Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

120cm x 220cm / Forstadstation/Krydsningsstation med sidebane - Epoke II/III

Hej allesammen,

Her er et forslag til Charlie, der efter min mening udnytter hans plads bedst muligt. Anlægget skal bygges som et klapanlæg, så det bliver nok vigtig at tænke på at gøre konstruktionen så let som muligt, men samtidig meget stabil.

Skyggebanegården er en lidt udvidet model af den jeg allerede præsenterede tidligere her på forum. Der kan godt lægges et spor mere ind, hvis man har lyst til det. Hvis dette gøres, er der plads til fire styrevognstog og tre normale tog under anlægget. For at udnytte pladsen optimalt har jeg benyttet Geoline spor under jorden, her er geometrien optimal, hvis man skal have presset så mange spor ind som muligt. Resten af banen er lagt i Rocoline uden ballast med brug af bløde kurver, kurvesporskifter R5/R6 og fleksspor, hvor det var muligt. Minimumradius er Rocos R3 - altså 42 centimeter.

Banens grundidé er en enkeltsporet hovedbane, hvor der også kan køres med lange vogne, da jeg har brugt relative bløde kurver på den sigtbare del af anlægget. Den enkeltsporede hovedbane har en synlig krydsningsstation forrest på anlægget, der bliver delt i to dele af en kulisse. Stationen har tre perronspor - spor I er et stikspor, der kan bruges til styrevognstog (eksempelvis MO-CPS) eller en skinnebus, der kan pendle mellem krydsningsstationen og sidebanens endestation.

På den anden side af kulissen ligger lokalbanens endestation en etage højere og hovedstrækningens paradestrækning. For at muliggører kørslen med damplokomotiver med tender også på lokalbanen er begge banegårde udstyret med Fleischmanns lille drejeskive. Disse kan naturligvis udelades og pladsen bruges til noget andet. Eventuelt en rampe forneden og et savværk til lokalbanens station.

Banens er skruet sådan sammen, at der på hovedstrækningen kan køres ring, hvis man har lyst til det. Men nok så vigtigt er det, at skyggebanegården kan simulere to stationer, så der kan køres fra A over B til C. Og fra B kan der så enten stiges om til lokaltoget eller toget deles i to. Eller som endnu en mulighed - gennemgående tog fra skyggebanegården over B til lokalbanens endestation.

SKYGGEBANEGÅRDEN

Billede

KRYDSNINGSSTATION

Billede

LOKALBANEN

Billede

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

roskilde charlie

Indlæg: 50

PB  Blog

He.... Smiler.... Lars Lars Lars Lars..... Jeg kommer jo ALDRIG igang med at finde ud af hvor i verden banen skal være... Byggestil på huse mm... Du blive jo ved med at komme med GENIALE udspil... griner... Big smile Det er jo helt vildt!!! For pokker... Lars....

Jeg har en sidste bøn, Kan/vil, du prøve at vise et par 3D tegninger af banen??? Jeg er som nævnt vild med den og tænker den skal det være!!! (nu igen), jeg kunne måske bare godt tænke mig lidt mere "bygge plads" på anlægget til noget af alt det andet sjove... Huse... natur... landskab osv... Jeg har lidt svært ved at se hvor der er plads til noget sådan? Jeg tror en af dine flotte 3 D produktioner vil hjælpe mig? så jeg bedre kan overskue det hele?  Måske vil jeg også nedlægge en af drejeskiverne? ( krydsning st.)selv om jeg elsker ideen? og få lidt mere plads på den konto....

 

Jeg prøver lige at lave banen i det der SCRAM program jeg sidder og roder med.... og smide den ind her, hvis det er ok?

 

Hov fik lige en ide!!!!!!!!! Hvad med at du fik strikket nogle kurser sammen, så vi andre dødlige kan lærer at bruge win track???? Jeg tor at du ville kunne få RIGTIGT mange kunder. Jeg melder mig gerne som nummer 1.....

 

Vi tales/skrives ved!!

