Picture

SFJ

Skole

Indlæg: 430

PB

Hvad for en slags fabrik?

God Aften!

Jeg har købt mig en fabrik fra kibri med produktnummeret 9807. Kan findes ret hurtigt på google.

 

Syntes stilen minder om en klasisk dansk fabrik, der let ville kunne passe ind i mit fynske epoke 3b projekt. Den minder lidr om kvægtorvet i Odense. Kunne godt tænke mig noget, der giver noget drift, på banen. 

Nogen der har gode forslag til hvad for en slags fabrik det kunne være? Har overvejet slagteri, maskinfabrik og papirfrabrik. Ellers så bare mere inspiration til bygning, patinering histore etc. Har kigget godt og grundigt på MJ-blog.dk's fabriks dioramer, og nogle af sundborgMJ's artikler. Dejlige sider som jeg gerne vil rose. Wink

Ps. Fint nyt forum, et sådan projekt kunnejo være anledning til at prøve bloggen af. Wink

__________________

//Miles

En dreng på 13 år med stor interesse for tog.

Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

SFJ skrev:
Nogen der har gode forslag til hvad for en slags fabrik det kunne være?

Forbilledet til modellen er en trikotagefabrik.

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

kildemoes

Generaldirektør ved DKB

Indlæg: 434

PB  Blog

Ja kibri skriv selv at det er en Trikotagefabrik

 

Her er nogle forslag: se punkt: 7. Kapitalmarked og industri

http://www2.langkaer.dk/un/at/09/AT3-1u-Byen/aarhus%201850-1900-TJ-dec2008.doc

 

 og ellers en ganske god  Historie om Århus.

__________________

 

 

Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane                                              http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes 

 

DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I

DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc

DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404

litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H.  http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra ME

Indlæg: 372

PB

tja hvis det er Odense der er tale om kunne det jo være stålstøberiet Tasso der ville der jo så være basis for transport af råvarer og færdig produkt

Vh claus

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

Litra ME skrev:
tja hvis det er Odense der er tale om kunne det jo være stålstøberiet Tasso

Det er et jernstøberi (et stålstøberi kunne bl. a. findes i Varde). Se http://www.fyens.dk/article/279709:Odense--Jernstoeberiet for Tasso. Jernstøberier var mere almindelige end stålstøberier. Jernstøberier har en eller flere kupolovne som er ret karakteristiske. Det måtte man i så fald bygge til modellen.

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Sådan en fabrik kan rumme mange forskellige produktioner - også afhængig af epoken.

 

Men en cykelfabrik, bygningsbeslag, broncestøberi, metalvarefabrik af en art (drejning, fræsning og svejsning) som laver maskindele eller værktøj,væveri, tæpper, gardiner, mandskabsvogne, elektronikproduktion, plastvarer, glasfiber, legetøj, sko, tasker sølvtøj, trykkeri, kartonagefabrik - ja al produktion der ikke kræver specielle ydre kendetegn i form af beholdere , tårne og andre specielle konstruktioner.

 

Gert 

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra ME

Indlæg: 372

PB

Sorry my bad Sad

er hvis blevet lidt for miljøskadet af en ing. jeg havde som lærer,der flippede helt ud hvis man kom til at sige jern om alt der bare mindede en smule om en legering Smile

Vh Claus

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

Litra ME skrev:
er hvis blevet lidt for miljøskadet af en ing. jeg havde som lærer,der flippede helt ud hvis man kom til at sige jern om alt der bare mindede en smule om en legering

Der findes jern og der findes stål, det er med at vide hvad der er hvad. Oven i købet skal man være varsom i historisk sammenhæng, for noget af det som i dag kaldes stål, kaldtes engang jern, og stål dengang var ikke det stål som vi mener i dag, Skal man samtidig tage hensyn til fremstillingsmetoden (hvad man absolut bør), kan billedet blive endog meget broget, fordi ingenting mere er som det var engang.

Jeg så engang en TV-udsendelse om restaurering, nej vist nærmere genopbygning, af vikingeskibe. Her blev oprindeligt anvendt jernnagler til samling af den klinkbyggede beklædning. Det særlige var at disse gamle jernnagler var usædvanligt bestandige overfor korrosionspåvirkningen i saltvand. Tilsvarende nagler af nutidigt blødt stål ville være gået til grunde i løbet af forholdsvis kort tid. Løsningen var at finde frem til et særligt blødt smedejern uden kulstof og silicium af betydning og give naglerne en særlig varmebehandling som afsluttedes med neddypning i olie.

Hvilken kemisk sammensætning dette smedejern havde, og hvilken olie der blev brugt til varmebehandlingen, meldte historien desværre intet om.

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

kildemoes

Generaldirektør ved DKB

Indlæg: 434

PB  Blog

Odense / købstæder   ::

bl.a. var tobaks- samt tekstilindustrien stor, og adskillige fabrikker havde mere end hundrede ansatte. Til byens største virksomheder hørte bl.a. Fyns Glasværk med 250 ansatte (o. 1890) og Slotsgadens Dampvæveri med 290 ansatte (trikotagsfabrik =  tekstilindustrien)

nævnes maskinfabrikken Thomas B. Thrige (3.200 ansatte omkring 1950) og Lindøvæftet (grundlagt 1959 som udløber af Odense Staalskibsværft),

Se::

http://dendigitalebyport.byhistorie.dk/koebstaeder/by.aspx?koebstadID=38

 

__________________

 

 

Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane                                              http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes 

 

DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I

DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc

DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404

litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H.  http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

SFJ

Skole

Indlæg: 430

PB

Hej igen!

