Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 258

PB

Amerikanske tog - skinner ?

 

Skinner til US tog ?

 

 

 

Jeg kender til Golden Spike herhjemme og har faktisk sendt en mail til dem for en måned siden men de har ikke meldt tilbage så derfor denne forespørgsel her på Forum.

 

I øjeblikket kører jeg med dansk Epoke III – Piko A skinner, men overvejer en bane med Amerikansk tog og har derfor spørgsmål vedr. skinnevalg. Lokomotiv samt et par vogne er indkøbt og det kører faktisk udmærket på mine Piko spor.

 

Skal jeg fortsætte med Piko A skinner eller bør jeg skifte til Peco, som jeg fornemmer og har fået fortalt skulle være bedre. Jeg har desværre ikke kendskab til Peco, men kan se, at sporskifter findes med hjertestykke af plast, ( som på Piko sporskifter ) hvilket jeg nok vil vælge så jeg undgår plus/minus bøvl. Der er nogen der har fortalt, at man kan få problemer med tog der ikke vil køre forbi plaststykket og at de vil gå i stå og/eller hakke i kørslen, men på mine Piko sporskifter har jeg aldrig oplevet det.

 

Jeg har programmet AnyRail 6 hvor jeg kan indtegne sporplan og ser at Peco ikke har lige skinner, men kun flexskinner. Da jeg er begrænset af max 80 cm i bredden på banen har jeg akkurat plads til en runding med Piko skinnerne R1 ( diameter 36 cm ). Hvorledes vil det være med Peco skinner ? Umiddelbart ser det for mig ud som Peco har en noget større mindste radius. Jeg har prøvet med flexskinnen og ”overlagt” den på Piko R1 buen, men den røde streg i midten af skinnen forsvinder ikke, hvilket vel indikerer at buen er for snæver. US lokomotivet køre fint rundt i kurven på Piko R1 kurven, så burde man ikke kunne anvende Peco flexskinnen i samme bueradius ?

 

 

 

Håber min undren giver mening. Desværre er der nogle måneder til DMJU i Kolding, men her vil jeg tro at Golden Spike vil være at træffe så man kan få en snak med dem. Jeg havde ellers håbet at komme i gang nu med US banen, da årstiden er til det.

 

 

 

De bedste hilsner,

 

Torben

 

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg tror, du skal beholde dine Piko skinner.

Peco har tre serier af skinner i H0:

  • Code 100, der på mange måder ligner dine Piko skinner - faktisk så meget, at du ikke behøver at skifte.
  • Code 75, der er Pecos traditionelle "fine" skinner - så spinkle, at de af nogle kun bruges til side- og privatbaner.
  • Code 83 er nyeste skud - og de er lavet specielt til det amerikanske marked med sporskifter, der følger US standard i stedet for europæisk.

Code 83 og Code 75 fåes kun med fleksspor, mens man både kan få fleksspor og traditionelle lige og kurvede skinner i Code 100.

Når du har hørt om Peco til US anlæg, er det helt sikkert på grund af deres Code 83 serie; men jeg tror ikke, det vil være en god idé for dig, når du har så lidt plads. Du kan bruge Code 100, men så synes jeg lige så godt, du kan fortsætte med dine Piko spor.

__________________

MVH
Lars

Like 1 kan lide
Top

Picture

zmilet

Indlæg: 30

PB

Hej Torben

Tror det med skinner er en smagssag, men hvis det skal være visuelt korrekt er det nok Peco code 83, eller tillig skinner.
Har læst at Roco er udelukket idet at RP25 hjulene falder ned i hjertestykket på skiftesporene.
Peco og Tillig skulle ikke have problemer med det

Jeg selv kører også amerikansk, men har også kun nogle test skinner indtil nu, så ingen bane endnu.
Jeg svinger selv lidt mellem Peco code 75 og code 83, idet jeg også kommer til at køre dansk.

Jeg tror det store spørgsmål må være hvilke skinner RP25 hjul vil køre på, og hvilke hjertestykker de ikke falder i.
Hvis det virker fint med dine Piko skinner og de kommer ganske fint igennem skiftespor er det vel ikke nødvendigt at skifte, med
mindre det er pga udsendet.
Jeg tør ikke give dig faste råd omkring hvilke skinner, da jeg er rimelig ny i faget.

En ting fandt jeg dog ud af med amerikanske tog.
Nemlig at ved lille radius, der bliver vognene trukket af, pga at deres koblinger er monteret fast på selve vognen.

