tjener på sporskiftelængden.

sporskifter er udvalgt på denne måde at

sporskifter i virkeligheden : Peco code 75 fine scale

1:11 og 1 :14 bruges lange sporskifter SL-E 188/189; L 258, R 1524

1:9 og 1:10 bruges medium sporskifter SL-E 195/196; L 219, R 914 

1:7,5 og 1:6,5 bruges korte sporskifter SL-E 191/192; L 185, R 610

Kurveskift bruges SL-E 187/188; L 255, R 1524/610

Y sKifter 1:9 og derover : SL-E 198; L 220, R 1829

Y skifter under 1:9 fx 1:7,5 0g 1:6,5 : SL-E 197; L 147, R 610

dette giver efter min mening og erfaring et bedre visuelt syn af stationen i model, ligesom at man i virkeligheden kan se at sporskifter er af forskellig længe og vinkel - her må man dog bøje sig for de faste vinkler i Peco på 120 - ligesom man må acceptere det ved andre spormærker, såfremt man ikke vil selvbygge det hele :)

og bemærk at på Helsingør maskindepot 1960/61 ligger de fleste sporskifter i 1:7,5 og 1:6,5 og der kørte S maskiner på disse spor - dertil må jeg så bemærke at jeg ikke har haft problemer med hverken S ( Hobbytrade ) eller E maskine ( Heljan ) i kørsel i de korte sporskifter fra Peco : R 610 - ej heller ved rangering med store personvognsstammer ( 8 - 15 stk ) i transversaler - så - der er det mere at man skal få afstivet sine koblingsophæng - og det er ikke så svært ( hæfteklemmemetoden - som har været omtalt tidligere på sporskiftet )

men over til den forløbige sporplan af Helsingør. - der er jo nogle ting at lære ved det scarm. :);):~

Billede

Billede

her i sidetrukket tilstand

Billede

Billede

og her lidt snapshot udpluk

Billede 

Billede

Billede

Billede

og her er jeg så påbegyndt at lære at lægge højder ind - og havnen ved færgelejerne er ved at komme på plads - men der skal så tegnes lidt mere

Billede

Det enlige træ der er tegnet ind er så det famøse officelle DSB pæretræ - hvor en vis PED og hans pærehapser- og gnaskerslæng huserede i 60´erne på Hg - om dette kan læse mere i tråden "en endebanegård"

http://www.sporskiftet.dk/forum/endebaneg%C3%A5rd-0 

her på sporskiftet  ( et godt stykke ned i tråden )

og denne maskine + et par søstre samt ikke mindst vogn og indholdet hører jo til her - altså maskinen i Helsingør  og vognens indhold på den "andra sidan" Smile Smile Smile Smile Big smile Big smile Big smile Big smile Puzzled Puzzled Puzzled Puzzled Party Party Party Party     - altså igen i de herlige år 1960-70 erne - siden hen er det jo gået helt i "opløsning"  :bigsmile:  Party Party Party Party

Billede

( billedet er taget med "svensk focusering" efter en tur i Hg )  Big smile Wink

i denne forbindelse må jeg indrømme at jeg altid har været imponeret af svenskernes hurtighed ( på de 20 min sejlturen varede - ja så kunne der nås at indtage 2 - 4 stk smørrebrød, 4-5 snapse + 4-5 flaggbajere fra Wiebroe + smøger ( 1pk ) og hokolade.  Shock Shock Shock

mindre imponerende var så landgangen i Hg - først et sving til venstre - så til højre - så lidt opretning - lidt til højre igen - og så lige smask ind i muren eller lygtepælen !!!!   Big smile Big smile Big smile

og den helsingoranske hjælpsomhed : ja, joov, tjaaa - vi hjalp jo gerne med at følge dem tilbage til færgen/sundbussen - og rigtig vellykket var det, når det lykkedes at hjælpe dem ud på landgangen - - og tage det sidste skridt - når båden var sejlet - uuuupppppsssss  Big smile Big smile Big smile

 

back to reality :

Af andre sporplaner der er under udarbejdelse er så Helsingør før ombygningen i 1958 dvs sige det udseende der var fra 1938 til 1947 hvor færgeleje 2 blev bygget  - jeg vil så tegne den med dette indbygget, hvis ikke begge versioner !

+ at der var 2 maskindepoter samt 2 dreskiver med 17m ved den firkantede og 14 m ved rundremisen

Billede

Skive H før 1962 er også på tegnebræddtet samt strækningen ( stationerne ) Skive H - Glyngøre og Vendsysselsbanen Nørresundby - Frederikshavn samt Hirtshalsbanen og bare en station som Hvorupgaard bliver 5m - hvis man vil køre med forbilledlige stammer 

Hvorupgaard på Vendsysselsbanen

Billede

Billede

mvh

og god søndag

 

og så er der også lige denne - imponerende

http://www.facebook.com/elsingore1to160

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 1 kan lide
Top

Picture

PED

Indlæg: 144

PB

Hej Henning,

det er du sluppet rigtig flot fra - hold da op hvor er det flot.

Jeg har prøvet at checke for fejl, men den er vist god nok! Godkendt til 5 jernbanekasketter  Party Party Party Party Party

En enkelt lille fejl har dog sneget sig, ikke noget at snakke om, men det er et forkert pæretræ; - det skal være Grev Molte...

Vi bliver jo næsten nødt til at bygge den! Du er jo gået over til 0, så det bliver noget med et lokale på 40 m, for der skal jo være en af Danmarks dybeste gennemskæringer i den ene ende og et par smukke færger i den anden....

Og så kan der blive en model af en knægt der skovler kul, måske fra en PUR:

PUR9895 læssevejen Hg 1961.jpg

NB! Så et flot tysk spor 0 anlæg i Valbyhallen, men kiggede forgæves efter dig i tiden søndag11 - 13:30

hilsen

ped

Hg

__________________

Dansk Epoke 3 Märklin HO

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

aften PED

"En enkelt lille fejl har dog sneget sig, ikke noget at snakke om, men det er et forkert pæretræ; - det skal være Grev Molte..."

 

nu må jeg så ganske indrømme at jeg aldrig ved dette pæretræ har stødt på bare én grev molte  Wink

så pæretræet er nok mere en sort ved navn "nothing"  Big smile

men jeg har da stadig spor h0 - så ja selv om vi er kommet op i alderen - ja så kunne det være en udfordring at bygge Helsingør - den må vi lige tage på "borgerstuen" med kniv, gaffel og forbindingskasse -  når jeg skal til Hg og grave i arkiverne - og der er også lige en fotograf der skal besøges 

 

og der skal vel være 3 drenge i model, som nævnt en der skovler kul i en PU, men samme kørte jo også en D maskine eller var det en F ud på drejeskiven - og så var der dreng "stationsforstander" der skal stå ved enden af perron 3 og trykke på afgangskappen !.

mvh

en h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

Jeg vil gerne lige sige tak for planerne over Helsingoer station. Det er jo ogsaa lidt "min" station, da jeg er opvokset i Hornbaek, og senere har studeret og boet i Helsingoer...

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.