Picture

kak

Frederiksberg

Indlæg: 6

PB

us loks på märklin

Som märklin nybegynder hjemme i dk opholder jeg mig pt. et par måneder i usa, og overvejer at købe et par amerikanske ac lokomotiver med hjem og konvertere disse. Er der nogen der har erfaringer med at konvertere, fx skal der en hel anden motor i for at køre på vekselstrøm hjemme eller skal de bare forsynes med en midterslæbesko loddet til motoren. Hjulene skal vel skiftes, da jeg forstår der er lidt forskel på kravene til 2 skinne dc og märklin 3 skinne ac?

På forhånd tak

kak

Like 0 kan lide
Top

Picture

diablomandk

Indlæg: 311

PB

altså eneste problem du kan få er slæbeskoen. de dekoder du kan få laver fint strømmen om så du kan køre.

esu dekoder som jeg bruger gør dog at motoren skal være dc men du kan finde dekoder der også kører ac.

 

 

 

Brian

Like 0 kan lide
Top

Picture

kak

Frederiksberg

Indlæg: 6

PB

Tak, jeg kan altså roligt købe noget af jeg har set klatre op over bjergene her i californien. Jeg gik i mit spg. ud fra, at märklin var ac og at de amerikanske fabrikater normalt var dc, hvis en dekoder klarer dette ser det jo ret overskuligt ud, tak for svaret. ps Uden at vide hvad det var så jeg for nogle år siden her, det sted hvor godstoge med et antal 3-4 loks i staten og et par stykker agter langsomt slæbte sig op og krydsRede sig selv, det var egentlig det der tændte mig. Et andet spg.: Jeg har set lidt efter historiske sporplaner her på sitet, og er interesseret i østerport (kbh.) som det så ud fra langeliniebroen ca. 1954-6? mvh
Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Hej

Jeg synes det er et dårligt råd du har fået.
Som jeg er orienteret så kommer materiel fra Amerikanske producenter med RP25 hjul, dvs. med meget mindre hjulflanger end vi er vant til i Europa. Selv på 2-skinne kan det være en udfordring at få sporet lagt præcist nok til problemfri kørsel. Jeg ville forudse uoverstigelige problemer med passage af sporskifter hvis ikke hjulsættene udskiftes totalt. Om der så overhovedet er plads til hjul med store flanger kan være et andet problem.

Men prøv at stille spørgsmålet på forummet på baneforum.dk, der skriver Moppe og Erik Olsen og specielt Erik ved alt om hjulprofiler og de problemer der kan opstå.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

c-lind

Elektriker

København N

Indlæg: 50

PB

Hej Henk og KAK

Så vidt jeg ved, skriver både Erik Olsen og Moppe da heldigvis også her på forummet og jeg regner da selvfølgelig med, de begge vil give deres erfaringer videre her, hvor spørgsmålet er stillet Smile Og jeg glæder mig da meget til at høre mere om det da "problemet" med flangerne er nyt for mig. Der er måske oven i købet noget med sporvidden også?

Med venlig hilsen

Claus Lind

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.152

PB  Hjemmeside

Du kan ikke få et typisk US produceret lokomotiv til at køre på Märklin spor (uanset montering af slæbesko). På grund af RP25 hjulprofilen, vil du opleve afsporing på afsporing og særligt i sporskifter. Du vil være nødt til at skifte hjul.

Mehano lavede US lokomotiver til AC med korrekte AC-hjul (kun Diesellokomotiver) i USA sælges de under navnet IHC. Mehano lavede også damplokomotiver til AC, men de var ikke sikre i sporet, da de ikke fik særlige AC-hjul med DC-hjul efter en standard mellem NEM-DC og RP25 - de kan ikke anbefales.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

kak

Frederiksberg

Indlæg: 6

PB

Jeg har hele tiden gået ud fra, at hjulene nødvendigvis skulle skiftes både pga flanger og sporvidde, for nærværende er det kun diselloks der er på tapetetet. Jeg har skrevet Mehano & ihc bag øret når jeg senere på ugen besøger en forhandler

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

kak skrev:

Som märklin nybegynder hjemme i dk opholder jeg mig pt. et par måneder i usa, og overvejer at købe et par amerikanske ac lokomotiver med hjem og konvertere disse. Er der nogen der har erfaringer med at konvertere, fx skal der en hel anden motor i for at køre på vekselstrøm hjemme eller skal de bare forsynes med en midterslæbesko loddet til motoren. Hjulene skal vel skiftes, da jeg forstår der er lidt forskel på kravene til 2 skinne dc og märklin 3 skinne ac?

På forhånd tak

kak

Hej

Du vil købe et par "amerikanske AC lokomotiver" som du skriver,  med hjem og konvertere disse. Det er sådan du skriver, og så er der vel ingen grund til at modificere dem? I så fald du vil købe DC loks, er historien en anden. Jeg tror jeg ville lade mit Märklin anlæg være til et dansk/europæisk inspireret tema, som jeg formoder dit er, og så lave et USA inspireret anlæg med der tilhørende DC materiel ved siden af. men her kan jo så komme plads problemer ind. men det er jo en anden snak.

