Picture

kikken

Indlæg: 12

PB

Heljan 1871

Hej igen

Heljan 1871 Vandmølle, er den 1/87, eller...?

 

 

Freddy

Like 0 kan lide
Top

Picture

Petro

Pensionist

Hedehusene

Indlæg: 36

PB  Hjemmeside

Hej kikken

Så vidt jeg kan se på google, er Heljan 1871  HO, i størrelsen.

Mvh. Petro

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.727

PB

Som alle andre Heljan huse, bygninger m.m. så mener jeg den er i størrelse 1:100

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Jeg vil foreslå dig at kontakte Heljan og spørge dem. Alt afhængig af hvor gammel modellen, altså hvornår den første gang blev sendt på markedet, kan du risikere at selv om den er markedsført som være i H0 så er den ikke 1:87 men snarere 1:100 eller 1:120, sådan er det for deres ældre modeller. De fleste nyere er dog i "ægte" H0 (1:87), men få det hellere tjekket inden du handler. 

Men selv de modeller som må strengt er "for små" til 1:87 kan være brugbare; placeret i baggrunden kan de give dybde til anlægget ved at snyde os til at de er længere væk end de reelt er.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 1 kan lide
Top

Picture

kikken

Indlæg: 12

PB

Takker

 

Freddy

Like 0 kan lide
Top

Picture

kikken

Indlæg: 12

PB

Hej igen

 

har nu spurgt og fået svar fra Kim (Heljan), han kunne ikke svare på, om den var 100% str.1/87

 

 

Freddy

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

kikken skrev:

har nu spurgt og fået svar fra Kim (Heljan), han kunne ikke svare på, om den var 100% str.1/87

Fin og hurtig service derovre i Søndersø, omend det virker utroligt at producenten ikke selv ved med sikkerhed hvad størrelsesforhold bygningen er i.

Mon en af sporskiftets brugere bor i eller i nærheden af Videbæk og kunne foretage en hurtig opmåling? Så kunne vi sammenligne med modellen hvis nogen har den.

Har i øvrigt prøvet at kigge lidt på et luftfoto: Jeg kan i den nordlige ende af Stationsvej se en bygning som kunne ligne en stationsbygning, som i øvrigt skulle være bevaret, og den er ca. 18 meter lang; altså skulle den i nøjagtig H0 være lige knap 207 mm. lang. Passer det med modellen?

 

 

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.101

PB  Blog  Hjemmeside

mr-data skrev:
Mon en af sporskiftets brugere bor i eller i nærheden af Videbæk og kunne foretage en hurtig opmåling? Så kunne vi sammenligne med modellen hvis nogen har den.

Har i øvrigt prøvet at kigge lidt på et luftfoto: Jeg kan i den nordlige ende af Stationsvej se en bygning som kunne ligne en stationsbygning, som i øvrigt skulle være bevaret, og den er ca. 18 meter lang; altså skulle den i nøjagtig H0 være lige knap 207 mm. lang. Passer det med modellen?

Mon ikke, der er en hel del af os, der har fået noget galt i halsen?

Heljans model af Videbæk station er i særklasse den model, der er i værst understørrelse af alle Heljans modeller. Selve hovedbygningen er, så vidt jeg husker, 8-10 cm lang. Det kan du jo selv sammenligne med de 207 mm, du er kommet frem til... Det kan også beskrives på en anden måde: Kører du en passagervogn i ægte 1:87 op foran stationsbygningen, vil den rage langt op over skorstenen - vel at mærke på en to-etagers bygning.

Men ellers har du ret: Stationsbygningen findes stadig, den er for meget længe siden solgt fra og indrettet til privatbolig. Jeg har været der.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.157

PB  Blog  Hjemmeside

mr-data skrev:

kikken skrev:

har nu spurgt og fået svar fra Kim (Heljan), han kunne ikke svare på, om den var 100% str.1/87

Fin og hurtig service derovre i Søndersø, omend det virker utroligt at producenten ikke selv ved med sikkerhed hvad størrelsesforhold bygningen er i.

