Hejsa
Jeg er ved at bygge en forgreningstation i Ho. Jeg er gået lidt i stå med ideerne. Måske I kan hjælpe lidt videre med planlægningen. Jeg bygger i PECO code 100. årstallet er 1950/60.
Ved vedhæfter tegning med mål i cm, foto af "virkeligheden" samt mit skinnelayout. Layoutet er ikke tilpasset pladerne.
Planen er at det er en forgreningsstation til en enkeltsporet sidebane. Hovedstrækningen er også enkeltsporet.
På måltegningen kommer den to baner ind forneden. Sidebanen er til venstre, hovedstrækningen til højre.. Øverst til højre går hovedestrækningen ud.
Med venlig hilsen
Peter Aaquist Hansen
Jan K.
Indlæg: 44
Måske kan Signalposten inspirere? https://www.signalposten.dk/signalposten.php
Prøve at checke 1969/6 side 210 og 1975/2 side 53....
PeterAaquist
Lokomotivfører
Indlæg: 28
Tak for henvisningen. Den giver også gode input.
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
Aalestrup St tegningerne finde i Signalposten som du kan downloade. Prøv også Tølløse, Dalmose og mange mange andre....
PeterAaquist
Lokomotivfører
Indlæg: 28
Nu har jeg lavet to forslag. Kommentarer modtages gerne.
Manden på risten
Indlæg: 27
Hej Peter,
Sådan set et par fine forslag. Du skal dog overveje et par af de sædvanlige ting, når du skal prøve at omsætte dine skematiske forslag til faktisk sporlægning på den (begrænsede) plads du har til din station.
Hvad er mindste kurveradius, du kan leve med?
Hvad er den (mindste) maksimale toglæmgde du kan leve med?
Fra dit billede af, hvad du allerede har bygget, ser det ud til at du allerede har lavet en opstillingsbanegård i "kælderetagen"? Hvor langt er korteste spor på den? Er det din maksimale toglængde?
Jeg har prøvet at omsætte dit forslag 1 til en faktisk plan. Min kurveradius er 665 mm - kommer af den kringlede indkørsel din nedkørsel til opstilling giver nederst på planen. Max toglængde for sidebanen er 900 mm. For hovedbanen er den 1000 mm.
Planen er bare hurtigt kastet sammen. Mest for at illustrere, hvor klemt det hurtigt bliver.
Jan K gav et par henvisninger til Buskgaards fine artikler i Signalposten. Jeg synes du skal læse dem en gang til. Når du har gjort det, skal du overveje følgende:
Hvordan er min forgreningsstation opstået?
Hvorfor har stationen på dit udkast remise (til sidebanen?) placeret modsat sidebanens indkørsel? Samme for (sidebanens?) opstillingsspor?
Har sidebanen endestation på din station eller fortsætter den ad hovedbanen (ud til højre)?
Er der udveksling af tog (ind i mellem) mellem hovedbane og sidebane?
Er der udveksling af personvogne?
Af godsvogne?
Giv hele dit trafikgrundlag en grundig gennemtænkning. Lav din station ud fra det. Og tænk så en gang til på en mere begrænset trafik, så du også kan få plads til det
Hvis du sørger for at have gjort dig den slags tanker på forhånd, får du både en pænere (mere realistisk) station, men du får forhåbentlig også en bane, det er bliver sjovere at køre med, når den når dertil.
Et konkret forslag herfra var måske at kigge på en reduceret version af Hørve; fjern drejeskiven og det ene spor ved den. Reducer et par spor i højre side. Og husk at den skal spejlvendes for at passe med din placering af hovedbane og sidebane.
Fortsat god fornøjelse med banen.
De bedste hilsner fra risten
I transition
Fiona
Indlæg: 156
Prøv st kikke på den planche der er afbilledet i denne tråd. Der er inspiration at hente.
https://www.sporskiftet.dk/forum/signaler-og-faste-mærker-planche-udgivet-af-lokomotivet
VH
Jørgen