Jeg har nogle MTH lokomotiver, og havde lige fået nogle Athearn vogne hjem, så vupsi, vi lavede lige en hurtig bane på spisebordet.
Det var nogle roco skinner med radius 415mm, og så bare nogle Fleischmann flexskinner som lige, men vognene
blev simpelhen trukket af når de nåede til svinget, så igang med fejlfinding.
Man kunne tydelig se, at den første vogn der gik ind i svinget, pludselig løftede sig op i den ene side pga, vridet, og herefter blev afsporet.
Det viste sig, at hvis jeg lavede samme radius, men lavede en udligning i flexskinne inden svinget, ja så blev de ikke trukket af.

Frygter at du godt kan løbe ind i de problemer med andre amerikanske, hvis du får andre på senere tidpunkt.
Uanset skinne valg, men med den lille radius.

Med venlig hilsen

Zmilet

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 258

PB

Hej Lars,

 

Mange tak for godt svar.

 

Peco / Piko / Code 100 / 83 / 75 – jeg er absolut ikke krakilsk hvad skalalighed angår mht. Code. Det er vel muligt, at Code 83 er mest korrekt til US tog, men mine Piko 100(?) synes jeg selv ser ganske fornuftige ud. Mit nye US lokomotiv kører upåklageligt på dem, også hen over alle sporskifter, så min konklusion, efter at have læst dit svar, vil være, at jeg fortsætter med at bruge Piko til den lille udvidelse af banen.

 

Bedste hilsner,

Torben

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 258

PB

Hej Zmilet,

Tak også til dig for godt svar.

Som du kan se i svar til Lars holder jeg mig til Piko skinner i og med jeg allerede har en del af dem.

Det var så lige én ting som jeg desværre ikke nåede at afprøve inden jeg tog de gamle skinner op og det var om vognene blev trukket af i den lille radius kurve.  Det vil jeg hurtigt kunne afprøve en af dagene ved en prøveopsætning og så evt. afprøve det med en udligning ( flexskinne ). Jeg vender tilbage med en melding herom.

 

Bedste hilsner,

Torben

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

Fiona

Indlæg: 156

PB

Hvis du vil køre amerikansk, bør du nok gå på opdagelse på denne webside:

https://www.walthers.com/

Mange af produkterne kan findes på europæiske websider, hvis man vil undgå moms og told. Brug google!

__________________

VH
Jørgen

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 258

PB

Jeg har været rundt her og der på Google, men i stedet for at bøvle med told og moms fra USA holder jeg mig til Tyskland.  

Hilsen,

Torben

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 258

PB

 

 

Billede

 

Jeg måtte lige afprøve det med US vognene og her under ombygningen har jeg lagt nogle Piko R1 skinner ud på gulvet. De 6 US vogne jeg har indtil nu ( alle fra Bachmann ) kører upåklageligt ( hver for sig og ligeledes sammenhængende ) og uden, at nogen af dem bliver trukket af rundt i den smalle kurve med radius på kun 360 mm. Jeg forstår ikke helt det du skriver, at deres koblinger er monteret fast på selve vognen. Mine kan da bevæges ret så meget sidelæns og jeg synes de amerikanske koblinger er langt bedre end dem jeg har på mine danske vogne fra f.eks. Hobby Trade.  Jeg ved så ikke om det har noget at gøre med, at dem du har er fra Athearn, men det burde det vel egentlig ikke. Hvorfor så dine trækkes af og endda på større kurveradius end min forstår jeg ikke.

 

 

 

Hilsen,

 

Torben

 

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

zmilet

Indlæg: 30

PB

Hej igen Torben

Prøvede lige at stille min opstilling op igen, altså fra lige skinne til radius 415mm.
Prøver jeg kun vognene er der intet problem, sætter jeg min lokomotiv foran så bliver
den første vogn efter lokomotivet afsporet. Tog lige et par billeder af det.

Skinne Test

Afsporing

Afsporing

Tror det har noget at gøre hvor langt koblingen stikker bag ud når de når til svinget, hvis
koblingen på lokomotivet så stikker længere ud end vognen, ja så bliver der trukket skævt, eller omvendt.
Måske har det også noget at sige hvor langt inde under vognen/lokomotivet akslen sidder.
Ved ikke om Backmann bruger anden form for kobling.

Tog lige et billede under en af mine vogne. Den boks som koblingen sidder i, sidder fast på selve vognen.
Selve koblingen kan godt flytte sig lidt til siderne, men ikke som på dem herhjemme, så trækket på de amerikanske kommer
anderledes, og hvis den ene kobling så stikker længere ud over skinnerne end den anden, ja så tror jeg baladen er der.
Et billede af et par Roco vogne koblet sammen også, så tror jeg godt du kan følge mig.

Kobling Athearn

Kobling Athearn

Kobling Roco

Kobling Roco

Om du får problemet med et lokomotiv foran kan jeg ikke svare, men jeg ville ihvertfald gøre dig opmærksom på, at
samme problem kunne opstå som her, og kommer sikkert også an på hvilket lokomotiv, kort/langt osv.