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

Jeg er enig i at det kan give problemer at køre med hjulsæt efter NMRA i Märklin-sporskifter. Ikke så meget pga. flangehøjden (der eksisterer mange fordomme om flangehøjde også til 2-skinne), men mere pga. afstanden mellem hjulenes bagsider og hjulenes bredde. Der er dog forskel afhængigt af hvilke Märklin-sporskifter man bruger, M-sporskifter er håbløse, K- og C-sporskifter lidt bedre. Desværre har jeg ikke selv konkret erfaring med NMRA-hjulsæt på Märklin-spor, så noget konkret råd kan jeg ikke komme med.

Generelt om NMRA-standarder vil jeg gentage at RP25 ikke er en hjulsætstandard, men en "recommended practice" for selve hjulets udformning i en række størrelser. NMRA's hjulsætstandard hedder S-4.2, se http://www.nmra.org/standards/sandrp/pdf/S-4.2%202010.02.24.pdf 

Bemærk her at afstanden mellem hjulenes bagsider B for H0 er 14,37-14,60 mm, det svarer nogenlunde til det NEM 310 (2-skinne) tillader i den seneste revision, men det er øget i forhold til tidligere udgaver, både i NMRA og NEM. NEM 340 (3-skinne) kræver min. 14,0 mm. Hjulbredden N for H0 i NMRA S-4.2 er nominelt 2,79 mm, det er mindre end Märklin. NEM 340 (3-skinne) kræver min. 3,0 mm. Forskellen synes måske ikke stor, men den har stor betydning for hvor roligt kørslen gennem hjertestykker foregår.

Oversigt over NMRA standards and recommended practices kan ses på http://www.nmra.org/standards/sandrp/consist.html
Oversigt over NEM normer kan ses på http://www.morop.org/de/normes/index.html

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

kak

Frederiksberg

Indlæg: 6

PB

Jeg har nu købt et union pacific 975 & et southern pacific 8390 fabrikat Athearn (Athern.com). Det første er med stik  reregnet på dcc- dekoder( 8 pinde )iflg. teksten. Det andet uden. Hvordan jeg vil anvende dem (udover de er flotte at se på) står hen i det uvisse efter jeres diverse kommentarer. Måske skulle de netop en gag fremover køre på sit eget 2 leder spor. Og så er det jeg spørger uvidende: De kan vel køre på de 2 leder spor der findes til salg i dk. I forretningen siger de at de intet ved om europa, de skinner jeg kunne købe var code 80 eller 100, et udtryk jeg mindes a have set her på siden eller andet steds på nettet.

Altså er der en venlig sjæl der vil fortælle mig at jeg kan købe brugbare skinner og elforsyning hjemme i lille dk der kan anvendes sammen med ovennvnæte lokomotiver (2 spor dc) så jeg ikke behøver at slæbe skinner med hjem.

mvh kkj

(Märklin startsæt Cargo, märklin Dansk damp, dansk mo disel + ovennævnte)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

kak skrev:

Jeg har nu købt et union pacific 975 & et southern pacific 8390 fabrikat Athearn (Athern.com). Det første er med stik  reregnet på dcc- dekoder( 8 pinde )iflg. teksten. Det andet uden. Hvordan jeg vil anvende dem (udover de er flotte at se på) står hen i det uvisse efter jeres diverse kommentarer. Måske skulle de netop en gag fremover køre på sit eget 2 leder spor. Og så er det jeg spørger uvidende: De kan vel køre på de 2 leder spor der findes til salg i dk. I forretningen siger de at de intet ved om europa, de skinner jeg kunne købe var code 80 eller 100, et udtryk jeg mindes a have set her på siden eller andet steds på nettet.

Altså er der en venlig sjæl der vil fortælle mig at jeg kan købe brugbare skinner og elforsyning hjemme i lille dk der kan anvendes sammen med ovennvnæte lokomotiver (2 spor dc) så jeg ikke behøver at slæbe skinner med hjem.

mvh kkj

(Märklin startsæt Cargo, märklin Dansk damp, dansk mo disel + ovennævnte)

Hej

DC skinner af en god kvalitet er rigeligt. Roco skinner,  f. eks. kan købes i alle mj - forretninger i DK. Det behøver du ikke slæbe med hjem fra USA.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ty2 406

Frederikssund

Indlæg: 131

PB

Hej kkj.

Du kan selvfølgelig købe skinner og sporskifter her i Danmark, hvor disse lokomotiver kan køre på. 

Både Tillig Elite og Peco kan benyttes. Sporskifter skal have en standart hvor RP25-hjulet bruges. Tillig Elite spor burde der ikke være problem, og Peco hedder den "Fine Standart", det stå på æsken sporskiftet ligger i.                                   Code 100 eller 80 er et udtryk for hvor høj sporstrengen er, alså hvor kraftig sporet er. 

En almindelig trafomator 12VDC er OK.

