for dem der leder efter Bn og Cc vogne fra Heljan !
set på kystbanen idag i brugttogafd
Heljan 5073 : Bn-d 50 86 20-84 952-3 - 2 stk
Heljan 5074 : Bn 50 86 20-84 874-9
Heljan 5076 : Bn 50 86 20-84 717-0
Heljan 5079 : Bn-o 50 86 20-84 785-7
Heljan 5077 : HFHJ Bn 75
Heljan 5031 : Cc 1132
Heljan 5032 : Cc 1141
Heljan 5035 : Cc 1111
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
De bliver snart sjældne, for Heljan vil nemlig heller ikke lave genoptryk af tidligere modeller til det danske marked. Dette kan der bl.a. læses om i det nye nr. af Lokomotivet.
Lynetterne og AF/CP bliver de sidste ting til det danske marked. Det engelske marked er langt mere taknemmeligt at have med at gøre.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
undskyld mig
nu var det en oplysning til dem der evt søgte Bn og CC vogne
skal vi nu ikke vente og se om hvad Heljan beslutter sig til før man udråber "dødsdommen" ,
hvordan vil du forklare/forsvare ovenstående, hvis nu der kom fx en Ac og eller en DA ? fx i 2017 ? hænger jo nok sammen med hvordan salget af CM og AF/CML/CP går - og det jeg har oplevet i Valby og i diverse foretninger rundt omkring så bliver der langet nogle AF/CML/CP over diskene - og hvis dem der plejer at lurepasse på et udsalg - tog sig sammen og købte nu til de priser der er pt ( og de er meget forskellige fra sted til sted ) så kunne det jo være -
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Læs det nye nr. af Lokomotivet.
Og så trækker jeg mig straks ud af det igen,
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
det har jeg skam - da jeg får det - opfattelsen hvad der bliver sagt når man snakker med Heljan folk opfattes nok forskelligt,
men du slipper ikke så let Claus, det koster dig en kop kaffe, hvis Heljan udsender noget efter Y tog og AF/CML/CP vognene
ellers giver jeg en middag fx i den højere sfære ( stående taffelmiddag ) - altså lidt af - fint skal det være fru Hyacinth - men vi skal så lige være opmærksom på at er der en Hyacinth - så er der også en Onslow
mvh
henning h087
og foriøvrigt kan jeg da røbe at når jeg gennemgår nogle af de sidste udgivelser af modeltog der er kommet på markedet i 2016, så er der et par produktionsudeladelser jeg vil påpege og omtale - men det bliver på rundremisen - og har spurgt ved producenterne om hvorfor og fået en forklaring der er godtaget - men derfor har jeg aligevel købt de pågældende modeller og anbefaler dem på det kraftigste - da jeg selv kan sætte udeladelserne på.
og dem der ikke går op i de produktionsudeladelser - kan jo være ligeglade og behøver ikke at vide hvad det er - og dem der går op i dem og vil og kan lave deres modeller mere korrekte, kan jo så læse om dem på rundremisen - og kan så evt selv gøre som jeg vil gøre
og så er vi vist komme langt fra emnet "Bn og Cc vogne - set på Kystbanen" - så lad os stoppe her og vente på resultatet af kaffen vs middagen
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
MAB
Staten
Indlæg: 548
De bliver snart sjældne, for Heljan vil nemlig heller ikke lave genoptryk af tidligere modeller til det danske marked. Dette kan der bl.a. læses om i det nye nr. af Lokomotivet.
Lynetterne og AF/CP bliver de sidste ting til det danske marked. Det engelske marked er langt mere taknemmeligt at have med at gøre.
Mvh
Claus
PS jeg har selv flere Heljan ting, som er ganske fine
Hilsen Martin
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.000
Hej Martin,
Nu har jeg ikke læst nyeste nr af Lokomotivet, men handler det i virkeligheden om et "langt mere taknemmeligt" engelsk marked?
PS jeg har selv flere Heljan ting, som er ganske fine
Det bekræftes sådan set i sidste nr. af Lokomotivet at Heljan vil "droppe det danske":
(citat:)
"Vi henvendte os derfor i januar måned til direktør Kim Nannestad for at få verificeret HELJANs planer, og han bekræftede at man vil droppe det danske. Heller ikke genoptryk af gamle modeller med nye numre, vil blive aktuelt."
(citat slut)
Dog kommer Y-tog og AF/CP som planlagt. Afsættet ser helt klart ud til at være et mere rentabelt engelsk marked, hvilket jo er fair nok.
