Den er da mægtig pæn. Nogen særlig anledning til at vi skal se billedet? Kommer den i model?
Hvordan ser det ud med AC´eren.
Thomas
Da' Thomas
Jeg tror det er en "føler" fra Ulrik (og dermed Heljan) for at se om der er interesse for sådan et prægtigt køretøj - til det kan man da bare sige.: Jadak - jadak oooooog jadak!!
I lighed med teaktræ CM-vognen med tagrytter, så vil der bestemt også blive anskaffet et eksemplar af en teaktræ CP her.
Kan se inde på jernbanen.dk at en del af dem af dem klarede sig til et godt stykke op i 1960´erne, ligesom med nogen af teak CM-vognene.
I epoke III var der som bekendt et langt mere varieret udbud af både person- og godsvogne, i modsætning til i dag hvor det hele forlængst er blevet ens og standardiseret, og helt sikkert også noget mere rationelt.
Mvh
Claus
__________________
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Lige for at få det på plads: Kaldes den en regnliste og er det noget vognene er blevet forsynet med efterfølgende (og i givet fald hvornår)?
Der kaldes en sålbænk og de vogne som (fortrinsvis medio-slut 50'erne) fik denne, fik den på grund af større reparationer af træværket. Ikke alle vogne fik gennemgående sålbænk på begge vognsider. Der er tegn på at CP-vognene blev levetidsforlængede og nogle fik endda mindre radius i rundingen i sidevinduernes øvre hjørner.
På nogle vogne skar man blot træbeklædningen over i et vandret snit for at kunne komme til de bærende dele som så kunne udbedres - dernæst satte man afkortede teak eller fyrrebrædder på. Faktisk er Jernbanemuseets AF 96 et meget tidligt eksempel på sådan en 'modernisering', men fx AF 95, 97 og 99 aldrig fik den. Der er tale om smag og behag, men det er ulig lettere at sætte én på end at skrabe en væk........
Personvognsbogen beskriver den gennemgående sålbænks opståen i detaljer.
Personvognsbogen beskriver den gennemgående sålbænks opståen i detaljer.
Ups - bogen står i reolen, så jeg kunne jo blot have søgt oplysningen dér. Men tak for svaret - og så er der yderligere noget Dekaskan overveje at tage med i sin produktion!
Personvognsbogen beskriver den gennemgående sålbænks opståen i detaljer.
Ups - bogen står i reolen, så jeg kunne jo blot have søgt oplysningen dér. Men tak for svaret - og så er der yderligere noget Dekaskan overveje at tage med i sin produktion!
Det kan man jo også prøve at overbevise Dekas om til CM-vognen. For den dovne er 2060 god, da et billede fra kupesiden (Arne Kirkeby) viser den med gennemgående sålbænk, mens jeg har set billede fra den anden side uden:
Thomas Jespersen
Indlæg: 413
Den er da mægtig pæn. Nogen særlig anledning til at vi skal se billedet? Kommer den i model?
Hvordan ser det ud med AC´eren.
Thomas
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Den er da mægtig pæn. Nogen særlig anledning til at vi skal se billedet? Kommer den i model?
Hvordan ser det ud med AC´eren.
Thomas
Da' Thomas
Jeg tror det er en "føler" fra Ulrik (og dermed Heljan) for at se om der er interesse for sådan et prægtigt køretøj - til det kan man da bare sige.: Jadak - jadak oooooog jadak!!
Gode hilsner
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.142
Helt enig!
(Men husk, det skal siges på århusiansk...)
MVH
Lars
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
En tagrytter CP i 1:87 ..... jo, den vil da absolut blive anskaffet
Svend
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
:)tja
lidt nede i tråden
http://www.sporskiftet.dk/blogs/h087/h087-tegninger
+
mere tekst her
http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=1043.0
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
I lighed med teaktræ CM-vognen med tagrytter, så vil der bestemt også blive anskaffet et eksemplar af en teaktræ CP her.
Kan se inde på jernbanen.dk at en del af dem af dem klarede sig til et godt stykke op i 1960´erne, ligesom med nogen af teak CM-vognene.
I epoke III var der som bekendt et langt mere varieret udbud af både person- og godsvogne, i modsætning til i dag hvor det hele forlængst er blevet ens og standardiseret, og helt sikkert også noget mere rationelt.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.919
I lighed med teaktræ CM-vognen med tagrytter, så vil der bestemt også blive anskaffet et eksemplar af en teaktræ CP her.
Kan se inde på jernbanen.dk at en del af dem af dem klarede sig til et godt stykke op i 1960´erne
Ja, der er op til flere gode eksempler på dette. Nogle dog med andre litra, så der er mulighed for flere varianter
Med venlig hilsen
Skott
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej,
Den der blev sidst udrangeret var CP 2936 (15.10.66), så den vil jeg gerne have !
DSB CP 2936Og så er den heller ikke en af de få der blev ombygget med højryggede sofaer...
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
............og gerne en udgave med gennemgående liste under vinduerne som vist på de fleste af billederne her
http://www.jernbanen.dk/dsb_pvognfotos.php?Aar=1941&litra=CP&typenr=8
Svend
UTJ
Indlæg: 438
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Jeg kan godt se, hvad du mener, men derfor kan jeg da godt ønske udgaven med gennemgående liste under vinduerne alligevel
http://www.jernbanen.dk/Fotos/Person1941/DSB_AF96_1985.jpg
Lige for at få det på plads: Kaldes den en regnliste og er det noget vognene er blevet forsynet med efterfølgende (og i givet fald hvornår)?
Svend
UTJ
Indlæg: 438
Lige for at få det på plads: Kaldes den en regnliste og er det noget vognene er blevet forsynet med efterfølgende (og i givet fald hvornår)?
Der kaldes en sålbænk og de vogne som (fortrinsvis medio-slut 50'erne) fik denne, fik den på grund af større reparationer af træværket. Ikke alle vogne fik gennemgående sålbænk på begge vognsider. Der er tegn på at CP-vognene blev levetidsforlængede og nogle fik endda mindre radius i rundingen i sidevinduernes øvre hjørner.
På nogle vogne skar man blot træbeklædningen over i et vandret snit for at kunne komme til de bærende dele som så kunne udbedres - dernæst satte man afkortede teak eller fyrrebrædder på. Faktisk er Jernbanemuseets AF 96 et meget tidligt eksempel på sådan en 'modernisering', men fx AF 95, 97 og 99 aldrig fik den. Der er tale om smag og behag, men det er ulig lettere at sætte én på end at skrabe en væk........
Personvognsbogen beskriver den gennemgående sålbænks opståen i detaljer.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Personvognsbogen beskriver den gennemgående sålbænks opståen i detaljer.
Ups - bogen står i reolen, så jeg kunne jo blot have søgt oplysningen dér. Men tak for svaret - og så er der yderligere noget Dekas kan overveje at tage med i sin produktion!
http://dekas.dk/modeltog-l-sdele.html
Svend
UTJ
Indlæg: 438
Ups - bogen står i reolen, så jeg kunne jo blot have søgt oplysningen dér. Men tak for svaret - og så er der yderligere noget Dekas kan overveje at tage med i sin produktion!
http://dekas.dk/modeltog-l-sdele.html
Det kan man jo også prøve at overbevise Dekas om til CM-vognen. For den dovne er 2060 god, da et billede fra kupesiden (Arne Kirkeby) viser den med gennemgående sålbænk, mens jeg har set billede fra den anden side uden:
Billedet er selvfølgelig fisket fra jernbanen.dk