Hej alle
Jeg skal til at bygge en lang bro som skal forbinde to sektioner af jernbane.
Broen bliver ca. 320 cm lang. Da broen skal kunne tages væk, vil jeg bygge den på en lægte 70 x 45 mm.
Det bliver en fri fortolkning over jernbanebroen over Limfjorden og til det formål har jeg købt broelementer fra Noch.
Herunder et billede af en prøveopstilling.
Nu kommer spørgsmålet så:
Hvordan støber jeg bedst vand. På billedet har jeg placeret en lille båd nogenlunde der hvor vandlinien skal være. Jeg kunne egentligt godt tænke mig, at vandet havde været gennemsigtigt, så jeg kunne fylde gamle cykler, bildæk, tang og evt. en mini-ubåd ned i det. Men der ville blive meget "lavvandet" da afstanden mellem lægten og broen ikke kan være højere.
Der skal altså støbes ca ca. 2 cm vand ... og det må gerne ligne Limfjordsvand med lidt krusninger.
Jeg har INGEN erfaring med modelvand.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.138
Da' Per.
Et lidt vildt skud fra hoften - og så alligevel: Mange har med fordel benyttet gulvlak, der pøses ud i større mængder - f.eks. i Ribe; og som det ses på billederne fra Ribe, kan det komme til at se særdeles flot ud.
Hvis du nu kapslede dine lægter ind ved at skrue sider på af f.eks. hård masonit og behandlede dem med noget, lakken ikke kan binde på - så burde du kunne fylde nogle centimeter gulvlak på. Herefter kan siderne fjernes - og jeg vil tro, at lakken bliver så hård, når den er hærdet, at du også ville kunne pudse den fint med en rystepudser.
MVH
Lars
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.607
En lav-teknologisk løsning er brugt på modelbanen i Hadsten. Det er råglas der er brugt som vand. Der er indbyggede bølger og får ikke den blange overflade som lak gør.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Det skal prøves. Jeg må fluks have fat i noget gulvlak.
Jeg vil også prøve om jeg kan støbe ca. en cm ud fra lægten på begge sider. Så kunne jeg få lidt mere dybde i vandet ... og evt. lave havbund som før omtalt.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
PerOlsen
Indlæg: 2.070
En lav-teknologisk løsning er brugt på modelbanen i Hadsten. Det er råglas der er brugt som vand. Der er indbyggede bølger og får ikke den blange overflade som lak gør.
Jeg havde selv tænkt på acrylplader - men de vil kræve en ekstra behandling for at give bølger. Glas duer ikke, da broen skal kunne flyttes, vippes og evt. transporteres (modulanlæg).
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Hej Per
Lidt ideer til modelvand kan hentes her:
Vand under Klarsyns bro: Den lille Lillebæltsbro
My 1 2 87.dk: Vand - Water - Wasser (inkl. links)
My 1 2 87.dk: Vandeksperiment (hav).
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
En lav-teknologisk løsning er brugt på modelbanen i Hadsten. Det er råglas der er brugt som vand. Der er indbyggede bølger og får ikke den blange overflade som lak gør.
Jeg havde selv tænkt på acrylplader - men de vil kræve en ekstra behandling for at give bølger. Glas duer ikke, da broen skal kunne flyttes, vippes og evt. transporteres (modulanlæg).
Mvh. Per
Hej
Akrylplader kan købes i Jem og Fix (med bølger) til en rimelig pris.
Kan enten lakeres på undersiden eller bruges som de er med en "bund" under. Selve akrylpladen er svagt blåfarvet.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Lars
Indlæg: 538
der er måske også lidt inspiration her:
http://www.skala-n.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=278%3Abroen-3&catid=39&Itemid=185
mvh
Lars
http://www.skala-n.dk
cbt
Indlæg: 1.157
Du kan også finde lidt inspiration i en af Big Al Mayo's tidligste videoer om "How to..."
Generelt er Big Al's videoer i det hele taget meget inspirerende og anbefalelsesværdige.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 599
Hvis du vil have et to centimeter tykt lag, så kan du ikke bruge lak til formålet. Hvis du gør det så vil du få noget der ligner at Moses har været på besøg og skulle føre et folkeslag over.
Lak er kun beregnet til tyndfilmsapplikationer, så det vil flække og revne når det påføres i så tykt et lag. Grunden til det er at når det hærder opstår der spændinger i lakken og jo tykkere laget er jo stærkere er disse spændinger; når spændingernes styrke så overskrider lakkens egen, så flækker og revner det.
I stedet skal du have et af de produkter der er specielt beregnet til at lave søer og vandløb; de har en intern styrke der er stor nok at det ikke flækker når det hærder op selv i meget tykke lag.
Hvis der skulle sidde en kemiingeniør derude, der mener at det ovenstående er noget sludder, så ret mig endelig.
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.