En ting man ihvertfald skal være opmærksom på ved mindre radius, eller ihvertfald der hvor radius begynder.
For sætter jeg vognen på plads igen, og lokomotiv og vogn er kommet 20 cm længere, ja så er problemet der ikke.
Så det er når svinget begynder, og er det for skarpt, ja så afspores der.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.598

PB

Man kunne første bruge en skinne med en større diameter ( også afslutte ), og så ser det mere naturligt ud !

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 1 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 258

PB

Jeg fik gravet flere skinner frem i ombygningsrodet og har nu prøvekørt med lokomotiv også. Der kom for øvrigt 3 nye vogne i dag med pakkeposten så nu har jeg 7 + 1 US lokomotiv.

 

Jeg prøvekørte først med en, så to osv. vogne på lokomotivet både som trækkende samt skubbende og på intet tidspunkt var der tegn på afsporing eller noget skummelt. Det var uanset hvilken fart jeg kørte med, det hele gik upåklageligt. Det er jeg jo selvfølgelig glad for men synes det er underligt i lyset af at min radius er mindre en din 415 mm. Jeg skal ikke kunne sige om der er så meget forskel på Bachmanns og andre fabrikaters koblinger. De 3 nye vogne jeg fik i dag er af mærket ”Roundhouse” og der var som sagt ingen problem med dem heller. Jeg kan godt se at trækket på de amerikanske koblinger er noget anderledes end på vores hjemlige. Ved næste bestilling vil jeg da vove mig til et par vogne fra Athern.

Mit GP 38 lokomotiv er 23 cm og det er stort set samme længde som mine 2 MZ, men der findes vist længer e US lokomotiver. Hvad med et Big Boy lokomotiv – det vil dog se lidt mærkeligt ud på et lille anlæg som mit, men et meget lækkert lokomotiv.

Jeg vil tro det som Jørgen Steff i indlægget efter dit, er inde på med at starte samt slutte med en skinne med større radius, at det kunne være en god løsning, hvis man altså her pladsen til det, og det er det som det kniber med hos mig.

Mine billeder giver nok ikke den store mening men jeg vedhæfter dem alligevel så du kan se buen med lok + vogne på. Jeg håber du får løst problemet med dine vogne og hvis du har pladsen så en større initial bue er måske ( sikkert) løsningen.

 

Hilsen,

Torben

 

ps: jeg synes simpelthen det er så lækkert at høre ”horn” og ”klokke” og i det hele taget udseendet af US lokomotiver er bare så skønne at se på. Som jeg skrev tidligere –deres koblinger virker meget bedre end dem herhjemme – efter min mening.

Billede

 

Billede

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 258

PB

 

Hej Jørgen,

God ide med at starte med en skinne med større radius, og du har absolut ret i, at det alt andet lige vil se mere realistisk ud, og jeg kan love dig at havde jeg pladsen så var buerne blevet rigtig meget større. For mit vedkommende vil det dog knibe gevaldigt med pladsen, så jeg må leve med min skarpe kurve, og det ser heldigvis ud til at virke for mine tog.

Hilsen,Torben

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

zmilet

Indlæg: 30

PB

Hej igen Torben

Jeg synes det er rigtig dejligt, at det virker for dig med den radius.
Og tillyke med de nye vogne. Og ja elsker også lyden af de amerikanske.
Følger rigtig meget med her, og spoler tilbage og ser på togene der kommer forbi.
https://www.youtube.com/watch?v=r66gM9eLPuA

Dine billeder giver udemærket mening, og kan se at det skulle være samme type kobling, som på
mine Athearn. Mit lokomotiv er 26cm langt er 3 akslet, måske dette kunne være forskellen, især når
problemet først er der når det kommer foran, men igen dejligt at du kan køre uden afsporing.
Vær opmærksom på problemet hvis du får andet lokomotiv *ss*

Det med første skinne med større radius, var også det jeg mente med udligning af svinget i første indlæg, bare
med flexskinne istedet, det løste ihvertfald mit problem.
Da jeg dengang fejlsøgte kom jeg forbi denne video, som jo beskriver ret godt hvordan man gør det.
Har lige smidt den med her, hvis andre med problemet læser dette.
https://www.youtube.com/watch?v=Nu9qlIckU7Q

Nu fik jeg også selv lidt blod på tanden, så vil lige se om jeg kan presse mig ned på dine 360mm, og så
finde ud af hvor meget sådan en udligning hjælper ved så lille radius
Mit lokomotiv anbefales der godt nok 18 tommer, omkring 450mm, måske der problemet ligger der også.