I skal have mange tak for alle svarende. Jeg gik i gang med at bygge idag, sjovt arbejde som de næste dage kan gå med. Når jeg er lidt længere med det, beslutter jeg mig jo så. Wink Har besluttet jeg vil skifte tegl taget ud med metal plader, så det må vente til Torsdag, hvor den lokale pusher har åbent. Wink Hvis der er flere gode tekster, obs'er mm. nyder jeg meget at læse det. 

__________________

//Miles

En dreng på 13 år med stor interesse for tog.

Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.158

PB

Et paptag ville pynte

erikolsen1954 skrev:

Litra ME skrev:
er hvis blevet lidt for miljøskadet af en ing. jeg havde som lærer,der flippede helt ud hvis man kom til at sige jern om alt der bare mindede en smule om en legering

Der findes jern og der findes stål, det er med at vide hvad der er hvad. Oven i købet skal man være varsom i historisk sammenhæng, for noget af det som i dag kaldes stål, kaldtes engang jern, og stål dengang var ikke det stål som vi mener i dag, Skal man samtidig tage hensyn til fremstillingsmetoden (hvad man absolut bør), kan billedet blive endog meget broget, fordi ingenting mere er som det var engang.

Jeg så engang en TV-udsendelse om restaurering, nej vist nærmere genopbygning, af vikingeskibe. Her blev oprindeligt anvendt jernnagler til samling af den klinkbyggede beklædning. Det særlige var at disse gamle jernnagler var usædvanligt bestandige overfor korrosionspåvirkningen i saltvand. Tilsvarende nagler af nutidigt blødt stål ville være gået til grunde i løbet af forholdsvis kort tid. Løsningen var at finde frem til et særligt blødt smedejern uden kulstof og silicium af betydning og give naglerne en særlig varmebehandling som afsluttedes med neddypning i olie.

Hvilken kemisk sammensætning dette smedejern havde, og hvilken olie der blev brugt til varmebehandlingen, meldte historien desværre intet om.

Overfladen på et stykket smedet jern er på grund af deformationshærdningen, som smedningen forårsager, mere "lukket" end overflader, der er resultatet af spåntagning (fræsning, drejning, shaping) eller klipning og stansning. Alene dét gør smedede emner meget mere korrosionsbestandige end emner, der har fået overfladen "revet op" af spåntagning eller slibning, også selvom de måske efterfølgende har fået en gang elektro- eller varmgalvanisering (sidstnævnte giver det tykkeste lag zink, men dette lag "springer" desværre lettere af ved deformation end ved elektrogalvanisering).

Tilsvarende er de beslag, der (på udvendig side) holder sammen på hjørnesamlingerne på vinduesrammerne på Bangsbo Hovedgård her i Frederikshavn (hvor byens museum nu har til huse - se http://www.bangsbo.com/) ligeså gamle som vinduerne, dvs. ca. 200 år. De er smedet og hullerne er i samme forbindelse lokket (idag bliver de typisk boret), og da vinduerne i forbindelse med en renovering for nogle år siden blev renset af for adskillige lag linoliemaling viste det sig, at beslagene var som nye og at kernetræet (eg) var sundt og velbevaret, undtagen bundstykkerne i nogle af vinduerne - så de stykker blev udskiftet nyt kernetræ (eg). Se, det er håndværkskram fra før industrialiseringen, og lur mig om ikke vinduerne med god og kærlig pleje af det/de nye lag linoliemaling, de har fået, holder 200 år mere.

SFJ skrev:

Hej igen!

I skal have mange tak for alle svarende. Jeg gik i gang med at bygge idag, sjovt arbejde som de næste dage kan gå med. Når jeg er lidt længere med det, beslutter jeg mig jo så. Wink Har besluttet jeg vil skifte tegl taget ud med metal plader, så det må vente til Torsdag, hvor den lokale pusher har åbent. Wink Hvis der er flere gode tekster, obs'er mm. nyder jeg meget at læse det. 

Metalplader er nu engang mest almindeligt på udbygninger på især gårde anno ca. 100 år siden og frem, især på de gamle lavloftede længer med valmet tag, som førhen var stråtækte. På længer fra Bedre Byggeskik tiden (både statshusmandsbrug og også større gårde) ses ofte også eternitplader som tagdækning.

Som tag på industribygninger ses ligeledes ofte eternittag og især tagpap (f.eks. på shedtag), mens ståltage ikke ses så ofte.

Et paptag er let at fremstille selv - tag noget glat plasticard (minimum 1.0 mm), påsæt evt. sikker med trekantprofil med ca. 500-750 mm afstand (i 1:1) og brug malertape af finkrep-typen (som f.eks. http://www.foerch.dk/product.aspx?p=4dc98fe2-5a2c-4df1-bd22-930f6150a130&g=bcbe820f-fc70-4b73-bddf-bb6a991434c1) evt. tilpasset i bredden og med 1-2 mm (1:87) overlap (ved sikker sker overlap henover sikkerne). Et paptag med sikker er - synes jeg - et rigtig flot tag og er på en dansk fabriksbygning mere "dansk" at se på, end de mere sjældne ståltag. Det var blot min mening / mine råd.

God byggelyst!

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

SFJ

Skole

Indlæg: 430

PB

Tagpap er heller ikke nogen helt dårlig idé. De tegl tag der følger med er tilgengæld  meget god størrelse til murermester villaer.

__________________

//Miles

En dreng på 13 år med stor interesse for tog.

Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.