Meeen, jeg synes nu det er klogest at afvente og se hvad der helt konkret sker. Det er jo alt andet lige at spå om fremtiden helt og aldeles at afskrive Heljan.
Mvh,
Peter
Ps.: Og lad os nu venligst undgå en af de sædvanlige tråde der eksploderer i for og imod Heljan osv. Det er jo erfaringsmæssigt et hjørne af debatten hvor folk får hidset sig en kende mere op end hvad der gavner debatten...
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Thomas Jespersen
Indlæg: 418
Problemet er nok i højere grad at det er svært at finde vogne og lokomotiver der kan produceres rentabelt uden risiko for tab. Vi har faktisk fået alt det der er almindeligt i den daglige drift fra 1960 og frem til idag.
Jeg kunne godt tænke mig flere CM, CP og CO vogne, men det var vogne der alle var forskellige og bygget i små serier.
På godsvognssiden er det eneste jeg kan forestille mig TGC og TGS. TD, PJ og PF har der også været mange af, men de var stort set alle væk før 1960.
Så pointen er hvad er det egentlig Heljan skal lave?
Jeg har mange ideer til hvad Heljan kunne lave, men er de rentable hvis vi kigger på dem med realistiske øjne? Sandsynlivis ikke.
MAB
Staten
Indlæg: 548
Hej Peter
Trist citat, men sådan er det åbenbart
Hilsen Martin
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.000
Hej,
Trist citat, men sådan er det åbenbart
Ja, hvis det ender med at holde 100% stik... Men lur mig om ikke der alligevel kommer et og andet i fremtiden, dog nok med en anden intensitet end vi har set tidligere.
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
MAB
Staten
Indlæg: 548
God aften
Nu har jeg aldrig været glad for alle disse rygter eller gisninger om diverse ting og sager, men med hvis Heljans exit er så radikal, som den ser ud til at være, så er det begyndelsen på en helt ny æra inden for denne hobby.
- en endnu smallere hobby.
- en fornyet fokus på andre epoker end den populære epoke III.
- små eksklusive, og i visse tilfælde ret dyre oplag, som fx McK, DF, Tog & Tekno m. fl. præsenterer det i øjeblikket.
- kernekunderne dør, som det er beskrevet i en anden tråd, og ungdommen tabes endeligt på gulvet.
- det nye segment bliver et smalt, "modent", købestærkt og historie interesseret publikum.
Det er muligt jeg tager fejl, men det ser umiddelbart sådan ud, både hvis man taler med butiksindehaverne/producenterne samt den helt almindelige modelbanemand.
Hilsen Martin
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.659
Måske skulle vi skrive vores alder .............
Så kunne man se, hvornår hobby'en bliver rigtig smal, og forretninger mister sit underlag !
Kunne vel laves via en form for afstemming .............
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
MAB
Staten
Indlæg: 548
Måske skulle vi skrive vores alder .............
Så kunne man se, hvornår hobby'en bliver rigtig smal, og forretninger mister sit underlag !
Kunne vel laves via en form for afstemming .............
Det er muligt du synes det er morsomt, men det synes en yderst populær dansk producent af div. tilbehør til mj-hobbyen ikke! Din alder eller min for den sags skyld, er ganske irrelevant. Jeg prøver bare at beskrive det rigtig mange ser komme ude i horisonten.
Om du vil lave "en form for afstemning" er dig frit for. Jeg tror bare ikke den ændrer ret meget ved realiteterne, som de ser ud her medio marts 2016.
Kan du have en god aften
Hilsen Martin
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Udover det nævnte materiel fra epoke III, så mangler der stadig af damp R-maskinen, H-maskinen og evt. G-, C- og K-maskinerne. Specielt nu hvor epoke II og tidlig epoke III er fremme for de små dampmaskiners vedkommende. G- og C-maskinerne kørte også i sen epoke III b.
Af diesel er det MK/FK især. Eller et opdateret MS- eller MB-lyntog. Dette kunne der nok være en del muligheder i.
Af vogne er det især AC-vognen, men også fx AD/AY kunne være spændende.
Så helt fyldt ud er epoke III ikke endnu. Der er som nævnt også flere godsvogne at tage fat på.
Ulempen ved epoke IV og frem er den plads der kræves syntes jeg. Et fuldt korrekt Intercitytog på 8-9 vogne fylder rigtigt meget, i forhold til den plads jeg i hvert fald har til rådighed. Men der kørte naturligvis også tog på 2-5 vogne, hvilket er mere overkommeligt.
