Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Gadbjerg

Indlæg: 222

PB  Blog

Harresø Loftbane 1:160

Efter at jeg har arbejdet ca. 2 år med layoutet er jeg kommet frem til denne her. Jeg håber at jeg kan komme i gang med banen til vinter, men lokalet skal lige være klar først.  Jeg håber at det kan give inspiration, jeg har brugt meget tid på at se hvad andre har gjort her på sporskiftet, så nu giver jeg lidt tilbage Smile

Banens historie.

Ideen er at midtby er en gennemkørselsstation hvor internationale tog stopper. Da banen kom til midtby var der ikke nogen privatbane den er kommet til senere. I forbindelse med at de internationale tog kom til stationen blev perronen mellem spor 2 og 3 forlænget. og der skete en større sporomlægning, hvor privatbane fik spor 1. I den forbindelse blev rundremisen reduceret fra 6 til 3, . I forbindelse med at byen og havnen voksede opstod der et behov for at rangerer godstog på stationen uden at det påvirker passeseger driften, så der der blev etableret 3 opstillingsspor. Damp lokomotiverne i regional- og intercity blev udskiftet til elektriske, og behovet for en 6 sporet rundremise forsvandt. Man kunne ikke blive enige hvad der skulle ske med remisen så statsbanerne lod den blive sammen med forsyningsanlæg til damptog. Da den nye remise til de eletriske tog skulle placeres valgte man at fjerne 3 at de 6 spor i rundremisen,og man kan stadig se resterne af remisen i græsset. Den nye remise til de elektisketog kom så til, så at lokomotiverne fra regional og intercity kan serviceres. Privatbane kom til stationen ca. 30 år senere end statbanerne, den blev udelukkene anlagt pga. sand, og magle. Men disse depoter er nu udtømt og der kun efterladt et bakket terræn. Nu er der kun en enkelt fabrik, og passeseger driften tilbage.

Privatbanen har to "skinnebusser", de er begge temmeligt slidte, specielt den ene. Den holder desværre tit i remisen i Højby, hvor de prøver at lave den uden at det koster alt for meget pga. dårlig økonomi.  De overvejer at ophugge den dårlige skinnebus til reservedele, men de har behov for den til tider, så de står i en svær situration. Et gammelt damplokomotiv har de lejet fra statbanerne til at kører med gods på privatbanen. Damplokomotivet bliver serviceret og forsynet fra den gamle rundremise i Midtby.

Dalby er oprendeligt et trinbræt, hvor trafikken kom fra savværket som stadig ligger ved byen. Byen er siden hen udviklet sig lidt, pga. de lave grundpriser og banens nemme transport muligheder. Da trafikken på statsbanerne steg, opstod der et behov for at krydsning på stationen, så derfor blev der lavet sporomlægninger så det ligner det idag. Perronen blev i den forbindelse opgraderet fra grusperron og blev hævet og belagt med SF-sten. Spor 2 har fået en perron af brædder, så der er mulighed for at stoppe der, men statsbanerne prøver såvidt det er muligt at undgå dette.

Havnen i Midtby ligger noget lavere end selve byen, så for at komme til havnen skal man rebrousse på vej der ned. Og rebrousse sporet er ikke særlig lang så man bliver nød til at køre flere gange, det giver den del arbejde på havnen. Havnens primære transport er kul til byen og træ fra savværet til den store verden. Nede på havnen ligger byens gasværk og en stor maskinfabrik der bruger kul til opvarmning af valser og jern, jernet kommer fra skibe. Den havneansvarlige er godt træt at det korte rebrousse spor, men det bliver dyrt hvis det skal forlænges, da der skal udgraves rigtig meget. Og på hans prioteringsliste er et nyt ranger lokomotiv øverst, idag bruger han det gamle damplokomotiv til havnerangering. Et lille diesel lokomotiv har han i tankerne. Da der er langt tilhavnen skal det også være et lokomotiv der kan køre relativt hurtig, uden at være for langt selv.

oversigt

Oversigt

Billede

skyggebanegården.

