Picture

talbert

Jyllinge

Indlæg: 83

PB

Faller 110114 Trossingen Station

Hej Alle,

Har købt Faller 110114 Trossingen Station som passer perfekt til mit anlæg. Modellen er patineret fra Faller og de anbefaler at man fjerner overskydende patineringsfarve inden man limer. Hvad er den bedste løsning på/til dette ?

__________________

Tim

Märklin C-Skinner, Digitalt, CS2 (60215), Tysk, Epoke III-IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

BT

Selvstændig

Søby Ærø

Indlæg: 388

Online PB  Blog

Vil mene at lunkent sæbevand kan gøre det.

__________________

Mvh

Johnni Christensen

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

talbert skrev:
110114 Trossingen Station som passer perfekt til mit anlæg. Modellen er patineret fra Faller og de anbefaler at man fjerner overskydende patineringsfarve inden man limer. Hvad er den bedste løsning på/til dette ?

Jeg skraber normalt med en "cutter"/stanley-kniv langs de kanter hvor jeg regner med at lime.

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Når jeg limer plast plejer jeg at pudse med meget fint sandpapir, nærmest vandslibe papir. Kræver tålmodighed, men giver en lige så ren overflade som at skrabe, men mere ru, så limen har mere fat i emnet Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Jesper.

JGJ67 skrev:
Når jeg limer plast plejer jeg at pudse med meget fint sandpapir, nærmest vandslibe papir. Kræver tålmodighed, men giver en lige så ren overflade som at skrabe, men mere ru, så limen har mere fat i emnet

Normalt en meget prisværdi metode ved limning - men den giver ikke så megen mening ved plastic: Alle de gængse limtyper er opløsningsmidler, der fordamper efter limningen. Limningen foregår ved, at opløsningsmidlet opløser plasten, og de to dele, der skal limes sammen, skulle så gerne flyde ind i hinanden, mens de er opløst, så de danner en endda meget stærk binding, når opløsningsmidlet er fordampet, og der kun er den originale plast tilbage.

I den situation betyder det ikke så meget, om overfladen er ru eller glat, når man indleder limningen.

Derimod betyder det meget, om der er maling på, for opløsningsmidlet kan normalt ikke trænge gennem malingen, og så får man ikke skabt nogen binding.

__________________

MVH
Lars

Like 1 kan lide
Top

Picture

talbert

Jyllinge

Indlæg: 83

PB

Hej alle som har svaret.

Tusind tak for alle de gode forslag. Jeg prøver mig lidt frem.

__________________

Tim

Märklin C-Skinner, Digitalt, CS2 (60215), Tysk, Epoke III-IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hej Lars

Ja, det havde havde jeg ikke lige i mente, men mere når jeg limer emballagecarton sammen til huse, eller lodder messing. 

Det er rigtig nok at limen "svejser" plastemner sammen til en stærk binding. Kunsten er så at påføre den rette mængde, ikke for lidt og ikke for meget.

For lidt tror jeg ikke giver binding nok, og for meget tror jeg smelter for meget materiale, så der kommer vulker og buler.

Eller jeg helt galt på den...?

 

Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.