De venligste hilsner

Like 0 kan lide
Top

Picture

zmilet

Indlæg: 30

PB

Nope, kunne ikke engang få lokomotivet på skinnerne, boggierne ville ikke dreje så skarpt Smile

Men så fik jeg det testet så mine 415mm må være det mindste for mig, og så med en udligning, både start og slut.

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 258

PB

 

Hej igen,

Tak for begge links. Horseshoe Curve kendte jeg ikke til og det er fint man kan spole tilbage og se og høre, og det kan man tydeligt når toget nærmer sig. Det andet link til hvor han meget indgående beskriver problematikken ved kurver er rigtig godt og lærerigt. 

Jeg er således gået lidt på kompromis mht. skinner i mine kurver, nemlig med at starte og slutte med en skinne med større radius. Det betyder, at jeg i mine kurver vil have en R3 skinne (radius 484 mm) først og sidst og ind i mellem R1 skinner (radius 360 mm). Grunden til det er det du nævner med, at dit lokomotiv er 3 akslet (26 cm) og det tror jeg også kan være årsagen til afsporingen. Nu fik du så også konstateret, at det er det åbenbart og at det ikke gik med den lille radius. 

Jeg vil bestemt på et tidspunkt anskaffe et 3 akslet lokomotiv ( måske flere ), og det jeg helst vil have er SD70 MAC 4006 ”Spirit of Anchorage”, men desværre er det udgået og ikke helt let at få fat i med lyddekoder, men jeg har ikke opgivet.

https://www.bradleydcc.com/athearn-genesis-alaska-railroad-sd70mac-4006.html 

I og med det er 3 akslet vil det give mig problemer med 360 mm kurverne, så derfor tager jeg højde for det nu i selve planlægningen ved udligning, og den nye kurve kan akkurat være på pladen.

De bedste hilsner,

Torben

 

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

zmilet

Indlæg: 30

PB

Ja man kan finde meget på youtube, de laver nogle fede baner derovre, man bliver helt sulten Wink

Det lyder da fornuftigt, især hvis du vil have 3 akslet på længere sigt.
Nu fik jeg lige lagt et par spånplader på spisebordet, og fik jeg lagt lidt skinner, og når jeg fulgte de anvisninger i videoen.
Ja, så skulle jeg med en radius på 500mm udvide med 0,8mm, så det er ikke meget der skulle til.

Ja den er da også fin, dejlig maskine, der er en her, dog uden lyd og brugt Smile
https://www.ebay.com/itm/ATHEARN-GENESIS-ALASKA-SD70MAC-EXCELLENT-CONDIT...
Men bliver sikkert lige dyr nok, med fragt+moms+told, og så lige en lyd dekoder oveni

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 258

PB

You Tube og des lige er tidsrøvere, men ja, man kan finde utrolig meget.

Det er godt nok i småtingsafdelingen med de 0,8 mm. Det skal jeg lige have chekket op på igen.

Mht. den specifikke SD70 model så har jeg set op til flere til salg på e bay og rundt omkring, men oftest er de uden lyd. Der findes dog mange andre bemalinger og da man kan få ”shells” som f.eks. herfra, https://www.cmrproducts.com/locomotive-shells/ 

kunne man udfordre sig selv med en gang lakering samt staffering. Løse ”decals” ark kan fås til netop ”Alaska”. 

Jeg har undersøgt med fragt+told+moms+gebyr til Post Nord ( ikke at forglemme på omkring 160 DKK ), så løber det op. Dekoder oveni – så når man smertegrænsen.  

Indtil videre gælder det omlægning af banen. I mellemtiden - et tillægsspørgsmål. Kender du til, eller er der evt. andre der kender til om der findes andre en Golden Spike der kører Amerikanske tog herhjemme?

 

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

zmilet

Indlæg: 30

PB

Ja man får hurtigt brugt nogle timer der Smile

Blev også noget selv overrasket første gang jeg lavede udligning på de 415mm.
Kan se jeg lige fik gået i for små sko med de 0,8mm :Cool
Det var nu 8mm, men stadig ikke meget til forskel, måske forbi at man selvfølgelig også begynder at dreje før, ca 15cm for mig, så
svinget fylder selvfølgelig lidt mere i længden.

Synes da du skal prøve at udregne og prøve at skitse det op.

Ved heller ikke om et 3 akslet som bliver købt senere hen, kan køre på de 360mm som selve radius i midten af kurven er.
Mit fra MTH kan ikke ihvertfald ikke, der mangler stadig en aksel at blive sat på sporet.
Ved så ikke om en SD70 er kortere, end min ES44AC ?

Ja, man kan altid udfordre sig selv lidt, og tror man kan komme langt med en nogenlunde airbrush og decals, skal selv have forsøgt mig lidt.

Kan ikke lige komme i tanke om andre klubber der kører med us tog

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 258

PB

Havde godt regnet med at det var 8 mm, men alligevel ikke ret meget.