Mon en af sporskiftets brugere bor i eller i nærheden af Videbæk og kunne foretage en hurtig opmåling? Så kunne vi sammenligne med modellen hvis nogen har den.

Har i øvrigt prøvet at kigge lidt på et luftfoto: Jeg kan i den nordlige ende af Stationsvej se en bygning som kunne ligne en stationsbygning, som i øvrigt skulle være bevaret, og den er ca. 18 meter lang; altså skulle den i nøjagtig H0 være lige knap 207 mm. lang. Passer det med modellen?

 

 

Du skal huske at de gamle bygninger fra 60'erne er lavet i en tid hvor stort set alle fabrikanter tilpassede bygninger til datidens anlæg, som ofte var 122 x 200/244 cm.

Nogle bygninger som landhandelen  har korrekt højde, døre og vinduer, men er gjordt smallere for at passe ind. 

Dengang tog man ikke skala så højtideligt, se blot på Marklins og Fleischmanns små damplok, som var tillempet så standard motoren ku være der.

Videbæk station skal i 1:87 være 60 cm i længden over de 3 bygninger, regnet fra  pakhus til toilet bygnings yderkanter. Heljans er ca 1:120. Var den dengang kommet 1:87 havde der ikke været plads på de fleste anlæg.

Som hos de fleste andre har Heljans Videbæk stået på mine gamle anlæg, hvilket også er årsagen til at jeg er igang med at bygge en i korrekt skala til mit eget anlæg.

mvh. Ole Vedel

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.101

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Ole.

Ole Vedel skrev:
Du skal huske at de gamle bygninger fra 60'erne er lavet i en tid hvor stort set alle fabrikanter tilpassede bygninger til datidens anlæg, som ofte var 122 x 200/244 cm.

Du har jo fuldstændigt ret: Og mange af de gamle bygninger i forkert skala sælges stadig - f.eks. fra producenter som Faller og Auhagen. Men det er de færreste, der i dag sælger dem som "H0" - Auhagen har f.eks. tre produktlinier, nemlig "H0", "TT" og "H0/TT". Det sidste er Auhagens gamle bygninger i tvivlsom skala.

Jeg synes sådan set, det er dejligt, at Heljan stadig laver deres snart 50 år gamle byggesæt; men måske man skulle overveje at holde op med at markedsføre dem som "H0"? Det ville måske hjælpe lidt på troværdigheden...

Citat:
Nogle bygninger som landhandelen  har korrekt højde, døre og vinduer, men er gjordt smallere for at passe ind.

En af mine absolutte favoritter: Heljan ville have et hit, hvis man genudsendte denne model i ægte 1:87 med mursten osv. i korrekt størrelse. Da det desværre nok ikke er realistisk, overvejer jeg faktisk at genskabe den i korrekt skala.

Citat:
Videbæk station skal i 1:87 være 60 cm i længden over de 3 bygninger, regnet fra  pakhus til toilet bygnings yderkanter. Heljans er ca 1:120. Var den dengang kommet 1:87 havde der ikke været plads på de fleste anlæg.

Som hos de fleste andre har Heljans Videbæk stået på mine gamle anlæg, hvilket også er årsagen til at jeg er igang med at bygge en i korrekt skala til mit eget anlæg.

Jeg tror, Heljan ville få en sællert, hvis man genskabte hele Videbæk station - dvs. samtlige bygninger - i korrekt skala. Det er et dejligt, klassisk dansk byggeri.

Og nu vi er ved emnet: Hvordan kan det være, at Heljan bliver ved med at genudgive de gamle bygninger i gal skala - mens de meget flotte bygninger i ægte 1:87 ikke kan fåes mere? Portørboligen og vandtårnet blev da udsolgt relativt hurtigt, så burde der ikke være basis for et genoptryk?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

modeljernbane

smed

Indlæg: 353

PB

 Hej!

Til trods for forkert str. Er Heljans huse blandt de der sælger bedst. Så der er nok derfor at Heljan forsat produkserer dem. Man kan jo ike få så meget i Danske bygninger.

Kurt

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.