Skulle der nævnes noget, så ville en IC3 være meget meget oplagt. Og den kan laves i forskellige designudgaver. De fleste vil uden videre kunne køre med to og tre sæt sammenkoblede, som det i rigt mål sker den dag i dag i driften. ER er også en oplagt kandidat. Så mangler vi lige der er nogen der vil lave de danske køreledningsmaster, der i øvrigt vandt en designpris i sin tid.
Nu skal der jo også elektrificeres videre. Dette vil også give nogen spændende muligheder for materiel i fremtiden.
Så jeg tror bestemt heller ikke at hobbyen er ved at dø ud. Man begynder måske i dag senere at interessere sig for modeltog, når man har råd og mulighed for at realisere det. Men ja, med et mere smalt segment end det har været tilfældet, det tror jeg også.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Kim Stapelfeldt
Befalingsmand
Holbæk
Indlæg: 376
Måske MCK kommer os til undsætning..?
De har tilsyneladende personvogns-projekter igang på nuværende tidspunkt...:
http://mck-h0.dk/nyheder/
Nu sidder jeg da allerede og drømmer om BN vogne i samme standard som resten af deres sortiment.... DET ville være et scoop..!!
fjorbak
Indlæg: 583
Hej alle
Hvis man må øffe lidt med.
Se hvad er det vi kommer til at savne, Heljan, jo da de har da leveret mange ting, nu har jeg da de lige startede op været glad for deres bygninger, også selv om de ikke var i målestørrelse, selv da de kom med deres drejeskive jublede jeg dengang kunne man selv bygge lidt til ændre så den kunne køre, der blev ikke stillet de store spørgsmål vi var ade, eller var vi, ja det gælder også DIG, vist var vi glade endelig nogen der lavede noget dansk. Hvad der er gået galt, som jeg ser det er at vi helst vil have en vogn et hus m.m. præcis som 1:1, hvilket er forståeligt, når man så får en styrevogn som er som den skal være og anvender samme firmas perroner og sneploven ikke kan sidde på hvor er så det går galt, er det hos mig eller hvad. Er det at være på tværs at have en mening om at enten smider du de perroner væk eller også er det sneploven.
Den gang da ROM&CO som lå på Axeltorv i København var der modeltog, men det var ikke for enhver pengepung, forretningen lukkede, og hvad er så sket prisen er absolut ikke aftaget, jeg tror at prisen på modeltog og prisen for at holde hobbyen kørende er vigende, og som der står længere oppe i tråden at vi nok er flere med gråt hår end med anden hårfarve eller er man blind. Det næste vi kan se på det er forhandlerne de er en døende race og langt mellem dem, os undskyld lidt ældre havde mange muligheder tidligere og til priser syntes jeg som var til at betale men også materiel at en anden kvalitet end i dag, (blik vogne)
Men det er da underligt at et dansk firma vil satse mere på et andet marked, men vi i DK er for lille prøv at gå hen og spørg efter en Q-decoder, bare for sjov så skal du se der hvor jeg har købt min fik jeg at vide at der var leveringstid, ikke bare en almindelig leveringstid, hvad sker der så jo man køber på nettet.
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
fjorbak
Indlæg: 583
Glemte lige
Kim Stapelfeldt sendte et link til McK jeg ville lige se hvad de nu havde fundet på, og læste lidt ned i teksten tænk de havde sat en proto type model på og strakt havde man været nød til at fjerne billedet på grund af kretik, jo nu kan man så kretisere en som gerne vil løfte vores modelhobby, stik nu den pibe ind og lad os se de prototyper så vu har noget at glæde os til
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
esben2009
Greve
Indlæg: 290
Jeg syntes ikke at der er grundlag for at tale om at modeltogshobbyen er på vej ned alene på baggrund af at butikker lukker og at Heljan stempler ud på det danske marked.
Der sker ikke noget med modeltogsbutikker som ikke sker i resten af detailbranchen, omsætningen flytter andre steder hen og i vores modeltogsverden er det internettet som tager en stadig større del, og dermed gavner det også udenlandske butikker. Vores adgang til varer bliver ikke mindre.
Producenterne står nærmest i kø for at levere dansk i forhold til en generation siden, så det tomrum Heljan måtte efterlade vil blive udfyldt af andre. Der vil forsat være mere at købe og vælge i mellem end de fleste har behov for.
De bedste toghilsner
Esben + John Larsen
Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8