Jeg prøver ved lejlighed at udregne en for min, men lige p.t. er der mange andre opgaver.

Jeg har endnu ikke hørt fra Golden Spike, men venter nu til efter Jul med at sende dem en mail igen.

 

 

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

zmilet

Indlæg: 30

PB

Regnede også med at du havde set fejlen Smile

Ja der er også andre ting end tog.

Nu fik jeg da selv lige lavet en test bane rundt, og fik lavet det med nogle faste skinner.
Dejligt at endelig kunne køre med mine amerikanere uden afsporing af vognene.

Ja, måske de har travlt med noget andet også, men håber da at du kan få nogle gode råd derfra.

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 258

PB

Jeg mener bestemt de kommer til Kolding til DMJU udstillingen 28/29 marts, så om ikke andet tager jeg derover, men håber selvfølgelig at få snakket med dem inden da, og aller helst få besøgt dem ude på Amager.

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

zmilet

Indlæg: 30

PB

Tror også det kunne være godt med et besøg, jeg ville også gerne, men kommer desværre fra jylland, så der er et stykke.

Men lad os se.

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 258

PB

 

Der var lige en ledig stund så jeg fik afprøvet det med overgangskurver og i mit tilfælde bliver det 5,6 mm. Jeg prøvede at optegne det på den plads jeg har at råde over og det kommer til at se fint ud. Jeg behøver ikke gøre brug af flexskinne idet det viser sig, at når jeg starter samt slutter med en R3 skinne i min R1 kurve ( R = 360 mm ) så følger R3 skinnen den optrukne linje mellem de to markerede punkter ifølge hans beskrivelse, så det bliver løsningen for mit vedkommende. 

Jeg fandt for øvrigt denne lidt teoretiske beskrivelse. 

https://www.morop.org/downloads/nem/de/nem113_d.pdf

  

God weekend, 

Torben

Billede

 

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

zmilet

Indlæg: 30

PB

Hej igen

Der er altså noget der ikke stemmer ved din optegning
Husk du skal ud i begge retninger, i dit tilfælde 360*0,3=108mm
Dvs. 108mm op af kurven, og det samme ned af den lige strækning, så vil kurven komme
mellem radiusen på de 360mm og offset, håber du forstår mig Smile

En anden ting, er jeg ikke kan forstå hvordan en fast skinne kan lave en udligning, idet en udligning
starter svagt, og bliver skarpere og skarpere. En fast skinne starter med det samme, og det må være det
der afsporer her hos mig. Om en fast skinne i radius 3 (484mm) så forudsager en afsporing, ja det vil
jeg lige prøve at teste.

Prøvede lige at lege lidt i wintrack, hvor jeg synes at forskellen er tydelig.
Pilen (Billede 2) er der hvor jeg begynder at afsporer, og der hvor mit hjul begynder at løfte sig.
Så min mistanke til afsporingen er at svinget kommer med det samme, istedet for svagt.

Har lavet med dine skinner, hvor den ene starter med radius 3, og de røde med Flex.
Flex kræver lidt mere i længden, til gengæld er den smallere

Hver for sig

Wintrack 1

Sammenligning 1 (Se pil)
Wintrack 2


Sammenligning 2
Wintrack 3





Like 0 kan lide
Top

Picture

zmilet

Indlæg: 30

PB

Ingen afsporing eller løftede hjul her ved radius 3 (484mm) Wink

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 258

PB

 

Det er muligt at jeg har rodet lidt rundt, men jeg synes ellers jeg havde fulgt hans anvisninger, men du har muligvis ret. Desværre forstår jeg ikke helt det med de 360*0,3 = 108 mm.

 

Min udregning er gjort som følger:

 

Radius = 360 mm og 1/64 af det er 5.62 mm hvilket skulle være ”off set” afstanden.

 

Omdrejningspunkt for den ”nye” kurve, som vil være vinkelret ud fra ”tangentlinjen”, vil være 360 + de 5.62 mm, og herved fremkommer den ”nye” kurve.

 

I punktet ude på ”tangentlinjen” måles en afstand af 60% af radius ( = 216 mm ), i begge retninger, og herefter trækkes en bue ( lille liste der kan bøjes ) mellem de to skæringspunkter, og herved fremkommer overgangsbuen, som jeg synes ser ganske ”blød ud”.

 

Jeg har ikke wintrack, derimod AnyRail, men jeg kan (sgu) ikke få den flexskinne til at bukke som jeg vil. Den buer i alle mulige retninger og jeg kan ikke afkorte den på nogen måde – eller kan jeg ?

 

Det havde været skønt om jeg havde haft et tre akslet lokomotiv så jeg kunne få det afprøvet inden sporene bliver lagt, så måske venter der en forsinket julegave efter nytår.

