De forhindrer vogne der hopper af sporet at køre videre ud over kanten.
De skinner, der ligger mellem køreskinnerne på broer og andre steder, hedder sikkerhedsskinner.
Deres formål er at sikre, at afsporede hjul holder køreretningen indtil toget er standset, og man kan sætte materiellet på sporet igen.(det er dog ikke udsædvanligt, at hjulet er beskadiget efter den tur, hvor man må bugsere det beskadigede hjulsæt væk på såkaldte "rulleskøjter")
Desuden har sikkerhedsskinerne også en afstivende virkning på sporet.
I skarpe kurver er der undertiden monteret en enkel ekstra skinnestreng, der skal stive sporet af radialt med kurven.
Tvangskinner, er de stålskinner, der sidder på modsatte skinner ud for hjertestykket i et sporskifte, og skal forhindre hjul i at komme på den forkerte side af hjertespidsen under passage.
I modsætning til sikkerhedsskinner, som heldigvis meget sjældent er i brug til deres højeste formål, er tvangskinner ofte i kontakt med indersiden af hjul.
TogSvendsen
Indlæg: 450
De forhindrer vogne der hopper af sporet at køre videre ud over kanten.
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
De forhindrer vogne der hopper af sporet at køre videre ud over kanten.
De skinner, der ligger mellem køreskinnerne på broer og andre steder, hedder sikkerhedsskinner.
Deres formål er at sikre, at afsporede hjul holder køreretningen indtil toget er standset, og man kan sætte materiellet på sporet igen.(det er dog ikke udsædvanligt, at hjulet er beskadiget efter den tur, hvor man må bugsere det beskadigede hjulsæt væk på såkaldte "rulleskøjter")
Desuden har sikkerhedsskinerne også en afstivende virkning på sporet.
I skarpe kurver er der undertiden monteret en enkel ekstra skinnestreng, der skal stive sporet af radialt med kurven.
Tvangskinner, er de stålskinner, der sidder på modsatte skinner ud for hjertestykket i et sporskifte, og skal forhindre hjul i at komme på den forkerte side af hjertespidsen under passage.
I modsætning til sikkerhedsskinner, som heldigvis meget sjældent er i brug til deres højeste formål, er tvangskinner ofte i kontakt med indersiden af hjul.
Vh Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)