https://www.roco.cc/rde/roco-news/produktrueckruf-nightjet-sowie-blackedition.html
Hvis du har sådan et sæt, skal du ikke bruge det mere. Der er nu kommet flere meldinger om, at de er gået i brand.
mvh,
Gert
__________________
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.178
Update: https://www.roco.cc/rde/roco-news/produktrueckruf-nightjet-sowie-blackedition.html
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
LasseSteen
Indlæg: 1.823
Er det så anden eller tredje gang indenfor en relativ kort periode, at Roco må tilbagekalde et produkt pga produktionsfejl ?
Det er da lidt bemærkelsesværdigt.
Bliver Roco´s modeller fortsat produceret i Østen, eller er alt flyttet til Europa ?
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.722
Til gengæld synes jeg, at når jeg læser "skriftet" fra Roco, viser det et firma, der står ved sine problemer og bringer dem frem til brugerne, og det skal de bestemt have ros for.
Og ikke som Märklin, der mere bruger vandrørene i stedet. En af de ting jeg kan henviser til, er deres sporskiftedrev, hvor jeg aldrig har set noget på deres hjemmeside !
Forskellen er - går den så går den - og det fortæller alt om en leverandør.......
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
gejo
Indlæg: 684
Nu har mig bekendt Märklins sporskiftedrev aldrig udgjort en brandfare. Det er trods alt en stor forskel.
I tilfælde af brandfare er firmaet vel forpligtet til at hjemkalde varen - og det gælder vel både Märklin som Roco.
Gert
mikkelwf
Indlæg: 88
Er det så anden eller tredje gang indenfor en relativ kort periode, at Roco må tilbagekalde et produkt pga produktionsfejl ?
Det er da lidt bemærkelsesværdigt.
Bliver Roco´s modeller fortsat produceret i Østen, eller er alt flyttet til Europa ?
Mig bekendt er det kun nightjet de har tilbagekaldt indenfor de sidste 6 måneder - hvilke andre modeller tænker du specifikt på?
De har vist stadig lidt produktion i Østrig - men satser vist på at det hele skal rykke til Vietnam. Og det har desværre resulteret i flere produkter med fejl (det jeg har oplevet når jeg har købt noget nyt fra dem). Tror ikke deres slutkontrol derude er så god som den var i Østrig desværre...
DA5024
Indlæg: 85
De har vist stadig lidt produktion i Østrig - men satser vist på at det hele skal rykke til Vietnam. Og det har desværre resulteret i flere produkter med fejl (det jeg har oplevet når jeg har købt noget nyt fra dem). Tror ikke deres slutkontrol derude er så god som den var i Østrig desværre...
Du får hvad du betaler for og navnlig hvad du specificerer i en kontrakt. Dertil kommer tilsyn som opfanger de forhold som kontrakten ikke kan forudse. Og i sidste ende er en deadline i en produktplan ofte med til at forcere lanceringen af et produkt som forvarende eller uforvarende lider af konstruktive brister. Jo flere af den slags forhold, desto mere bliver ædt af den besparelse som oprindelig blev beregnet i regnearket. Det gælder ikke kun modeltog, men sådan set alle produkter hvor man uddelegerer til en underleverandør, som traditionelt set vil skulle have et langvarigt samarbejde for at man ikke skal bruge uendelige ressourcer på tilsyn og håbløst udførlige kontrakter. Sidst men ikke mindst betyder en "god pris" hos en underleverandør som regel at provenuet for underleverandøren skal hentes hjem på ekstraarbejder, dvs forglemmelser og konstruktionsuhensigtsmæssigheder som ikke blev forudset da totalentreprisen omkring det nye lokomotiv eller vogn blev aftalt. Det er en klassisk principal-agent problemstilling i økonomi, men stort set alle hopper i og dem som lærer af det, vil stort set kun få deres erfaring gennem dårlige oplevelser. Intet særligt for Roco, men de er relativt nye i den forretningsgang hvor man ikke bare taler tysk til produktionen og enten kan tage bilen hen til produktionsstedet eller gå gennem nogle døre længere nede ad gangen. Alt beskrevet har kunder til danskdesignede produkter også været i kontakt med, ingen nævnt, ingen glemt. I det spil kan man enten tilbagekalde (dyrt på kort sigt), beklage (mindre dyrt, men lidt dyrere på det længere sigt), ignorere eller afvise.