 

Jeg vil prøve en dag i løbet af ugen at få kigget mere grundigt på det og så vil jeg prøve at følge vejledningen for MOROP´s udregning, som vel skulle ende op med samme resultat.

 

Efter at have kigget på forskellige US baner på diverse hjemmesider kan jeg godt se at deres skinner / kurver / sporskifter er markant forskellige fra vores hjemlige, så som Picos til eksempel. Det var så også lige det Lars Skærlund var lidt inde på tidligere.

 

Et par links, hvis man har tid til overs så kan man fordybe sig her og få genopfrisket integraler: Wink

 

http://www.sumidacrossing.org/ModelTrains/TrackandRoadbed/FlexTrack/Easements/

 

http://mysite.du.edu/~jcalvert/railway/transpir.htm

 

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 258

PB

Dejligt at høre. Smile

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

zmilet

Indlæg: 30

PB

Det lydet som at du har gjort det helt rigtigt, måske bare mig der kigger forkert på dine streger.

De 108mm kommer fra det halve af Easyment længden, måske du ikke fangede denne rettelse han lavede:
https://www.youtube.com/watch?v=4jtBZSejUP4
Idet at den i videoen blev virkelig lang og blød.


Hans ligning må derfor være:

O = Offset = R / 64

R = Radius

E = Easyment Length = R x 0,6 (60%) (A-B)


Lavede lige et stykke papir hvor man kan se opmålingen, bare for at være sikker, at der ikke er nogen misforståelser Wink
Rød linje er den nye Easyment kurve, man skal nok bruge søm eller lignende til at holde lineal/pind til de eksisterende linjer og kurver.
Easyment

Like 0 kan lide
Top

Picture

zmilet

Indlæg: 30

PB

Og ligeledes en masse god læsning du har fundet frem til, vil lige kigge dem nærmere, hvis det ikke bliver for kompliceret.

Ja kunne da være dejligt at du kunne teste med en 3 akslet inden da, en ting ved du, og det er at en MTH ikke vil køre på 360mm.

Ja der er stor forskel på skinnerne, og sporskifterne kan også være noget længere

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.598

PB

Jeg vil foreslå en lidt anden løsning, som er den simple - som skibsbyggere brugte da de var analog - og det er:

Brug en homogen pind uden knaster eller ved modeltog en "plastikliste".

Hvis man tager udgangspunkt i din tegning, så skal et rimeligt stykke af listen holdes fast i den lige strækning, og den anden ende holdes fast på lignende måde i den facon, som sporforløbet har efter din tegning holder op.

Så vil der komme den skønneste kurve frem.

På tegnestuen blev brugt blylodder med et indstøbt søm, der kunne holde listen fast i de to ender og "undervejs".

Hvis radien skulle forbi et eller andet undervejs - et stort træ - så træk listen omkring det og den optimale kurve kommer igen frem ( måske er den ikke optimal nok, og så må træet fældes og bruges til et juletræ ). 

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 258

PB

 

Nej, jeg havde ikke set hans rettelse men jeg har krydschekket med de andre udregninger og kurven er som den skal være nu – som på din tegning.

Nu skal jeg så lige have købt nogle flexskinner.

 

Jeg kan lige vedhæfte billede af den beskedne plads jeg har til rådighed. Den gamle baneplade samt den nye lille hvor den kritiske kurve vil være. I alt vil det forhåbentlig ende op med ca. 27 m spor.

Billede

 

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 258

PB


Hej Jørgen,

Jeg er også tilhænger af ”KISS” – altså hvorfor gøre det for besværligt.

Nu du nævner skibsbyggere så byggede min far og jeg i sin tid en stor båd i ferrocement, og til bl.a. spant tegning o.a. gjorde vi rig brug af diverse lister i både træ og plast, og dem har jeg nogle stykker af. Blyklodserne med de indstøbte søm husker jeg godt. En af mine ”French curves” passede for øvrigt eksakt på kurven.

 

 

 

 

 


 

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.598

PB

En af mine ”French curves” passede for øvrigt eksakt på kurven.

Hva' hedder hun ................

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

bygger01 skrev:

En af mine ”French curves” passede for øvrigt eksakt på kurven.

Hva' hedder hun ................

 

Line(x) Big smile

https://architegn.dk/shop/linex-fransk-kurvelineal-721p.html

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 258

PB

Mademoiselle avec les bonnes formes

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 258

PB

 

Jeg skulle se om jeg i Any Rail kunne indtegne den plads jeg har til rådighed til banen, så jeg konsulterede manualen. Minsandten på side 39 er der faktisk omtalt og vist det med en ”easement”.

 

Vedhæftet er også det indtegnede areal til rådighed, så nu gælder det om at få indtegnet banen.