Billede

Oversigt

Billede

Dalby

Billede

Højby

Billede

Havnen

mvh Peter

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Gadbjerg

Indlæg: 222

PB  Blog

Hej

Så her jeg prøvet at se hvor stor mandehullet egentlig er, og fundet ud af at det var alt for lille. Så havnen skulle tænkes om, og jeg synes faktisk også det er blevet meget bedre. Man kan godt have en tendens til at accepterere et såden ser ens layout ud, uden rigtigt at prøve at tegne andre alternativer.

Da nu hullet skulle gøres større startede jeg med det. Hvor stort kan man acceptere det, jeg fandt frem til 59x54cm. Jeg har tænkt mig at jeg vil lave en lille bænk så kan man sidde på den når man kigger på banen fra mandehullet.

Så begyndte ny tænkningen. Jeg blev nød til at fører havnesporende tætter langsvæggen, så der kan ikke være bygninger der hvor der er to spor. Jeg flyttede gasværket over på den anden side af vejen, hvilket betød at der skal være mulighed for at lave omløb på kajsporet, medmindre at man kører helt tilbage til Midtby for at lave omløbet, hvilket ikke accepteres at driftpersonalet Smile.

Nu fik jeg så plads til en fiskefabrik ved den anden kaj, således vil der ligge fiskebåde til der.

Mellem de to kaje, er der blevet plads til en lille færge til jernbanevogne og biler. Biler og jernbanevogne deler samme tilskørsel til færgen. Tanken er at færgen sejler til en lille ø, hvor det er begrænset hvor mange vogne der skal fragtes over, men man ved jo aldrig det kan jo være at den lille ø engang bliver stor.

Billede

nyt oversigts billede

Billede

Billede af havnen, jeg kan ikke lige få den til at vise alt vandet, den synes åbenbart at der slal være græs i vandet Wink

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Baungaard skrev:

 

 

Billede af havnen, jeg kan ikke lige få den til at vise alt vandet, den synes åbenbart at der slal være græs i vandet Wink

Prøv at finjustere vandet og kajen, hvis stregerne ligger oven i hinanden, får man fladvand, frem for en dyb havn.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Er det vand fra det Røde Hav ...........

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Er det vand fra det Røde Hav ...........

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

bygger01 skrev:

Er det vand fra det Røde Hav ...........

Jeg tror det 'Røde Hav' er betjeningsområde

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Gadbjerg

Indlæg: 222

PB  Blog

Hej Hans og steff

Det røde område at mandehullet. vandet er mellem det og havnekajen.

Jeg vil prøve at fin justere vandet i forhold til kajen.

mvh Peter

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Baungaard skrev:

Hej Hans og steff

Det røde område at mandehullet. vandet er mellem det og havnekajen.

Jeg vil prøve at fin justere vandet i forhold til kajen.

mvh Peter

Hvordan kommer du ind i mandehullet? Du har jo skyggebanegården at tage hensyn til.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Baungaard skrev:

Billede af havnen, jeg kan ikke lige få den til at vise alt vandet, den synes åbenbart at der slal være græs i vandet Wink

Jeg glemte at nævne en årsag til græs i vandet. Hvis du har spor under, feks. skyggebanegård og der ikke er frihøjde (hvis du ikke har ændret den ca. 90 mm) nok, fra højden sporene ligger i til vandets højde, kommer der også græs i vandet.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Gadbjerg

Indlæg: 222

PB  Blog

Himmerlandsbanerne skrev:

Hvordan kommer du ind i mandehullet? Du har jo skyggebanegården at tage hensyn til.

Hej Ivan, for at komme der ind, skal man kravle langs banen på højre side(til højre for højby, hvor der står skråvæg), og under kajen. Det er måske ikke det mest optimale, men synes ikke at jeg har så mange andre muligheder.