 

TAK   Party

Charlie

__________________

Køre Ho digital på MEGET lille bane, Roco line og Roco geo line skinner, den nyeste Roco mus + digital skiftespor osv. Epoke II - III stykker + fantasi ! Går næsten mere op i landskabs og tilbehørs opbygning, end selv kørslen ; ) 

Like 0 kan lide
Top

Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

Indlæg: 747

PB

roskilde charlie skrev:

Hov fik lige en ide!!!!!!!!! Hvad med at du fik strikket nogle kurser sammen, så vi andre dødlige kan lærer at bruge win track???? Jeg tor at du ville kunne få RIGTIGT mange kunder. Jeg melder mig gerne som nummer 1.....

Må jeg så blive nummer 2.... Smile

Henrik

__________________

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

jhcn skrev:

roskilde charlie skrev:

Hov fik lige en ide!!!!!!!!! Hvad med at du fik strikket nogle kurser sammen, så vi andre dødlige kan lærer at bruge win track???? Jeg tor at du ville kunne få RIGTIGT mange kunder. Jeg melder mig gerne som nummer 1.....

Må jeg så blive nummer 2.... Smile

Før min navnebror nu bliver tvunget til at svare på ovenstående: Det handler slet ikke om at bruge Wintrack - det handler om at have forståelse for anlæg af jernbaner. Et kursus i Wintrack vil være helt forfejlet, hvis I gerne vil ramme Lars' niveau - I skulle hellere se på fotos af virkelighedens sporplaner. Smile

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Lars Skjærlund skrev:

Før min navnebror nu bliver tvunget til at svare på ovenstående: Det handler slet ikke om at bruge Wintrack - det handler om at have forståelse for anlæg af jernbaner. Et kursus i Wintrack vil være helt forfejlet, hvis I gerne vil ramme Lars' niveau - I skulle hellere se på fotos af virkelighedens sporplaner. Smile

Jeg svarer nu gerne på spørgsmålet. WinTrack og/eller andre sporprogrammer er i virkeligheden kun et stykke værktøj, som hjælper med til at realisere de ideer man har. Så hvis man ingen idéer har eller kun dårlige - så hjælper WinTrack ikke så meget videre. "Garbage in - Garbage" out som det hedder i IT-verdenen. Når det så er sagt, er sporprogrammer også en stor hjælp til at finde ud af, hvad der ikke fungerer, ikke er plads til - eller bare ser åndsvagt ud Cool.

Jeg er i øvrigt sikker på at jeg også har lavet mange "fejl" i den række af sporplaner jeg har offentliggjort på sporskiftet. Der er eksempelvis mange ting, der bliver sparet væk af pladsgrunde - dækningssporskifter eksempelvis. Men i det hele taget er design af modeljernbaner jo et stort svindelnummer. De bedste løsninger er dem, der i den grad snyder den menneskelige hjerne, at den tænker: "Sådan ser det jo også ud i virkeligheden". Hvilket det jo så alligevel næsten aldrig gør Smile.

Og et kursus i WinTrack. Ja - Jo, men det kræver jo så et lokale med et tilstrækkelig antal computer - og lidt skal jeg jo også have for ulejligheden (eller som Onkel Joakim udtrykker det: "Tid er penge" Cool).

3D-billeder følger først i morgen - det er ret tidskrævende at sætte alting, så det kommer til at se godt ud.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej allesammen,

Her er der så fire 3D-billeder af anlægget - to fra hver side. Forstadsstationen får ingen huse eller højst reliefhuse. Det nemmeste er vel som vist på fotoet bare at sætte et passende fotografi op på kulissen Smile. Der er blevet plads til en Faller Car-Systems bane på anlægget - i må tænke jer til, at der skal skæres to huller i kulissen så bilerne kan køre rundt og rundt. Ud mod gelænderet ville jeg parkere en masse biler, pendlerne parkerer jo regelmæssigt der.

Lokalbanens station har fået plads til huse, måske kan det hele optimeres lidt bedre der - i princippet står også området med de mange træer til rådighed for bygninger.

Billede  Billede

Billede  Billede

 

Billederne kan gøres større ved at klikke på dem.

Med venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

roskilde charlie

Indlæg: 50

PB  Blog

Tak Lars!