Billede

Billede

 

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 1 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej igen,

For dem der bruger WinTrack findes funktionen også der (oven i købet mellem to kurver med forskellig radius).

Billede

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 258

PB

 Billede

 

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

zmilet

Indlæg: 30

PB

Jeps, funktionen findes i wintrack, så skal man bare lige finde ud af hvilke grader den skal laves til.
I mine ovenstående sammenligninger, lavede jeg den så den passede med E= i ligningen, så når man markerede hele
skinnen, ja så var målet ca. samme længde som E (A-B) i ligningen, I det her tilfælde med 360mm radius blev det tætteste 18 grader

Bruger så en stål lineal på 1000mm fra Harald Nyborg, den gør det godt, og slår man så søm i på begge sider ved punkt af A, og længere nede flere steder, ja
så bliver den holdt lige hen af linjen, og det samme i ved punkt B ved kurven og videre, igen søm begge sider, ja så kommer den fineste easement kurve. (A-B)

Ser godt ud efterhånden, og synes det nok skal blive et spændene layout med de mål du har Wink

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 258

PB

 

Stållineal, træ/plastliste – det virker alt sammen og det kommer definitivt til at se bedre ud med de blødere kurver, så vi når i mål til sidst. Jeg er ved at få styr på mine flexskinner i Any Rail og skal så ud at investere i lidt flere skinner. Jeg kunne jo lege Julemand selv Santa Wink

 

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 258

PB

 

Nu gik det ellers lige så godt. Sad Jeg havde fået optegnet en bane – 33 m spor, og så sker der lige dette, da jeg blot skulle afprøve en lille sektion med bl.a. et par sporskifter. Jeg satte nogle vogne sammen og minsandten om ikke en af vognene sporede af ved passage af sporskiftet. Jeg prøvede igen og det gentog sig. Vognen blev koblet fra og prøverullet alene, og den afsporede igen. Jeg prøvede flere af de andre vogne og det viste sig at 3 af dem var der problemer med.

 

Nu er Pikos sporskifter vist nok ikke de mest pålidelige, men indtil nu i de år jeg har haft dem har de fungeret fint. De har ikke som mange andre ( alle andre ? ) en form for returfjeder ( ved ikke hvordan jeg skal forklare det), men hvis jeg ”tvangsholder” sporskiftet til den retning vognen skal køre sporer den ikke af hver gang, men den er ikke pålidelig.

 

Jeg prøvede så alle 7 vogne enkeltvis og det viser sig at det kun er de 3 som IKKE er af mærket Bachmann. De 3 er af mærket ”Roundtree” og var på tilbud, så måske derfor. En anden ting at bemærke er, at de 3 har plastikhjul / aksler hvorimod Bachmanns er af metal. Kan det være årsagen hertil eller er det pga. Pikos sporskifter. Lokomotivet kører jo fint igennem uden problem, og i går har jeg faktisk bestilt et 3 akslet lokomotiv Bachmann SD 40-2 CP for at få prøvekørt mine buer inden sporene bliver lagt, skulle der være problemer. Så lidt ærgerligt nu med det bøvl. Jeg vil undersøge om man kan købe løse metalhjulsæt og så påmontere dem i stedet for. Rent impulsivt tænkte jeg på om det var her og nu jeg skulle skifte til Peco, men det er jo lidt ærgerligt med de Piko skinner jeg har, så koldt vand i blodet indtil videre.

 

Det nye lokomotiv er afsendt fra Tyskland, og det skulle være her om 3 – 4 dage. Det var et ”Angebot” og det sidste de havde og med 18 % rabat.

 

 

 

Hilsen,

 

Torben

Billede

 

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

angatyr

Blistrup

Indlæg: 35

PB

 

Prøv at måle hjulafstanden med en skydelære og se om den afviger fra standarden. Jeg fik på et tidspunkt et fabriksnyt Märklin lokomotiv, der afsporede i alle skiftespor. Det viste sig, at hjulene sad for tæt sammen. 

__________________

Morituri te salutant
/henrik

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 258

PB

Jeg har nu målt på de 3 vogne som sporer af og afstanden er som følger:

Vogn 1 - 14,50  mm

Vogn 2 - 14,58 mm

Vogn 3 - 14,62 mm

 

To af disse har plastikhjul, den 3. har metal hjul, men ens for alle tre er, at hjulakslerne er af plastik og i pinolerne er der en del ”slør”.

Vognen yderst til højre er fra Bachmann og her, som på de andre vogne fra Bachmann er afstanden 14,44 mm og både hjul og aksel er af metal og uden ”slør”

Jeg målte afstanden på en vogn fra Hobby Trade og den er 14,29 mm.