Jeg havde faktisk tænkt om kan kunne lave sporene i skyggebanegården som en låge, så man kunne kravle under banen lige hvor mandehullet er. Men jeg har ikke kunne får det til at passe med sporføringen, da der er mange kurver og sporskiftere i der.

mvh Peter

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Peter

lidt sent måske - men på din havn der hvor du nævner at der ikke er plads til bygninger kan man fra forskellige fimaer - blandt andet Auhagen få relief bygninger - der er cirka 20mm dybe - eller kan man sætte facaden ret op af væggen - eller meget lidt dybde - sån´cirka 5 mm - så ser det ud af noget - og så kan selv et mindre byggesæt fylde noget i længden

mvh henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej igen

lidt ændringsforslag til bane.

ved at lægge de sorte indtegnede sporforbindelser får du en bedre udnyttelse af sporene og længere perron - havnesporet føres under hovedspor med en viadukt i stedet for bro

bare en ide

Billede

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

Flot bane - dog med to ting, som i mine øjne ikke passer helt med den virkelighed, jeg kender til:

1: Havnebyen: En by med både station og havn - men by er der ikke noget af. Altså huse på to og tre etager med forretninger i stueetagen; en handelsgade eller to med butikker og lejligheder.

2: Når du skal ned i havnen, kan du ikke have ret mange vogne med derned. Jo længere lokomotiv, jo færre vogne. Og med den mængde industri, der tilsyneladende skal være dernede, bliver det spor, som du skal holde på (nederst) og hvor du vender retningen, for kort. Jeg gætter på, at der max. kan være en rangertraktor og to vogne. Det giver selvfølgelig en del kørsel frem og tilbage, hvis der på den dag skal flere vogne derned, men som regel vil DSB (eller hvem det nu er) gerne ordne al rangering i et enkelt hug, og derfor tager man alle vognene, der skal til havnen, med i en enkelt stamme. Man kan selvfølgelig have en formiddagstur og en eftermiddagstur, men SVJV køres der som regel "kun" en enkelt lokalrangeringstur om dagen (men jeg kan tage fejl, da afstande og mængder også spiller ind).

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Gadbjerg

Indlæg: 222

PB  Blog

Hej Bo

Tak for de gode kommentarer. 1) Jeg havde forstillet mig at en relief baggrund kunne hjælpe med at få en illusion af en større by langs væggen som også henning forslår. Men jeg skal da nok lave vejene anderleders for at opnår en god illusion.

2) Jeg synes at jeg står i en svær situration her! For jeg vil gerne have et realisisk forløb for havenbanen, uden urealiske hældninger. Jeg kan så forlænge det stykke hvor toget rebrouser, men så kommer sporet under banen. Det kan sikkert godt skjules på en pæn måde, men så kan jeg ikke visuelt se når toget er kommet i bund. Men selvfølgelig man kan jo se bag-enden at toget.

mvh Peter

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Gadbjerg

Indlæg: 222

PB  Blog

Hej Henning.

Interessante betragtninger du har omkring sporføringen til stationen. Jeg vil senere prøve om det kan lade sig gøre med de forslag du kommet med. Jeg kan godt lide det at toget kan komme ind på opstillingssporene med det samme, uden at skulle rangere. Det giver en bedre udnyttelse at stationen, og frie planlægningen til køreplaner.

mvh Peter

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Gadbjerg

Indlæg: 222

PB  Blog

Hej Henning og alle jer andre

Så har jeg prøvet at få de gode ideer med på layoutet. Jeg har i første omgang kun set på sporføringen. Senere vil jeg se om jeg få byen til at virke mere virkelig med en bedre illusion.

Jeg har lavet spor ændringerne hvor disse krav over overholdt:

Spor 1 : Privatbane, skal kunne benyttes af statsbaner i nødstilfælde.
Spor 2 og 3 : Statsbane, ensrettet nord-syd trafik.

Opstillingsspor og havnespor skal ikke påvirke trafikken på spor 1, 2 og 3.

I øvrigt så har jeg fået plads til en gammel grusgrav, som var med at grundlægge privatbanen. Nu er der kun en sø, med stejle skrænter af bart sand, og for toppen at skrænten er græs og træer ved at falde ned, kun rødderne holder sammen på det.

oversigt

Oversigt

3d billede

3d billede

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.