Og til din navnebror  Tongue

 

Ses!

Charlie

__________________

Køre Ho digital på MEGET lille bane, Roco line og Roco geo line skinner, den nyeste Roco mus + digital skiftespor osv. Epoke II - III stykker + fantasi ! Går næsten mere op i landskabs og tilbehørs opbygning, end selv kørslen ; ) 

Like 0 kan lide
Top

Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

Indlæg: 747

PB

Hej Lars!

Jeg tror det hele kommer an på hvem man er? Jeg har egentlig masser af ideer, næsten lige så mange stykker papir med skitser - og Wintrack på PC'en. Men jeg synes det er svært at omsætte ide til sporplan - fordi jeg simpelthen ikke forstår at bruge alle programmets funktioner korrekt. Det ville jeg gerne lære!

Men virkeligheden er altid en god inspiration - det har du helt ret i. Det var en af årsagerne til jeg så optagelserne på DRHD i julen - og GoogleEarth er en gave Smile

Henrik - der forresten hurtigt kunne sætte et rum op med 20 pc'ere.....

__________________

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

jhcn skrev:

Hej Lars!

Jeg tror det hele kommer an på hvem man er? Jeg har egentlig masser af ideer, næsten lige så mange stykker papir med skitser - og Wintrack på PC'en. Men jeg synes det er svært at omsætte ide til sporplan - fordi jeg simpelthen ikke forstår at bruge alle programmets funktioner korrekt. Det ville jeg gerne lære!

Men virkeligheden er altid en god inspiration - det har du helt ret i. Det var en af årsagerne til jeg så optagelserne på DRHD i julen - og GoogleEarth er en gave Smile

Henrik - der forresten hurtigt kunne sætte et rum op med 20 pc'ere.....

Hej Henrik,

Ja - jo - selvfølgelig er der mange og altså også dig, der har masser af ideer, men som senest går i stå når WinTrack bliver startet op. Det hænger sammen med, at WinTrack er et kompliceret program - de er nået til Version 10 nu - og som årene er gået, er der ikke så meget logik i, hvor hvad ligger Smile. Desuden er 3D-enginen et separat program, så hver gang man skal kontrollere noget i 3D - tager det tid før man er tilbage i 2D igen.

Dette betyder at man skal investere bunker af tid, før programmet rigtig kan bruges, og hvis man sammenholder det med, at programmet også koster (mange) penge 750 DKK og det uden ret mange 3D-modeller, hvor man også meget nemt kan bruge yderlige 750 DKK. så er det noget af en investering. På den anden side er jeg temmelig sikker på at en omhyggelig planlægning af et anlæg kan spare en for mange ærgrelser og spildte penge.

I Tyskland er der professionelle udbydere af seminarer i Raily og WinTrack, de tager 150 EUR per dag inkl. frokost. Det kan jeg gøre billigere, hvis du stiller et lokale til rådighed Smile og til dem der ikke har en egen laptop naturligvis en computer.

Så måske kan vi finde ud af noget. Jeg kunne forestille mig, at et minimum deltagerantal på ca. 10 ville motivere mig til at rive en weekend ud af kalenderen et eller andet sted Smile Så kan jeg lave et begynderkursus om lørdagen, og for dem der vil gå helt i dybden, kan vi koble søndagen på.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Hej Lars mfl.

Hvis der er mange nok om det, så vil jeg godt undersøge om jeg kan låne lokale, 4-5 PC og en projektor i Gladsaxe kommune.

Det er nemlig en fremragende ide og jeg vil gerne med!

 

mvh

Peter

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

Indlæg: 747

PB

Lad os se hvad vi kan finde ud af!

Jeg er IT-vejleder på en privatskole i Randers - så faciliteter kan jeg nok godt skaffe = lokaler med PC'ere + SmartBoard til underviseren.

Meeeeeen jeg har ikke en skolelicens til WinTrack Smile

Men jeg kunne stille op til 50 stk bærbare Lenovo med Win7Pro 64bit til rådighed - som folk gerne måtte installere på. Jeg kan nemt fjerne alle spor bagefter.

Henrik

__________________

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.