 

Jeg kan næsten ikke tro andet end det må bero på den ringe kvalitet på de 3 vognes hjul ( boggier?), så mon ikke hvis de bliver udskiftet med nogle af metal, at så burde problemet være løst. Jeg vil prøve en af dagene at bytte rundt på vognenes hjulsæt, hvis det kan lade sig gøre.

Håber tegningen giver mening. Hvad er for øvrigt standarden ?

Billede

 

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

zmilet

Indlæg: 30

PB

Hej Torben

Har lige prøvet at måle mine athearn, og de ligger også omkring de 14,44mm
Når jeg tager min nmra standard gauge og sætter på, ja så er hjulene der hvor de skal være, så de 14,44mm +/-, må ca være standard

Kunne godt forestille mig det kunne være pga. plastic hjulene.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Den europæiske standard hedder NEM 310. Ifølge den skal afstanden være mellem 14,4 og 14,6.

Den amerikanske er lidt anderledes. Den hedder NMRA S-4.2. Ifølge den skal afstanden være mellem 14,37 og 14,6.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

AE800

Indlæg: 67

PB

Hej Torben!

Jeg kører bla amerikans med blandet landhandel, dvs, jeg har Beddenford trucks med affjedring, standard buggyer m plastic aksler osv osv. Jeg har været ude for afsporing i sporskifter, men det har vist sig af helt anden karakter.

Dine koblinger, som sansynligvis er af Kadee, hvis de skal virke, har en tendens til at "falde" i den kuisse som de er monteret, hvorefter den afkoblings bøjle, om du vil kalde den det, kan blive fanget i sporskiftet.

Det er den kedelige tendens som der er ved at kører amerikansk, man skal værer over dem.

Jeg har lige sat en stamme op & ganske rigtigt, afsporing i sporskiftet pga kobling.

Ole 

Like 0 kan lide
Top

Picture

angatyr

Blistrup

Indlæg: 35

PB

Du kan finde standarderne her:

NMRA (amerikansk std.):  https://nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/S-4.2%202015.0... (se side 2 for mål i mm.)
NEM (europæisk std.): https://web.archive.org/web/20111030151924/http://www.morop.org/de/norme...

Men da dine hjul tilsyneladende er af meget dårlig kvalitet, er det næppe værd at prøve at justere dem. Jeg ville bare skifte dem, hvis det er muligt

__________________

Morituri te salutant
/henrik

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 258

PB

Her er lidt om mulige årsager til afsporing i sporskifter og krydsninger, samt diverse figurer med mål på.

http://www.modelbaneteknik.dk/model/stnd/afsp.htm 

Figur 2.

”Hvis afstanden S over tvang- vingeskinnerne er for stor, må man forsigtigt file lidt af tvangsskinnens elle vingeskinnes side”

Det ved jeg så ikke lige om jeg begynder at file her og der – jeg tvivler. 

Figur 4. Hjulsæt efter NEM 310 og 311

Her har du afstanden hvor vi har målt og som skal være min. 14,3 mm.   

 

Plastik hjulene driller, ja, men som du kan læse længere nede så har jeg måske løst lidt af problemet.

 

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 258

PB

Hej Lars,

Jeg må have blundet en smule, da jeg jo udmærket var klar over der findes visse standarder, og jeg fandt tabellen for begge standarder.  ”Target” for HO 14.55 mm, og dermed mellem de 14,37 og 14,6 som du skriver.

https://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/S-4.2%202015.01.19.pdf

 

Hilsen,Torben

 

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 258

PB

Hej Ole,

Det var det første jeg fokuserede på, det med afkoblingsbøjlen og den har på intet tidspunkt været årsag til afsporing, måske desværre kan man sige for i så fald var den blevet ”modificeret”. ;)  

Ja, det kunne tyde på, at der er en udfordring ved at køre amerikansk, men det kan vel løses. Driller enkelte vogne i sporskifterne, får de lov til kun at køre lige ud. Smile

Hilsen,Torben

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 258

PB

Jeg prøvede det første link, men siden kunne ikke vise. Så ud som om man skulle være ”member”, men som du kan se har jeg fundet ud af det med normer/standarder osv., men ellers tak.

Link to lavede en hel del knuder. Der kom en side op med kun 1 ”bar” øverst, og så stod siden ellers og ”knurrede fra 15:05 til 15:35, hvor min tålmodighed sluttede. Det var dog umuligt at lukke ned for siden eller overhovedet at kommunikere med komputeren, så det var blot at genstarte og så forsvandt siden. På den ”bar” stod følgende:

WayBack Machine  -  15 captures  - Feb Oct Mar

                                                                        30

Hvorom alting er så fandt jeg en side med figurer og mål på: http://www.modelbaneteknik.dk/model/stnd/afsp.htm

 

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.