Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

Teaktræ med tagrytter

Like 1 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 413

PB

Den er da mægtig pæn. Nogen særlig anledning til at vi skal se billedet? Kommer den i model?

Hvordan ser det ud med AC´eren.

Thomas 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

Thomas Jespersen skrev:

Den er da mægtig pæn. Nogen særlig anledning til at vi skal se billedet? Kommer den i model?

Hvordan ser det ud med AC´eren.

Thomas 

Da' Thomas

Jeg tror det er en "føler" fra Ulrik (og dermed Heljan) for at se om der er interesse for sådan et prægtigt køretøj - til det kan man da bare sige.: Jadak - jadak oooooog jadak!! Party

Gode hilsner

Flemming

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.142

PB  Blog  Hjemmeside

Flemming skrev:
til det kan man da bare sige.: Jadak - jadak oooooog jadak!! Party

Helt enig! Smile

(Men husk, det skal siges på århusiansk...)

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

En tagrytter CP i 1:87 ..... jo, den vil da absolut blive anskaffet Smile

__________________

Svend

Like 1 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

:)tja 

 

lidt nede i tråden

http://www.sporskiftet.dk/blogs/h087/h087-tegninger

+

mere tekst her

http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=1043.0

 

mvh

henning h087

 

 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

I lighed med teaktræ CM-vognen med tagrytter, så vil der bestemt også blive anskaffet et eksemplar af en teaktræ CP her. 

Kan se inde på jernbanen.dk at en del af dem af dem klarede sig til et godt stykke op i 1960´erne, ligesom med nogen af teak CM-vognene.

I epoke III var der som bekendt et langt mere varieret udbud af både person- og godsvogne, i modsætning til i dag hvor det hele forlængst er blevet ens og standardiseret, og helt sikkert også noget mere rationelt. 

Mvh

Claus

 

 

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.919

PB

Skovsøekspressen skrev:

I lighed med teaktræ CM-vognen med tagrytter, så vil der bestemt også blive anskaffet et eksemplar af en teaktræ CP her. 

Kan se inde på jernbanen.dk at en del af dem af dem klarede sig til et godt stykke op i 1960´erne

Ja, der er op til flere gode eksempler på dette. Nogle dog med andre litra, så der er mulighed for flere varianter Smile

 

 

 

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej,

Den der blev sidst udrangeret var CP 2936 (15.10.66), så den vil jeg gerne have Cool !

Og så er den heller ikke en af de få der blev ombygget med højryggede sofaer...

Venlig hilsen

Lars

DSB CP 2936
__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

............og gerne en udgave med gennemgående liste under vinduerne som vist på de fleste af billederne her

http://www.jernbanen.dk/dsb_pvognfotos.php?Aar=1941&litra=CP&typenr=8

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

Jeg kan godt se, hvad du mener, men derfor kan jeg da godt ønske udgaven med gennemgående liste under vinduerne alligevel    Wink

http://www.jernbanen.dk/Fotos/Person1941/DSB_AF96_1985.jpg

Lige for at få det på plads: Kaldes den en regnliste og er det noget vognene er blevet forsynet med efterfølgende (og i givet fald hvornår)?

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

Lige for at få det på plads: Kaldes den en regnliste og er det noget vognene er blevet forsynet med efterfølgende (og i givet fald hvornår)?

Der kaldes en sålbænk og de vogne som (fortrinsvis medio-slut 50'erne) fik denne, fik den på grund af større reparationer af træværket. Ikke alle vogne fik gennemgående sålbænk på begge vognsider. Der er tegn på at CP-vognene blev levetidsforlængede og nogle fik endda mindre radius i rundingen i sidevinduernes øvre hjørner.

På nogle vogne skar man blot træbeklædningen over i et vandret snit for at kunne komme til de bærende dele som så kunne udbedres - dernæst satte man afkortede teak eller fyrrebrædder på. Faktisk er Jernbanemuseets AF 96 et meget tidligt eksempel på sådan en 'modernisering', men fx AF 95, 97 og 99 aldrig fik den.  Der er tale om smag og behag, men det er ulig lettere at sætte én på end at skrabe en væk........

Personvognsbogen beskriver den gennemgående sålbænks opståen i detaljer.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

Personvognsbogen beskriver den gennemgående sålbænks opståen i detaljer.

Ups - bogen står i reolen, så jeg kunne jo  blot have søgt oplysningen dér. Men tak for svaret - og så er der yderligere noget Dekas kan overveje at tage med i sin produktion! 

http://dekas.dk/modeltog-l-sdele.html

 

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

Svend skrev:
Personvognsbogen beskriver den gennemgående sålbænks opståen i detaljer.

Ups - bogen står i reolen, så jeg kunne jo  blot have søgt oplysningen dér. Men tak for svaret - og så er der yderligere noget Dekas kan overveje at tage med i sin produktion! 

http://dekas.dk/modeltog-l-sdele.html

Det kan man jo også prøve at overbevise Dekas om til CM-vognen. For den dovne er 2060 god, da et billede fra kupesiden (Arne Kirkeby) viser den med gennemgående sålbænk, mens jeg har set billede fra den anden side uden:

Billedet er selvfølgelig fisket fra jernbanen.dk

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.