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.178
Fabrikken i Vietnam er ikke en underleverandør, men ejet af Roco.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
DA5024
Indlæg: 85
Tak for opklaring. Det gør ikke de beskrevne problemstillinger mindre. I realiteten flytter man jo for at udskifte medarbejderstaben med en billigere. Dermed går en stor del af erfaringen aligevel tabt og på gangene i Europa er der ligesom med ekstern underleverandør en længere kommandovej. Man har ganske vist lettere ved at få prioriteret produktionerne i rækkefølge og tidsmæssigt, men denne magt kan så betyde at der simpelthen ikke er kapacitet (læs: tid) til at korrigere problemer med produktet.
Når man selv ejer underleverandøren står man selv for ansvaret med at få produktionen til at fungere og man kan ikke uden tab hyre eksterne underleverandører ind i konkurrence - finansafdelingen vil i skøn forening med det helejede datterselskab stritte imod.
Hermed ikke sagt at de beskrevne problemer ikke kan løses og i mange tilfælde bliver løst, men det kræver detaljeret og hårdt ressourcekrævende arbejde.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.225
Well - der, hvor jeg arbejder, har vi egne fabrikker i såvel Kina som Malaysia. Det har vi haft længe, og det fungerer godt. I en stor virksomhed er der naturligvis altid masser af intern fnidder og kritik, men jeg har ikke hørt noget, der går på dårlig kvalitet fra vore fjenøstlige fabrikker.
Tværtimod er jeg i næsten daglig kontakt med mine kinesiske kolleger, og det funger fuldstændigt, som var det kolleger på etagen nedenunder. De er lige så dygtige og kompetente, og de gør et lige så godt stykke arbejde i det daglige som mine kolleger her i Danmark. Hvor der i øvrigt også er en hel del kinsere, indere, russere, ukrainere, iranere - ja selv tyskere og hollændere. Og så naturligvis vores franskmand og australier.
MVH
Lars
DA5024
Indlæg: 85
Well - der, hvor jeg arbejder, har vi egne fabrikker i såvel Kina som Malaysia. Det har vi haft længe, og det fungerer godt. I en stor virksomhed er der naturligvis altid masser af intern fnidder og kritik, men jeg har ikke hørt noget, der går på dårlig kvalitet fra vore fjenøstlige fabrikker.
Tværtimod er jeg i næsten daglig kontakt med mine kinesiske kolleger, og det funger fuldstændigt, som var det kolleger på etagen nedenunder. De er lige så dygtige og kompetente, og de gør et lige så godt stykke arbejde i det daglige som mine kolleger her i Danmark. Hvor der i øvrigt også er en hel del kinsere, indere, russere, ukrainere, iranere - ja selv tyskere og hollændere. Og så naturligvis vores franskmand og australier.
Nemlig, kontinuitet og indkøring. Du får præcis den kvalitet fra Asien som du ønsker, hvis du gør det rigtigt. Ofte er det ordregiveren som har en stor del af ansvaret ved ikke at lægge vægt på god og relevant kommunikation. Nu lagde jeg i ovenstående mest vægt på de negative problemstillinger, som netop er dem som ofte viser sig når man migrerer produktion mm. Roco-ånd er svær at opretholde med kapitalfond, indtjeningskrav og migration af produktion.
4464 Bittern
Indlæg: 33
Er det så anden eller tredje gang indenfor en relativ kort periode, at Roco må tilbagekalde et produkt pga produktionsfejl ?
Det er da lidt bemærkelsesværdigt.
Bliver Roco´s modeller fortsat produceret i Østen, eller er alt flyttet til Europa ?
Det er kun de digitale Nightjet stammer der er blevet kaldt tilbage, som nu tilgengæld er på vejtilbage handlen