Jeg er glad for at du opgiver at ombygge dine amerikanske lokomotiver til AC. Som mange andre, tror jeg også at du vil få nogle uoverskulige problemer, og i sidste ende vil opgive projektet. Det er jo desværre lidt spild af tid og ikke mindst penge.

Udover Märklin selv, er der kun få andre der laver amerikanske modeller til AC. Ca. 95% af det modeltog der produkseres til amerikanske markede er til DC og udstyret med RP25 hjul.  

Men jeg kan godt forstå at du er fascineret af de amrikanske baner. Jeg har selv været i Californien og se BNSF og UP køre godstog over Cajon Pass og igennem Tehachapi Loop. Fantastisk oplevelse! 

__________________

Venlig Hilsen.

Peter Wiese.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Olsen

Svendborg

Indlæg: 191

PB

Hej KKJ.

Tillig kan jeg ihvertfald sige dur´ - dem bruger jeg selv til amerikansk. Skinneprofilhøjden er 83 på dem, og det er ikke afgørende om du vælger noget med 80 eller 100, begge virker. Det du skal være opmærksom på er skiftesporene, det er dem der kan drille hvis du ikke får det "rigtige" skinnermærke.

__________________
Mvh Olsen (Olsens-modeltrain.com)

Lenz 100,
Amerikansk, Broadway, Athearn..H0 på Tillig.
Like 0 kan lide
Top

Picture

kak

Frederiksberg

Indlæg: 6

PB

Jamen, jeg siger rigtig mange tak for alle de gode input jeg har fået, min viden er nok inden for andre områder primært, " så træd varsomt - pige" inden jeg kaster hele familieformuen ind på märklinbaner og andre baner. 

 Nu er mit næste spg. til "de (næsten) altvidende": Disse vogne med 2 lag containere man ser passere rundt om .. (ja- jeg kan ikke bjergets navn, men betagende var det::Smile er det vogne man skal købe her (alene prisen på de 2 loks tilsiger dette) men også "mindre" problemer såsom koblinger kunne tale for at jeg samlede en "total" togstamme når jeg nu øjensynligt skal køre med et sep. us tog oveni det tidligere købte derhjemme.  .. ikke et problem, kun en udfordring der kan holde de små grå kørende. 

PS.: Hvorfor fanden er der ikke togstammer med 2 lag containere i eu... ja,- for at forbedre konkurrencegrundlaget overfor den øvrige verden??.. Muligvis skal et antal tunneler udvides.. og hvad så... mange der ønsker sig arbejde.

mvh kak   .... returnerer eu ca. 9.01.2012

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.152

PB  Hjemmeside

kak skrev:

PS.: Hvorfor fanden er der ikke togstammer med 2 lag containere i eu... ja,- for at forbedre konkurrencegrundlaget overfor den øvrige verden??.. Muligvis skal et antal tunneler udvides.. og hvad så... mange der ønsker sig arbejde.

Vilkår og grundlag for jernbaner i USA og EU er helt forskellige. Europæiske jernbaner har persontrafik som 1. prioritet, hvor godstrafik har 1. prioritet i fjerntrafikken i USA.

Afstandene i USA gør, at det kan betale sig at køre meget store containertog på tværs af landet til centrale terminaler. Europa har en helt anden geografi.

Det er ikke helt så let, som du tænker at lave om på de fysiske forhold omkring jernbanerne i EU. Europa er meget tæt befolket ,og mængden af infrastruktur (veje, broer, tunneler etc.) samt hele overledningssystemet, som skal ændres, vil gøre det til en økonomisk uoverskuelig opgave særligt set i sammenhæng med et jenbanesystem med fokus på persontrafik, hvor det formodentlig aldring vil kunne tjene sig hjem økonomisk at foretage investeringerne, hvis godstrafikken skal betale.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Klaus_H

Transportforsikring

Indlæg: 633

PB  Hjemmeside

Jeg stillede samme spørgsmål som KAK gjorde, til Bjørn Schultz, som har Paa-Sporet på Vesterbrogade i København. Han har en del Amerikansk materiel i butikken.

Han fortalte at det godt kan lade sig gøre.

Mange amerikanske diesel lokomotiver trækker på alle aksler, eller begge boogier. For at få plads til slæbesko, må man nok ofre/afmontere trækket på den boogie hvor slæbeskoen skal monteres.

RP25 hjul kan godt køre på märklin skinner men skal modificeres. Hjul afstanden skal ændres til 13,85.

Hvis man vil have hæfteringe på, kræver det nok adgang til en drejebænk så man kan få lavet rillerne til ringene.

Jeg ved ikke hvor i landet du bor, men har du mulighed for det så besøg Paa-Sporet og få en snak med ham.

Han har også div Kadee Koblinger på lager.

 

__________________

3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI 

Like 0 kan lide
Top

Picture

kak

Frederiksberg

Indlæg: 6

PB

Tak for svaret, intet problem i Vesterbro da jeg har folkereg.adr. på F.berg. Din tekst svarer til hvad jeg har erfaret pr. pc her de sidste par uger. Jeg vil aflægge på-sporet et besøg i januar.

mvh kak

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.